valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

tuli hommattua 8950 valtra. 7.4l

olisi tarkoitus saada n.300hv voimaa haketus käyttöön. moottori on 7.4l. bosch 7500 pumppu 12mm elementillä n. 180cc syötöllä. 5x0.35 suuttimet.

mahdollisimman alhaalta ahtava turbo olis hakusessa. garrett gtx sarja kiinnostaa ja semmosta kyselinkin. 3500? srj keskiöllä ja tuplakuulalaakeroinnilla olis kuulemma herkkä, mutta vastaavassa käytössä ahtimia ei ole.

kestääkö? muita ongelmia? ehdotuksia.

useemman valtran olen virittänyt ja tällä hetkellä ajossa olevassa 8950:ssä on holset hx40 billet 68 pakosiivellä ja 18 pesällä. se toimii kyllä tosi hyvin, voimaakin on 380hv eli hiukka yläkantiin. toisaalta kaipaisin hiukka alempaa heräämistä, nyt herää kunnolla 1500rpm. haketuksessa kierrokset 2100r/min, toisaalta vääntöä pitäs olla jo 1200r/min äkillisissä kuormitustilanteissa. eli suht pienellä alueella toimitaan. yli 2100r/min ei tarvi tehä töitä käytönnössä ollenkaan.

toimmiko erillinen hukkaportti traktorissa? vai riittääkö portillinen pesä?
---------
---------

sitten vesicooleriin

valtrassahan on vakiona vesicooleri. sama vesi kiertää myös moottorissa eli on lämmintä. tarkoitus olisi tehdä coolerille oma kierto.

mistä osat? eli pumppu ja lauhdutin. hihnavetoinen pumppu olis paras, mutta laadukas sähköinenkin käy.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Erillinen hukkaportti toimii siinä missä pesässä kiinteänä olevakin. Pesässä oleva porttikin riittää, jos pesä ei ole mahdottoman pieni. Onko tuo hx40 ilman hukkaporttia?
savimies
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 21:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja savimies »

Mulla löytys vanha IH 12 litrasen koneen nestejäähdytetty cooleri, jos kiinnostaa.
0400-953199 jake.
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

toisessa koneessa ei ole hukkaporttia. max ahdot 2.0bar. kierroslukualueella 2100-2400.

cooleri tuossa siis on vakiona. imusarjassa on vesikenno. ainoastaan vesikierto pitäisi toteuttaa omana kiertona->omalla pumpulla ja lauhduttimella, paisuntasäiliönkin kait tarvii?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja diffas »

Äkkiä tulis mieleen suositella jotain holsetin HY35W tai HX35W ahinta. Noita olis vakiona cumminsin 5.9l moottoreissa, joten heräis varmaan tossaki aika kipakasti alhaalta.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

aivan liian pieniä. jo vakio ahdin on switserin s2 60 imu ja 65 pakosiivellä. hx35 ei mun kokemuksen mukaan ole hirveen hyvä ahdin, nykyinen isolla pakosiivellä oleva hx40 toimii paljon paremmin.

kone tulee raskaaseen käyttöön, ei voi verrata lava-autoon jossa on cumminsin kone. töissä kone saattaa antaa kaikkensa vaikka 5h putkeen, eli ihan sama kuin olisit tehopenkissä kokoajan rasistuspäällä.

tuo vanhempi 8950 lämmittää pakosarjaa, se hehkuu punasena, samoten pakopesä ja äänenvaimentimen kuori. eli pikkusen on lämpsää :mrgreen:

-------

suunniteltu garretti on kokoluokka 59 imu 62 pako (0.98 tai 0.96 pesä)...omasta mielestä ehkä hiukka pieni. toki jos siihen laittaa ulkoisen hukkaportin/portillisen pakopesän niin sitte se on eri juttu.
jos se kerran on herkempi kuin hx40 niin maalaisjärjellä itse laittasin samoilla siivillä olevan ahtimen ja saisin silti alempaa heräävän ja herkemmän turbon, mutta eihän ihan niin taida mennä...
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ekassa viestissä oli hx40 liian iso kuulemma ja piti saaha paremmin heräävä. Siihen lähinnä vertasin, et snadisti pienempi toimis. Cumminsin hy35:ssa on 54/58 siivet 9cm3 pesällä ja hx35ssa noi 56/64 ja tuo 12cm3 pesällä.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

en kai liian isoksi ole sitä moittinut. hieman alempaa heräävää vaan kaipaisin.
tokihan pienempi herää alempaa, mutta ylhäällä loppuu ominaisuudet varmasti.

