kompurasiipi teoriaa ?

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ei sillä että oisin tuosta aiheesta jo aiemmin sanonnut, mut eihä siin. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

tuikku kirjoitti:.


Laittakaapas kuukleen madness motorsport bmw 335d, niin eipä teekkään mieli enää rehvastella yhtään.
Bulgarialainen paja ? Onkohan lukemat yhtä luotettavia kuin eräät suuttimet ? Kaasut tosin näytti jossain olevan.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kyllä mulla ainakin arvostus vähän nousi kun bulgarian pojat kävi briteissä ajamassa diesel ibizalla 9.9s varttimailiajan.
Edit. Taisivat ollakin Portugalista :oops:
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Aijaa nekin. Ainaki Portugalin tyypit on käyny
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
nps
Viestit: 48
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 19:58
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja nps »

3 sivulla Tuikku haaveilee GTX2867R kompurasta.
Mites olisi EFR6758:
http://www.obsessiveperformancedisorder ... 12&t=17269" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuotot kartan mukaan samaa luokkaa, mutta heräävyys näyttää olevan aika hyvä.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, BW,n juttuja on vaan vaikea saada.
Ja tuota haaveilua ennen se pakosiipi asia pitäisi ratketa.
Tuohon 400-450 väliin on sitten kyllä kompurasiipiä näköjään.
AiM
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Marras 2014, 13:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja AiM »

Saahan noita BW:n kopiosiipiä KTS:ltä ihan siinä missä muitakin, mutta eivät vaan sovi näihin ahtimiin suoraan.

Pienemmissä EFR ahtimissa tosiaan käytettään tuota 6+6 lapaista kompuraa ja isommisssa 7+7 kompuraa. Ei kai tuo EFR ahtimien kompurasiipi nyt niin erikoinen ole muihin saman tyyppistä profiilia käyttäviin verrattuna, mutta mitoitukset heillä suht fiksuja.

Mitäs tuollaisen custom kompurasiiven tilaaminen KTS:ltä maksaa? Ja kuinka kuinkas tarkasti siihen designiin saa/pitää itse puuttua?

Kompurakoteloa kun piti koneistaa tuolle isommalle kompurasiivelle ja NC:lle piti ohjelmaa tehdä, niin tiedustelin KTS:ltä tuota siiven sivuprofiilia kun se on tuskalllisen hankala tällaisesta 11-lapaisesta siivestä mitata. KTS olisi suostunut siiven profiilin saanut ostaa hintaan 200USD ja Hevosvoima.com lupasi saman kuvan hintaan 350€ -miten saatoinkin kuvitella että tuo siiven profiilin toimittaminen valmistajalta kuuluisi ihan nomraaliin customer supporttiin. Nooh, kahden illan mittailujen ja parin harjoituskapppaleen jälkeen tarkka profiili löytyi ja kohta pääsee kompurakoteloa koneistamaan.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

AiM kirjoitti:Saahan noita BW:n kopiosiipiä KTS:ltä ihan siinä missä muitakin, mutta eivät vaan sovi näihin ahtimiin suoraan.

Pienemmissä EFR ahtimissa tosiaan käytettään tuota 6+6 lapaista kompuraa ja isommisssa 7+7 kompuraa. Ei kai tuo EFR ahtimien kompurasiipi nyt niin erikoinen ole muihin saman tyyppistä profiilia käyttäviin verrattuna, mutta mitoitukset heillä suht fiksuja.

Mitäs tuollaisen custom kompurasiiven tilaaminen KTS:ltä maksaa? Ja kuinka kuinkas tarkasti siihen designiin saa/pitää itse puuttua?

