Dynossa varmaan tuossa pienen vääntöpiikin kohdalla. Yleensä nelosella lähtee siinä 4000 rpm kunnolla.caddyman kirjoitti:Millä kieroksilla LP. Läks mukaan?
Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnassa
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Jaa, että päivä meni pilalle? Paukkuihan nuo kolmisataset näköjään useammallakin, niin mitäpä minä sielä. Jäipähän muille enempi energiajuomaakin kun en ollut paikalla...caddyman kirjoitti:Cadyn lappu on kyllä hyvä ja päivä oli hyvä, ainut vaan kun zamppa ei päässy tulemaan..
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Tää asia jäi kyllä aika pahasti nakertamaan. Ei vielä käy järkeen minkä takia tuolta ei nyt herunnut enempi voimaa, vaikka selvästi enempi siellä on vrt. viime vuoteen. Spekulaatio on aiheesta, että jotta onko tässä pumpussa joku liian nopeasta kierrosnoususta johtuva rajoitin vaikos eikö esim. pumppu pysy mukana enään.JukkaA kirjoitti:Tässä yksi kiinnosta havainto. Diffas oli vaihtanut isomman pakosiiven ahtimeen ja herääminen oli parantunut merkittävästi.
Toki pitää muistaa, että ilmeisesti samassa yhteydessä pakosarjatkin on tehty uusiksi. Oli miten oli, mutta erittäin hyvää parannusta auton toimintaan. Tuon lisääntyneen väännön varmasti tuntee myös persdynolla.
Tienpäällä tekee kolmosvaihteella ihan saman ilmiön, eli voimaa jää uupumaan. Olen jotenkin olettanut että moinen on jotakuinkin ollut kevyttä sutimista, mut ehkäpä vika onkin sitten kuitenkin muualla. Kun ajaa logit ja importtaa virtual dynoon, niin ero on selkeä. Kumma homma.
Tuloskin on periaattees aika lähelle mitä penkistäki tuli:
Tossa on laitettu 19% lisempään korjauskertoimeen, jotta saataisiin "about" moottoriteho verrattuna eiliseen dynotukseen. Oliha toi melkein 20% hävikki aika iso etuvetoiselle autolle myöskin.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Noh ei nyt se piloille menny, oishan tuo ollu vaan mukava nähä miten laajan käyrän golffikii piirtää..,zamppa kirjoitti:
Jaa, että päivä meni pilalle?
Miedoista juomista pirtu on paras.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Jos joku haluaa vähä jotain spesiaalimpaa tekstia omasta autosta, moottorikoodia tai mitä ikinä, niin
nyt kipinkopin kirjoittelee. Video alkaa muotoutumaan.
nyt kipinkopin kirjoittelee. Video alkaa muotoutumaan.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Passatin moottorikoodi on BKC. Pitäiskö siihen laittaa alkuperäisteho? 105hp/250nm. Ja nykyiset olikin ne 211hp/473nm.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Oman auton kohdalla jäi vähän ihmetyttämään miksi vitosella vedettäessä ei dynon piirtämän lapun kierroksia saatu täsmäämään vedossa logeihin ja videoihin. Logien, silmähavaintojen ja videon mukaan autoa laulatettiin iloisesti tasaisella kierrosten nousulla aina 5800rmp pintaan, kunnes kytkintä painettiin, mutta lapuissa veto loppuu aina tuossa 5300-5400 tuntumassa
Tämä jäänyt päätä vaivaamaan ja tähän on varmaan joku järkevä selitys tai oma havaintovirhe.
Nelosella koitettiin viimeinen veto myös, jolloin kierrokset saatiin lapulle korkeammalle, mutta silloin oli muita ongelmia, joten sitä en tähän 5v spekulointiin sotkisi.
Tämä jäänyt päätä vaivaamaan ja tähän on varmaan joku järkevä selitys tai oma havaintovirhe.