kovasti kehuttu gtx garretti kuulemma vetää alempaa ja myös ylemmäs.

tommonen 9nro pakopesä on sopiva johonkin 150hv-200 hv 4-5 litraisiin tarktoreihin.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Voihan tuota kokeilla vakioahtimellakin. Hukkaportillisella pesällä saa hyvin heräämään ja ahtopaineiden hallinta on helppoa. Kuulalaakeri-Garrettien kestävyydestä pitkäaikaisessa kuormituksessa en tiedä. Paremmin ainakin ovat virityskäytössä kestäneet kuin saman merkin liukulaakerimallit.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Entä jos Hx40 puottas vaan 17# pesän? Terollahan on valtrassa hx50 19#pesällä ja huippuvääntö 2015.Rpm/1541Nm 2.5bar, 2bar oli jossain vähän alle 2 000rpm, sen heräämisestä en tiedä mutta vetää kyllä.
Miedoista juomista pirtu on paras.
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

mulla on ollu samanlainen hx50 mfs 19 pesällä tuos vanhemmassa 895:ssä. ei ollu hyvä.

vanhassa 8950ssä huippuvääntö 1974r/min / 1468nm. hx40 billet. hevosia ltrmikon penkki näytti 1500 kierroksella 180hv ja 2000-2800 kierosta oli n.400hv. ihan suoran tehokäyrä 2000-2800. eli radikaali ero on siinä 1500-2000 välillä.

hx40 normaali 16 pesällä oli tukkoisen tuntuinen verrattuna tähän nykyiseen, nykyinen toimii parhaiten sekä alhaalta että ylhäältä. myös h2e on kokeiltu 78mm pakosiivellä ja 17 porttipesällä.

hx50 ja h2e pölläytti alakierroksilla mustaa rajusti. hx40:t on savuttomia. vedossa ei savutta vaikka vedättää 1500 kierroksella.
-----------

ite tykkään kehittää noita koneita kokoajan. siksi se gtx kiinnostaa.
-----------

kaksoisahdinkin ollu mielessä. imupuolen läppäohjaus on vaan hiukka hakusessa.
-----------

tehokäyristä vielä sen verran että uusimman koneeni fendt 724:n 6 litranen deutsi on hyvässä säädössä jo vakiona. voimaa ei ole kuin 235hv tapilla, mutta 210hv on jo 1500 kierroksella (30hv enemmän ku 8950:ssä) myös vääntö 1040nm on alempana 1500 kierroksessa. toki kyseessä on commonrail moottori 2000bar ruiskutuspaineella,urealla ja sähkösäätöisellä hukkaporttiturbolla.
AhdinMäärääTahdin
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Marras 2012, 19:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja AhdinMäärääTahdin »

Itse ainakin kallistuisin tuon kuulalaakeriturbon puoleen vaikka oishan se vähä kallis kokeilu jos ei kestäkkään. Vaan mikä sen rikkois, äkkiseltään tuntuis että turbohan se on muiden joukossa :) Toisena vaihtoehtona tulis sitte mieleen jostain jontikan moottorista muuttuvasiipinen ahdin.
Onko nuo 5x0,35 suuttimet vakiokokoa? Ei oo kokemusta miten tämmösissä isommissa koneissa vaikuttaa heräämiseen kun mulla on ollu tämmönen rojekti pienemmässä mittakaavassa. 502:sessa valmetissa vaikutti huomattavasti turbon toimintaan kun vaihtoi 4x0.27 suuttimet 5x0.36 kokoisiin.
wekku
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Helmi 2013, 17:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja wekku »

