valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
JukkaA
Viestit:853
Liittynyt:12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta:Savonlinna
Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja JukkaA » 27 Joulu 2013, 10:11

Vaikka täällä on VGT ahdin jo tyrmätty niin kyllä mie silti ehdottaisin kokeilemaan.

Nythän saatavilla on uusi 60/62 siipinen borggi varsin ehdullisesti. Siihen joku idiootti yksinkertainen ohjaus, esim. ihan painekellolla. Säätöalue aika pieneksi eli äärialueita tuollaisessa käytössä ei todellakaan tarvita. Voisi toimia paremmin sekä pienillä että isoilla kuormilla/kierroksilla hukkaportti ahtimeen verrattuna.

hatemi
Viestit:485
Liittynyt:03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta:JKL

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja hatemi » 27 Joulu 2013, 10:53

Eikä mitään ahdinta kannata portittomana käyttää. Tulee väkisinkin kompromissi jommasta kummasta päästä.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Leiffi
Viestit:231
Liittynyt:22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta:Chicago

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Leiffi » 27 Joulu 2013, 11:12

retku kirjoitti:ahdin oli joku turbopajan omalla billet imusiivellä ja 3500srj keskiöllä/pakosiivellä.

en sitte tiedä kumpaa kannattas kokeilla gtx3576r vai gtx4088r? eka taitaa olla 57/62 siivillä 4088sta en tiedä?
3576 varmaan heräis paremmin, mutta vaati ehdottomasti hukkaportin. toisaalta siipien koot ei välttämättäkerro yhtään mitään siitä miten ahdin toimii ylärekisterissä verrattuna hx40.
jos jo vakioahdin on isompi kuin toi Garretti niin kannattaako sitä edes vaihtaa?

JuhoL
Viestit:73
Liittynyt:06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta:Petäjä
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja JuhoL » 28 Joulu 2013, 12:27

Eikö nuille tavotteille ihan perus hx40 #18 pakopesällä olis aivan hyvä ratkasu? 60/64mm siivillä. Jossei jopa isommallakin pesällä.
6.8L peurassa ainakin pelaa loistavasti ja kestää kyllä ottaa kaikki irti tuntikausia.
:|

retku
Viestit:24
Liittynyt:20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta:kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku » 28 Joulu 2013, 14:38

tuos vanhassa pyöri semmonen holsetti useemman vuoden. ihan ok, mutta niin kuin aikasemmin kerroin haluan kehittää kalustoa kokoajan.

alavääntöä haluan lisää, tehot ei oo ongelma eikä savutus.
tässä videossa moottoriteho 424hv hx40billet, 60/68 siivet 18 pesä. 2bar. niinku näkyy niin hyvin tuo vanhempi 89 toimii:

http://www.youtube.com/watch?v=fiQbWc4ggPU" onclick="window.open(this.href);return false;

etenkin sitä 1500 kierroksen kohtaa haluun parantaa. eihän fendtti nyt paremmin voi vääntää ku vanha kunnon valtra! :mrgreen:

JuhoL
Viestit:73
Liittynyt:06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta:Petäjä
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja JuhoL » 29 Joulu 2013, 22:35

Vaikka periaatteesa mielipitees ilmasit, niin silti ehottaisin HX35 #16 portillisella pesällä. Siivet 56/60.
Varmasti on herkkyyttä ja pitääs pelata alta 350hv työkoneissa lämpöjen puolesta, jos vaan ruiskutusasiat on hallinnasa. Tuommonen pesä on hiukkasen kiven takana, mutta kyllä niitä on. Saattaa tosin maksaa.

Mun mielestä VGT- linjalle on turha lähtiä millään painekelloilla leikkimään. Se vaatii oikeasti hyvän ohjauksen. Ja ei työkone hommisa taija olla tilannetta jossa VGT aiheuttas huikeita suorituskyky eroja verrattuna oikean kokoseen kiinteäpesäseen. Varsinkaan hakkurin eessä.

VGTn hyöty on siinä että pakopesässä on sitä tilaa kun käännellään siivet pois tieltä. Eli pienillekkin tehoille suunniteltu VGT riittääkin yllättävän pitkälle. EGRn takia niitä ainakin deeressä käytettään.

Mut jos lähtis tuonne VGT linjalle, niin 7930 Deeressä on hyvä versio tuonne 300hv yläpuolelle. Ei lämmöt haittaa!
:|

retku
Viestit:24
Liittynyt:20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta:kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku » 01 Tammi 2014, 14:44

hx35 täytyy pitää vaihtoehtona...toki joku switserin s200 sarjalainen kelpais mulle ehkä paremmin. niitä vaan ei meinaa järkihintaan saada porttipesällä. semmonen s200 on samassa 7.4l 634 moottorissa motokäytössä, siivet 55/60 ja porttipesä. 210hv ja 885nm/1200r/min!. pesä on tosipieni ulospäin, ehkä luokkaa 12 holset kielellä.
---
3576 gtx:n hinta selvis. netissä olevat hinnat jotka luokkaa 1700-1900$ on ilman pakopesää. hukkaporttipesällä hintaluokka 3x holset hx40 hinta, eli hinnakas on.