Nelosella koitettiin viimeinen veto myös, jolloin kierrokset saatiin lapulle korkeammalle, mutta silloin oli muita ongelmia, joten sitä en tähän 5v spekulointiin sotkisi.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Meillä borsaksessa oli ihan vastaava ongelma. Lapussa alle 5500rpm vaikka todellisuudessa mentiin lähemmäksi 5800rpm
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Samaa oon huomannut itsekin, muutamia lappuja oon skaalannut käsin ratiolla. Teholukemiin se kierrosluvun skaalaus ei vaikuta, joten sen puolesta voitte olla ihan huoletta.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Meidän tehoon ei vaikuta kuin joku oikeesti turbon kokonen ahdistin ja pykälää tai kahta isommat suuttimet
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Entäpä vääntölukemiin? Tehohan on väännön kanssa naimisissa kierrosluvun kautta. Niinkuin tiedetään, teho voidaan laskea kierroluvun avulla väännöstä ja toisinpäin.JukkaA kirjoitti:Samaa oon huomannut itsekin, muutamia lappuja oon skaalannut käsin ratiolla. Teholukemiin se kierrosluvun skaalaus ei vaikuta, joten sen puolesta voitte olla ihan huoletta.
Karkeasti voi sanoa että 14hp tulee jokaista tuhatta kierrosta ja sataa newtonia kohti.Otetaan esimerkki tasaluvuilla:
400Nm@4000rpm on täten 224hp. Entäpä jos on mitattu että tuo 224hp tulee 4500rpm kohdalla? Vääntöä onkin 356Nm. Ja sama toisin päin: jos 400Nm tulee 4500rpm kohdalla, tehoa onkin 252hp.
En tiedä millä tavalla käytetyssä jarrudynossa mittaus/laskenta tapahtuu, mutta mielestäni pelkän kierrosluvun korjaaminen "liikuttamalla" teho/vääntökäyrää rpm-akselilla vääristää jompaa kumpaa, teho- tai vääntölukemaa, ellei ohjelmisto esim. tehokäyrää liikutellessa korjaa vääntökäyrän lukemia uusiksi muuttuneen kierrosluvun verran.
Tuossa vielä tarkempi laskuri tehon/vääntömomentin laskentaan eri kierrosluvuilla, jos esimerkkien "päässälaskutarkkuus" ei riitä: http://www.jkauppi.fi/convert/power-calculation
Jokin selityshän tuolle kierrosten vääristymiselle on oltava olemassa. Sutiminen sen kyllä sotkee, mutta mitä näitä on tullut seurattua, se usein aiheuttaa selvästi näkyvän notkahduksen käyriin kun pito karkaa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Ilmeisesti Sport Devicesin softa piirtää ne käppyrät tuolleen. Samaa huomannut MoTestilla ja muistaakseni Tuikku mainitsi samasta asiasta Karjalaisen dynosta joissa molemmissa saman firman tiedonkeruu.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Omakohtaisena kokemuksena Powerbyten penkissä oli juurikin sama, eli näytti vedon loppuneen ennen aikojaan vaikka rajoitin pamahti joka vedolla. Ration muutos pudotti vain vääntöä. Sitä on siellä sama systeemi ym. en ota kantaa...
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Laskenta perustuu rullan halkaisijaan, rullan paino/inertia lukuun ja jarrun vaaka-anturin lukemaan. Vaaka-anturin kalibrointi taas on varsin simppeli toimempide.
Erikoista sinällään että kierrosluku heittää. Auton kierrosluku kalibroidaan ajamalla tasan 3000rpm ja lukitsemalla se pyörintänopeusanturin lukema softaan 3000:lle. Voisi kuvitella,että dyno osaisi laskea että pyörintänopeusanturin näyttäessä 2x tämän määrän niin kierrokset on 6000rpm jne.