Tuosta coolerista sen verran että vaihtaisin vesimallin ihan ilmamalliin.. Laittaisin erillisen puhaltimen coolerin etupuolle puhaltamaan kylmää ilmaa siitä läpi ja jos haluaa lisää jäähdytystehoa paikallaan kuormittaessa niin sopivilla syyttimilla ohut vesihuntu coolerin pintaan.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 -92
Taunus 3.5 V8 -82
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

muuttuvasiipinen ei taida tulla kysymykseen. työkone kyseessä niin en halua yhtäkään epävarmaa osaa siihen. turbo varmaan toimis, mutta ohjauksen toteuttaminen on haastavaa. näihin tosin taitas olla valmiita boxeja/ohjelmiakin?
-------

vakio suuttimet luokkaa 5x025 eli nyyiset on huomattavan isot. isompia ei kannata laittaa. boschin 1044 ja 1116daf suuttimia olen käyttänyt. 5x060 suuttimetkin on, mutta ne on tarkoitettu leikkimiseen :mrgreen:
-------

missä hinnoissa noi kuulalaakeritubot pyörii?
äänet on ainakin mahtavat joissain sovelluksissa (dodge ram+gtx+youtube)
---------

jos laittasin ilmacoolerin niin ainut paikka olis keula. jäähdytys on nytkin jo aika kovilla, eli ylimääränen kenno ei keulalla toimi. lisäksi siellä ei ole tilaa enkä halua tehdä ulkonäköön muutoksia. keulalle mulla olis ISO riikosen tekemä cooleri valmiinakin, mutta vaatis maskin jatkamista.

muutakaan paikkaa coolerille ei ole. vesiruiskuja en ala käyttään. ei sovi työkoneisiin eikä etenkään haketuskäyttöön joka on erittäin pöllyävää.
wekku
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Helmi 2013, 17:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja wekku »

Niin noh, kyllähän se vesicoolerinkin siirtää sitä lämpöä jäähdytysnesteeseen.. Onkos tässä tässä alun perin sähköflekti vai visko hoitamassa ilmansiirtoa syylärin läpi?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 -92
Taunus 3.5 V8 -82
AhdinMäärääTahdin
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Marras 2012, 19:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja AhdinMäärääTahdin »

Tai no, kallishan on niin suhteellinen käsite :D mutta jossaki muistelen nähneeni garretin gtx sarjan tuotteen ja hintaa tais olla jossaki 1700€ paikkeilla, mallia en kyllä muista enkä missä se oli myytävänä. :oops:
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Juuh viskohan sielä taitaa olla juu...
Nyt kun paikallisen urakoitsian kanssa pohittiin, saattas se kuulalaakeri hyrrä silä hyvinki toimia.. Eikös se pitäs olla vielä pitkä ikäsempi.. Meilä kun suo hommissa kierokset kun on siinä 2 000- 2 400 välissä niin ei siinä paljon eroa enää nää, mutta jos sais alempaa vääntävän, niin kierokset sais alemmas ja näin ollen nopeuden pysyessä samana polttoaine talous paranisi, omasta mielestä..... Vähän ot:ksi meni.
Miedoista juomista pirtu on paras.
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

joo visko tai kiinteä ropeli sielä on. niitäkin on useita vaihtoehtoja. versu valtran ropeli kiinteänä on tehokkain, mutta meteli on korvia huumaava.

juu,vesicooleri jäähdyttää jäähdytysnestettä vakiona, mutta tähän mulla oli tarkoitus tehdä erillinen kierto.

tuola noita settejä olis:
http://www.frozenboost.com/index.php?cP ... e1d3634dbe" onclick="window.open(this.href);return false;

en vaan tiedä laadusta/kestosta. en tarvi kuin lauhduttimen ja pumpun.

ilmacoolerista vielä sen verran että syyläriä pitää putsata usein. tällä hetkellä syylärin edessä on ilmastoinnin kenno ja vaihteistonöljyn lauhdutin. ne kääntyy pois edestä syyläriä puhdistettaessa. cooleri on vaikea rakenta niin että se kääntyy pois edestä.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Olikos siinä miten iso kokoero syylärillä, "pikkuvalmetin" ja tämän 8000 sarjan kanssa? Taij jostain pikkusesta kaivurista kenno eteen ja flekti? Riittäsköhän tässsä? Ei sillä vakio cooleri systeemillä taida kyllä isoja hyötyjä saada. Entisessä koulussa renkentelivat tuohon silleen että syyläriltä tulevan letkun väliin pieni kenno ja se keulaan ennen cooleria. Siinä ei ollu ilastoinnin kennoa keulassa niin mahtu isompi kenno. Oliko se jostain pyöräkoneesta tai pienestä kaivinkoneesta justii.
Viimeksi muokannut caddyman, 25 Joulu 2013, 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miedoista juomista pirtu on paras.
wekku
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Helmi 2013, 17:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja wekku »

