AFR:n mittaus

Tekniikkakeskustelua muista aiheista.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja tekki »

Mitäs kokoonpanoa olette käyttäneet dieseleissä? Mikä lambda, ja mikä mittari? Onko erityisiä ongelmia joita ilmenee nimenomaan dieselissä käytettäessä? Nokeentuminen, lämpeneminen, liian kapea kaista? Ei keskitytä nyt mittarin ulkoasuun ja taustavalojen väriin, vaan siihen, että saa luotettavia lukemia ilman jatkuvaa puljausta tai arpomista. Harrastevehkeissä hintakin tärkeässä roolissa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Innovate MTX-L. Ainakin tuossa minun bensa-lenkkarissa toimii erittäin hyvin, ja olenpa tuollaista tuijotellut yhdessä cdi-mersussakin. Reagointi välitön. Dieselille näyttäisi tuo AFR-näyttöaluekin olevan riittävän laaja, yksi syy miksi itsekin ostin. Ei kokemuksia (vielä) diesel-käytössä siis minulla, mutta kohta on. Tähän mennessä toiminut hyvin, sekä helppokäyttöinen. Plussaa myös siitä, että ohjainlaite integroitu mittariin. Asennettavat komponentit siis vain mittari ja anturi (Bosch LSU4.2) putkeen. Maksoi alle 200€.
Mikko.P
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 12:15
Paikkakunta: Porvoo

Re: RE: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja Mikko.P »

mulla myös toi innovate. n. 70cm ahtimesta. Siis anturi :D

Sent from my Lumia 610 using Board Express
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mulla on PLX, sillä DM6:lla ja LSU 4.2 lambdalla. Oon tyytyväinen ja suosittelen muillekin.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja tekki »

MTX-L lähti tilaukseen. Näkeepähän miten on suutinkartan kalibrointi onnistunut taustapeilimenetelmällä.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

^Itte oon täs arponu et kumman tilaas, Innovaten MTX-L:än vai PLX:n DM-6:sen.
Kait se pitää kolikko heitellä et saa asian päätettyä.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Itsellä valinnan ratkaisi se että Motestilla oli Innovateja hyllyssä. Väsäsin tuolle kiinnitysraudan putkenpäähän millä tuo on helppo kiinittää säädettävään autoon kiini. Piuhan pituus piisaa takakontin kautta juuri ja juuri 3BG farkussa vaihdekepin etupuolelle.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja tekki »

Miten syvälle se menee sulla putken päästä? Vai liekö merkitystäkään, vähänkään enemmän kun on vetoa niin ei taida päästä ilmaa enää väärään suuntaan virrata mittausta häiritsemään.
Ajo brutaali pilaa turbojA
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Taitaa tuolta putkesta tulla aikalailla reilusti sitä kaasua jo noissa nopeuksissa :D
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Tero Paalanen kirjoitti:^Itte oon täs arponu et kumman tilaas, Innovaten MTX-L:än vai PLX:n DM-6:sen.
Kait se pitää kolikko heitellä et saa asian päätettyä.
Päädyin tilaamaan PLX DM-6:sen.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kai se olis jossain vaiheessa sitten alettava suunnittelemaan sitä lamda ohjausta...
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja tekki »

MAPin paikallehan se menis softan puolesta helposti, mutta sitten jäis eculta ahtojen säätö pois. Hukkisprojekteihin vois sopiakin. MAFin paikalle joutuu laskemaan kartan vähän hankalemman kautta, mut pitäis ainakin periaatteessa onnistua. MTX:ssä on speksien mukaan ohjelmoitava 0-5V lähtö, joten pääsee kytkennöissä helpolla.
Ajo brutaali pilaa turbojA
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

PLXssä on laajakaista ja kapeekaista lähtö valmiina, tosin lähdöt ei oo mielestäni ohjelmoitavia. Käyttöliittymässä tosin on sitten joitakin näppäriä ominaisuuksia, jota ei mielestäni MTXstä löydy.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja zamppa »

MTX-L:ssä on 2kpl ohjelmoitavia 0-5V lähtöjä.

Olisihan se mahtava jos saisi lambdan MAPin rinnalle sotkemaan kuvioita. Taitaa olla "joko-tai" tilanne kuitenkin.

Mitä Jukka tarkoitat nuilla näppärillä ominaisuuksilla PLX:ssä?
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Pitäs tehä noittenkii välillä sellanen + - lista että kaikki tietää missä mennään.
Miedoista juomista pirtu on paras.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

zamppa kirjoitti: Mitä Jukka tarkoitat nuilla näppärillä ominaisuuksilla PLX:ssä?
Esim. helposti nollattava muisti. Itse esim. ajossa nollaan muistin, vedän kiihdytyksen 4000-5000rpm lämä tiskissä ja tarkistan muistista miten rikkaalla seokset kävivät pahimmillaan tuolla kierrosvälillä. Helpottaa ainakin jos pitää useampaa mittaria tuijottaa samalla.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Aivan. Ihan totta puhut. Kätevähän tuollainen muisti-ominaisuus olisi. Hyvä että saadaan tarkempaa vertailua aikaiseksi.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja tekki »

Tuossa MTX-L:ssä pitäisi olla mahdollisuus logata pc:lle sarjaportin kautta. Pitääkin laittaa usb-rs232 -adapteri tilaukseen.
Ajo brutaali pilaa turbojA
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Mulla tais anturi ottaa eilen kipeää. Motarilla irtosi tuo kiinitysmutteri telineestä ja pääsi putoamaan putken päästä. Jotain erroria vaan herjaa enää :D
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Sen lisäksi PLX mahtuu tuollaiseen rattitornin päälle tulevaan mittaritelineeseen.

Tuleeko MTXn mukana valmis softa tuohon sarjaportti lokitukseen? Ja osaako softa hakea kierroslukutiedot OBD piuhan kautta?
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Juu kyllä paketissa tulee lätty mukana, missä mm. on tuon mittarin ohjelmointiin tarvittava softa. Lie se samalla softalla onnistuu se logituskin. Siihen ei ole vielä itse tullut perehdyttyä, että miten ohjelmistoon saa rpm-tiedon.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Miten on ku netissä lukee että PLX:n DM-6 saa vaan ekodieseliin laitettuu? Onko se totta?
Miedoista juomista pirtu on paras.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tuskin se mittari sitä tietää missä dieselissä se kiinni. Ei miulla oo ainakaan hirveen EKO toi omani...
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja tekki »

Pääsin viimein testaamaan tuota MTX-L:ää. Reagointi on välitön. Loggaus PC:lle toimii hyvin muutaman euron usb-rs232 -adapterilla. Kierroslukutietoa tuohon ei saa ilman lisälaitetta, mutta VCDS:llä tulee logattua muutenkin samalla, niin pystyy vertaamaan sieltä. Täyskaasuveto näkyy hyvin logissa pienempänä AFR:nä. Saa nähdä alkaako nokeentuminen vaikuttaa toimintaan jossain vaiheessa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: AFR:n mittaus

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Teitkö kiinteän asennuksen vai irroitettavan, mistä oli puhetta viimeksi kasvotusten?
Vastaa Viestiin