Ford P100 1.8 TD

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala
Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 04 Joulu 2012, 23:05

Homma lähti oikeastaan siitä, että kaveri osti P100:n, joten piti itsellekin sellainen saada.
Jonkun aikaa näitä selailin, kunnes eteen sattui tämä kyseinen yksilö. Jakoremmi oli katkennut, joten hinta ja ominaisuudet oli sopivalla tasolla.

Aluksi piti vaan korjata kone ja ajella vakiokuntoisena, mutta sarvet kasvo päähän ja hyllyssä tyhjänpanttina lojuva raikkaampi nokkakin vähän innoitti.

Nyt kyseinen kampe sisältää seuraavanlaisia osia:
Ahdin: Holset HX30W, pakosarja omatekele vesijohtokäyristä.
Välijäähdytin: Kiinalainen, sierran syylärin pituinen, noin 250mm korkea ja 65mm paksu
Pumppu: Escortin 1.8d rungossa, 12mm, VW 1.9td nokkalevy, maksimimäärä 150mm3 6000rpm asti. Säädetty nyt 110mm3.

Kannesta vingutin pahimmat purseet pois, nokka on tuo ylempänä mainittu, tarkemmin 264 ast, vakiolla n.10mm nostolla. VW sisäjouset vakioitten venajousten kaverina. Kaikissa esikammioissa oli normaaliin tapaan säröjä, yhdestä oli suuaukkokin kulunut suuremmaksi. Vingutin kaikki kammiot saman näköisiksi ja pyöristin vähän teräviä reunoja, ettei säröile ihan niin helposti. Reiät suureni aavistuksen...

Imusarja omatekele, 1.8td:n kevyesti sahailtuun satsiin rakennettu uusi, isompi painekotelo ja vähän isompi ilman sisäänmenoaukko.

Kuva: http://koti.mbnet.fi/kolonen/p100/IMG_1007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvassa vielä vanha Lucas paikallaan.

Kuva2: http://koti.mbnet.fi/kolonen/p100/IMG_0988.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Venttiilinkolot, tein kullimirkelillä. Lopputulos mielestäni riittävä. Tuli tahrittua lastuihin tuo vakio turbokin..

Kuva3: http://koti.mbnet.fi/kolonen/p100/IMG_0991.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakosarjan sovitusta. Putket vedetty niin, että pienellä modifioinnilla saa tarvittaessa jaetulla pesälläkin olevan ahtimen kiinni niin, että pulssit menee "oikein". Laippa on jakamaton. Autoa siirrelty ilman imu ja pakosarjoja. Sen takia konehuone on paskanen.

Yleiskuva rakkineesta: http://koti.mbnet.fi/kolonen/p100/IMG_0990.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Siinä se on. Koko laitos, tän parempia kuvia ei just nyt ole.

Viime viikon aikaansaannos: http://koti.mbnet.fi/kolonen/p100/IMG_1014.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannentiiviste pullahti lohkon ja kannen välistä näkyviin. Samalla päästi paineet öljynpaluukanaviin, joten pohjan ruostesuojaus tuli tehtyä samalla kertaa. Moottoriöljyä tippui lähinnä hyväksi vitsiksi asennetun vetokoukun päästäkin. (Maksimi kytkentämassa 210kg)

Nyt kannentiivisteenä on 1.8TDCI fokuksen peltitiiviste, mutta sekin perhana vuotaa. Seuraava tiiviste on kuparia pyttyjen ympäriltä, muuten vakio massatiiviste. Luultavasti peltitiiviste vuotaa nyt sen takia, kun siinä ne pokkaukset ei kierrä esikammiota niinkuin virallisissa esikammiokoneen tiivisteissä kuuluisi kiertää.

