toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Eli lyhyesti auton historiaa, hiluxista sikonaan ylijääneistä osista rupesin joskus rakentamaan moottoria parin ahtimen kera, koneelle piti sitten keksi joku käyttökohde. Ja jo siinä vaiheessa tuli himo ruveta tekemään driftin kilpuria. Alunperin oli tarkoitus etsiä koriksi 4 ovinen dx corolla, mutta nettiautossa ei juuri silloin moisia sattunu järkevästi löytymään, joten huomio kiinnittyi 83 rekisteröityyn coupe carinaan. Kone oli kiinni ja jopa katsastettu jo seuraavana kesänä, mutta driftaamaan pääsemiseen meni useampi vuosi, alustan ekat versiot ei toiminu juuri mitenkään luisussa ajaessa ja konekaan ei pysyny oikein ehjänä. 2010 oli oikeastaan eka kesä jolloin tuolla pystyi ajamaan muutamat harjoituspäivät kohtalaisella suoritus tasolla. Joten ilmottaudui ekaan kisaani kauden loppuksi. Mikä sitten menikin aivan täysin pieleen, ekalla harjoitus kierroksella räjhti öljypumppu. Kone tuon jälkeen vielä uudelleen kasaan, ja fintoyssin ratapäiville testaamaan aivan loppusyksyyn (oli jo luntakin) niin nyt antautu lohko, siihen ilmestyi noin 5cm pitkä ratkeama aivan vesitilan alalaitaan ja nesteet pihale. Se oli viimeinen asia mitä hermot kesti tuota moottoria kohtaan, ja talvella askarreltiin keulalle mersun om605. Sillä sitten heti ilmoittauduin 2011 fpda sarjaan ja lähes kaikki kisat tuli kierrettyä kohtuu huonolla menestyksellä. kesän loppupuolella oli vielä historian ensimmäinen SM kisa josta Pienellä onnella ja muiden epäonnella 8 sija. nyt 2012 kesä meni kiertäen kaikki sm osakilpailut, parissa kisassa oli pieniä tekniikkamurheita mitäkä sotkia ajoa ja lopputuloksena sija 12.

Nyt seuraavaksi oliskin tarkoitus laajentaa vetoaluetta kahdella turbolla. ja jos vain rahatilanne antaa myöten niin vaihteistoksi tulee jotain muuta ku nykyinen toyotan r154.
kuvia löytyy täältä
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kuva

Ahdin projekti käynnissä, isompi turbo tulee tilan puutteen takia puoliksi konepellin yläpuolelle, muuten olis joutunu tekemään uuden pakosarjan että pienemmän olis saanu alemmas. Mutta kun luokan säännöt ei hommaa estä eikä tuo vielä näkyväisyyttä haittaa ni kelpaa mulle.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kerro toki tarkemmin toteutuksesta! Molemmat ahtimet master powereita? Minkä kokoset pienemmän siivet ja pakopesä? Onko se portillinen?
Kysely ikä. :lol:

Ajan kohtanen asia omallakin kohalla. Moottorina vain hiukkasen muutettu Om603.
:|
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Joo molemmat masterpowereita pienempi r545 9pesällä isompi r6164 14.6pesällä joka oli viimekauden yksinään. Ulokoiset portit tulee molempien rinnalle oma. Ahtopuoli ihan sarjaan eli iso puhaltaa kaiken pienen läpi.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Haetaanko tällä pelkästään heräämistä ja kaasuun vastaavuutta vai onko lopullista ahtopainettakin tarkoitus nostaa verrattuna yhteen ahtimeen?
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ennimäkseen heräävyyttä ja sen mukana keskialueen savutuksen vähentäminen. Tehoja nyt rajoittaa syöttöpumppu joten ei tartte oikeastaan yhtään ahtoja lisää. Toki paineita oli kyllä jo sen verran paljon että turbo ei enää ollu oikein hyvällä hyötysuhteella. joten voi tässä pieni tehollinnkin parannus tulla. Tulevaisuudessa kyllä on tarkoitus tuo isompi turbo korvata vielä isommalla ja samalla syöttöpumppu rajummaksi, ja taitaa sitten joutua kangetkin vaihtamaan. Nyt vaan ei rahatilanne anna myöten aivan kaikkeen tämän talven aikana.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Minkäs kokoiset ahtimet siulla oli silloin Toyotan koneen aikaan ja oliko nekin kytketty tuolla samalla tavalla sarjaan? Hieman kiinnostaa ku pitäisi varmaan joskus miettiä tuplien mitoittamista tuohon Polon koneeseen...
jekku90
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Marras 2012, 20:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mikäs pumppu siellä on kun ei kakku riitä :?:
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Toyotan koneessa oli lähes saman kokoiset turbot, pienempi turbo oli jopa isompi ku tässä setissä.
Pumppuna mynän 7mm muistaaksein 170 syöttömäärillä, kierroksia nostamalla tietysti sais lisää tehoa tälläkin, mutta aika rajulta kuulostaa jo ku nytkin ajossa kiekat välillä noin 6500 (vetävät noin 6000 ja ryntäys melkein 7000)
jekku90
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Marras 2012, 20:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

vakio yläkerralle aletaan olla maksimi lukemissa 8-)
elä tietämättä hävitä sitä pumppua jos meinaat 8mm päivittää :roll:
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kuva

Kuva

mikäs ihme vipu rattipylvääseen on ilmestyny?
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Tulikos se sähkö toosa tähänkin? Siis .6
Onko se keppi ratin takana vaihteijen vaihtoon?
:|
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jep sähköloota on ja keppi juuri sitä varten.
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: toyota benz pro luokan drifting kilpuri

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Dynossakin tuli käytyä, pyöräteho hivenen laskenu syksysisestä mutta etoalue oli paljon laajempi kun vertas vanhoihin. Voimansiirto häviöthän on lisääntyny joten teho lienee täysin muuttumaton. Muunnin lukkoa jos ukslatais käyttää ni sais pyörätehotkin varmaan entisiin, mutta ei taida 220cdi koneen perästä otetun muuntimen lukko kestää tämän vääntöjä.

Lauantaina 18.5 Motoparkissa eka kisa jolloin pääsee kunnolla toteamaan toimiiko vehkeet. Kuskikin lienee vähän jäässä, kun ei ole päässy etukäteen testaamaan ku 10minuuttia jonka jälkeen ilmeni pikku tekniikkamurheita, ne on nyt kuitenkin korjattu.
Vastaa Viestiin