A4 B5 2.5TDi V6

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Seuraava ahdin ulkoisella hukkiksella, vaikka olisi miten vaikee saada sinne konehuoneeseen. Pienellä pakopesällä herää hyvin ja ison ulkoisen hukkiksen avulla virtaa tarpeeksi.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Menee jo oikeastiki haastavaksi ulkoisella hukkiksella. :D Kahdella hukkiksella taas vois onnistua, mut miten on kummankin säätö tarkkaa sit.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Samanlaiset hukkikset, jouset ja samasta linjasta ohjaus. Vois saada aika kivasti toimii.

Jos ei oo suuremmin mielikuvitusta, niin ahtimeksi se takuuvarma hx35s #8. Toki eikös sulla saa sen jaetulle pakopesälle? Niitä löytynee pienimmistä päistä #10 ja #12, pakosiipikin kasvaa siihen reilumpaan 60mm siipeen.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Nojuu toi gtx30 olis kans 60/54 pakoropelilla ja 49/67 kompuralla, et sinällään vois olla ihan fine. Holsetit on vaan niin isoja et joutuu alkaa laajentaa konehuonetta, jos sen viel tohon vakiopaikalle meinaa saada. Pitäs kuitenki sit saada myös hyvin heräävä ja siihen tää nykyinen on ihan jees kyl...
Toi garretin ar64 (8 cm3)pesän joutuu koneistaa tohon, mut sit olis kyl suoriltaan nykyisen kans vaihdettava.
Pakosatsit on täs jossaivälis tarkoitus rakentaa uusiksi, niin täytyy jotenki tutkailla jos tekis twinscroll option sit silloin.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tuolla 60mm tarkoitin pakosiiven jättöä enkä ottoa :D

Sun pitää vaan tiputtaa sitä ahdinta alaspäin. Pakopesä mahtuu varmasti, kompurakotelon kanssa varmaan tiukempaa...
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja zamppa »

En näkisi HX35:sta yhtään huonona vaihtoehtona tähän V6:een. Oman koeajon perusteella 1.9:ssäkin heräävyys on ok, kun oppii ulos "vnt-ajotyylistä". Seuraavaa ahdin-päivitystä ei tarvitsisi aivan heti sitten miettiä, kun kapasiteettia pitäisi riittää järkevästi neljän sadan kantturoille, miksei nipistelemällä ylikin. Myöskin järkevämmillä ahtopaineilla kuin mitä nyt on käytössä, mikäli kaikki natsaa yhteen.

Pattia vaan peltiin. Onhan se mallisarjan tehokkaimman merkki jo 90-luvun hondassakin. ;)
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Turha laittaa mitään niin isoa ahdinta joka ei herää ennen 4000, jos silloinkaan, kun kierrosalue on kuitenki rajattu siihen 5000. Täs on kaikki ahtimet herännyt huonommin kuin 1.9:ssa joten ei passaa vertailla.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja zamppa »

En epäile hetkeäkään että kyseinen ahdin olisi 2.5:een liian iso, mutta kyllä se jo käyttis-autossa alkaa olemaan ääripäätä. Omien kokemuksienkin perusteella, karkeasti arvioituna 1500rpm alle ei saa oikein mitään eloa, mikä vaikuttaa merkittävästi herättelyyn. Tämä viive taas sitten ilmeisesti johtuu syöttöpumpun sielunelämästä. Mene ja tiedä.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Vnt-ahtimella toimii ihan hyvin jo alakierroksilla, vaik ei nyt vakioahdinkaan herää juuri ennen 1500. Nyt kun on paineohjattu vielä, niin korostuu toi ahtamattomuusalue. Tosin nyt on sen verran tuhdisti syöttöä, että vaparialueellaki tapahtuu jotain pientä jo. :D Pykälää pienempi hukkisahdin vois olla jopa ihan oikeasti hyvä ahin arkikäyttöön. Nyt on karkeesti silleen et täys boosti 2bar+ on 2:lla 3500, 3:lla 3200, 4:lla 3000, 5:lla 2800 ja 6:lla 2600 täys hönky jo.

