kompurasiipi teoriaa ?

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ymmärsinkö oikein
Sulla on liian tehokas kompura suhteessa pakosiipeen ?

Löytyisikköhän sopiva valusiipi, jonka saisi vielä koneistettua tuohon ?
71~72mm ulkohalkaisija vielä riittää vaikka mihin.
esim gt3071r kompura olisi noin sata heppaa tehottomampi, mutta uskoisin että riittää sinun tarpeisiisi pitkäksi aikaa. Ainakin parhaan hyötysuhteen kohdat olisi siellä, mihin todennäköisesti tehon on nyt tällä kokoonpanolla mahdollista pullahtaa.
Ilman määrän voisi näin saada "luonnollisella" tavalla hallintaan.

No, tämä oli vaan ehdotus, lopultahan sinä teet, niinkuin itse koet parhaaksi.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ei tuota nyt ainakaan huonommaksi kannata vaihtaa. Ennemmin hallitaan paineita jollain muulla tavalla. Eikä tuo minusta nyt niin hirveästi ylimitoitettu ole. Riittääpähän ainakin vakiosuuttimille. Jos oletetaan että tuo vastaa edes suunnilleen oikeaa GTX siipeä, nin tuo on vain noin 450hp siipi. Siis järkevällä hyötysuhteella.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
... oouukkei, siis päätä petoniin ... ota kuitenkin hyvä työ asento ...
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Meilä on ehken hiukan erilainen periaate ahtimien mitoituksessa. En ole ikinä oikein ollut vakion kuoriin tehtyjen pikupiristyspillereiden ystävä. Noin parilitraiseen moottoriin käyvät viritysahtimet alkavat GTB2260VK kokoluokasta. Tuollakin saa parilitraisesta ihan riittävästi vääntöä etä saa jo ongelmia aikaiseksi. Hirmuinen alavääntö on toki mukavaa hetken aikaa, mutta sillä saa vehkeet rikki. Varsinkin kun Audilla ovat suuressa viisaudessaan laittaneet lähinnä mopoihin tarkoitetun laatikon kolmelitraisen perään. Vaikka tuon käyttäisikin Siekkisellä niin siltikkään en usko että siitä Bemarin vakiolaatikkoa parempaa saa. Liian vähän kytkinlevyjä pakoissa.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En minä tuputa mitään.
Olen minä suunnilleen satatuhatta ajellut holsetin kanssa mersulla.
Ja se toimi. Lähtö ehken pikkuisen vakiota rauhallisempi, mutta kun holsetti pääsi alueelle, niin ihan hyvin siinä oli vetoja.
Olen lisäksi kaikenlaisia kombinaatioita saanut mielestäni ihan hyvin pelaamaan, yhdellä ja kahdella ahtimella, sarjassa ja rinnan.

Olet aivan oikeassa siinä että periaatteessa auto määrää, miten pitää edetä.
Bemarissa ja mersussa on nyt vaan nykyään laatikot, jotka pyrkii pitämään kierrokset 1500-2000rpm alueella ja vielä reilussa puolikaasu kiihdytyksessäkin vaihtohetki on 2500rpm kohdalla.
Systeemi pitää rakentaa niin että moottori tekniikka ja voimansiirto kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla.
Nyt mulla on paketti, jossa käytännössä aina kun painat kaasua ja vaikka vaihteisto tiputtaisikin yhden pykälän, niin ollaan "alueella" ja veto alkaa välittömästi.
Vielä satasen vauhdissakin pukkaa selkään aika miehekkäästi.

Mutta ahdinasiaan.
Tarkoitin yllä sitä, että onko järkeä kompurasiivellä tuotattaa kamalasti ilmaa, josta on vaikeuksia ja sitten pakosarjassa hukkaportilla päästää se harakoille.
Eikö olisi kuitenkin parempi jos kompura olisi hiukan tehottomampi => pyörii kevyemmin ja pienemmällä vastuksella ja alkaa ahtamaan pienemmällä pakopaineella.
Kaasupohjassakaan ei tarvi vaivalla tehtyä painetta päästää pakosarjassa karkuun.
Ahdin alkaa toimimaan, kun sillä siivikolla on muitakin toiminta-asentoja kun selällään.
Vääntöä on kymmenen kertaa helpompi rajoittaa, kun saada toimivalla tavalla aikaiseksi.
Kos haluat paljon tehoja, niin paljosta väännöstä et käytännössä pääse mitenkään eroon.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Tuo laatikon toiminta on todellakin yksi syy miksi Audissa tuo ahtimen paras alue on hyvä mitoittaa 3000-4500rpm alueelle. Pikkasenkaan reilummalla painalluksella pykältää pienempää ja pyrkii pitämään kieroksia yli kolmessa tonissa.

