pakopaineen/lämmön mittauspiste

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

ahdin jaetulla pakopesällä ja hukkaportti vain toisella puolella. Jos ei pysty molempia mittauspisteitä laittamaan samaan kanavaan niin kumpi kummalle puolelle? Hukkaportin avautuessa pakopaine varmaan tippuu suhteessa toiseen kanavaan eli mittaus sille portittomalle puolelle mutta miten pakolämmöt muuttuu portin puoleisessa kanavassa portin auetessa?
Leze
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 21:19
Paikkakunta: Liitee

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leze »

Paineessa ei pitäisi olla suuria eroja portittoman ja portillisen kanavan välillä, nehän kuitenkin hönkivät samaan "tilaan" n. 10cm päässä hukkaportista.
Eli kun portti avautuu, laskee myös portittoman kanavan paine, koska portillisen kanavan kaasuja ei ole enää niin paljoa haittona tässä e.m. "tilassa". Erittäin ahtaalla turbiinilla voi jopa käydä niin, että portittoman kanavan kaasuja meneekin pakopesän kautta takaisinpäin portilliseen kanavaan.

Lämpötila muuttuu varmasti jonkin verran kun portti on kiinni vs auki. Mutta onko tämä jonkin verran asteen vai kymmenien asteiden verran, sitä en osaa sanoa. Ja onko lämpötila sama molemmissa kanavissa tällöinkin.

Jos moottori on kunnossa ja oletetaan että kanavissa on sama paine, pitäisi myös lämpötilan olla sama.


Mitään totuuksiahan nämä ei ole. Omia mietteitä vain, kun koittaa simuloida päässä pakokaasun virtauksia turbossa. :geek:
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Otan varman päälle ja laitan molemmat portittomaan kanavaan kun näyttää olevan tilaa.

Paine tosiaan ei varmaan paljoa heitä, tuskin lämpökään.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja zamppa »

No olisiko mittauspisteille tilaa pakosarjan kollektorin tienoilla? Tuskin mittaustarkkuus eroaa, mutta eipähän olisi mieltä hämmentämässä kanavien portittomuus/portillisuus.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

zamppa kirjoitti:No olisiko mittauspisteille tilaa pakosarjan kollektorin tienoilla? Tuskin mittaustarkkuus eroaa, mutta eipähän olisi mieltä hämmentämässä kanavien portittomuus/portillisuus.
siis pakosarjaan ne tulee, just ennen turboa, toinen puoli on silti portillinen.
Ruusulehto
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Loka 2013, 12:31
Paikkakunta: Padasjoki

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Ruusulehto »

Pakopaineen mittaus pakosarjan kollektoriin ja lämmön mittaus heti ahtimen jälkeen pakopiippuun
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ei sillä ahtimen jälkeisellä lämmöllä ei ole minkään maailman merkitystä. Hukkaan menee mittari jos sen sinne laittaa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja tekki »

Ex-cordo AGR:ssä oli downpipessä parin millin reikä, jotain 20cm ahtimen jälkeen ja sieltä tuli termoparin johto pihalle. Mikä lie ollut edellisellä omistajalla mielessä, kun sieltä oli lämpöjä tutkinut. Kaikin puolin koneeltaan vielä vakio siinä vaiheessa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
kkari
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2013, 21:02
Paikkakunta: Muhos

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja kkari »

Tuo Hatemin kommentti tuosta pakolämpö mittauspisteestä on aika radikaali. Jos lämpötiloja haluaa seurailla moottorin turvana eikä niinkään viritysmielessä hakien optimaalista pakokaasunlämpötilaa turbiinille niin minä näkisin tuon aivan sopivaksi paikaksi laittaa anturin heti turbon jälkeen pakoputkeen. Ei ne pakokaasut siinä turbiinissa jäähdy........ja jos made in china mittari niin paras paikka, olen tutustunut näihin anturin palasiin turbiini nielussa :D
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Kyllähän ne pakokaasut jäähtyvät paineen tippuessa. Samalla tavoin, kuin ilma lämpenee kompressorissa puristaessa.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Karkealla arviolla pari sataa astetta jäähtyy lämpö potkurin läpi mennessä. Saattaa paikat sulaa jos tuon mukaan säätää lämmöt rajoilleen.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

pakosarjan portittomalle puolelle tuli anturi, paineille en jaksanut tehdä mittapistettä. Vähän meinaa lämmetä tuolla isommilla kierroksilla.. http://www.youtube.com/watch?v=yWXYFDwUKmo" onclick="window.open(this.href);return false;
JMH
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Marras 2014, 22:00
Paikkakunta: Tampere

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja JMH »

Tuolla ahtimen jälkeisellä lämmöllä tekee jotain siinä tapauksessa, jos haluaa laskea esim. ahtimen akselitehoa.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JMH kirjoitti:Tuolla ahtimen jälkeisellä lämmöllä tekee jotain siinä tapauksessa, jos haluaa laskea esim. ahtimen akselitehoa.
silloin pitää olla molemmat, ennen ja jälkeen.
Teuvo
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:10
Paikkakunta: Nokia

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Jos maksimilämpötilaa haluaa mitata, niin hukkaportiton on juuri oikea kanava. Paine olisi myös ollut erittäin mielenkiintoinen.

