Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
Razur
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Joulu 2012, 15:22
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Razur »

Millaisella kaavalla voisi hieman laskea, kuinka suuret polttoaine linjat tarvitaan, mikäli vakiotehoja ollaan nostamassa? Vai missä vaiheessa tulee tarpeelliseksi? Onko jotain karkeaa tapaa laskea, miten paljon suurempi nestepää (esim nosto 10 -> 11) ja vaikka race suuttimet kuluttaa ainetta? Miten liian pienet polttoaine linjat ilmenee käytössä? Kotelopaine ilmeisesti laskee ja toteutuneet ennakot romahtaa?

Voisi kokeilla noitakin uusia omaan rojekti ropposeen, vakiot kun kerta ovat vielä.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Riippuen toki onko käytössä siirtopumppua vai ei. Kaverilla vakio linjat yli 350hp 1.9tdi pumppari käyttiksessä. Kai ne kohta alkaa ahdistamaan...

Siirtopumpullisessa linjat tai pumppu ahdistaa jos konehuoneeseen tulevan polttoaineen siirtopaine tippuu nollaan.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Hankala tuota on laskea, miten paljon suuremmat linjat tarvii vaihtaessa nestepää 10 -> 11-milliseksi, koska lisääntyneen jäähdytyksen tarvetta on vaikea arvioida. Jakajapumpullisessa tuo ennakoiden heittely yläkierroksilla on yksi merkki tulolinjan riittämättömästä koosta (tai tukkeutuneesta suodattimesta). Tulolinjan lisäksi, jos kasvatetaan paluulinjaa, saadaan jäähdytystä tehostettua ja nestepään kiinnileikkautumisen riski pienenee.

11mm nestepää + racet -kokoonpanoa en lähtisi vakiolinjoilla (ilman nostopumppua) edes kokeilemaan.
jmm
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Loka 2013, 16:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja jmm »

Mistäs materiaalista ja kuinka suuret linjat kannattaa vetää ja millaisia liittimiä kannattaa käyttää?
Ilmeisesti golfin tankkiin kannattaa tehdä uusi isompi reikä, josta tekee uuden lähdön?
Riittääkö orggis suodatin?
Onko siirtopumppu ja lauhdutin suositeltavaa laittaa?
Tavoite ~280hp.
Mikko.P
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 12:15
Paikkakunta: Porvoo

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Mikko.P »

Itselleni tein linjat tuollaisesta pneumatiikka nylon putkesta. Käytin jopa alkiperäistä tankkivarustetta, kun näytti erittäin hankalalta muuttaa (2-osainen tankki). Letku on 10mm ulkohalkaisijalta ja 8 sisältä. Liittiminä helmiliitoksilla varustettuja ja tukiholkit letkun sisälle. Tämä suhteellisen budjetti ratkaisu.
Pumppuna toimii carterin hinnat alkaen malli (Us-partsilta n. 100 €)
Lauhdutin paluupuolella. Vaikutuksista ei juuri tietoa, mutta tuntuu vielä omassa piisaavan.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Jmm: 280hp tavoitteeseen riittää linjojen vaihtaminen 6mm linjasta 8mm linjaan. Oli sitten siirtopumppua vakiona tai ei. Tosi simppeli toimenpide ja tuollainen pneumatiikka nylon putki on vielä tosi edullista.
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja JariN »

MikkoP miksi jäähdytin ei ole tulopuolella?
sopuhintaan saa hipun sontaa
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Paluupuolella on se lämmennyt polttoaine ja hitaampi virtaus = suurempi jäähdytysteho. Eihän se polttoaine itsestään tankissa lämpeä eli tulopuolella ei tarvii jäähyä.
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja JariN »

Asiaan perehtymättömänä ajattelin, että moottoritilassa/suodattimessa lämmennyt polttoaine olis kaivannu jäähdytystä mieluummin ennen pumppua kuin jälkeen.
sopuhintaan saa hipun sontaa
Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

Siihen kohtaan se jäähdytin kannattaa laittaa missä saa suurimman lämpötilaeron polttoaineen ja ulkoilman/muun jäähdyttävän aineen välille.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja tekki »

Polttoainelinjoihin liittyen, mitä pa-suodatinta suositellaan vakion tilalle 200-300 teholuokassa jakajapumpulliseen? Sellainen johon menee paluuputkikin, kovia pakkasia ajatellen. Onko pumppareissa tarve vaihtaa isompaan missä vaiheessa?
Ajo brutaali pilaa turbojA
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Vakiolla vielö mentiin tuossa 365hp pumpparissa. Jossain v6 koneisessa vois olla isommilla linjoilla.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikko.P
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 12:15
Paikkakunta: Porvoo

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Mikko.P »

Juurikin V6 TDI (esim. A4) on tuolla isolla suodattimella. Eipä taida olla mitään järkeä sitä lähteä vaihtamaan. Jos vaihtaa, samalla sitten eri paikkaan ja patruuna jalka... :mrgreen:

Tähän tapaan omassa kontissa:

Kuva
Antsa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Heinä 2013, 16:58
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mitä matskua nuissa dieselin polttoaineletkuissa voi käyttää?

Autona itellä audi a4 1.9 tdi quattro vuodelta 1997. Sen verta viritetty että vakio polttoainepuoli ei riitä, eli ennakot romahtaa.

Onko mittään järkeä jos homman tekee niin että pistää vakio linjoilla siirtopumpun? Tai vaihtaa vain isomman(t) polttoainelinjat. Vai pitääkö tehä molemmat?

Miten vakio suodatin? Tässähän tosiaan sitä patruunamallia.
Louke
Viestit: 31
Liittynyt: 08 Touko 2013, 12:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Louke »

Tankinottimen oton modaus " vanhan ottoputken poisto ja läpiviennillä 10mm suora putki pohjalle", 10mm nylonputkesta menolinja, raskaankaluston yleismallin suodatinjalka + suodatin ja tiiviit helmiliitokset. Riitti itsellä ainakin 250 poniin ilman mitään merkkejä ongelmista. Tähän on helppo lisätä sitten tarvittaessa siirtopumppu, kun seuraava raja tulee vastaan.
Antsa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Heinä 2013, 16:58
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Polttoaine linjat ja niiden riittävyys

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Saako nuita nylonputkia/polttoainelinjoja/muita osia jostaki netistä tilattua? En oikein keksi mistä täältäpäin nuita saa hommattua.
Vastaa Viestiin