Avaan ahtimen vielä tänään ja tarkistan onko tuolle siivikole tehtävissä mitään. Sellainen epäilys minulla on että aukeaa nykyisellään vain noin puoleen väliin. Näinköhän tässä toimisi Garretin servo? Siinä olisi vivun mitta jo puolet pidempi verrattuna KKK:n servoon. Mersun ja Bemarin servot taitaa olla vielä PWM ohjattuja?
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kato sinne KKK,n servon sisään, onko siellä mitään "älyä".
Jos on, niin mersu/bemari servo käy, kunhan periodendauerin muutat oikeaksi.
Jos ei, niin garrettin audin servo, äly on ohjelmassa. Mullakin taisi olla tollanen älytön audin servo tallissa.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tekki »

Paljonko sulla on siipiä äärikiinni vetäessä pulssisuhde? Se KKK:n servo muistaakseni kelpuuttaa 3-97% väliltä pwm:ää.
Älyä siellä on, jos esim. pwm:n taajuus poikkeaa liikaa spekseistä, servo menee vikatilaan ja kääntää siivet levälleen. Samoin jos käyttöjännite notkahtaa liikaa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Minimipulssisuhde ohjelmassa 5%. Garretin servo hommattuna. Testaan kohta pelaako sillä.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Syy löyty... Joku oli porannu pakopesän keskitystapille uuden reiän. Puolet liikeradasta jäi käyttämättä.

Garretin servosta ei ole apua. Liikerata on just väärään suuntaan. Pitää jatkaa Borgin vipua. Siinä on vaan varsi jotain ihme metallia. Rötisee vaan kun sitä hitsaa.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Hyvä että löytyi! Vieläkö portti jää toistaiseksi pöydälle?
apomiett
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Joulu 2012, 12:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja apomiett »

Näin olis tarkoitus....
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hyvä kun löytyi selkeä syy
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Nyt auto vikatilassa servon liiallisen liikeradan takia :-)
Pitää kattoa jos noita rajoja sais ohjelmasta roplattua.
Nyt ahtaa siivet auki enää alta pari kiloa. Tuon enempää liikerataa tuohon servoon ei saanut enää tilan puutteen vuoksi kasvatettua.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Jos siipiasialla jatketaan, niin mitä pakosiiven trimmillä on merkitystä? Tokihan periaattena on että isompi trimminen siipi virtaa paremmin, ehkä sitä kautta vähemmän pakopainettakin? Viittaan lähinnä tuohon aiempaan turbiininen vertailuun, jossa oli kaksi siipeä samalla otolla mutta jättöpäässä koossa on eroa. Onko semmoisessa iso trimmisessa siivessä mitään tolkkua käyttää diiselissa tai ylipäätänsä?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En älyä mitään.
Mutta kun maallikko katsoo tuota AMG,n siipeä vrt. "tavan mersu", niin mielestäni huomaan jotain syitä, miksi toinen virtaa toista paremmin.
Kuvassa AMG vasemmalla, minun silmääni siipi ei ole niin ottava, vaan päästää pakokaasuista helpommin irti - herääkin ehken huonommin - saattaa olla, silä ei ole kolmelitraisessa mitään väliä, pikkumoottorissa näyttäisi hiukan olevan. Toisaalta muoto näyttää sellaiselta, joka perusteella AMG on huomattavasti vaikeampi saada pyörimään ylikierroksilla.
"Kiinnitysmutteria" vasten oleva kaulus AMG,llä lyhyempi, siipi on siis korkeampi.

Kuva
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Pieni trimmisessä siivessä pakokaasu pakotetaan pienemmästä reijästä läpi. Eli pakokaasut kiihtyy enemmän = akselille enemmän kierroksia mutta vähemmän vääntömomenttia???
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