Se on hyvin ahdinkohtaista, miten paljon pakokanavilla on eroja paineen ja lämpötilan suhteen. Erot voivat olla melko suuriakin, eli paineessa yli puoli baaria ja lämpötilassa hyvinkin 50 astetta.

Tuossa leiffin vedossa turbiiniin jää tosiaan se ~250 astetta kovilla kierroksilla, riippuu vähän turbosta spekseistä, eli hukkaportin virtausmäärästä. Turbon akseliteho lienee semmosta 155 kW luokkaa 2400 rpm kohalla.

Lujaa kierrätät myllyä kyllä :D. Hyvin se iso kutonen taitaa pelata?!

-Teuvo
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Teuvo kirjoitti:Jos maksimilämpötilaa haluaa mitata, niin hukkaportiton on juuri oikea kanava. Paine olisi myös ollut erittäin mielenkiintoinen.

Se on hyvin ahdinkohtaista, miten paljon pakokanavilla on eroja paineen ja lämpötilan suhteen. Erot voivat olla melko suuriakin, eli paineessa yli puoli baaria ja lämpötilassa hyvinkin 50 astetta.

Tuossa leiffin vedossa turbiiniin jää tosiaan se ~250 astetta kovilla kierroksilla, riippuu vähän turbosta spekseistä, eli hukkaportin virtausmäärästä. Turbon akseliteho lienee semmosta 155 kW luokkaa 2400 rpm kohalla.

Lujaa kierrätät myllyä kyllä :D. Hyvin se iso kutonen taitaa pelata?!

-Teuvo
Jos joskus jaksais virittää paineenmittauksen tohon pakolämmön liittimeen tilapäisesti. Luulen että pakopaineet alkaa karkaamaan siinä vaiheessa kun noi lämmötkin lähtee jyrkkään nousuun eli jossain 1800 rpm yläpuolella. Matchbotinkin mukaan pakopuoli alkaa ahdistaa jossain siinä kohdin. En vaan alkuun oikein uskonut että 1000 heppaa vois mennä rikki noin matalilla kierroksilla.

2700 toi kiertää, halusin 3000 mutta ei ole vielä onnistunut. Eihän se teho enää nouse niillä kierroksilla mutta sais maililla lähes 200 mittariin.
tuoppi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta: EeKoo

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Juu pakoputkessa on mittarille hyvä paikka, jos jostain syystä haluaa putken lämpötilan tietää ahtimen jälkeen. Jos moottoria / ahdinta suojatakseen, ahtimen toimintaa ja mitoituksia selvitellessä haluaa pakolämpötiedon, oikea paikka on ennen turboa.

Sama se on paineelle, voi sitäkin sieltä putkesta mittailla, tietääpähän paljonko putkessa sitä on, ei se vaan oikein kerro sitä minkä takia niitä yleensä mittaillaan, ja miksi oikea paikka sieltä ennen ahdinta.

Omassa kapineessa on sellanen vajaa 10 cm. adapteri, T3 - T4, jaetulla tulee sarjasta ahtimeen saakka. Siinä samaa miettinyt mitä aloituksessa. Hukkista ei ole joten paineen mittauksen huitasin vaan toiseen, sitten myöhemmin väköstelin liitoksen toiseenkin nieluun, pitäs joku kerta testailla onko niillä minkälaiset erot, jos ollenkaan.

Lämpömittausta nyt laittamassa, laitoitko Leiffi anturin putkeen just siihen rajalle, vai työnsitkö ihan liekkeihin asti? Onko lanka vai puikko anturi? Itellä on lanka, joka keraamisen suojaputken kans mutta langan päät toki näkyvissä. Oon tässä tuumaillu työntäskö sitä ihan sinne liekkeihin vaiko hiukan seinämän suojaan.
Varmasti asteissa ehkä eroa, mutta kokemuksia kuulleena, ovat kuulemma sulatelleet noita kun muutamankin kerran käy rajalla johon asti mittarin sanotaan kestävän. Tokiha oma kapistus tuskin lähellekään 1200C menee, mutta suotta tappaa anturia. Vois kait tuon vetästä sieltä poiskin, jos ei muutoksia ja virityksiä tule niin eipä pitäs paljoa muuttua.

