aaz vento -95+kakkis golf

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi
aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 09 Helmi 2013, 00:38

ties monesti projektitopicci tämä onkaan mutta aloitetaan.

eli -09 syksyllä tuli hommattua tuommonen vento käynnistysvikaisena joka ei suostunu kuin vasta pitkän sahauksen jälkeen lämpimänä käynnistymään. kylmänä tätä ongelmaa ei ollu. no perusasiat kuntoon eli jakopää, hehkut, öljyt yms. sama vika. no testailessa sitten poksahti vitosen rattaat sileäksi joten laatikko levälleen ja kuntoon. no vika piileskeli vieläkin. kevyt testilenkki sitten etelään kilsoja reilu 1000km. jossain vaiheessa aloin tutkimaan niin ruiskutusaika-anturi päästi naftaa läpi lämpimänä. joten ei muutakun osa vaihtoon ja vika korjaantui.
no j-kylästä sitten sattu jom coili satsi tuleen matkaan.

tässä vaiheessa ei oikeastaan muuta tullu puoleen vuoteen tehtyä ku pestyä ja pidettyä kunnossa kun asuin eri paikkakunnalla kuin kunnon tallitilat ja vehkeet oli.

kevään tullen aloin selvittään asfaltilla heikkoa ajettavuutta. tuntu perä tulevan aika rauhattomana. tilasin varmuudeltaan powerflexit tukivarsiin ja taka-akseliin. no asfaltti pilkisteli joten kesänakit alle ja varmistaa josko vika olis renkaissa ja näin se olikin kuin oletin. joten puslien vaihto venyi muutamalla kuulla.

katsastukseen meno ja vähillä selvittiin joten helmat vaihtoon ja putkiston paikkailu. no ei paha rasti reilu 500tkm ajettuun kolmoskoppaan joten mitäpä tuota säälimään eli voishan tuolle tehä jotain.

no syksyn tullen alko kuulostaan ahdin vialta joten muistikuvista että akilla olis ahdin myynnissä. no ffp:tä selaamaan ja schwitzerin s1b tuli lunastettua pois. no itsenäisyyspäivänä sit alkoi kuulumaan kolinaa jo ja kuulosti että ahtimen suunnalta tulee. (väljä kun sattui olemaan valmiiksi ja ääni voimistu aina kun alkoi ahtamaan) auto talliin ja uutta ahdinta paikalleen
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010106.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
. pari päivää rassausta ja auto tulille. mitvit sama ääni. startti pois ja hitto kiero akseli. no uus tilalle ja kaverille sanoin että pistä käyntiin ja olin auton alla kun yhtääkkiä kuului kauhea pamaus ja romua pään viereen http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 010109.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
vauhtipyörän pultti oli katkennu ja aiheuttanu luultavasti tärinän vauhtipyörään joka taas rikkoi vitosen pukin.

no varaosa koppa hakuseen ja kone paikalleen ja johan taas pelaa. mentiin luotettavasti seuraava kesä joten no problem. ahtimessa oli alkujaan pientä välystä mut ei pahastikkaan.

-11 kesä sit meniki ulkoiseen fiksaukseen liittyen että ei olis niin karsee eli
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 9c7694.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

jatkuu seuraavassa

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 09 Helmi 2013, 00:49

no talvi mentiin tyytyväisenä ja kevään tullen alkoi sitten kulutusosaa olemaan ehtoon puolella. toinen etuiskarin vaimennus heikko mutta rajoissa, jarrut alkoi oleen loppu yms kaikkea pientä.

etujarruiksi valikoitui vr6-satulat ja kannakkeet geen levyillä joten satulat kaverilta ja levyt ja palat tilaukseen. yllätys oli suuri kun menin noutaan levyjä. pakettina ootteli brembon aftermarket kiekot
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... a9b4fb.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jarruvoimassa huomattava ero eli levyt on 280x22 jäähytetyt

no töissä esitteitä selamaan ja kyselyjen ja suositusten perusteella alustapuolelle h&r twintube sarja tilaukseen. jonka toimitus saksan maalta kestikin viikon verran joten seuraavana päivänä sarja alle ja ensivaikutelma alustaan oli yllättyny. voiko coilisarja olla oikeastikki mukava jopa

no seuraavaksi sitten takapäähän piti alkaa miettimään rumpujen tilalle uudistusta. kaverilta taas hakemaan vr6 taka-akseli täydellisenä ilman satuloita joten uudet satulat tilaukseen. luonnolisesti kaikki muuki uutta. tosin jarrukilvet unohtui tilata.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 25c100.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 4fef7e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... c15252.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

vanhat priimakuntoiset powerflexit meni akselista toiseen ku ei ne uutta häpeily kun putsasi. ja ajettavuus kun se vain parani.