Kompurakoteloa kun piti koneistaa tuolle isommalle kompurasiivelle ja NC:lle piti ohjelmaa tehdä, niin tiedustelin KTS:ltä tuota siiven sivuprofiilia kun se on tuskalllisen hankala tällaisesta 11-lapaisesta siivestä mitata. KTS olisi suostunut siiven profiilin saanut ostaa hintaan 200USD ja Hevosvoima.com lupasi saman kuvan hintaan 350€ -miten saatoinkin kuvitella että tuo siiven profiilin toimittaminen valmistajalta kuuluisi ihan nomraaliin customer supporttiin. Nooh, kahden illan mittailujen ja parin harjoituskapppaleen jälkeen tarkka profiili löytyi ja kohta pääsee kompurakoteloa koneistamaan.
minimi 5 tilauksessa tollasen pienemmän siiven hinta taitaa jäädä samaan ton kuvan kanssa. Siiven muodon saa valita mistä tahansa ahtimesta, trimmit kuten itse haluaa, sama siipimäärät. Extended tip tai ei ja muut spesiaalit siihen lisäksi.

Hyvin on käsin koneistetut pesät toiminut, kannattaako sitä tehdä liian vaikeasti ?
AiM
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Marras 2014, 13:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja AiM »

Leiffi kirjoitti:minimi 5 tilauksessa tollasen pienemmän siiven hinta taitaa jäädä samaan ton kuvan kanssa. Siiven muodon saa valita mistä tahansa ahtimesta, trimmit kuten itse haluaa, sama siipimäärät. Extended tip tai ei ja muut spesiaalit siihen lisäksi.

Hyvin on käsin koneistetut pesät toiminut, kannattaako sitä tehdä liian vaikeasti ?
No juurikin tuota olen ihmetellyt ja pohtinut mitä ne sinnepäin koneistetut/hiotut pesät tekee kompuran että turbiinin hyötysuhteille -tuskin ne ainakaan hyötysuhdetta parantaa... Toki tekijästä kiinni millaisella tarkkuudella tehty, mutta itsellä tässä oli ajatuksena että tehdään oem välyksillä ja viimeistelyllä.

Nc:llä tekeminen ei sinänsä ole sen helpompaa, vaikeampaa tai mitenkään autuaaksi tekevä asia verrattuna manuaaliin -ihan yhtälailla kummassakin se muoto tarvii saada selville.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

AiM kirjoitti:
Leiffi kirjoitti:minimi 5 tilauksessa tollasen pienemmän siiven hinta taitaa jäädä samaan ton kuvan kanssa. Siiven muodon saa valita mistä tahansa ahtimesta, trimmit kuten itse haluaa, sama siipimäärät. Extended tip tai ei ja muut spesiaalit siihen lisäksi.

Hyvin on käsin koneistetut pesät toiminut, kannattaako sitä tehdä liian vaikeasti ?
No juurikin tuota olen ihmetellyt ja pohtinut mitä ne sinnepäin koneistetut/hiotut pesät tekee kompuran että turbiinin hyötysuhteille -tuskin ne ainakaan hyötysuhdetta parantaa... Toki tekijästä kiinni millaisella tarkkuudella tehty, mutta itsellä tässä oli ajatuksena että tehdään oem välyksillä ja viimeistelyllä.

Nc:llä tekeminen ei sinänsä ole sen helpompaa, vaikeampaa tai mitenkään autuaaksi tekevä asia verrattuna manuaaliin -ihan yhtälailla kummassakin se muoto tarvii saada selville.
OEM välykset on aika väljät, kisakäyttöön tai muuten vaan tarkemmalle käyttäjälle voi tehdä tiukemman kun ei laakereita ajeta niin loppuun. Tekijästä kiinni, mutta yksittäiskappaleitten teko ei hirveen kannattavaa jos pitää monta viikkoa odottaa mittoja minkä mukaan tehdä. Mun pako- ja kompurapesän ja kompuran taustalevyn koneistukseen tais mennä noin 4 tuntia Kuopiossa eikä sen hirveen väljältä tunnu, kompurasiipi oli vielä joku normaalista Garretista poikkeavanmallinen Detroit Diesel-special.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kyllä ne tekee semmoisen, kun haluaa.
Yksittäiskppaleen hinta taisi juurikin olla jotain 350-450 luokkaa, en oikeastaan ollut kiinnostunut, kunhan sain sellaisen kun halusin.