diffas kirjoitti:Jos siipiasialla jatketaan, niin mitä pakosiiven trimmillä on merkitystä? Tokihan periaattena on että isompi trimminen siipi virtaa paremmin, ehkä sitä kautta vähemmän pakopainettakin? Viittaan lähinnä tuohon aiempaan turbiininen vertailuun, jossa oli kaksi siipeä samalla otolla mutta jättöpäässä koossa on eroa. Onko semmoisessa iso trimmisessa siivessä mitään tolkkua käyttää diiselissa tai ylipäätänsä?
No siinä mielessä pakopaineen pitäisi laskea, kun turbiinin läpi menee enemmän pakokaasuja ja näin myös energiaa. Miulla on kuitenkin sellainen käsitys, että iso trimmi huonontaa turbiinin hyötysuhdetta.
JukkaA kirjoitti:Pieni trimmisessä siivessä pakokaasu pakotetaan pienemmästä reijästä läpi. Eli pakokaasut kiihtyy enemmän = akselille enemmän kierroksia mutta vähemmän vääntömomenttia???
No jos akseliteho pysyy samana, mutta pysyykö? :)
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, näissä "vakion kokoisissa" ahtimissa on tuo amg,n pakosiipi paras ... tällä hetkellä.
Minun kannaltani tässä paketissa enään hakee sijaansa kompuran malli, ~60mm extended tip jotain ...
Sen jo tiedän, moneen pakettiin ohjelman tehneenä, että vakiolla kompurakotelolla toimii hyvin, ei sakkaa millään, pienemmässäkään moottorissa ja tehoa/vääntöä tulee aivan hyvin.
Helppo tehdä toimiva ohjelma.
Ei huono sekään, että osat sopii vakion ahtimen kuoriin mersun uudemman (V6,n) 2056,n valusta lähtien.
Kaksilitraisessa ei oikein hyvin herää, jos ei ole hyvä kansi, mutta vaikkapa volvon viisipyttyisestä lähtien hienosti, tai sen voi säätää halutuksi.
Ainoa tällä hetkellä varmasti toimiva, hiljainen, kestävä, helppo asentaa - ainaskin lähelle 400 riittävä yhden (pikkuisen) vnt,n formaatti, ainoa.
Tosin tietenkin toivon, että joku sen nelisatasenkin puhkaisisi, se voisi juuri ja juuri olla jopa mahdollista.

Sellainen ongelma tulee vakiolla kompuran ottopäällä, että pakopainetta näkyy keräävän helposti + kolmeen kiloon. Tai kuvittelen, että se siitä johtuu, ei ole kokemusta vielä tarpeeksi.
"Lopussa" kompura joutuukin tekemään kovan työ kun kiskoo kaiken ilman liian pienestä reijästä ?
Vai joko autojen vakio ilmanotto lopultakin käy kepeäksi ?
Täytyisi löytää sellainen formaatti tuohon kompuraan, jolla suht kohti paineilla saisi pakosiiven koko kapasiteetin käyttöön.
Mulla loppuu nyt tästä Alexin tekemästä ahtimesta tuotto ennen pakosiipeä, mikä vosi olla hyväkin merkki.
Puuhastelu jatkuu
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=77" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on VNT:n turbiinikartta. Kartasta nähdään, että maksimivirtaus saavutetaan jo melko alhaisilla kierroksilla. Suurempi kompurasiipi tuottaa saman ilmamäärän ja ahtopaineen matalammilla kierroksilla, joten pakosiivenkin maksimivirtaus voi tällöin kasvaa. Toisaalta, koska kierroksia on vähemmän, tarvitaan samaan akselitehoon enemmän vääntömomenttia. Virtausta on siis pakko ahdistaa kääntämällä siivikkoa kiinni. Tai sitten ei, jos ahtopaine on jo riittävä.

Kompura kannattaa joka tapauksessa valita niin, että se toimisi hyvällä hyötysuhteella tavoitetehon virtauksella ja painesuhteella. Tällä saadaan akselitehon tarvetta vähennettyä. Vaikea sanoa, mikä tuolla "ylipienellä" pakosiivellä olisi optimaalinen kompura juuri pakosiiven virtauksen kannalta. Pakosiipihän siellä kuitenkin toimii tulppana.

Pakoputken vastapaine minimoimalla saataisiin ainakin samalla painesuhteella pienempi pakopaine.
Viimeksi muokannut Markus L, 05 Joulu 2014, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tätä keskustelua vaikeuttaa nyt se, etten ymmärrä kaikkea, mitä yrität neuvoa.

Muttamutta, olen monenmoisia variaatioita kokeillut. Luulen jo jotain ymmärtävänikin aiheesta, en paljoa mutta jotain kumminkin. Teoria menee varmaan juuri niinkuin kirjoitit ja niinkuin toivottavasti ymmärsin.
Kuva ei näy meille maatiaisille, muttei se nyt ole tärkeää. Omissa kokeiluissani olen selvästi huomannut tästä imu/pakosiipi tasapainosta seuraavaa, siis käytännössä.
Jos kompura on liian suuri suhteessa turbiiniin, ei teoria hyvällä hyötysuhteella/pienellä paineella toimivasta ahtimesta toteennu alkuunkaan, ei edes yritä. Iso kompura ottaa pakoselta koko ajan "liikaa" tehoa, ahtimen ohjaus kompensoi tätä laittamalla siipiä kiinni. Virtaus huononee itseasiassa. Ahdin ei milloinkaan, missään olosuhteessa ole parhaalla toimita-alueellaan. Yksi syy ongelmaan on siinä, että ohjelma vahtii ja paimentaa ahdinta painetiedon/syöttömäärän perusteella, ei virtauksen. Siitä seuraa paha ongelma toimivuuteen. Saavutettu virtaus on toiminnan lopputulos - sitä vaaditaan, se ei varsinaisesti ohjaa syöttöjä, vaan se rajaa syötöt.