Erikoista sinällään että kierrosluku heittää. Auton kierrosluku kalibroidaan ajamalla tasan 3000rpm ja lukitsemalla se pyörintänopeusanturin lukema softaan 3000:lle. Voisi kuvitella,että dyno osaisi laskea että pyörintänopeusanturin näyttäessä 2x tämän määrän niin kierrokset on 6000rpm jne.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Ja spekulloinin lisäksi nyt tarjolla kevyt koostevideo:
https://www.youtube.com/watch?v=awbhjfIoEEw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=awbhjfIoEEw" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Diffakselle iso kiitos videon tekemisestä!
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Omat kiitokset diffakselle videosta, Jukalle järjestelyistä ja Putkolle penkistä. Ja tietysti koko muulle kävijäporukalle!
Sitten speksailuun. Tuota kierrosten täsmäämättömyyttä ihmeteltiin jo kun Louken auto oli penkissä. Auton mittaria verrattiin 2000 ja 4000 rpm dynon ruudulla näkyvään viisariin, ja lukemat täsmäsivät molemmilla kierroksilla. Ei pitäisi olla ongelma tällä välillä, eikä em. kierrosten ulkopuolellakaan kun suhde on lineaarinen, tuskin katukumin kehäkään vedossa merkittävästi muuttuu. Kytkimen luisto myös aiheuttaisi samantapaisen ilmiön, mutta vaikutti että asia ilmeni vasta korkeammilla kierroksilla kuin maksimivääntö, jossa kytkimen luistaminen olisi todennäköisintä.
Ilmeisesti suurin osa vedoista täsmäsi lapun kierroslukuun. Outoa että asia näkyi vain joidenkin kohdalla. Omankin golfin kohdalla maksimiteho ja -vääntö olivat nappiin niillä kierroksilla kuin oli odotettavissakin.
Sitten speksailuun. Tuota kierrosten täsmäämättömyyttä ihmeteltiin jo kun Louken auto oli penkissä. Auton mittaria verrattiin 2000 ja 4000 rpm dynon ruudulla näkyvään viisariin, ja lukemat täsmäsivät molemmilla kierroksilla. Ei pitäisi olla ongelma tällä välillä, eikä em. kierrosten ulkopuolellakaan kun suhde on lineaarinen, tuskin katukumin kehäkään vedossa merkittävästi muuttuu. Kytkimen luisto myös aiheuttaisi samantapaisen ilmiön, mutta vaikutti että asia ilmeni vasta korkeammilla kierroksilla kuin maksimivääntö, jossa kytkimen luistaminen olisi todennäköisintä.
Ilmeisesti suurin osa vedoista täsmäsi lapun kierroslukuun. Outoa että asia näkyi vain joidenkin kohdalla. Omankin golfin kohdalla maksimiteho ja -vääntö olivat nappiin niillä kierroksilla kuin oli odotettavissakin.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Re: Turbodiesel.fi - Dynopäivät kevät 16.05.2015 Savonlinnas
Saattaa johtua siitä että kompura pääsee aikasemmin alueelle johtuen pienemmästä vastapaineesta. Vaikka teidän moottorit ei hengitäkään niin jää sinne sylinteriin kuitenkin jäännöskaasuja jotka sitten pamahtaa imupuolelle imuventtiilin auetessa. Mitä enemmän painetta sitä korkeamman painesuhteen kompura täytyy tehdä ennenkuin alkaa työntää ilmaa koneeseen. Tai sitten ei, emmä mitään tiedä, keksikää omat uskomuksenne.JukkaA kirjoitti:Tässä yksi kiinnosta havainto. Diffas oli vaihtanut isomman pakosiiven ahtimeen ja herääminen oli parantunut merkittävästi.
Toki pitää muistaa, että ilmeisesti samassa yhteydessä pakosarjatkin on tehty uusiksi. Oli miten oli, mutta erittäin hyvää parannusta auton toimintaan. Tuon lisääntyneen väännön varmasti tuntee myös persdynolla.