Joo, BW,n siipiä oli aikaisemmin vaikeata saada, mutta eihän se todellakaan päde enää.

BW,lla on "normaalisti" noin 70millisessä kompurasiipi mallissa, 61millinen pakosiipi.
Onko kukaan hitsuuttanut pakopesää ?
Meinaan vaan että laittaisi suuremmalla pakoreijällä olevan pakopesä buimuriin.
Leikkaa entisen kaulan irti ja jigissä hitsaa alkuperäisen, läpällisen kaulan kiinni.
Paineen säädön hoitaisi erillisellä, täysin mekaanisella hukkaportilla.
Tulisi varmaan yli sata heppaa virtausta lisää.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Nyt kun tos on tullut esille tuo KTS, niin tuli mieleen et löytyiskö sieltä kuvakkeen oikeassa reunassa olevia siipiprofiileja? Vois ehkä kiinnostaa. :) tässä kuva
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Niin eikös noi oo T30R siipiä? Noita karttoja on käytetty kun on arvailtu noiden GTB3576KNRV -ahtimien siipien tuottoja. Lähelle menee mitat ainakin.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

T30R siipiä joo. Noi 76.2mm 40 tai 48trimin siivet olis pop pieniventtiiliselle diiselmiehelle. :)

Olis kutakuinkin 48.5/76.2 kompura toi 40trim ja about 53/76.2 48trim.


Edit: no näemmä olis kaupanki http://www.motest.fi/content/fi/1037/23 ... 0T30R.html" onclick="window.open(this.href);return false; :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
tuoppi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta: EeKoo

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

OT:a tavallaan, tavallaan aiheeseen; Miten pahasti kompuran toiminta kärsii siipien "rokoista" ?

Tuli tuossa naplaillessa purettua imupuolta edestä pois, kurkattua siipiä, ja jokaisen autotalli/räntäsade virittäjän lopputulema näkyi siellä kauniisti.. :roll: Vaikka kuinka tarkkaan ol imupuolta rakennellessa putket ja kaikki saumat ym. koitettu rassata puhtaiksi, paineilmalla ja rapoli:lla ja ties millä hoonattua, ettei olis migin gnöllejä tms. ni eiköön siellä joku sellanen oo kuitenkin ollunna..

Ei toki mitenkään ihan he******n hirveät siivet, mutta sellasta näkyvää rokkoa muutamia toki. Räjähtääkö se silmille ;) , haittaako lie kuinka paljon toimintaa.. ?
jtm
Viestit: 148
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 16:31
Paikkakunta: kotka

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja jtm »

Olihan se vasta tuikullakin imusiipi "riekaleina" muttei toimintaa haitannut, eikä edes äänestä kuullut.

joten voisiko olla aika tapauskohtainen tuo ?
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Jos siivestä puuttuu oikein isoja paloja, kannattaa leikata toiselta puolelta samankokoinen pala irti, niin pysyy edes jonkilaisessa tasapainossa. Hyötysuhdettahan nuo rokot heikentävät.
tuoppi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta: EeKoo

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Ei onneksi puutu paloja, sellasta rokkoa vaan. n. nuppineulan päänkokoista/pienempää, tyyliin 1-5 iskemää / siipi tjsp siinä reunassa, hyvin osaatte varmaan kuvitella jos muutaman migin gnöllin sinne heittäs..
Imupuoli muutoin tiivis, putsari uusi ja ehjä ym. että en oikein muuta keksi mikä tuon tehny.

Oisko hullunhommaa koittaa niitä sipaista jollain vähän tasasemmaks? Vai meneekö vaan hurjemmaksi, jos se ainevahvuuksia muuttaa ja tasapainoa heittää entisestään? Sitten se siipi räjähtää ainakin? En usko että noin pienet rokot vielä kovin pahoin tasapainoa häiritsee, toki jotain mutta.. ehkä eniten on tosiaan tuo hyötysuhteen, toiminnan häiriö joskaan ei sitä mitenkään huomaa.