en ala säätyvää tuohon rakentelemaan, ei sovi työkoneeseen jonka pitää olla toimintavarma.
--------

ajotukuksillakin vois vääntökäyrää muokata. ennakkoa nyt 13 astetta. pitäskö kääntää aikasemmalla että sais alavääntöä?

retku
Viestit:24
Liittynyt:20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta:kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku » 01 Tammi 2014, 14:51

mitenkäs kaksoisahtaminen?

toimisiko kahdella suunnilleen samankokoisella turbolla? esim. hx30 tai hx35 12 pesällä alas ja hx40 18 pesällä ylös?
riittääkö hx35:n läpivirtaava ilma hx40:lle? vai pitääkö isomman turbon imuilmalle olla läppäohjaus?
---------

valtraan onnistuu helposti myös kahden samankokoisen ahtimen asennus. 2 3 pyttysen pakosarjaa peräkkäin ja vaikka 3 tai 4 pyttysen turbot kiinni pakosarjoihin :mrgreen:

Joona.S
Viestit:6
Liittynyt:11 Heinä 2013, 09:54
Paikkakunta:Kitee

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Joona.S » 01 Tammi 2014, 17:38

Ja sitte uuvet tarrat pelteihi , ikkäänko se x05 bi turbo :D

retku
Viestit:24
Liittynyt:20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta:kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku » 01 Tammi 2014, 18:22

Juu, kankkusella oli 90 luvun lopulla 250hv Valmet 905 jossa oli 2x605n pakosarja ja turbo. Pikkupoikana näin sen maatalousnäyttelyissä. Kunnon show laite!

Leiffi
Viestit:231
Liittynyt:22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta:Chicago

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja Leiffi » 01 Tammi 2014, 23:21

retku kirjoitti: pitäskö kääntää aikasemmalla että sais alavääntöä?
alakierroksilla myöhäsemmälle, yläkierroksilla aikasemmalle, eikös se pitäis olla ihan selvää ?

JuhoL
Viestit:73
Liittynyt:06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta:Petäjä
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja JuhoL » 23 Tammi 2014, 00:23

retku kirjoitti:mitenkäs kaksoisahtaminen?

toimisiko kahdella suunnilleen samankokoisella turbolla? esim. hx30 tai hx35 12 pesällä alas ja hx40 18 pesällä ylös?
riittääkö hx35:n läpivirtaava ilma hx40:lle? vai pitääkö isomman turbon imuilmalle olla läppäohjaus?
---------
Ei taija toimia jos on liika samankokoset. Eikä ees järkeäkään.

Minkälaisilla kierroksilla tuosta vanhemmasta 8950stäs on mitattu 424hv?
Taitaa olla melkosen käyttökeleposta voimaa ku kattoin Lappeenrannan mäkivetojen tuloksia! 8-)
Melko pieni ero A-Pn Nyykkäriin. Seon silti 13mm elementeillä ymymym.... Tietty hiukan ylävireinen. :lol:
:|

retku
Viestit:24
Liittynyt:20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta:kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku » 26 Tammi 2014, 10:43

JuhoL kirjoitti:
retku kirjoitti:mitenkäs kaksoisahtaminen?

toimisiko kahdella suunnilleen samankokoisella turbolla? esim. hx30 tai hx35 12 pesällä alas ja hx40 18 pesällä ylös?
riittääkö hx35:n läpivirtaava ilma hx40:lle? vai pitääkö isomman turbon imuilmalle olla läppäohjaus?
---------
Ei taija toimia jos on liika samankokoset. Eikä ees järkeäkään.

Minkälaisilla kierroksilla tuosta vanhemmasta 8950stäs on mitattu 424hv?
Taitaa olla melkosen käyttökeleposta voimaa ku kattoin Lappeenrannan mäkivetojen tuloksia! 8-)
Melko pieni ero A-Pn Nyykkäriin. Seon silti 13mm elementeillä ymymym.... Tietty hiukan ylävireinen. :lol:

***haketuskausi alkoi nyt niin vahvasti että 8950 kasataan hyllystä löytyvillä osilla, ei oo aikaa viettää hallilla. eli hx40 68pakosiivellä 18pesällä. keskiturbopakosarja,vakio vesicooleri,1044 merisuuttimet ja p7500 pumppu.

vanhemman tehokäyrä on 424hv 2000r/min ja 400hv pysyy 3000 saakka, melkeen suora viiva lapulla. max vääntö yli 1400nm ja 2000r/min sekin. ei savua yhtään ja toimii ihan normikäytössä noilla säädöillä. pumpussa on varaa vaikka kuinka ja 5x0.60 suuttimetkin on hyllyssä jos alkaa lapsettaa, varmaan n.550-600hv saa tuolla pumpulla.

13mm elementtillä siitä sais kyllä nätin mäkivetokisakoneen, mutta kun noilla tehdään töitäkin.... :D

ps. käytiin tos yks päivä teiän pihassa...

