80 quattro 1,9TD ja mk1 Scirocco

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

80 quattro 1,9TD ja mk1 Scirocco

Viesti Kirjoittaja MJF »

Vuoden etsiskelyjen jälkeen helmikuun lopulla -09 ostin ´86 vuotisen typ81 80 quattron. Koneena oli mahtavasti vääntävä 1,8 kaasutinmoottori, jolle öljykin meinasi vähän maistua. Silläpä ei nyt ollut mitään merkitystäkään, heti ostaessa oli jo tiedossa että jotain muuta sinne tulee.

Ennen liikenteeseen ottoa kuitenkin piti tehdä pikkuremppaa, eihän se kanttirapee aivan turhasta tule :) Tällä kertaa riitti kuitenkin etuapurungon vaihtaminen, vähän oli takakulmat päässeet mätänemään. Pihalla makaava etuveto-td luovutti lähestulkoon ruosteettoman apurungon, johon sitten hitsailin kiinni vaihdelaatikon korvakot entisestä. Apurungon puslat sorvailin alumiinista, eipähän notku sieltäkään. Tukivarsiin ja vakaajalle tuli myös uudet kumiset puslat ja eteen uudet jarruletkut. Näillä eväillä päästiinkin sitten hakemaan tuoretta leimaa paperiin. Liukkaat kelit loppuikin sitten tähän kohti, aina sai ajaa kaasu pohjassa :D Järven jäällä vaan meinasi pikkasen sutia vielä kakkosellakin :o

Talviluukkiin kuului aluksi vakiot ruosteiset mustat 14" pellit, mutta pienen etsinnän jälkeen löytyi orkkiskapselit niihin päälle :) Kesärenkaita ei tullut mukana mitään, joten hommasin alle jonkun sitikan 16x6,5 et25 peltivanteet. Rengaskooksi tuli 195/50/16.

Kuatrokelien päätyttyä nousi vanha moottori pois keulalta. Vähällä oli ettei sinne jäänyt 1,8 20vt moottori A4:sta, asennus oli jo sähköjä vaille valmis. Jostain kumman syystä moottori vaihtui kuitenkin tuttuun ja turvalliseen kammiodieseliin.

Lähtöjään moottori on lyhytperäisestä Polosta ja koodiltaan AEF. Vaparikone siis ja kaikkine etukeno-omituisuuksineen. Pumpun teki Hp-diesel 10mm Toyotan päällä ja jollain omista jemmoista löytyneellä nokkalevyllä. Mustola ei tainnut ottaa oikeen tosissaan kun tahdoin sievän käyttöauton pumpun, otti sitten sieltä kaiken irti mitä sai. Tuottoa on kuulemma 150cc ja kierroksia riittää yli 6000.
Kansi kävi Akin kevyesti portattavana ja nokaksi vaihtui R-koneistuksen mekaaninen versio. En oo oikeen tykästynyt hydraulinostimiin näissä, varmaan on sattunu huonoja kohdalle tai jotain. Nostimiksi tuli 1,7 Nissanin kovat, jotka on pitkällä sisätapilla ja sopii hydraulinostimen paikalle suoraan. Säätölevyt sopii Volkkarin omista kovista nostimista. Pakosarja on AFN koneesta ja turbo om606 Mersusta, imusarja 1Y koneesta.

Aikaisempien dieseleiden kans tuli painittua lämpöjen kanssa, joten halusin mahdollisimman suuren syylärin tähänkin. Hetken Nissensin luetteloa selatessa huomasin B4 TD:n syylärin olevan saman mittainen kun omakin, mutta 10cm korkeampi. Ja sellainen sinne sitten tulikin. Edellisessä kantissa oli A4 syyläri, joka on pikkasen isompi. Siitä vaan piti leikellä lampunpohjatkin paloiksi ja konepellin lukot pois että mahtui. Sitä en tähän halunnut.

