Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Pistetääs nyt tämä omakin harraste/projekti/arki auto kun näitä projekteja on niin mukava lueskella!
Elikkä tämä lienee jo osalle tuttukin Ffp.ltä ja SCF.än sivuilta. Vario päätyi minulle miltei kaksi vuotta sitten kun vanha harraste sanoi suhteensa irti! Ostopäätöstä myöskin helpotti se että satuin tuntemaan molemmat edelliset omistajat. Onhan tuo kilometrejä nähnyt ja varmasti menty väliin vauhdillakin mutta molemmat edelliset omistajat ovat pitäneet hyvää huolta!

Tuollaisia puuhasteluita on nyt tehty
1,9TDI AHU
-Bosio Race520 suuttimet 0,216
-Lievästi portattu kansi
-Muokattu imusarja
-VNT turbo VNT1852V
-Ohjelma tehty (by TDIfreak)
-Sachs Race Engineering + Golf III VR6 kytkin
-2x Corrado VR6 penkit
-Bi-Xenonit
-Jyrkempi nokka-akseli
-Isompi välijäähy
-Puskuri
-Bad-boy pelti
-Puslat ja alustasarja
-Kevennelty ja tosiaan pakettiautona

Osto hetkellä
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... G_3796.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Vuosi mentiin mukavasti mutta sitten alkoikin TDI.lle maistumaan jäähdytysneste. Nesteet hävisi hieman lennokkaammin ajellessa ja syyksi paljastui korkannut kansipahvi. Kesäisin taas moottorilla meinasi tulla hengenahdistusta alkuperäisen välijäähyn jäädessä pieneksi. Tähän annettiin lääkkeeksi keulille pultattu cooleri!
Kuva

Ja nykyistä asua
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... Satama.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Muistaaksen tuolla korilla on nyt ajeltu 800tkm joten maalaukseenkin mennään jossain vaiheessa. Vanhaan tapaan maalaan itse ja vaimonikin on jo värin valinnut. Väriksi tulee StarPaintin EXCLUSIVE M.P.X sarjasta Platinum Silver http://www.tapisgarage.fi/portal/tuotte ... &section=c" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja lisää hevosia tekee aina mieli niin LTR.lle ollaan menossa jossain vaiheessa säätämään pata kohdilleen.

Kesällä käytiin Motoparkissa kokeileen menohaluja varttimailille ja Ihan mukavia tuloksia sieltä sai. Parisataa kiloa rojua takakontista pois ja hieman paremmin reagoiva kuski ratin ja penkin välissä olisi tulos ollut hieman alta 15sekunnin. Joten varsin tyytyväinen olin tuloksiin. Videolla myös näkyy vanha Cordobani.
http://www.youtube.com/watch?v=Da4KkW3Svrg&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;

Jotain nykäisyjä sekkarilla otettuna.
4-vaihteella 80-120km/h =6,1sek
5-vaihteella 80-120km/h =8,3sek

Ja seuraavana kokeiltu vakkari asetettuna 100km/h ja siitä kiihdytys 160km/h

4-vaihteella 100-160km/h =7,6sek
5-vaihteella 100-160km/h =9,7sek

Kolme rykäisyä ja noista ajoista on keskiarvo. Kokeiltu vakio kannella, nokka-akselilla ja coolerilla. Tuon jyrkemmän nokan ansiosta pystytään vielä kierrosaluetta jatkamaan mutta tosiaan vierailu tuonne LTR.älle pitäisi tehdä uudelleen softauksen muodossa!
http://www.ltr-racing.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin ja listasta jäi uupumaan vielä seuraavia.
-2,5" putkisto ja "kisa"katti.
-Isommat levyt edessä
Ja mukavuudesta huolta pitää
-Eberi talviaikoihin
-Cruise pitkille matkoille
-JVC.n soitin USB portilla
-Focalin 10" kotelossaan
-Ground Zero Radioactive 2-tie sarja
-SPL Dynamics nelikanavainen (muistaakseni) 300w

Tosiaan itselleni ensinmäinen diesel ja samalla eka ahdettu. Joten vinkkejä ja neuvoja otan mielelläni vastaan!!

ps. Mites noi pikku kuvat saa liitettyä??
Viimeksi muokannut MRannikko, 19 Marras 2012, 09:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Pikkukuvia saat lisättyä viestiin helpoiten tuolla Add image to post -painikkeella, joka samalla siirtää haluamasi kuvat postimage.org -kuvapalveluun ja tekee myös pikkukuvat valmiiksi postaukseen.