JuhoL
Viestit:73
Liittynyt:06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta:Petäjä
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja JuhoL » 26 Tammi 2014, 20:04

retku kirjoitti:
***haketuskausi alkoi nyt niin vahvasti että 8950 kasataan hyllystä löytyvillä osilla, ei oo aikaa viettää hallilla. eli hx40 68pakosiivellä 18pesällä. keskiturbopakosarja,vakio vesicooleri,1044 merisuuttimet ja p7500 pumppu.

vanhemman tehokäyrä on 424hv 2000r/min ja 400hv pysyy 3000 saakka, melkeen suora viiva lapulla. max vääntö yli 1400nm ja 2000r/min sekin. ei savua yhtään ja toimii ihan normikäytössä noilla säädöillä. pumpussa on varaa vaikka kuinka ja 5x0.60 suuttimetkin on hyllyssä jos alkaa lapsettaa, varmaan n.550-600hv saa tuolla pumpulla.

13mm elementtillä siitä sais kyllä nätin mäkivetokisakoneen, mutta kun noilla tehdään töitäkin.... :D
Onko nuo merisuuttimet 5x0.35 kärjillä?
Tulleeko siitä sit aivan liika rynkyttäjä työkäyttöön 13mm elementeillä? Tai nostaako lämpöjä hakkurin eessä.
Joku Jalasjärven kyläkisois väitti et Yli-Pietilän 8950 olis muka ollu... Sehä on aivan töissä oleva kone.
Möhköpumppu siinä ainaki oli, mut varmaa 12mm tapit ja isohkot suuttimet. Jäi sitte lopen kysymättä koko asia...

Ookko koittanu alasyöttöä lisätä että parantaako heräämistä? Vai onko se inertia dynolla (LTR) mitattu?
Kyllä se varmasti on makia peli noinkin.. 8-)
retku kirjoitti: ps. käytiin tos yks päivä teiän pihassa...
Jukan kans? Kävikkö meijä lemmikkiä kattomas? :lol:
:|

retku
Viestit:24
Liittynyt:20 Joulu 2013, 22:24
Paikkakunta:kouvola

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja retku » 26 Tammi 2014, 21:04

Toimii kyllä hyvin 13mm elementillä, mutta kisatehot olis aika riski koneen kestävyydelle. 7500 pumppu 13mm tasapää elementillä antaa minimissään 200cc eli n.300-350hv ja maksimissaan 700cc eli paljon hv. Ensi kesäksi on yksi 13mm 3000 sarjan p pumppu menossa erääseen valtraan, mun vanha alunperin 8950:orkkis pumppu. Se antaa max500cc. Työkäytössä 180cc ja mäkikisaan hiukka enemmän. Hx50 ahdin työssä ja leikeissä.

Heikillä oli kisoissa syöttöpohjas ja 0.45 suttimet ja hx50. 12mm 7500 sarjalainen. Työkone joo ja yli 20 000h ajettu!

Jukan kanssa joo. Ei keritty sen enempää kalustoa ihmetellä kun jo ilta hämärsi...

JuhoL
Viestit:73
Liittynyt:06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta:Petäjä
Viesti:

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja JuhoL » 26 Tammi 2014, 21:35

Sillähä vois saaja aika taloudellisen hakkurin pyörittäjän ku laittas 13 elementit. Kokkeile, jos käyttömukavuuttaki on. Pittää syötön sielä max 300mm2. Tasapäällä tietysti menettää ennakosa jonkiverran... muutaman asteen myöhäsellä kierroksilla. :?

Onko se 7500 pumpusa 14mm nosto? Paljonko se 3000 on pienempi?
Sinikkaha on pullinki kentällä tommosella P3000 pumpulla..

Heikki nosti Jalasjärvellä meille sitä etupunttia. Sillon aattelin että aika isohko suutin siinä täyty olla ku valakosavua tuli heti niinku oikiasta kisakoneesta. :lol: Mahtava kone kyllä!
:|

toyota...
Viestit:57
Liittynyt:10 Tammi 2013, 20:52
Paikkakunta:parkano

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja toyota... » 25 Helmi 2014, 19:19

ei kellekkää ole jääny myytäväksiasti 8950 vakio nestepäitä tai vastaavia?

mcclane2016
Viestit:1
Liittynyt:26 Helmi 2016, 22:31
Paikkakunta:jyväskylä

Re: valtra 8950 viritystä. kuulalaakeri turbo? vesicooleri

Viesti Kirjoittaja mcclane2016 » 26 Helmi 2016, 22:35

retku kirjoitti:Juu, kankkusella oli 90 luvun lopulla 250hv Valmet 905 jossa oli 2x605n pakosarja ja turbo. Pikkupoikana näin sen maatalousnäyttelyissä. Kunnon show laite!
Kuva

tuossa se Kankkusen traktori X05 on,isäni pajan pihasta aikoinaan on kuva.toi traktori on purettu joten sitä ei löydy mistään.

Vastaa Viestiin