Syyskuussa -10 moottori leimattiin omavalmisteena ja tehoiksi merkittiin 147hv 1,4bar paineella. Vakiokytkin kesti tuossa dynossa 340nm vääntöjä ja käyrä piirtyi reilusti yli 6000 kierroksen :) Mitään ongelmaa ei ollut katsastuksessa, vaikka kaikki Audimiehet ja osa konttoreista väitti ettei 5 sylinteristä quattroa voisi käyttää vertailuna. Kyllä voi. Tällä lookilla mentiin loppusyksy:

Kuva
Kuva Kuva Kuva

Kirjottaminen jatkuu toisena päivänä kun kerkiää taas. Kuvia tähän päivään asti on kuitenkin täällä.
Viimeksi muokannut MJF, 19 Marras 2016, 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
redi
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Marras 2012, 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja redi »

Ai että on komia. Tämmösestä oon haaveillut :)
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Talveksi tuli taas orkkisvanteet ja kapselit alle, sleeperlook on kivaa 8-) Liimasin myös takaluukkuun kuuluvat merkit paikalleen. Talvi menikin mukavasti hankia pöllyytellessä ja metsäautoteitä möyriessä. Raahen Ice Drag Racekin sattui kohdalle, toiseksi nopein neliveto katurenkailla. Olihan voittaja-Audissa toistasataa hevosvoimaa enemmän ja sadasosalla voitti :mrgreen:
Teiden sulaessa alle vaihtui taas 16" pellit. Lähtöpitoa alkoi löytymään ja gtechiin sai parhaaksi 0-60mph ajaksi ~5,4 sekuntia. Kytkin tykkäsi paskaa lisääntyneestä pidosta ja luistaminen paheni koko ajan kevään mittaan. Aika jännästi täyskaasulähdöissä pitoa vielä riitti, mutta normaalisti ajaessa luisti aina kun ahdot nousi yli barin. Tästä ja ruostevaurioiden lisääntymisestä johtuen ajot jäi kesällä aika vähäksi ja katsastuskin jäi väliin. Sen verran tuli kokeiltua varttimaililla, että hienosti pääsee liikkeelle. Paras aika oli 14,4/148, 60 jalan aika 1,93. No oli osasyynä kyllä Valiantin valmistuminen liikenteeseen, eihän sitä kovin monella harrasteautollakaan kerkiä yhtäaikaa ajaa :) Seuraava talvikin meni Valtterilla sladitellessa Audin seisoessa tallissa.

Nyt loppusyksystä katsastelin muutaman päivän sisällä emännän auton, oman A6:n ja Valiantin. Ajattelin leimata samalla vauhdilla tämänkin ja ajoin nosturille tarkasteluun. Vänkärinpuolen helman ruosteet oli päässy jo niin pahaksi että oli jo pakko aukaista helma ja ruveta tekeen kunnolla. Helma auki ja toteamaan että jopas olikin aika aukaista... Eipä siinä auttanut sitten kun hiekkapuhalluksen kautta hitsaamaan, koko sisälaita ja lattian reuna meni uusiksi. Helmoista tulikin jo pieni suullinen huomautus kevään -09 katsastuksessa, ostin silloin jo uudet pintapellit valmiiksi.

Noista viimeisistä kuvista pari päivää eteenpäin, eli toissaperjantaina, oltiin jo konttorilla uutta leimaa hakemassa. Ja tulihan se pikkuhuomautuksilla. Jarrut oli vähän kankeat seisottamisesta ja mystinen kolina ja vetelemisen aiheuttajakin löytyi nyt niveltestissä. Nosturilla itte väännellessä ei oo löytynyt, mutta etualapallo oli löysällä tukivarren sisällä vaikka niihin ei ole koskettu minun aikana :shock:

Alustapuolelle on tullut laitettua mm uniball iskarin yläpäät, alumiinipuslat apurunkoon, S2 nopea hammastanko, koni sportit yms. Jousille pitäisi keksiä jotain, vähän meinaa keulia ärsyttävästi tällä hetkellä. Moottori kaipaisi myös lisää tehoa, turbo tarvii vaihtaa isompaan. Tuo nykyinen nostaa jo pakopaineita kierroksilla, ei meinaa ilma enää liikkua. Uusi kytkin lähti tilaukseen Tarvikemotista, tulee B3/B4 korimallin 228mm SRE asetelma.