Tänään rupesin vähän kelailee, kun nostin ahtoa snadisti ylemmäs, et nyt boostaa sen 2.5-2.6, niin savun määrä väheni 2800-3800 välillä ja sit lähtee tummumaan lisää. Liekö mahdollista että pieni cooleri ei jaksa enään jäähdyttää tarpeeksi ilmaa ja pidemmissä vedoissa ahtolämmöt karkaa suuriksi? Eli joko koittais isompaa kennoa tuonne tai vesiruuttaa. Hmmh



Taas tullaan kohta siihen et vnt olis ihan jees, joku kokoluokaltaan gtb3576 :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Voisi tuo herääminen parantua pienillä vaihteilla jos tuohon saisi vastapaineohjatun hukkaportin. Kaverin subarussa(re85) HX35 ei oikein herännyt ensinkään 1. vaihteella ja 5.lla taas yliahtoi kun oli hukkiksen kello kytketty perinteisesti. Vastapaineohjauksella hukkis pysyy kokonaan kiinni niin kauan kunnes ecu antaa sille luvan aueta. Nyt turbo herää yhtä hyvin kaikilla vaihteilla.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mihis toi perustuu? Jos ahdin ei herää niin miksi muka hukkis alkaa raottumaan ilman vastapaineohjausta? Nouseeko pakopaineet todella pikku vaihteilla niin, että pakopaine raottaa porttia ja ahdin ei herää? Kuulostaa oudolta...
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

En fysiikkaa tuon ilmiön taustalta tunne, mutta noin kuitenkin kyseinen auto käyttäytyi.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Mullahan tuolla on rajapaine-vena, eli portti aukee just silloin kun on säädetty paine tavoitettu.
:)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja zamppa »

diffas kirjoitti:Vnt-ahtimella toimii ihan hyvin jo alakierroksilla, vaik ei nyt vakioahdinkaan herää juuri ennen 1500.
Minun mielestäni ongelma ei ole siinä, etteikö syöttöä saisi pyydettyä saati eikö pikku-ahtimia saisi hereille, vaan se on siinä kun ei vaan yksinkertaisesti tapahdu mitään vag-comin toteutuneisiin syöttöihin ja ahtoihin nähden. N. 1500rpm kohdilla sitten "ampaistaan" vaikka mitään dramaattista muutosta ei diagnostiikan mukaan toteutuneissa syötöissä ja ahdoissa tapahdukaan. Jokin siis rajoittaa alakierroksia, ja käytännössä järkevästi käytössä oleva kierrosalue on 1500-5000rpm, mikä on sitten hieman ongelma näiden isompien ahtimien kanssa.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Hukkishan lähtee raottumaan myös pelkästä pakopaineesta jos kello on oikein löysä. Tästä ilmeisestikin siinä subarussa ahtimen äittely johtui. Iso ulkoinen hukkis kellolla joka antoi dynossa nelosvaihteella 1bar painetta perinteisellä ohjauksella ilman bliidausta. Tuolla vastapaine-ohjauksella portti pysyy satavarmasti kiinni, joutuu vaan aika terävästi päästämään vastapaineet kellosta pihalle vähän ennen kun tavoitepaineeseen päästään, ettei paine piikitä. Tavoitepainehan on subbessa tosin vain 1,5bar.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Jos pakopaine aukaisee hukkiksen ennen kuin tavoiteahdot on saavutettu on jotain pahasti pieleen mitoitettu.
1.5barin jousella, ei ainakaan 3barin pakopaineella vielä aukea.