Niin juu, tietty se omakiertoinen vesiväläri on varmaan tässä tapauksessa paras vaihtoehto.. Teet siitä ultimaten ja käytät ilmastointia jäähdytyksen tehostamiseen :D
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 -92
Taunus 3.5 V8 -82
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

kyllä tässä iso syyläri on. keulaan ei mahdu yhtään mitään ilman muutoksia.
----------

sen coolerin syylärin voi laittaa vaikka ojan puolen rapun alle ja flekti avuksi sinne. tihee verkko päälle niin on helppo putsata.
----------

vanha 8950 on pelittänyt sillä vakio coolerilla ihan hyvin. viimekesänä helteessä n.tunnin haketuksen jälkeen piti jäähdytellä hetken ja taas sai painaa täysillä. aikasempina vuosina se ei oo lämpöä nostellu, eli saattaa siinä 16000h ajetussa konessa olla alkavaa kulumaa. peltohommissa ja tieajosa se ei nosta lämpöjä tippaakaan.

toisaalta jotkut vakiotraktoritkin nostaa haketuksessa lämpöjä, kovaa hommaa.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

mitä olen noista kuulalakeriturboista lueskellut niin ne kyllä kestää rääkkäystä ja väärinkäyttöä enemmän kuin perinteinen mutta tunneissa tai kilometreissä laskettuna kestoikä saattaa olla lyhyempi. Herkkyyteen ei varmaan ole mitään vaikutusta tässä tapauksessa jos turbo huutaa jo valmiiksi täysiä ja sitten kierrokset yhtäkkiä tippuu. Se ero tulee enemmän ns. nollilta lähdettäessä eli jossain liikennevalokiihdytyksessä.

GTX 11 siipinen pitäisi toimia melko laajalla alueella mutta ongelmia ollut pakopaineiden kanssa eli turbiini ja pakopesä pitää olla juuri oikean kokoiset tai muuten ei toimi. Garreteissa tosin on tämän hetken paras pakosiipiprofiili, ainakin nettitietojen mukaan, joten sen puoleen varmempi valinta. Luulen että se pakosiipi nimenomaan tekee sen GTX:n hyväksi eikä se kompura.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja diffas »

Mä oon taas kuullut semmoista että kuuliksessa herävyydessä ei ole niin suurta eroa normi liukulaakerimalliin, mut sit ku ollaan ns. alueella niin ahtimen siiven nopeuden muutokset ovat nopeampia. Nämä siis referoitu bensapuolelta, mut eiköhän noi päde yhtähyvin diisselissakin. :) Onkos tähän ajateltu mitä gtx-ahinta? gtx3576r? vai gtx4088r? Kaveriksi sit joku ar 1.01/06 pesä. :)

Finturbolta kyselin tos kans et mitä tuollainen pakosiiven viistäminen hyödyttäis tälläises garretis, niin vastaus oli ettei yhtään mitään, kun on kuulemma valmiiksi jo 'paras'. Kaipa ne on sit hyvii.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

diffas kirjoitti:
Finturbolta kyselin tos kans et mitä tuollainen pakosiiven viistäminen hyödyttäis tälläises garretis, niin vastaus oli ettei yhtään mitään, kun on kuulemma valmiiksi jo 'paras'. Kaipa ne on sit hyvii.
Ei se pakosiiven viistäminen yleensäkään paranna mitään, se tehdään silloin jos pakosiipi on liian ahdas ja halutaan lisätä virtausta heräämisen ja hyötysuhteen kustannuksella, eli ns. band-aid.
retku
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta: kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku »

ahdin oli joku turbopajan omalla billet imusiivellä ja 3500srj keskiöllä/pakosiivellä.

en sitte tiedä kumpaa kannattas kokeilla gtx3576r vai gtx4088r? eka taitaa olla 57/62 siivillä 4088sta en tiedä?
3576 varmaan heräis paremmin, mutta vaati ehdottomasti hukkaportin. toisaalta siipien koot ei välttämättäkerro yhtään mitään siitä miten ahdin toimii ylärekisterissä verrattuna hx40.
Vastaa Viestiin