Mutta kun tasapaino on sellainen, jossa imureikä on pienempi kun pakoreikä, niin ollaankin tilanteessa jossa imusiiven pyytämä teho on "vääntömomentiltaan" pienempi, kuin mitä "laajempikehäinen" pakosiipi tuottaa. Ohjelman kannalta lisäksi tilanne ilman määrän kehittymisen suhteen on hyvin lähelle sellaisen kaltainen , kun vakiolla ahtimellakin olisi, mikäli siinä tenkua riittäisi. Siksi ohjelmakin on helppo siihen rakentaa, ahtimen ohjauksesta lähtien kaikki toimii melko hyvin, vaikkei tekisi niille mitään. Siipien asennosta, tai virtauksen kehittymisestä ei tarvi välittää, eikä edes ymmärtää, riittää se, ettei vaan missään kohden pyydä liikaa ahtoja kompuran todelliseen tuottoon/ahtimen suorituskykyyn nähden, liika ahtopyyntö aiheuttaa siipien pysymisen kiinni ja siis pientä virtausta. Billetti siivellä pikku piikkauksesta ei kannata välittää, se on jopa toivottavaa, silloin ahtimen ohjaus varmasti joutuu löysäämään siipien asentoa ja virtaus lisääntyy ja syötöt varmasti toteutuu ja savut kaikkoaa.

Mielestäni tässä formaatissa on enää kyse siitä, mikä on loppupelissä sen imusiiven ottopään koko.
Tuotto varsinaisesti riittää, on jopa lähellä ideaalia nyt, lieveilmiötä poikkeen ja vastetta paremmaksi/vääntökäyrä pystyyn.

Pakopaineen nousua voi aiheuttaa mikätahansa ahdistus järjestelmän missätahansa kohdassa.

Pakoputken vastapaineesta olen pikkuisen eri mieltä.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Nyt pitäisi näkyä. Näköjään suoralla kuvalinkillä ei näy, eikä minun IP-osoitteella enää tuossa threadissäkään. :D

Siis tosiaan pelkkää ottopäätä kasvattamallakin saadaan kompuran hyötysuhde paremmalle alueelle ja sama ilmamäärä siirrettyä pienemmällä kierrosnopeudella. Ei se siiven koon kasvattaminen tosiaan enää järkevää ole. Vähän väärin tuossa kirjoitin äsken.

Painesuhde ei ole mielipidekysymys vaan ihan perusfysiikkaa p1/p2. Jos p2:n, eli poistopuolen painetta kasvattaa, tarvii pakopainettakin (p1) kasvattaa, jotta painesuhde pysyisi vakiona.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

kuulostaa erittäin järkevältä mitä tuikku on mieltä.

Sitä sivuten, onko vaaraa että puimurissa maks teho laskee jos suurentaa kompuraa?
Ei varmaan, siinähän tavottelet kaiketi samaa ilmamäärää pienemmällä ahtopaineella, elijohdinsiivet ois pois tieltä.
Mutta isompi kompurasiipi tarvii taas enemmän `voimaa` pyörimiseen. Eli maks teho voi olla sama vaikka isontasi kompuraa...
Hiukan ristiriitainen aisia kun omasa pääsä pyörittelee. :shock:
Viimeksi muokannut JuhoL, 05 Joulu 2014, 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:|
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se olikin vähän ketuhäntä kainalossa kirjoitettu.
Paineasiassa olen samaa mieltä, ero on muualla, haluan kokeilla tässä vähän sellaista pakokaasujarrua ahtimelle aivan lopputikistykseen.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

LAittaa vaan ton isoimman siiven mitä tolle pikkuakselille on tehty, eli 76mm jätöllä oleva billetti siipi.
Volkkareissa puhaltaa yli 400hp 2.1barin paineella, vaikka eihä noi tietenkään niin hyvin kuulemma virtaa kuin bemarin huippuvehkeet. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Vastaa Viestiin