Ael koneen veivit Agr kampuraan

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Ael koneen veivit Agr kampuraan

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Terve arvon moottorinrakentajat. Tyhmä kysymys Audin Ael koneen veivien sopivuudesta Agr koneeseen. Ylä ja alasilmän koko ja pituus on bolt on tohon 1,9 tdi:hin. Vertaillin tuossa noita veivejä ja pienenä yllärinä Ael veivit ovat sirommat kuin agr vakiot. Yläsilmä on hinenen kapeampi leveydeltään ja tuo saattaisi vielä mennä, mutta niin on myös alasilmä. Voiko alasimä olla kampuraan koneistettua paikkaa kapeampi vai alkaako veivit ja kampuran kaulat kulumaan epätasaisesti tai jopa vääntymään vinoon? Ja miksikö tällaista mietin. Tuossa omassa moottoriprojektissa tullaan tuskin koskaan ylittämään reilua kahtaasataa heppaa. "stage1" on mieto 150-170 hp viri. Himoittais nuo Ael veivit vain kevyempinä niin sais pyöriviä massoja pienemmäksi jossei muuten niin edes ajatuksen tasolla. Vähän samaa osaston kun Taljan Tompan Eko td:ssä.

Ja sitten mittoja: Ael Agr
Alasilmän leveys: 22 25
Yläsilmän leveys: 22 25
Veivin laakerin lev: 19 20
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Pitäytyisin noissa vahvemmissa. Voit sie sinne täpät hitsata ja koneistaa ettei ne oo väljät, mutta en lähtisi moiseen.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Kevyempien pyörivien massojen, etenkin kiertokangen alapään keveyden takia joutuisi sitten miettimään kampiakselin vastapainojen massaakin. Isompaa koneistus-keikkaa siis pukkaa mikäli mielii tehdä moottorin viimeisen päälle hyvin.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tattis. Näin vähän järkeilin itsekin mutta ajattelin varmistaa minua viisaammilta. Tuota kampuran vasta paino asiaa en kyllä tullut tajunneeksi. Kikkailut jätän muiden kokeiltavaksi joten laitetaan koneen omat veivit paikalleen.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Miulla lojuis ylimääräisenä AJM:n kampiakseli ja veivit. Kevyemmät (575g ilman pultteja) ja erilaisen profiilin ansiosta vähintään yhtä vahvat kuin AGR:ssä. Heitä YV:llä tarjousta, jos kiinnostaa.
Vastaa Viestiin