Ehkä siellä on nokissakin jonkunlainen toiminta-alue joka voi ehkä alkaa tuosta 1500rpm ja miten toi egr toimii, sekin on yksi kysymys. Omassa kyl alavääntö lisääntyi selkeesti kun poisti käytöstä. Hybridi 20/2260vnt:lla oli reilu 200nm 1400rpm kohdalla jo kuitenki tarjolla, eli käytännössä päästiin samaan vääntökäyrään kuin vakioahtimella. No mut siit alaväännöstä ei nyt enään tarvi keskustella muutenkaan kun on hukkis kyseessä jo, joten tikulla silmään joka moisia muistelee. :)

Oisko jollain nurkissa pyörimässä ylimääräistä kiinacooleria koossa 550x230x65?
Tollainen tonne vois ehkä istua. Ehkä. Nykyinen on söpö ja pieni 430x230x55 :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja zamppa »

EGR on toki poistettu tässäkin tapauksessa, mekaanisestikin. Tämän vaikutuksesta ei ole tietoa kun lähti jo hyvissä ajoin irti ennen ahtimen vaihtoa. Myöskään kyseinen auto ei toiminut millään lailla halutulla tavalla ennen remonttia (noh, lähti se käskettäessä käyntiin), kun mm. nokka-akseleiden profiilista oli hävinnyt vaihtelevasti 0.5-1mm, sekä muutaman keinun sai kaivella öljypohjasta. :roll:

Yritin aijemmilla postauksilla tarkoittaa sitä, että vaikuttaahan se sen ison hukkis-ahtimen herättelyyn merkittävästi jos sinne alle 1500rpm saa kaasuja enempi liikkeelle. Ongelman ratkettua näitä riittäviä ahtimia voisi hyödyntää paremmin. ;)
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Kuka edes käyttää mitään alle 1500 kierroksen aluetta? Tai no toki jossain kaupunkipyörittelyssä ehkä, mut siihen riittää muutenki helposti toi olemassa oleva teho siellä. :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ilmeisesti pieni hassukärpänen puri tässä, niin päätös nossi setistä on tehty - hankinta. Kuivanahan se näissä ajetaan ja olenkin miettinyt, että työntäiskö molempiin imusarjoihin omat suuttimet vai yhdellä isolla? Jotenki omaan ajatusmaailmaan sopii ajatus että olisi kummallekipuolelle omansa - Liitteenä olevan kuvan mukaisesti. 2kpl 25-35hp suuttimia luulisi piisavan yhteensä jo.
Ohjaus tulisi olemaan paineella, tyyliin 2bar ja kaasut irti.

Hommaan myös isomman välijäähdyn, jos vaikka toi sievä ja pieni mikä nyt, on kevyesti ulosmitattu. Nythän tuolla on 1.8t:hen tarkoitettu 430x230x50 kennolla oleva ja uusi olisi 550x230x65. Ja isompi mutka saa toistaiseksi odottaa vuoroaan, vaikka ensi keväseen.

Jos sattuu olemaan nurkassa hassukaasuvehkeet ylimääräisenä, niin voisin olla innoissani. :)

Kuva

Onko mitään järkeä taaskaan? :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja hatemi »

On järkeä. Ja kannattaa laittaa erillisillä suuttimilla. Meneepähän edes teorissa tasan tuo nossin määrä lohkojen välille.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Mulla on reilusti suuttimia ja 3 suutinpidikettä joutavana, jos on tarvetta. Vielä linjat, pullo ja solenoidi niin siinähän ne alkaakin jo olla kaikki kasassa :)
Aki-76
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 11:24

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Aki-76 »

ja pullo löytyy sysmästä
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tässä on pikkuhiljaa haalittua jotain pieniä osia seuraavaan isompaan öljynvaihtohuoltoon. Jakopään touhu, moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit jäykemmäksi 034 osiksi. Samalla vois asennella viihdoin myös flektin ja sitten tuon isomman välijäähyn paikalleen ja kattoa tuoko tuo mitään tullessaan. On se ainaki isompi kuin nykyinen, jos ei muuta. :D Kaasuja tuskin jaksan alkaa tässä syksyllä vielä vireistään. Yrittäis välillä vähän tota toistakin projektia saada eteenpäin. :)