Mitkä suuttimet on Race 0.216:set? Ihan normaalit Dsla150p502 kärjet vai jotain ihan muuta?
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Noista suuttimista en oikein tiedä kenen valmistamat ovat. Tuon numerosarjan bongasin kyseisen moottorin rakentajan topicista SCF.n sivuilta. Tuo nimimerkillä Snowman joka on suurimmaksi osaksi moottorin väsäillyt osaa varmaa kertoa tarkemmin. Taikka Power?

Auton korihan on ollut Kilpijoen omistama ja moottori taas tuon Snowmanin vanhasta Cordobasta jota nyt omistukseni aikana olen vielä hieman jalostellut. Käsittääkseni nyt tuossa moottorin setupissa ohjelmoinnin jälkeen alkaisi ahdin tulemaan rajoillensa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Silläpä kyselinkin, kyllä siellä varmaan vähintään Bosion Race520:set on.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Seuraava puuhastelu lieneekin edessä kuskin oven alimman saranan vaihto. Syksyllä jo hieman ihmettelin ovenkahvan käytöstä kun sai väliin nykiä ovea tosissaan. Huomattiin että ovi nitkahtaa avatessa jonkin verran alaspäin. Suljettaessa taas ovi nousee vastakappaleen yli ja pääsee taas nitkahtamaan hieman alas ja ilmeisesti tuon takia oven avaus takertelee.

Tuossa tullut mietiskeltyä että jos tuon konepellin ja katon teippauttaisi. Miltähän näyttäisi?? Hieman häiritsee kun ei kerennytkään tälle vuodelle tuonne LTR.lle piipahtaan. Olisi ollut hieno juttu saada auto jo toivottuun kuntoon mutta tuo opiskelijan budjetti (liiton rahoittamanakaan) ole mikään valtava!

Niin ja keväällä voisikin työstää sorvissa nuo kesävanteet hieman edustavampaan kuntoon!
tikkku
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Joulu 2012, 20:36
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja tikkku »

itsekkin meinasin tulla juttusille motoparkissa mutta oli niin huono olo sattuneesta syystä, ja sitten omasta seatista repes moottori vartilla irti niin vitutus käyrä oli jossain siellä pilvissä.. :D ei kehannu.. lähinnä speksejä oisin tullu kysymään.. :) itsellä kulki lähes samoja aikoja :)
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Olisit tullu juttusille vaan!!

Olitkos sillä vihreällä farkulla siellä??
tikkku
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Joulu 2012, 20:36
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja tikkku »

kyllä.. kitkarenkailla kävin sipittelemässä :lol:
cosworth
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2012, 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja cosworth »

Liekkös toi aiemmin mainittu vihreä farkku tämä?

http://www.youtube.com/watch?v=ETF28GWp6yc" onclick="window.open(this.href);return false;

jos sama auto, niin minun entinen.. vartin kulki 14.9
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Taisipa olla sama. Vai oliko sittenkään??

Noita vihreitä savustimia olen itse bongannut kaksikin kappaletta. Ja molemmat liikahtaa kyllä kivasti.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mutta kenen on se vihreä jossa on öljycooleri syylärin edessä ylhäällä? Bongattu joskus Savonlinnassa...

edit. Jäi vain mieleen, harvemmin näkee ulkoista öljykennoo näissä TDI vehkeissä vaikka ois kuinka viritettykin.
tikkku
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Joulu 2012, 20:36
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja tikkku »

ei ole 14.9menny tuo minun vielä.. ammattikoulun opettajan entinen ja muutaman mutkan kautta kulkeutu mulle.. itse olen kanssa bongannu tuon öljykuuleri kortsun varkauden läheisyydessä.

niin ja kukaan ei ole tuota minun pirssiä minua aikaisemmin rakentanu..
oon yrittäny hävittää pois jotta vois hommata rivipumpullisen auton
cosworth
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2012, 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja cosworth »

tikkku::: Laittelin privaa sinulle viikko sitten
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Talvi on taas mennyt kilometrejä rullaten ja taas olisi huollon aika! V.loppuna jätän savustimen taas VeSu ky:n hellään huomaan kun itse olen jääradalla touhuamassa Rokkirallia koko v.lopun!