Tossa vielä kuva tosta imusarjasta lähes valmiina: http://koti.mbnet.fi/kolonen/p100/IMG_1000.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuloputki muutti vähän muotoaan vielä ton tilanteen jälkeen.

jari_w123
Viestit:26
Liittynyt:22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta:kokkola

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja jari_w123 » 06 Joulu 2012, 01:31

Onko sulla millä pesällä tuo holsetti ja ootko mitannu pakopainetta? Ihtellä on samanlainen puhallin 3l:n dieselissä ja pakopaine mittariaen oo vielä asentanu. Aattelin että olis jotain käryä pakopainesta jos joku muu olis mitannu. Moottoreissa on tietysti aika reiusti tilavuus eroa mutta uskon että oma rakkine on jonkin verran pienemmällä viritys asteella kuin tuo P100

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 06 Joulu 2012, 17:49

1.8bar ahtopaineella on n. 2.5bar pakopainetta, eli vähän olis olevinaan tukossa jo. 6:n portillisella pesällä.

JukkaA
Viestit:853
Liittynyt:12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta:Savonlinna

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja JukkaA » 06 Joulu 2012, 18:11

Mulla väheni hx30llä pakopaine aika merkittävästi kun sai polttoainepuolen tarpeeksi tehokkaaksi. Oli juuri tuolla 6 hukkispesällä. Pahimmillaan oli 4bar pakosia 2.5bar ahtopaineilla. Sitten kun sai syöttöpuolen kohdalleen niin pakoset tippui sinne alle 2.8bar.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 06 Joulu 2012, 18:28

Hyvä tietää, luulen että yläkierroksilla ennakko jää liian pieneksi, minkä korjaaminen todennäköisesti tiputtaa pakopaineen maltillisempiin lukemiin.

jari_w123
Viestit:26
Liittynyt:22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta:kokkola

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja jari_w123 » 09 Joulu 2012, 00:46

Vaikuttaakohan moottorin koko pakopaineisiin minkä verran? Elikkä onkohan nyt niin että jos esim 1,5 litran koneessa pakopainetta olisi vaikka 1bar niin 3,0 litran koneessa sitä olisikin 2,0bar jos ahtopaine pysyy samana molemmissa? Joo, ehkä sitä pitäisi vaan raaskia porata reikä pakosarjaan ja laittaa se pakopaine mittari. Ihtellä on juurikin tuo HX30W mutta vaan 40,2 millisellä kompuralla, muuten just sama 6 pakopesällä. Ennakkoa mun autossa on 24 astetta eykk ja syöttöä oliskohan maks 80 kuutiomilliä 1,5 bar ahtopaineella. Autona on vanha valurautakantinen 5syl 300D mersu.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 09 Joulu 2012, 15:34

Vaikuttaahan se aika paljonkin, riippuu ahtimen kompurasta, että paljonko kierrosluku pitää muuttua tietyllä ahtopaineella, kun virtaus kasvaa, ettei paine laske. Moottorista riippuu taas se, että paljonko se virtaus ja ilman määrä kasvaa. Ja puhutaan ilman määrästä massana.

Jos turbiini koteloineen on sama, niin pakopaine taas riippuu paljon siitä, miten lujaa ahtimen pitää pyöriä ja miten iso määrä ilmaa kompurasta menee läpi. Mitä isompi määrä ilmaa, sitä enemmän se jarruttaa kompressoria ja turbiinia, eli pakopaineen on kasvettava että kierrosluku säilyy.

Näin olen asian ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä...

Leiffi
Viestit:231
Liittynyt:22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta:Chicago

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja Leiffi » 09 Joulu 2012, 16:02

jari_w123 kirjoitti:Vaikuttaakohan moottorin koko pakopaineisiin minkä verran? Elikkä onkohan nyt niin että jos esim 1,5 litran koneessa pakopainetta olisi vaikka 1bar niin 3,0 litran koneessa sitä olisikin 2,0bar jos ahtopaine pysyy samana molemmissa?
Jos molemmissa sama ahdin niin ehkä, silloin 3 litran koneessa on paljon enemmän tehoa. Mutta jos laitat 3 litraseen sopivan ahtimen niin pakopaineet tippuu järkevämmiksi. Eli kahta erikokoista konetta ei voi oikein vertailla.

jari_w123
Viestit:26
Liittynyt:22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta:kokkola

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja jari_w123 » 12 Joulu 2012, 20:47