Otinpa yhden videon ihmeteltäväksi: https://www.youtube.com/watch?v=m7AIwcjW0Fg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lähtörajoitin toimii jos aika kivasti, ehkä -100rpm ja ehkä muutama mg lisää soppaa niin olis jees. Ehkä. Aika hyvin tolla saa lähdöt onnistuu keskimäärin. No niin hyvin kuin etuvetoisella nyt saa. :D Täyskaasukiihdyssä taas ei oikein edelleenkään kunnolla vedä yli 5000. Tosin kun pitää jalan konehuoneessa, niin kiertää se kyllä yli, mut selkeesti tuossa jossain 4800-5000 välillä tulee joku katkos ja sit häviää vetoa selkeesti, vaikka kiertääki yli. Selkeestihä se nyt vetää paremmin yli kuin koskaan aiemmin, eli suunta on selkeesti parempi.

Liittyyköhä toi nyt jotenki ecu-ongelmaan, kun tuo heittää läppärinkin aina pihalle siinä 4800 kierroksella, eli hyvin on myös vaikeaa tallentaa logeja et mitä tuol tapahtuu.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Noh eipä ollut pitkäikäisiä ameerikan pojan motorsport osat. Pari viikkoa noi näytti kestävän mun ajoa. :D
Toki ollut paljon racea ja haastavia ympäristöjä, mut pitäs noi vähä silleen oletusarvoisesti kestävän enempi.
No katotaan sitten mitä seuraavaksi sitten, kunhan tuolta takuupuolelta jotain kuuluu.

No mutta sitten ihan asiaakin. Muutaman tahon kanssa oon tässä jutellut ja ehkä osittain ahtimiin liittyvät ongelmat voi johtua turhan ahtaista pakosarjoista, mitä näissä on vakiona. Ei riitä tarpeeksi voimaa pyörittää pakoropelia. Ollaanko ihan hakoteillä? No on tos toki sekin että kerta noi pakosarjat halkeilee ja hajoaa, sitä kautta tuhoten ahtimia, ne o hyvä uusia.

Tässä on pikkuhiljaa ajatuksena alkaa suunnittelee pakosarjaa tähän. Toki ongelmaksi muodostuu tässäkin kevyt tilanahtaus. Parhain toki olisi rakentaa joku tälläinen: Kuva
Käytännön syistä mennään varmaan tukkimalliseksi: Kuva


Pakosarjan päähän oon ajatellut laittavani ~34mm sisämitalla olevaa putkea, koska pakosarjan reikän on vähän tollainen suorakaiteen muotoinen ja putki pitää päästä lytätä, jotta reikä täyttyis/peittyis. Kannessa kanavan koko on 32mmx24mm (laipassa 35x28) - semmoinen pinta-alaltaan ~7.6cm2. Tuo on pinta-alaltaan ~32mm putken kokoinen. Onko se kauhea ongelma, jos onkin pari millia isompi putki? Siitä ahtimelle sitten about jollain ~40mm sisämitalla oleva putki. Käsittääkseni tuon ei tarvi olla virtaavuudeltaan 3x vaikka pakokaasuja tulee kolmelta pytyltä. Tämä sama kuvio molemmille puolille lohkoa ja uusi ahtimen kollektori sitten, ehkä suosiolla suoraan sitten T3 laipalla tai sitten vaihdettavalla laipalla.

Tähän jekkuna on ehkä semmoinen hajatelma, että laittaisi pakosarjojen päihin lähdöt hukkiksille, jos mahdollista.


Tälläistä mietintää tähän väliin.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ääh puuh ompas taas. Alkaa vissiin nää kilometrit vähä näkymään jo vehkeesas. Tullut tänä vuonna jo 38tkm mittariin lisää, niin näyttäis et pitää kokonainen kierros jarruja uusia ja ilmeisesti myös kytkin alkaa oleen jo sen verran kulutettu, kun nappaa niin ylhäältä. Siinähä sitä taas jurmo jos toinenkin taas katoaa. Ääh puuh. Hiton käyttöautot kun pitää kokoajan huoltaa. Joutuu kyllä kohta kääntyy jonkun sponsorin puolelle pahasti... :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Vastaa Viestiin