Tuolla on clubin puolen juttua.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja JariN »

Asiallista tekemistä. Hiljattain kattelin pellitystarinaa toisella voorumilla mut joku päivitys vissiin jääny multa huomaamatta kun olin tähän päivään saakka siinä käsityksessä että toi liikkuis 1.8tuhnun voimin... :lol:
Mielenkiintoinen moottoripaketti tuokin.
sopuhintaan saa hipun sontaa
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Juu ei se käyntiin asti kerennyt pensakoneella :) Motti lähti viriaihioksi kaverille. Avasi sen vaihtaakseen kanget yms, mutta vaati porauksesta lähtien kaiken :shock:
AEF valikoitu lähinnä sen takia kun se taitaapi olla ainut moottori jossa on ohjaustehostinkin samalla remmillä kun vesipumppu ja laturikin. Ahdasta on keulalla että sai syylärin ja coolerin vakiomaskin taakse kunnolla piiloon. Jos olis etukäteen tiennyt minkälainen savotta se on sovittaa, olis ehkä etsinyt toisen :lol: Eilispäivänä tuli korjattua yksi eroavaisuus mitä ei heti alkuun hoksannutkaan. Nimittäin AEF jakohihna on kapeampi kuin muissa. Aluksi en tiennyt sitä ja laitoin hyllystä tavallisen 1,9 hihnan. Hetken kuminkäryä ja ulvomista ihmeteltyäni vaihdoin normi 1,9 hilut jakopäähän, josta seurasikin moniuran linjauksen heittäminen => remmi lensi lähes aina kun kierrätti kunnolla. Laittelin tehostimen ja laturin hihnapyörien alle kunnon shimmit, toivottavasti nyt pysyy remmi päällä.

Käyntiinlähtö on kans pakkasella aika heikkoa. Vaatii useamman hehkutuksen ja käynnistyksen ennen kun jää käymään alle kymmenen asteen pakkasessakaan. Liekö tuohon nokalla vaikutusta, asteiltaan on vähän jyrkempi kuin normi vp5. Löytäis jostain vaan nokkakortin niin näkis tarkalleen mikä se oli...

Mutta onhan tuo taas pitkästä aikaa hauskaa kuljailla lukot päällä :D Tuosta A6:sta ei oo mitenkään kuljailuautoksi, onneksi on tämä toinen :mrgreen:
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Kaveri löyti nokan speksit: 280 astetta käyntivälyksillä, 215 1mm nostolla ja 9,9mm nostoa venttiililtä. Tarvis joskus pyöritellä tuota omaa nokkaa ja mitata vielä overlappikin.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Kytkintä ootellessa ihmettelin huonosti aukeavaa kuskin ovea. Kahva on joskus uusittu, mitä lie ihme kumia koko kahva. Liipasimen toinen sakarahan sieltä oli perinteisesti poikki, eikä liike välittynyt tankoon asti. Tätä varten tulikin joskus jemmattua sämpyläkorisen kahvat rälläkällä irti leikattuna. Ei muuta kun rälläkkä kouraan ja millisellä laikalla ajaa vanha kahvan paikka pois uuden pellin läpi ja heppailemaan kahva kiinni. Vähän tarkemmin kun olisi paikkaa suunnitellut ja mittaillut, olisi kanttikopan oma käyttötankokin sopinut suoraan, nyt piti vähän jatkaa. Eli leikkasin kantin oman tangon poikki ja hitsasin sämpylän tankoon sopivaan kohti kiinni. Lukon sarjottaminen, välitanko ja ympärihitsaus jäi vielä toiselle päivälle.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Aakuutoseen tuntuu tulevan kaikenlaista pikkuvikaa jotka vaatii korjausta, niinpä kanttiaudi saa ylennyksen käyttöautoksi ja kuutonen seisontaan... Kytkimen ja alapallonivelien vaihto on nyt meneillään. Laatikko ei sattunut poorille sitten millään yksin ährätessä, aamulla jatkuu lisäkäsien kans. Lauantaina sitten Kalajoelle stripille vähän säätelemään josko sais vähän tuota aikaa parannettua.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Tuliko käytyä Kalajoella?