seuraavaksi sitten alko tuntumaan nuo 195/45r15 kumit liian ketteriltä tuohon joten vanteet ja renkaat myyntiin ja uudet tilaukseen. työkaverilta rh cup halvalla ja euromasterilta piti tilata 195/45r16 pilot sportit kun maahantuojalta oli loppunu.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 4bb3c1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 09 Helmi 2013, 01:04

no ahdin alkoi päästeleen öljyä läpi joten aika tuli vaihtaa sekin schwitzeriin kun sattui odotteleen hyllyssä. no eihän se nyt nappiin menny ja joku aiheutti ahto-ongelmaa. ahdin ja pakosarja kävi tarkistuksessa joskin ei siitäkään selvää syytä löytynyt. no paketti toimii nyt kohtalaisen hyvin verrattuna mitä oli. pumppua tarttis kaveriksi joskin tästäkin on kaupat sovittuna jo.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 73F92F.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

moottorin liikkumista pyrin pitämään paikallaan hc-mallin tukikumeilla eli orggiskumit täytettynä välikumella (käytetään pinnoitettujen kuorma-auton renkaiden kulutuspinnan ja rungon välissä) joka paistetaan paineenalaisena n.90asteen lämmössä jonka jälkeen huomattavasti kovempaa materiaali kuin alkujaan tuo välikumi. aluksi jyrisi pahasti mutta muutaman päivän jälkeen notkistui ja pysyny samana puolisen vuotta. eli on tukevat. esim rallimiehet käyttää noita samoja jos ei halua uretaanisia versioita
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... AE4692.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
voin teetättää halukkailla pientä korvausta vastaan

välijäähytin oottelin muutamaa letkua ja yhtä sokiaa tulppaa vaille lopullista kytkentää. kyseessä mk3 tdin orggis.

no tuulta purjeisiin otti projekti taas kun tuli lapissa käytyä josta matkaan tarttui entinen golffi ja kasallinen voimansiirron hilppeitä eli tdi toledon 02A laatikon osat puuttuvaa olis kytkinpääsylinteri mitä nyt ainoastaan tulee mieleen. tosin taitaa tulla avattua tuo laatikko laakerointia ja uusia stefoja varten.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 018632.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
yks ylimääräinen kytkinpaketti ja KR-koneen vauhtipyörä tuli matkassa.


lisäksi tuommonen rullaava kori
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 222D2D.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

-88 vuoden kaks-ovinen, EI vähäpäästöinen, muutosprosentit tällä hetkellä 2% joten tästähän voi keksiä vielä jotain hauskaa


huom! aikajana ei varmaan oo täydellinen ja paljon jäikin kertomatta vaikka jotain oleellista oliski ollu mutta 3 ja puolen vuoden ajalta ei kaikki enään muista mieleen


ps. lisäksi tallilta löytyy tälläinen
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 011133.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ja sarja tdin veivejä kiitos jukkaA

jos nyt sais vihdoin motivaatiota alkaa pajottaan tuota lohkoa kuntoon ja venton keulaan ellei golf koe täysin erinlaiset visiot kuin alkujaan

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 03 Maalis 2013, 18:27

pientä ongelmaa havaittavissa. ahtopaineet ja pakopaineet lähtee kohtuu hyvin nousemaan yhtä matkaa kunnes ahtojen saavuttaessa 0.5 niin ahtojen nousu hidastuu mutta pakopaineet kyllä nousee 1.0 paineilla. olisko ahtovuotoa vai mistä vois lähteä ongelmaa ratkomaan?
pari videota eri kiihdytyksistä.
http://s118.beta.photobucket.com/user/j ... d.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s118.beta.photobucket.com/user/j ... 4.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

välijäähdytin paketti lisätty g3 tdi:stä ja kuvan mukainen pätkä on koeponnistettu jossa ei ole ahtovuotoa
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 32a225.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

eli yks mikä tulee päällimmäisenä mieleen olis että voitais kompuralta lähtevä putkitus tuohon alkuperäiseen tai sitten vastaavasti imusarjalle menevä pätkä

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 06 Maalis 2013, 17:56

melkeen viimeiset alustan osat saapuivat. vielä tarvis täydellisen puslasarjan tilata niin sitten saa alusta olla rauhassa
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... c819c2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

h&r vakaajasarja 25/28 tangoilla. edessä kiinteä jäykkyys ja takana 3-portainen säätö. kyseinen sarja on karvalakin alustalle joten taka-akseli tulee vaihtumaan alkuperäiseen johon tuon vakaajan saa nätisti pultattua kiinni eikä tarvi alkaa leikkaa/liimaa touhuun