Entäs kiinnitys, oon suunnitellut jatkonippaa nielun kylkeen johon anturin sais helmiliitoksella hellästi ja ennenkaikkea tiiviisti kiinni, kuinkas sinulla tuli se?
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

tuoppi kirjoitti: Lämpömittausta nyt laittamassa, laitoitko Leiffi anturin putkeen just siihen rajalle, vai työnsitkö ihan liekkeihin asti? Onko lanka vai puikko anturi? Itellä on lanka, joka keraamisen suojaputken kans mutta langan päät toki näkyvissä. Oon tässä tuumaillu työntäskö sitä ihan sinne liekkeihin vaiko hiukan seinämän suojaan.
Varmasti asteissa ehkä eroa, mutta kokemuksia kuulleena, ovat kuulemma sulatelleet noita kun muutamankin kerran käy rajalla johon asti mittarin sanotaan kestävän. Tokiha oma kapistus tuskin lähellekään 1200C menee, mutta suotta tappaa anturia. Vois kait tuon vetästä sieltä poiskin, jos ei muutoksia ja virityksiä tule niin eipä pitäs paljoa muuttua.

Entäs kiinnitys, oon suunnitellut jatkonippaa nielun kylkeen johon anturin sais helmiliitoksella hellästi ja ennenkaikkea tiiviisti kiinni, kuinkas sinulla tuli se?
Puoleen väliin pakosarjan kanavaa työnnetty ohjeiden mukaan. Inconelista tehty puikkoanturi, tarkoitettu jatkuvaan käyttöön työkoneisiin, kestää 1300 Celsiusta. Kiinnitys kartiokierteisellä "nipalla" pakosarjaan tehtyyn kierteeseen helmiliitoksella. Scaniasa ja Volvossa ainakin oli pakosarja riittävän paksua tavaraa että sai tarpeeksi kierteitä tehtyä.

Vähän tämän näköinen: http://www.powerstroke.org/forum/attach ... 110711.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
tuoppi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta: EeKoo

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Leiffi kirjoitti:
tuoppi kirjoitti: Lämpömittausta nyt laittamassa, laitoitko Leiffi anturin putkeen just siihen rajalle, vai työnsitkö ihan liekkeihin asti? Onko lanka vai puikko anturi? Itellä on lanka, joka keraamisen suojaputken kans mutta langan päät toki näkyvissä. Oon tässä tuumaillu työntäskö sitä ihan sinne liekkeihin vaiko hiukan seinämän suojaan.
Varmasti asteissa ehkä eroa, mutta kokemuksia kuulleena, ovat kuulemma sulatelleet noita kun muutamankin kerran käy rajalla johon asti mittarin sanotaan kestävän. Tokiha oma kapistus tuskin lähellekään 1200C menee, mutta suotta tappaa anturia. Vois kait tuon vetästä sieltä poiskin, jos ei muutoksia ja virityksiä tule niin eipä pitäs paljoa muuttua.

Entäs kiinnitys, oon suunnitellut jatkonippaa nielun kylkeen johon anturin sais helmiliitoksella hellästi ja ennenkaikkea tiiviisti kiinni, kuinkas sinulla tuli se?
Puoleen väliin pakosarjan kanavaa työnnetty ohjeiden mukaan. Inconelista tehty puikkoanturi, tarkoitettu jatkuvaan käyttöön työkoneisiin, kestää 1300 Celsiusta. Kiinnitys kartiokierteisellä "nipalla" pakosarjaan tehtyyn kierteeseen helmiliitoksella. Scaniasa ja Volvossa ainakin oli pakosarja riittävän paksua tavaraa että sai tarpeeksi kierteitä tehtyä.

Vähän tämän näköinen: http://www.powerstroke.org/forum/attach ... 110711.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Oho, en olis siis tätäkään omalla mutulla onnistunut ihan pitkin vit... laittamaan, paistaa se joskus risukasaankin näköjään.. :)
Mistä tuollasen anturin löysit? Onko se K vielä vai S?