Tai tuli varmaan, mut kiihytikkö itte?
:|
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Kahdestaan väännettiin ja nitkutettiin taas ainakin se puoli tuntia, kaikki on linjassa yms mutta ei vaan mene. Sitten yhtäkkiä *klonks* ja sai varoa ettei sormet jää väliin. Aina yhtä hanurista tämä manuaalilaatikon laittaminen...

Alatukivarret oli litistetty vääränmallisilla alapalloilla ruttuun, oli melkoinen työmaa saada uudet mahtumaan. Ja kaiken vaivan jälkeen sai todeta että uudet pallot olikin 19mm tapilla, eikä 17mm mikä piti *DOH* Pikaisen soittokierroksen jälkeen ei auttanut kun ottaa uudet pois ja vaihtaa väärät takaisin, tällä kertaa pienesti muokattuna ettei ainakaan nyt alatukivarsi litisty niin pahasti ja pallo tarttuu kiinni. Samalla tuli huomattua sekin että miksi cambereita ei oikeen oo saanut säädettyä. Tehostinmallin alapallossa on säätöhahlot pallonivelessä ja tehostamattomassa alatukivarrressa. Eli nyt siellä on molemmissa paikallaan olevissa pyöreät reiät eikä siis säätömahdollisuutta... Onkin pariin kertaan tullut ihmeteltyä että ompa alapallo ruostunut hyvin kiinni kun ei lekomalla liiku mihinkään :D

Kalajoella tuli testattua muutama lähtö. Aika ei parantunut, vaan oli justiin sama 14,4/145 mitä aikasemminkin. Tarvis vaihtaa turpo isompaan, ahdistanee niin ettei vaan kulje tuon paremmin. Hyvin se ainakin keulii :D

Kuva Kuva
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Tais mennä kuljaillessa kannentiiviste, nostaa lämpöjä tyhjäkäynnillä ja käykin jotenkin oudon pehmeästi. Tämän moottorin kunnostukseen ei nyt enää riitä kiinnostusta. Huohottaakin kuin ryhävalas, mäntien ja renkaiden vaihtokaan ei muuttanut tilannetta. Olisko soikeat sylinterit tms, kun ei oo pykälääkään?
No tulipa kirjoteltua poikkeuslupahakemus pensakoneelle, saa nähä nauraako ne trafilla vai mitä :roll:
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

poikkeuslupa bensalle? 2.2t?
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Sehän nyt menis pikkukikkailulla muutoskatsastuksella. 3,7 V8:lle lähti anomus, voipi tulla hylkynä takasin mutta kattellaan :)
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Tähän päivään tais loppua tämän auton dieselillä kulkeminen, ainakin toistaiseksi. Pumppu, turbo, imu- ja pakosarjat ja cooleri lähti Sciroccon elvyttämiseen, se onkin oottanut jo reilun 5 vuotta toimivaa moottoria...

Kuva

Kuva

Kuva
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: 80 quattro 1,9TD

Viesti Kirjoittaja MJF »

Kauampa meni taas Sciroccon elvyttämisessä, onneksi näistä ei tuu otettua stressiä 8-)
Eilen pätkähti leima paperiin. Audin pumppu tuli myytyä muualle, paikallaan nyt vakio 1,6TD pumppu. Pumppu on lähtöisin Audista joka oli kaiken pahan alku tähän dieselien viritykseen, sitä ruuvattiin FFP:n ohjeiden mukaan joskus vuosituhannen alussa :mrgreen: Jotain pientä säätöä on vielä, muutaman tunnin seisonnan jälkeen sahauttaa pitkään, syöttöjä ei luonnollisesti vakio säädöillä juuri ole ja ahtojakin on vielä hukassa. Johtuneeko sitten syöttöjen vähyydestä. Turbona om606 K14 AFN pakosarjassa, 1Y imusarja, keulacooleri ja 3" putki muina vireinä. 8 vuoden seisottaminen oli juminut takajarrusylinterit ja sähköt vähän reistaa. Muuten ei tarvinnut tehdäkään muuta :)

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
Vastaa Viestiin