1.9TDI compound ajatuksia

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
Lepiist
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Loka 2020, 17:40

1.9TDI compound ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Lepiist »

Morjesta! Tosiaan aikasemmin tullut leikittyä vaan noitten etanoliturbo moottoreiden kanssa, joten diisselin viritys on aivan uusi asia itselle. Nyt alkoi kumminkin tekemään mieli alkaa vähän isommin viritteleen tollasta kesäkäyttiksen virkaa toimittanutta 110hv AHF swapattua mk1 caddyä. Jonkunverta on tullut eri vaihtoehtoja tutkailtua, ja jotenkin tuo compoumdi alkoi vaan herättään liiakseen mielenkiintoa, vaikkei varmasti ole se helpoin tie😁

Jotenkin liiakseen vannoutuneena Holset miehenä haluaisin LP ahtimeks valita hx35-hx40 ahtimen, joista varmaankin hx35 järkevämpi vaihtoehto, mutta entäs sitten HP ahdin 🤔 Haluaisin pitää suht simppelinä, joten mieluiten hukkaportillinen. VNT HP ahtimet käsittääkseni vähän hankalia säätää toimimaan kunnolla? Olisiko mitään hyviä suosituksia ahdinvalitoihin?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.9TDI compound ajatuksia

Viesti Kirjoittaja diffas »

Hyvä aihe sinänsä. Vastaavaa komboa on rakennetty caddyyn tuossa topikissa.
viewtopic.php?f=23&t=582#p3980
Hukkaporttiahtimen kanssa toki vähä aina tulee kompromissia heräävyyteen mutta tälleen pienellä mutu
tuntumalla joku hx20 (35-38mm kompura) kokoluokan HP ahdin ja hx40 (55-60mm kompura) luokan LP ahdin.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Lepiist
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Loka 2020, 17:40

Re: 1.9TDI compound ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Lepiist »

Joo tuo topikki tulikin luettua läpi, oli kyllä fiksuin oloista tekstiä.

Tuli vähän siivoiltua hyllyjä ja löysin hyllyn perältä 330dieselin GT2260V ahtimen, mutta se taitaa olla vähän turhan isohko 😁 voisihan sinne jonku pykälää pienemmä garrettilaisen laittaa HP ahtimeks ja HX40 LP ahtimeks.

Aika paljon on väki tehnyt näitä hybridimoottoreita pumppari alakerralla ja ve kannella🤔 Tätä tuli itsekkin harkittua aluks mutta taidan vaan tyytyä ettiin ALH koneen johon tunkee maxpeedingin veivit ja vähän muokkailee mäntää
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.9TDI compound ajatuksia

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tämähän toki riippuu kaikki siitä miten paljon sitä tehoa haluaa. Sanotaan että siihen vielä 280 asti saa aika fiksusti toimivan ihan yhdelläki ahtimella, kunhan valitsee semmoisen modernimman mallisen. Omaan kompoundiin valitsin K03-029 ahtimet 1.8t;sta. (mulle siis tulee v6 kaksi k03 ja ykis s362sxe) Vois olla ihan kelpo tohonkin mitoitukseltaan ja ihan kohtuullisesti virtaava hukkaporttiki tossa
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.9TDI compound ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Tarkoitetaan varmaan kahdessa painevaiheessa ahtamista, vaikka otsikossa lukee compound (joka taas on ihan eri asia).

Matalapainekompressori mitoitetaan maksimi-ilmamäärän ja korkeapainekompressori moottorin hengityksen (rpm, volumetrinen hyötysuhde, imusarjan lämpötila, putkistohäviöt) perusteella. Turbiinit taas mitoitetaan pakolämpöjen ja tavoitepainesuhteiden perusteella. Transient-tilanteiden suorituskyky kannattaa huomioida.

Näitä kun aikansa pyörittelee, niin saattaa huomata, ettei oikein mikään tehdastekoinen ahdin ole optimaalinen ja lopputulokset ovatkin olleet lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän huonoja.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1.9TDI compound ajatuksia

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

diffas kirjoitti: 31 Joulu 2020, 17:34 mutu
tuntumalla joku hx20 (35-38mm kompura) kokoluokan HP ahdin ja hx40 (55-60mm kompura) luokan LP ahdin.
Itse valitsisin HX40:sen kokoluokassa 60 imu 65 pako. Sille lähtisin katsomaan pienempää kompuran otoista 40-45mm eli esim. GT20 / GT22 garrettia tai HE211W...
Vastaa Viestiin