Ja itse asiassa tuon tuikun buimuriketjun just luin illalla ja ainakin siellähän näkyi se bemmin siipi joka oli aika hurjan näköinen, tämä ei oo mitään verrattuna siihen, tää ei oo sillei "riekaleina" vain pistemäisiä iskemiä.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Kannattaa antaa siiven olla kaikessa rauhassa rokoilla. Eipähän muutu tasapaino mihinkään.
racediesel
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Helmi 2013, 18:01
Paikkakunta: porvoo

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja racediesel »

moi
tässäpä teille pähkäiltävää.
BMW 535xd 2012 313hv malli.tämä auto on minulla.

ostin toisen täydellisen pakosarja/turbopaketin.
en ole purkanut sitä vielä osiin koska en ole varma että tarviiko siihen teettää ja minkälaisilla osilla uudet turbiinit/compressorit?.

KP2971 malli?.
iso turbo
imu 53,5mm reikä. 53mm billet compressori siipi.
pako 55,5 reikä eli 55mm turbiini.

ohjelma muutettu ja dpf poistettu-->400hv ja polttoaine loppuu.
toisella korkeapainepumpulla 420hv ja ilma loppuu,alkaa savuttamaan ja paineenlisäys ei auta.

summasummarum: korkeapainepumpun tuotto riittää ehkä n.480hv eli sinne asti sitä ilmaa pitäisi saada riittämään...

onko tuosta compressor/turbine kombinaatiosta siihen vai pitääkö päivittää ja jos pitää niin mihin kokoihin vähintään(riippuu tietysti mitä maailmalla on tarjolla ko. vempeleeseen).

T:Pasi
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Onko mitattu esim. pakopaineita paineen noston yhteydessä. Siinä voisi päätellä ahtimen toiminnasta jotain. Paljolla pakopaineella voi jo vähä pakovenatki leijialla hieman ja täytös huononee, kun eikös just tuikulla ollu niin et vähä jäykemmät jouset auttoi asiaan hieman. En onks tos ilmamäärän mittausta luettavissa? Jos se ei juuri muutu paineen noston myötä, ni joko ahin loppu tai ei vaan pääse muusta syystä koneseen. Kahden sentin ajatuksia täältä ratikantorilta :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
racediesel
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Helmi 2013, 18:01
Paikkakunta: porvoo

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja racediesel »

moi
pakopainetta ei ole mitattu.olen tietoinen kovista pakopaineista ja BMW:n tosi jäykistä venttiilinjousista,tästä moottorimallista tosin ei ole mitattu jousipaineita mutta tuskin eroaa vanhoista malleista.

ilmamäärämittaus menee heti tappiin eli 1600-->ei näe muutosta sieltä.

pasi
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Kompura riittänee sinne 500 heppaan helposti. Turbiinien riittävyyteen vaikuttaa A/R ja pienemmän turbiinin ohittavan kanavan koko. Näissähän tuo pienempi hyrrä on usein niin pieni, että joutuu ohittamaan imu- sekä pakopuolelta. Tällöin voi tuon ohivirtauskanava voi jäädä pieneksi.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

53mm billetti kompura, riittää 500hv dieselissä ja vielä helposti? Millä matematiikalla tuo on arvioitu?

Mun arvio että vois olla 50lbs siipi.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

JukkaA kirjoitti:53mm billetti kompura, riittää 500hv dieselissä ja vielä helposti? Millä matematiikalla tuo on arvioitu?

Mun arvio että vois olla 50lbs siipi.
Ihan perstuntumalla arvioin, kun katsoin Garrett GTX3071R:n karttaa. Se 50 lbs/min riittää kyllä common railissa 500 heppaan.
Vastaa Viestiin