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 07 Maalis 2013, 20:27

nyt jo tuntuu että menikö tääkään ihan taas nappiin.. ehkä olis voinu ohuemmat tilata
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 9603e6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Dubsonic
Viestit:54
Liittynyt:27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta:Lahti

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja Dubsonic » 07 Maalis 2013, 23:02

Hyvältä näyttää vakaajat ja sitten kun alusta on sopivan jäykkä niin laita niitä takatassun nosto kuvia kun ajaa jonkin korokkeen yli vinossa. :D

Vähän niinkuin tähän tyyliin.
Kuva

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 07 Maalis 2013, 23:50

toi nyt oli odotettavissa :) alusta pysyy varmaan löysimmällään kuten tähänki mennessä. sopivan pehmeätä kyytiä mutta vaimennustehoa löytyy kanssa. toivottavasti ei jää ristiriipunta-asentoon

zamppa
Viestit:154
Liittynyt:08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta:Pyhäjärvi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja zamppa » 07 Maalis 2013, 23:55

Mistäs tuo vakaaja-setti tuli ja oliko hintava?

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 08 Maalis 2013, 00:01

us-partsin kautta entiseen duuniin. olikohan 420-430e lähtöhinta. en muista ku joskus viime kesänä soittelin ja kysyin. itse sain sisäänostohinnalla vaikka eipä noissa mitään älyttömiä katteita ole

edit: 409€ näytti uspartsin hinnastossa olevan hinta mutta tosin jotain muutosta tullu ku oli vissiin viime vuoden

zamppa
Viestit:154
Liittynyt:08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta:Pyhäjärvi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja zamppa » 08 Maalis 2013, 00:14

No juu. Ebayn suunnalta jo bongailinkin karvan päälle kolmeensataan kotiovelle. :)

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 08 Maalis 2013, 00:26

niitä on useampaa eri sarjaa. tuo oli 33865-3. -2 tais olla 5-pulttiselle ja -1 oli sit ohuempi ja ilman säätöä.

eipä tuossa juuri eroa hinnassa ollu olisko tilannu ebaysta vai näin niinku itse tein. sama juttu alustan kanssa mutta onpa helpompi reklamoida tarvittaessa

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 08 Maalis 2013, 00:32

dudsonic: sitä paitsi sen takatassun pitää nousta mutkaan ajettaessa :)

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 15 Maalis 2013, 00:21

mut tosiaan parin päivän aikana näpätty akselistot paikalleen ja vähän muuta remonttia samassa yhteydessä. no eilen aamu alko motonetin kautta trw:n uusilla koiranluilla tukivarsiin joista lähti saman tien vanhat vakaajan kumit mäkeen ja uudet tilalle.
Kuva
tosiaan alkuperäinen etuvakaaja on 17mm uuden ollessa 25mm. no itse vakaaja meni kivuitta paikalleen apurunkoon ja vanhat tukivarret urtsipuslilla tuli heitettyä kaveriksi. (yhdet tukivarret pitäis jäykistää)
Kuva

itse apurunkojen vaihto ei nyt loppujen lopuksi ollu paha mutta pientä vastoinkäymistä oli. moottoripukki piti hakea lainaan, vähän kirosanoja apurungon kohilleen nostattaessa ja muutamaa pulttia piti vähän etsiä

no tänään sitten takapään kimppuun. renkaat irti ja siinä ihmetellessä takatolppia että mikä vikana
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 57e5ad.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
pieni hetki että onko iskari paskana vai mitä kunnes tajusin että perkele apujousi kasassa että mit vit. no vähän lämpöä jousille kunnes yhtä-äkkiä paukahti takaisin. tosiaan jousen ja iskarin väliin oli kertyny paskaa ja lunta joka oli sulanu ja jäätynyt jolloin apujousi oli myös jäätynyt kasaan kun ei tuo mikään vahvakaan ole (painaa kädellä kasaan) mut muuten jouset ja tolpat oli kuin uudet noin 9kk käytön jäljiltä kun jomit tais kestää hyvännäköisenä 3kk jonka jälkeen alko maalit lohkeileen ja jouset ruosteen värisenä
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... b6e5d1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

muuten täysin ongelmaton tuo takapää. jarrut heittelin karvalakin akseliin ja pulttasin paikalleen. tulipa tuo samalla ilmattua.

ajettavuuteen ei oikein osaa sanoa mitään. mukavuus kuitenkin säilyi vaikkakin kori heilahtelee enemmän monttuun ajaessa. en tiiä luulenko vaan mutta tuntuis lumella olevan enemmän sivuttaispitoa ja vähän arvattavampi käyttäytyminen. no huomenna pitäis suuntaukseen viedä