Just tuota tarkoitin että samalla ahtimella. Tuo HX30W tuli valittua omaan autooni siksi kun kaverilla sattui sellainen olemaan ylimääräisenä ja se sopi jopa suoraan paikoilleen vakion tilalle. Ihtellä oli tavoitteena 150-200hv, pitää käydä keväällä rullilla kokeileen mitä sieltä irtoaa.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 15 Joulu 2012, 21:31

Ensimmäinen vedos kannentiivisteestä saapui tänään. Tekijä jo puhelimessa varottelikin, että sillä ei oikeasti tee mitään, mutta näkee siitä "livenä" millanen valmis kappale sitten tulee olemaan kun se onnistuu. Oli ollut vähän huonosti kiinni työstökoneessa, niin oli upotukset menny vituiksi.

http://koti.mbnet.fi/kolonen/tiiviste/m ... pahvi1.png" onclick="window.open(this.href);return false; <- ensin jyrsitään sinisellä olevat upotukset 0.15mm syvyyteen, minkä jälkeen kappale leikataan irti mustien viivojen mukaiseen kokoon. Läpyskä asetetaan putkisokilla lohkon tasoon kiinni, että pysyy kohdallaan, ympärille tulee vakio tiivisteestä leikattu ulko-osa.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 13 Tammi 2013, 13:36

Kunnon kannentiivistettä ei ole saanut mistään, joten laitoin sitten ihan vakio tarvikkeen. Pitää jälkikiristää vaan hyvin, niin eiköhän sekin siellä hetken pidä.
Tuon kuvan mukaisen kapistuksen tekeminen on osoittautunut hankalaksi.

WEE-6
Viestit:7
Liittynyt:26 Marras 2012, 03:12
Paikkakunta:muurame

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja WEE-6 » 22 Helmi 2013, 22:21

Pitää se vakio. Mulla kesti 2,8bar ongelmitta. Juttu on se että ei päästä pakopainetta liiaksi kasvamaan, niin kestää tiiviste, sekä muu kone. Ei niitä ahto hajota. Ei muuta kun reilusti ahtoja reilun kokosella turpolla ja runsaasti ainetta oikeaan aikaan, kai näistäkin jotain saa irti.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 25 Helmi 2013, 15:53

P100 kiihdyttelyä. Ylärekisteri vähän tukossa vielä, nyt tuli taas uusia murheita, kun lensi vesipumpun remmi helvettiin tossa jälkimmäisessä videossa. (Näkyy videollakin kun lämpömittari menee pohjaan) Toivottavasti ei taas tartte ruveta kansipahvia vaihtaan...
http://youtu.be/JVCk0yer5Wg" onclick="window.open(this.href);return false; <- 0...100
http://youtu.be/-wkpfo2CP7M" onclick="window.open(this.href);return false; <- 100...140

Sinänsä valaa luottamusta kun säädöt on edelleen mitä on, yläkierroksilla ennakot jää varmasti liian pieniks ja luultavasti polttoainelinjat ahdistaa koska tankin täyttöastekin vaikuttaa vetoihin tuolla yläpäässä melko lailla. Ilmaa sieltä ei silti tule. Laitan ruiskun bensapumpun syöttämään 1.5 bar paineella soppaa pumpulle, toivottavasti stefa pitää. Silti 1400kg mötikkä tuntuu liikkuvan edes jollain lailla.

Ahdot on siinä 2 bar korvilla.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 25 Helmi 2013, 21:28

Nyt on siirtopumppu asennettu paikalleen mutta en o vielä ajanu. Jätin välisäiliön turhana pois, suodattimen kotelon kannesta haarotusnippa paluuseen ja sieltä paineensäätimen kautta takas tankkiin.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 24 Huhti 2013, 00:42

Ennakonsäätimen kanteen tein vähän upotusta, että mäntä pääsee tuleen ulommas sen, mitä rungon puolesta voi tulla... Jonkun aikaa sillä tuli sellasena ajettuakin.

