Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnassa

Kaikki yleinen keskustelu.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja Markus L »

caddyman kirjoitti:Millä kieroksilla LP. Läks mukaan?
Dynossa varmaan tuossa pienen vääntöpiikin kohdalla. Yleensä nelosella lähtee siinä 4000 rpm kunnolla.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja zamppa »

caddyman kirjoitti:Cadyn lappu on kyllä hyvä ja päivä oli hyvä, ainut vaan kun zamppa ei päässy tulemaan.. :roll:
Jaa, että päivä meni pilalle? Paukkuihan nuo kolmisataset näköjään useammallakin, niin mitäpä minä sielä. :roll: Jäipähän muille enempi energiajuomaakin kun en ollut paikalla... :lol:
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja diffas »

JukkaA kirjoitti:Tässä yksi kiinnosta havainto. Diffas oli vaihtanut isomman pakosiiven ahtimeen ja herääminen oli parantunut merkittävästi.

Kuva

Toki pitää muistaa, että ilmeisesti samassa yhteydessä pakosarjatkin on tehty uusiksi. Oli miten oli, mutta erittäin hyvää parannusta auton toimintaan. Tuon lisääntyneen väännön varmasti tuntee myös persdynolla.
Tää asia jäi kyllä aika pahasti nakertamaan. Ei vielä käy järkeen minkä takia tuolta ei nyt herunnut enempi voimaa, vaikka selvästi enempi siellä on vrt. viime vuoteen. Spekulaatio on aiheesta, että jotta onko tässä pumpussa joku liian nopeasta kierrosnoususta johtuva rajoitin vaikos eikö esim. pumppu pysy mukana enään.
Tienpäällä tekee kolmosvaihteella ihan saman ilmiön, eli voimaa jää uupumaan. Olen jotenkin olettanut että moinen on jotakuinkin ollut kevyttä sutimista, mut ehkäpä vika onkin sitten kuitenkin muualla. Kun ajaa logit ja importtaa virtual dynoon, niin ero on selkeä. Kumma homma.

Tuloskin on periaattees aika lähelle mitä penkistäki tuli: Kuva

Tossa on laitettu 19% lisempään korjauskertoimeen, jotta saataisiin "about" moottoriteho verrattuna eiliseen dynotukseen. Oliha toi melkein 20% hävikki aika iso etuvetoiselle autolle myöskin.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja caddyman »

zamppa kirjoitti:
Jaa, että päivä meni pilalle? :lol:
Noh ei nyt se piloille menny, oishan tuo ollu vaan mukava nähä miten laajan käyrän golffikii piirtää.., :)
Miedoista juomista pirtu on paras.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja diffas »

Jos joku haluaa vähä jotain spesiaalimpaa tekstia omasta autosta, moottorikoodia tai mitä ikinä, niin
nyt kipinkopin kirjoittelee. Video alkaa muotoutumaan. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Pia
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 22:30
Paikkakunta: Kauhava

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja Pia »

Passatin moottorikoodi on BKC. Pitäiskö siihen laittaa alkuperäisteho? 105hp/250nm. Ja nykyiset olikin ne 211hp/473nm.
Louke
Viestit: 31
Liittynyt: 08 Touko 2013, 12:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja Louke »

Oman auton kohdalla jäi vähän ihmetyttämään miksi vitosella vedettäessä ei dynon piirtämän lapun kierroksia saatu täsmäämään vedossa logeihin ja videoihin. Logien, silmähavaintojen ja videon mukaan autoa laulatettiin iloisesti tasaisella kierrosten nousulla aina 5800rmp pintaan, kunnes kytkintä painettiin, mutta lapuissa veto loppuu aina tuossa 5300-5400 tuntumassa :?
Tämä jäänyt päätä vaivaamaan ja tähän on varmaan joku järkevä selitys :) tai oma havaintovirhe.

Nelosella koitettiin viimeinen veto myös, jolloin kierrokset saatiin lapulle korkeammalle, mutta silloin oli muita ongelmia, joten sitä en tähän 5v spekulointiin sotkisi.
marko586
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Loka 2012, 15:16
Paikkakunta: Nastola

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja marko586 »

Meillä borsaksessa oli ihan vastaava ongelma. Lapussa alle 5500rpm vaikka todellisuudessa mentiin lähemmäksi 5800rpm
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Samaa oon huomannut itsekin, muutamia lappuja oon skaalannut käsin ratiolla. Teholukemiin se kierrosluvun skaalaus ei vaikuta, joten sen puolesta voitte olla ihan huoletta.
marko586
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Loka 2012, 15:16
Paikkakunta: Nastola

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja marko586 »

Meidän tehoon ei vaikuta kuin joku oikeesti turbon kokonen ahdistin ja pykälää tai kahta isommat suuttimet :twisted:
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja tekki »

JukkaA kirjoitti:Samaa oon huomannut itsekin, muutamia lappuja oon skaalannut käsin ratiolla. Teholukemiin se kierrosluvun skaalaus ei vaikuta, joten sen puolesta voitte olla ihan huoletta.
Entäpä vääntölukemiin? Tehohan on väännön kanssa naimisissa kierrosluvun kautta. Niinkuin tiedetään, teho voidaan laskea kierroluvun avulla väännöstä ja toisinpäin.