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 02 Huhti 2013, 19:17

eilen tuli näppästyä kakkiksesta tekniikka pois keulilta ja vakaaja. nyt olis sitten hyvä aika alkaa putsaileen konehuone ja maalata uusiksi. mietinnässä vaan mitä tuohon tekniikaksi sitten.

no ventoa kohti katsastusta. tämän päivän saldo vaihdettua jarrupääsylinteri, lappuja jarrujen muutoskatsastukseen ja kesäkummit pyöräytetty vanteelle jotta saa nekin samalla rekisteriotteeseen merkattua.

seuraavaksi sitten vissiin pitäis alkaa kaiveleen pölyn alta lohko joka mittoa ja päättää mikä sen kohtalo tulee olemaan. joko porautus ylikokoon(todennäköistä) tai hoonautus.

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 03 Huhti 2013, 17:04

katsastusta varten haettu päästölappunen. vissiin vähän liikaa tiputin syöttöä ku savuarvot oli 0.79 :) vähän meinaa laiskalta tuntua

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 09 Huhti 2013, 10:01

leimahan sieltä tuli ekalla yrittämällä puhtaasti.(edes kalvot ei tällä kertaa haitannu) no vähän aikaa tinkaamista muutoskatsastuksesta kun inssi meinas aluksi ettei jarruja ja renkaita tarttis muutoskatsastaa. no lakikirjan lukemista ja vastaus muuttu joten jarrut, renkaat ja vakaajat otteeseen.

kesäset alla ja vähän kokeilua miten tuo alusta käyttäytyy. ei oikein tahdo löytyä luottoa mutta ihan hyvältä se tuntuu ainaski silloin ku on tarpeeksi pitoa

zamppa
Viestit:154
Liittynyt:08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta:Pyhäjärvi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja zamppa » 09 Huhti 2013, 17:23

Itselläni ei ole koskaan jarruja muutoskatsastettu. Akseliston mukana kylläkin kokonaisuutena tekniikanvaihdon yhteydessä. Aina olen saanut vastaukseksi usealta konttorilta, että jarruja ei tarvitse muutoskatsastaa jos suurenevat. Näin olen itsekin jostain lukenut. Tämähän muuttui muistaakseni jossain vaiheessa 2000-lukua. En tietenkään ala väittelemään, ei ole 100% faktaa enkä ole inssimies. :lol:

edit: Pikaisella googletuksella ilmeisesti asia olikin näin, että paremmista jarruista ei tule muutosprosentteja. Kuitenkin tällaisenkin löysin.

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 09 Huhti 2013, 19:38

joo prosentteja ei noista tullu. mutta näin se tulkitsi asian että pitää kuitenkin muutoskatsastaa kun luki lakikirjaa. ei tuo sinänsä mua haittaa kun muutenki piti renkaan koko merkitä niin samalla kertaa tuli lappuun jarrutki. eipä tuu mitään ongelmaa

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 12 Touko 2013, 14:29

tehoja kaivais lisää alustan muutosten myötä. ja penkeillekki pitäis jotain keksiä.

ajettavuus on muuttunu aika radikaalisti. mutkaan vedättäessä perä pyrkii pieneen luistoon joten vakaajan löysäystä pitää kokeilla vaikuttaa kuinka paljon. mut kaikinpuolin onnistunu alustan muutos. jos sentillä parilla nostais jotta sais vähän tukivarsien asentoa korjattua.

eikä jää kiinni vaikka on ristiriipunnassa ja toinen eturengas on ilmassa :)

jarskii-
Viestit:119
Liittynyt:18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta:rovaniemi

Re: aaz vento -95+kakkis golf

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 27 Marras 2013, 00:42

pieni motivaatiolomaa havaittu huhtikuusta lähtien. kertaalleen oon öljyt vaihtanu ja raidetankojen sisemmät ja ulommat päät meni vaihtoon.

työmatkan noustessa 5km->30km suuntaansa niin jotenki alkoi ahistaan matkanopeudessa tuo aavikkovälitteinen CHD 020 joten laatikon metsästykseen josko sais pyörivän 02A CTN-lootan. 60km päästä sellainen löyty ja ei muutakuin hakureissulle. vielä pikkujuttuja hommata ja kevennyttää tuo vauhtipyörä samanpainoiseksi (ehkä kevyemmäksi) kuin tuo 020 orggispaketti.

jotenki noilla uudemmilla diisseleillä töiden puolesta ajaessa alkoi taas polttelemaan tehottomuus. joten eiköhän tälle talvelle pitäis aloittaa vihdoin tuo koneen laitto

Vastaa Viestiin