Mietin S, mutta sen verran arvokkaita ettei raatsinut. Niillä pääsis kyllä jo sitten 1800+ että pitäs kestää liekittää enemmän ku keskiverto tallaajan virivärkin, olkoon melkein mikä vaan :mrgreen:
K-anturi siis sitten, löysin oliko jotain 30€ ja kattiloihin tarkoitettuna, sen myötä sillä keraamisella suojaputkella. Ja tosiaan just samalla tavalla meinasin kiinnittää, nippa ennen ahdinta ja siihen helmellä kii.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

tuoppi kirjoitti:
Leiffi kirjoitti:
tuoppi kirjoitti: Lämpömittausta nyt laittamassa, laitoitko Leiffi anturin putkeen just siihen rajalle, vai työnsitkö ihan liekkeihin asti? Onko lanka vai puikko anturi? Itellä on lanka, joka keraamisen suojaputken kans mutta langan päät toki näkyvissä. Oon tässä tuumaillu työntäskö sitä ihan sinne liekkeihin vaiko hiukan seinämän suojaan.
Varmasti asteissa ehkä eroa, mutta kokemuksia kuulleena, ovat kuulemma sulatelleet noita kun muutamankin kerran käy rajalla johon asti mittarin sanotaan kestävän. Tokiha oma kapistus tuskin lähellekään 1200C menee, mutta suotta tappaa anturia. Vois kait tuon vetästä sieltä poiskin, jos ei muutoksia ja virityksiä tule niin eipä pitäs paljoa muuttua.

Entäs kiinnitys, oon suunnitellut jatkonippaa nielun kylkeen johon anturin sais helmiliitoksella hellästi ja ennenkaikkea tiiviisti kiinni, kuinkas sinulla tuli se?
Puoleen väliin pakosarjan kanavaa työnnetty ohjeiden mukaan. Inconelista tehty puikkoanturi, tarkoitettu jatkuvaan käyttöön työkoneisiin, kestää 1300 Celsiusta. Kiinnitys kartiokierteisellä "nipalla" pakosarjaan tehtyyn kierteeseen helmiliitoksella. Scaniasa ja Volvossa ainakin oli pakosarja riittävän paksua tavaraa että sai tarpeeksi kierteitä tehtyä.

Vähän tämän näköinen: http://www.powerstroke.org/forum/attach ... 110711.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Oho, en olis siis tätäkään omalla mutulla onnistunut ihan pitkin vit... laittamaan, paistaa se joskus risukasaankin näköjään.. :)
Mistä tuollasen anturin löysit? Onko se K vielä vai S?

Mietin S, mutta sen verran arvokkaita ettei raatsinut. Niillä pääsis kyllä jo sitten 1800+ että pitäs kestää liekittää enemmän ku keskiverto tallaajan virivärkin, olkoon melkein mikä vaan :mrgreen:
K-anturi siis sitten, löysin oliko jotain 30€ ja kattiloihin tarkoitettuna, sen myötä sillä keraamisella suojaputkella. Ja tosiaan just samalla tavalla meinasin kiinnittää, nippa ennen ahdinta ja siihen helmellä kii.
Amerikoista ne tuli, vielä ois 3 jäljellä lyhyemmällä 3,5 metrin johdolla, tuli ensimmäiset väärällä pituudella. K-tyypin antureita, jotain foulprooffeja että toimii dieseleissä ja 2-tahtisissa. Ilmeisesti raaka polttoaine saattaa pimentää tavallisen ?
tuoppi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta: EeKoo

Re: pakopaineen/lämmön mittauspiste

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

[/quote]
Amerikoista ne tuli, vielä ois 3 jäljellä lyhyemmällä 3,5 metrin johdolla, tuli ensimmäiset väärällä pituudella. K-tyypin antureita, jotain foulprooffeja että toimii dieseleissä ja 2-tahtisissa. Ilmeisesti raaka polttoaine saattaa pimentää tavallisen ?[/quote]

Kappas, tiedänpähän kait sit kelle soitella/sellasta kysellä, kun tuon oman korvennan.. ? ;) Jos niitä kerran joutaviakin on. Katotaas miten tuon kanssa käy, ei kuulunu siitä mitään juttuja että polttoaine sen pimentäs, toki voi olla täysin mahdollista, siitä eniten että rajalla ei montaa kertaa siedä käydä. Oletan että toi nokeentuu tukkoon, kärventyy sit sen myötä/lopettaa toiminnan. Jos en sitä sit tosiaan pois nykäse kun on tarpeeks selvillä missä lämmöt huitelee.
Onko niissä se ihan normi 2 piikkinen K-antureille tuttu termo liitin? Eikö sitä voi jatkaa niin että toimis luotettavasti sen perään? Tälle lupas tuttu UPM sähkäri että ihan normi termokaapelilla vaan vetelee sen mitä tarvii, kaapelit ja liittimet tilailin siis mukana..
Vastaa Viestiin