A4 B5 2.5TDi V6

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Nojuu vetopito on hyvä muuten, mutta ongelmana on lähinnä vaihteenvaihdon jälkeen tapahtuva pidon irtoaminen. Kakkosella kumi pitää jos lähdetään kiihdyttää, mutta ykköseltä vaihtaessa kakkoselle meinaa pito irrota kovin herkästi. Tosin tänään kävin penkissä ja persedyno ei sinänsä hirveesti valehdellut. Tehoa tullut lisää melkein 40heppaa. Voidaan kai sanoa että viimeaikaiset viritykset on onnistunut?

Moottorin tukikumit on mallia kiinteät, alusta on mielestäni ihan hyvä muuten toimiva. Toki koska tällä ajetaan muutenkin, niin pelkkää varttimailialusta on pois suljettu. Suuntauksessa voisi käydä.

Enmä kyl uskonut ihan tälläistä. Joku 350-360ehkä.

Kuva

Kuva
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Tehokäyrä jatkaisi vielä pidemmällekkin suorana jos vaan laitetaan vetäviä lisää[FACE WITH TEARS OF JOY]

Lähetetty minun Moto G (4) laitteesta Tapatalkilla
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Yksi hyvä kikka vartille olis ottaa vakaajan koiranluut irti. Vakaajan poistolla yleensä vetopito paranee kummasti.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tein tälläisen videon :)

https://youtu.be/MYuUvZUOsuE" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Kivasti vetää :D täytyy nostaa hattua.....
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

järjestäjän puolelta tehty video vedosta: https://www.youtube.com/watch?v=5uNun4WA07k" onclick="window.open(this.href);return false;

Aika hyvä kyl.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ei ole tullutkaan tähän topikkiin kesän alun jälkeen rustattua.
Tosiaan tässähän oli pieni käyntihäiriö oikeastaan jo kesäkuun alun varttimailivetojen jälkeen jo. Lähdin silloin viroon reissulle ja siellä se oikeastaan vasta konkretisoitui, ampui valkoista putkeen ja oli ns. reilusti myöhäisellä. Mailin vetohan vedettiin riskillä, tulos tai ulos. Onneksi tuli tulos ja auto tuntui samanlaiselta vedonkin jälkeen. Oli kohtalaisen varma epäillys että pumppu oli paskana, joten se hetimmiten irti ja työn alle ASD Häkkiselle. Sieltä soittivat että kaikki muu joudutaan uusimaan, paitsi nestepää. No eipä siinä, tuleepahan auto kuntoon.

Ei tullut.

Autoa ei saatu millään käyntiin. Ja kun saatiin käyntiin niin piti aikaistaa pumppua - vcds:n lukema 16btdc.
Silloinkin kierroksia antaessa meni niin myöhäiselle, koska ennakon säädin koitti saavuttaa pyyntiä, lopputulos on että ampui putkeen, menee myöhäiselle ja työntää älyttömästi valkoista. Ensimmäinen ajatus oli, että näinköhän suuttimet on rikki. Suuttimet irti ja vaihdettiin kaverin autosta bosion racet tilalle - sama ongelma jatkui. Seuraavaksi vaihdettiin pumppukin samasta autosta ja edelleen sama ongelma. Sitten vaihdettiin kampiakselin asennontunnistin, mutta sekään ei tuonut onnea. Vaihdettiin myös ecu ja mittaristo samaisesta autosta, jotta voisi pois sulkea ecu vian. Yllättäen ei vaikutusta. Mitattiin rutut, jotka antoi oikeastaan aika hyviäkin lukemia, siihen nähden paljon autolla on ajettu ja "kiusittu". Alkoi olemaan ideat ns. vähissä.
Tein puhelinkierroksia ympärisuomea ja koitin huhuilla vinkkejä asiaan. Häkkinen sanoi et on jokus kuullut huhuna jostain autosta että ollut samat oireet ja vauhtipyörä irroinut keskiöstään. Noh, asia kävi järkeen, joten ei muuta kuin kiikutin auton kaverin pajalle vauhtiksen tutkintaan, kun ite olin eri puolella suomea töissä.