Niin ja kesäksi tuli ilmottauduttua sitten viimeinkin Hallin nopeusmittaus päiville! Pääsee vihdoinkin kokeilemaan että mitä tuo kulkee. Tosin olen aivan varma siitä että rajoitin tulee vastaan ennen kuin voima loppuisi. Mutta tässä avautuu oiva tilaisuus poiketa sinne LTRälle hieman säätelemään ohjelmaa!

Onkos täältä ketään lähdössä nokeamaan lentokentän asfalttia?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Eipä oo juuri tullu vielä vastaan TDI autoja joilla tulis rajoitin vastaan mailin matkalla. Itsellä se tarkoittaisi varmaan 280kmh....

Toki jos auto kiertää 4000rpm niin sitten eri asia. Toki silläki mennään lähelle 200.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Sorry! Nyt kirjoitin hieman hölmösti! Siis jos huippuja kokeilee rupee ainakin minulla tuo rajoitin tulemaan vastaan. En ole vielä kokeillut tuota kuinka tuo kulkee mutta tosiaan kierrokset ovat aika huimat jos vertaa tuota mittaristoa 100km/h vauhdissa ja hmmm..... lievällä ylinopeudella menevään.

Niin siis en tuota mailin matkaakaan ole vielä päässyt kokeilemaan. Viime vuonna meni paikat aika nopeasti. Ja taitaa tuo tapahtuma olla viimeinen tuolla Hallin lentokentällä. Ellei sitten joku muu jatka toimintaa tuolla.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Yleensä on tullut käytyy vaan tuolla Speedpartyillä, mutta kiinnostaisi kyllä kovasti käydä tulevana kesänä myös Halli ja Lappeenranta. Kattoo nyt miten saa kokoonpanon kasaan ja säätöihin, Halli olisi ainakin sopivasti ennen Speedpartyjä, niin pääsis vähän harjoittelee.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

No joo meni se päivä ihan mukavasti! Kiitokset seurasta Powerille ja Tiinalle! Ja eritoten Powerin opastuksesta savustimien maailmaan.
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... 366929.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Koeajolla viisaampi ratintakana sanoi heti että on ahtovuotoja taikka softa on persiillään. Ja täytyy tunnustaa vuotojahan siellä olikin. Mutta ehkäpä hauskimpana löytyi ahtimelta M10 kokoinen reikä kierteineen josta varmaankin tuo helvetillinen tuhina/puhina on johtunut! Ja Powerin tietämyksen mukaan se on kuulunut kyseisestä moottorista aina!

Paketti sitten nippuun ja uudelle koeajolle! Ja vaikka itse nökötin kartturina niin huomasi heti eron käytöksessä. Nelosella sitten pieni vedätys, pamahdus ja kuin ripulipaskan pörähdys niin tässä lopputulos!
Kuva

Siinä sitten ajeltiin aika hissuksiin grillailuitten jälkeen pienessä pakokaasun katkussa. Noh downpipe irti piakkoin ja hitsaukseen! :lol: Sitten mennään tapaamaan uudelleen Poweria!

Mutta joo KIITOKSIA Powerille opastuksesta ja infosta! Taas opittiin uutta!
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Hehee ;) Kannattaa varmaan kurkistaa jatkossa useammin sinne konehuoneeseen.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Pikku vuotoja sieltä lähinnä löytyi. Mutta tosiaan tuo M10 rööri taisi olla kyllä Powerillekkin aika yllätys. Ja hyvät naurut sai kyllä asiasta Snowmankin kun tänään yhteyksissä oltiin. Hyvin suurella todennäköisyydellä on ollut tuo reikä jo koneen ensi käynnistyksestä lähtien ja alkujaan siinä sedan Cordobassa. Sillä oli juuri sopivasti ahtoputken liitos edessäkin ettei sitä edes nähnyt kuin vahingossa! :lol:

Noh... Oppia ikä kaikki!
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Nyt on anturin paikka tulpattu ja downpipe hitsattu. Tai jo parisen päivää sitten. Koeajolla tosiaan muuttui kummasti tuo moottorin luonne. Enään ei mietiskellä 4 ja 5-vaihteella kiihdytettäessä eikä myöskään ole tuo ahdinkaan sakkaillut vedon jälkeen.

Tuo dp aiheutti nyt jonkin verran harmia. Olikin koko hoito rosteria joten saikin joku ammattitaitoinen hitsata. Käyrästä hitsailtiin väsymismurtumia sieltä täältä ja tuumasinkin että seuraavaksi kun lojahtaa niin tehdään se sitten ihan tarkoitukseen sopivalla tavaralla. Nyt seuraavaksi menee Powerille jatkohoitoon jossain vaiheessa miten itse maestrolle sopii.