Karkeasti voi sanoa että 14hp tulee jokaista tuhatta kierrosta ja sataa newtonia kohti.Otetaan esimerkki tasaluvuilla:
400Nm@4000rpm on täten 224hp. Entäpä jos on mitattu että tuo 224hp tulee 4500rpm kohdalla? Vääntöä onkin 356Nm. Ja sama toisin päin: jos 400Nm tulee 4500rpm kohdalla, tehoa onkin 252hp.

En tiedä millä tavalla käytetyssä jarrudynossa mittaus/laskenta tapahtuu, mutta mielestäni pelkän kierrosluvun korjaaminen "liikuttamalla" teho/vääntökäyrää rpm-akselilla vääristää jompaa kumpaa, teho- tai vääntölukemaa, ellei ohjelmisto esim. tehokäyrää liikutellessa korjaa vääntökäyrän lukemia uusiksi muuttuneen kierrosluvun verran.

Tuossa vielä tarkempi laskuri tehon/vääntömomentin laskentaan eri kierrosluvuilla, jos esimerkkien "päässälaskutarkkuus" ei riitä: http://www.jkauppi.fi/convert/power-calculation

Jokin selityshän tuolle kierrosten vääristymiselle on oltava olemassa. Sutiminen sen kyllä sotkee, mutta mitä näitä on tullut seurattua, se usein aiheuttaa selvästi näkyvän notkahduksen käyriin kun pito karkaa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ilmeisesti Sport Devicesin softa piirtää ne käppyrät tuolleen. Samaa huomannut MoTestilla ja muistaakseni Tuikku mainitsi samasta asiasta Karjalaisen dynosta joissa molemmissa saman firman tiedonkeruu.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikko.P
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 12:15
Paikkakunta: Porvoo

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja Mikko.P »

Omakohtaisena kokemuksena Powerbyten penkissä oli juurikin sama, eli näytti vedon loppuneen ennen aikojaan vaikka rajoitin pamahti joka vedolla. Ration muutos pudotti vain vääntöä. Sitä on siellä sama systeemi ym. en ota kantaa...
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Laskenta perustuu rullan halkaisijaan, rullan paino/inertia lukuun ja jarrun vaaka-anturin lukemaan. Vaaka-anturin kalibrointi taas on varsin simppeli toimempide.

Erikoista sinällään että kierrosluku heittää. Auton kierrosluku kalibroidaan ajamalla tasan 3000rpm ja lukitsemalla se pyörintänopeusanturin lukema softaan 3000:lle. Voisi kuvitella,että dyno osaisi laskea että pyörintänopeusanturin näyttäessä 2x tämän määrän niin kierrokset on 6000rpm jne.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ja spekulloinin lisäksi nyt tarjolla kevyt koostevideo:

https://www.youtube.com/watch?v=awbhjfIoEEw" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Diffakselle iso kiitos videon tekemisestä!
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja tekki »

Omat kiitokset diffakselle videosta, Jukalle järjestelyistä ja Putkolle penkistä. Ja tietysti koko muulle kävijäporukalle!

Sitten speksailuun. Tuota kierrosten täsmäämättömyyttä ihmeteltiin jo kun Louken auto oli penkissä. Auton mittaria verrattiin 2000 ja 4000 rpm dynon ruudulla näkyvään viisariin, ja lukemat täsmäsivät molemmilla kierroksilla. Ei pitäisi olla ongelma tällä välillä, eikä em. kierrosten ulkopuolellakaan kun suhde on lineaarinen, tuskin katukumin kehäkään vedossa merkittävästi muuttuu. Kytkimen luisto myös aiheuttaisi samantapaisen ilmiön, mutta vaikutti että asia ilmeni vasta korkeammilla kierroksilla kuin maksimivääntö, jossa kytkimen luistaminen olisi todennäköisintä.
Ilmeisesti suurin osa vedoista täsmäsi lapun kierroslukuun. Outoa että asia näkyi vain joidenkin kohdalla. Omankin golfin kohdalla maksimiteho ja -vääntö olivat nappiin niillä kierroksilla kuin oli odotettavissakin.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JukkaA kirjoitti:Tässä yksi kiinnosta havainto. Diffas oli vaihtanut isomman pakosiiven ahtimeen ja herääminen oli parantunut merkittävästi.

Kuva

Toki pitää muistaa, että ilmeisesti samassa yhteydessä pakosarjatkin on tehty uusiksi. Oli miten oli, mutta erittäin hyvää parannusta auton toimintaan. Tuon lisääntyneen väännön varmasti tuntee myös persdynolla.
Saattaa johtua siitä että kompura pääsee aikasemmin alueelle johtuen pienemmästä vastapaineesta. Vaikka teidän moottorit ei hengitäkään niin jää sinne sylinteriin kuitenkin jäännöskaasuja jotka sitten pamahtaa imupuolelle imuventtiilin auetessa. Mitä enemmän painetta sitä korkeamman painesuhteen kompura täytyy tehdä ennenkuin alkaa työntää ilmaa koneeseen. Tai sitten ei, emmä mitään tiedä, keksikää omat uskomuksenne.
Vastaa Viestiin