Mutta sitten, nestepään mäntä katkes. Samalla hajos pumpusta vähän muutakin, mutta vika vissiinkin oli lähtöisin hajonneesta ristikkopalasta, mikä sitten levitti metallipölyä pumppuun ja nestepäähän. Ainakin jäljet oli sen sorttista... Tosin ei siitä sekasotkusta ollu kovin helppo alkaa tutkiin mikä meni ekana, nokkalevyn sakarat ja tappi oli poikki, nestepään mäntä kolmessa osassa, käyttöakselin ristikon puoleinen pää rujon näkönen jne... Noitten jäännösten kulumisen perusteella vaan kattelin, että oli ollut kulumaa jo reilusti hajoamishetkellä. Oli muuten oikein aito Boschin pääty. Seuraava tulee sitten olemaan myös. Transitin 11mm, kun cumminsin päätä ei raaskitte nyt ostaa ja toi transitista peräisin oleva löytyy käytettynä. Hyvä käytetty, vain 500 tuhatta ajettu.

Rivipumppu sinne pitäs laittaa.

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 28 Huhti 2013, 23:58

Nyt on kiinalainen 12mm pääty, vissiin mallia iveco, kun on upotetuilla jousilla. Purin kaverin volkkarin pumpusta... Samalla pudotin rajakierroksia, nyt liipasee kuuteen tonniin vedon poikki. 120 milliä palaa savuttomasti vajaa 2bar ahdoilla... Palo kyllä taas kannentiivistekkin, samalla räjähti syyläri. Pakopainemittarin putki meni poikki, mutta siinä 2.5bar tuntumassa ne oli ennen sitä.

Hambuusi
Viestit:8
Liittynyt:04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta:Mynämäki

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja Hambuusi » 18 Marras 2014, 10:16

Vieläkös tämä rojekti on elossa?

tuoppi
Viestit:26
Liittynyt:04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta:EeKoo

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja tuoppi » 21 Tammi 2015, 23:46

olafu kirjoitti:Nyt on kiinalainen 12mm pääty, vissiin mallia iveco, kun on upotetuilla jousilla. Purin kaverin volkkarin pumpusta... Samalla pudotin rajakierroksia, nyt liipasee kuuteen tonniin vedon poikki. 120 milliä palaa savuttomasti vajaa 2bar ahdoilla... Palo kyllä taas kannentiivistekkin, samalla räjähti syyläri. Pakopainemittarin putki meni poikki, mutta siinä 2.5bar tuntumassa ne oli ennen sitä.

Sori ei sais nauraa toisen epäonnelle, mutta satana että repesin tän viestin kohalla.. "samalla räjähti syyläri..." oli varsin se kohta jossa kahvit näppikselle.. :) meinaan, koko ketju putkeen luettuna niin vähä joka viestissä "hyvin se nyt kulki.. mutta se ja tuo porsi.." "no nyt toimi taas mainiosti .. mutta sieltä pärähti.." että vähän joka välissä joku paikka antautunu, ainakun jollain muulla tapaa menny hyvin, tuo vaan "katkas kamelin selän" epäonnesta toiseen näemmä.. :mrgreen:
Mikä lie nykyään tän kapistuksen laita?

olafu
Viestit:27
Liittynyt:04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta:Urjala

Re: Ford P100 1.8 TD

Viesti Kirjoittaja olafu » 29 Helmi 2016, 18:30

Kyllä se mukavasti vapaa-aikaa kulutti, välillä vitutti enemmän ja välillä vähemmän. Osat myin kaverille jo välissä mutta tuli vaihtokauppojen yhteydessä sierran muodossa takasin, mitä taas sitten vähän ponnistettiin, mutta nyt on pumppu lähdössä yhteen suuntaan, imu ja pakosarjat toiseen suuntaan. Eli lihoiksi meni :)

P100 jäi ajosta kun kardaani porsi kumiristikosta ja leima oli lopuillaan, olis joutunu hakeen uudet penkkilaput muutoskatsastusta varten jne jne. kun jäi ajallaan tekemättä se. Ihan hauska kokeilu sinänsä, 100hp litra meni ss-motorsin jarrussa nippanappa puhki. Kannessa oli liekkirenkaiden kohdalla lankavahvikkeet jonka jälkeen vakio tiiviste alko kestään ihan minkälaista selkäsaunaa tahansa. Kerran keittikin niin pahasti että vielä vartin päästä tussahti vetet silmille kun koitti kaataa koneeseen, ei muuta ku anto jäähtyä, pytty täyteen ja taas toimi :D

Vastaa Viestiin