Ilmeisesti alkujaankin vedetty väärällä langalla sauma.
Kuva

Kuva
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Alkaa nopeusmittauspäivä läheneen! Ja pienet tukkoisuus ongelmat olisi saatava ainakin hetkeksi poistettua.

Taas on tuo ahtopaineen nousu aiheuttanut päänvaivaa. Kiihdyttäessä nousee paine 0,3-0,8bar äärettömän hitaasti tai jää jopa paikoilleen. Tuossa miettinyt että voi olla tähän syy 3 eri vaihtoehdossa. Siivet jumissa, N75 tai tuo MAP anturi. Sitten kun vihdoin tuolta alueelta ahdot piikkaa niin meneekin limppiin.

Huomenna aamusta olisi ajatus vetää Muskelit siiville ja katsoa mitä tapahtuupi. Olettekos muuten käytelleet kuinka ahkeraan noita dieseleille tarkoitettuja puhdistavia aineita naftan seassa?
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Siipien liikkuvuus on helppo tarkastaa. Ensiksi auto käymään tyhjää: siipien kammen pitäisi kääntyä kiinni joko lähes tai täysin rajoitinruuvia vasten. Sitten ohjainkellosta letku irti: kammen pitää kääntyä täysin auki herkästi. Tämä tosiaan vakio n75:n duty-kartalla.

Siivet voi myös "lukita" kiinni ohittamalla n75. Eli täysi alipaine suoraan kellolle. Jos kampi on herkkä ja paineet nousee heti ja liikaa, on ahdin kunnossa. Jos tuota kokeilee, ei kannata kovasti polkaista.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Kiitoksia!! Taas oppi uutta ja ihmeellistä!

Enpä siinä sitten saanutkaan tehtyä muskeli käsittelyä ahtimelle. Oma työkalu varanto on edelleen aika puutteellinen. Tarvisi vissiin tehdä se visiitti sinne Biltsuun ja hommata se Powerin suosittelema setti.

Tuo EGR:än tulppa on kahdella kuusiokololla ja yhdellä 12mm mutterilla. Mutta muuten olisi helppo pääsy tästä ahtimen pakopuolelle.

Ehkäpä tähän tukkoisuuteen on myös omalla ajotavalla osasyynsä? Taidan edelleen jurnuttaa liian suurella vaihteella normiajossa. Tuossa kun ajelin nyt niin huudatin 3-vaihteella suht monta kilometriä. Sitten ajelin isolla tiellä 4-vaihteella pumppaillen 70-100km/h väliä. Näytti toimivan kun ahtopaineita seuraili. Nousi ahdot hyvin eikä pahemmin piikkaillutkaan. Ja kun tulin parkkipaikalle kuului ihan selvä humina pakoputken päästä tyhjäkäynnillä. Joten ilmeisesti hieman kakkaa lähti liikenteeseen.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seat Cordoba Vario 1.9TDI

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Lauantaina (29.6) tulikin sitten lasautettua poliisin tutkaan lukema 204km/h! Mutta nyt kyllä ihan nopeusmittauspäivillä Kuoreveden Hallissa lentokentällä. Ihan mukavasti oli porukkaa liikenteessä moottoripyörin ja autoilla.

Elikkä tarkoituksena oli vetää mailin (1609m) matkalla urku auki kohti tutkaa. Eka suoritus meni aivan pipariksi kun huomasin heti lähdössä että ahtopaineet piikkasivat (jo puolella kaasulla) 2bar:in hujakoille. Ja siitähän taas meni tilttiin.
Hieman videoo alla.
http://www.youtube.com/watch?v=t4L66JtjIzI" onclick="window.open(this.href);return false;

Toinen rykäisy menikin sitten paremmin ja ahdot pysyivät kurissa. Tästä sain tuloksen 204km/h. Ihan tyytyväinen olen tulokseen siitä huolimatta että ahdin on väärin säädetty ja potentiaalia olisi hieman lisää saatavilla.
http://www.youtube.com/watch?v=YInsqXT9NAo" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa edelläni vetikin sitten Vette säyseän 351km/h lukeman!! :lol: Jopa prätkiäkin nopeammin ja siitä nuo mölyt videossa!
Vastaa Viestiin