Lopputulos:
Kuva
Tässä vielä vastaava ehjään vertailu:
Kuva

Käytetty ehjä vauhtis tilalle ja ongelmat ratkesi sillä ! No tuossa kun tuota vikaa koitettiin etsiä ja autolla ajettiin testia ympäriinsä, yllättäen saatiin aikaiseksi seuraava murhe. Tällä kertaa vuorossa olikin sitten kadonneet öljynpaineet. No ensin tietenkin epäilin anturia, mutta lyötyäni oikean painemittarin linjaan kiinni totuus paljastui. Ainakin se barin verran puuttui öljynpainetta ja tarpeeksi lämmetessään, sytytti painevalon.
Juuri painoin kesäloma päälle ja edeltävänä viikonloppuna vaihdoin kk-laakerit, kun epäillys oli vahvasti siellä. Olihan autolla ajettu ennakoilla, mistä ei ollut mitään tietoa. Kk-laakerit vaihdettiin ja samalla vähän vähemmän ajettu öljypumppu. Ei vaikutusta öljynpaineisiin kuin ehkä joku 0.1-0.2 baria, eli muutosta ei juuri nimeksikään. Katottii myös yläkerran laakeripintoja, niin ihan normaalin näköiset. Meni hermo. Ostin toisen auton, siitä on jo topikki. Pidin lomaa.

Tässä lomien jälkeen tasannut pulssia työn ääressä, niin alkanut hotsittaa palautua tuohon öljynpaineongelmaan. Muutama huomio tuossa paineiden käyttäytymisessä on mitkä aiheuttaa vähä mietintää. Kylmänä kun laittaa käyntiin, niin paineet on jo tyhjäkäynnillä 4bar ja vähän kun koskee kaasuun niin rajautuu hyvin siihen 4bariin ja inan ehkä ylikin. Se lienee rajoitinventtiiliin avautumispaine. Annettua jokusen kymmenen sekunttia käydä paine alkaa laskemaan hissukseen, joka on ihan normaalia ja jää kahden barin pintaan tyhjäkäynnillä. Nostan kierrokset 3000 ja pidän stabiilisti siinä, niin paine nousee 3.5bar ja pysyy siinä kunnes kertalaakista tippuu 2.5bariin. Hetken päästä paine nousee taas hieman, lähemmäksi 3baria ja sitten lähtee laskemaan hitaasti lämpöjen mukaan. 60asteessa tyhjäkäynnillä n 1bar ja 80 aseteessa 0.6-0.7bar. Lämpösenä ei nosta painetta yli 2.5barin oikeastaan ollenkaan. Tuo kertalaakista 1bar pudotus tapahtuu öljyjen ollessa about 40astetta. Mututuntumalla tuntuis lämpöihin viittavalta venttiililta, mutta onko koneessa sellaista? Öljypohjassa oli jonkun verran isoa kuparin väristä liuskaa, mutta ei nuo ainakaan ollut tullut kk-laakereista ja muuten tuntuu ja kuulostaa kyllä ihan normaalilta, siihen asti kunnes paine tippuu liian alas. Öljypumpusta löytyi vähä punaista metallia, eli jostain on jotain antautunut. Nyt on tilattu runkolaakerit ja ne pitäisi tässä ajan salliessa vaihtaa myös. Sen verran ajattelin oikaista, että tiputan apurungon pois ja vaihan motin ollessa paikallaan. Kokeilin toiseen moottoriin, niin ihan kivasti pitäisi onnistua.

SSP antoi tälläisen kaavan öljylinjoista.
Kuva


Tälläinen pieni väliaikatiedote :P
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Vastaa Viestiin