Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Miten olette toteuttaneet ja miten on pelannut tuollainen jaettu pakopesä, jonka toiselle puolelle on tehty ahto tai pakopaineohjattu läppä? Kuvat toteutuksista kiinnostaa.

Itsellä on semmoinen tilanne, että auto pelaa aivan yläalueella vain isolla pakopesällä. Jaetulla 0.8 pakopesällä tavoitetaan toivottu 3bar ahtopaine vasta vähän ennen viittä tonnia. Kokeilimme sulkea toisen nielun kokonaan ja ahdin heräsi aivan toisella tavalla (3bar@3600rpm). Jakamaton 0.48 pakopesä kanssa herättää ahtimen lähes kohtuudella (2bar@4000rpm), mutta ahto ja pakopaineen suhde ei ole enää toivottu kun mennään yli 2bar ahtoihin. Näillä näkymin pitäisi siis saada tehtyä tuohon 0.8 pesään pakopaineohjattu läppä tai sitten pienentää ahdinta...
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tässä yksi DIY ratkaisu, näyttää kohtuu pätevälle:

http://www.youtube.com/watch?v=REJzNx-Qt2Y" onclick="window.open(this.href);return false;
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643" onclick="window.open(this.href);return false; tästä ostettava versio :=) hintaa tosin näyttää olevan. luulis että taitoa löytyy jollakin edes tuommonen tehdä ite?
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Joskus tuollaisen suunnittelin kun mersuun ämpärin kokoista holsettia sovittelin. Toteutus-asteeseen ei koskaan päästy auton hävittyä.

Tuo kaupallinen versio ei oikein omaan silmään vakuuta. Luulisi että toiminta on todella huonoa tietynlaisilla pakosarjoilla, kun tuo ei varsinaisesti ohjaa pakokaasuvirtaa mihinkään. Videossa oleva versio paljon parempi.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tuota videossa olevaa versiota voi jopa käyttää jaetun (twin scroll) pakosarjan kanssa. Itse kokeiltiin tosiaan laittaa ihan toisen puolen totaalisesti sulkeva lätkä väliin, virtausopillisesti se on ihan hirveä verrattuna tuohon videon läppään.
jekku90
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Marras 2012, 20:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

miksi näitä ei "kukaan" käytä jos kerta herääminen on niin paljon parempi kuin väitetään?
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

jekku90 kirjoitti:miksi näitä ei "kukaan" käytä jos kerta herääminen on niin paljon parempi kuin väitetään?
Hyvä kysymys.
Veikkaisin et kaikki ei ole valmiita puukottamaan pakopesää jotta sais tuon läpän tehtyä.
Ainakin Jukan tapauksessa ero oli niin valtava, et jos itsellä olis tarvetta ko. modille niin en miettis hetkeäkään et malttaaskohan sitä pakopesää puukottaa vai ei.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tarkistelin logeista asiaa. Logia löytyy tieltä ja penkistä. Penkin anturi näytti vaan reiluun 2bar asti, niin tässä mitatut erot 2bar kohdalta:

A/R 0.48 pakopesä - 4050rpm
A/R 0.8 jaettu - 4450rpm
A/R 0.8 jaettu läpätty - 3400rpm

3bar kohdalla ero on vielä suurempi, koska läpättynä tuo ahdin nostaa ahtopaineen kahdesta kolmeen bariin 200rpm aikana.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Aika mukavan eron saa heräävyyteen pelkästään tuollaisella tukkivalla läpällä. Seuraava variaatio tuolla ohjaavalla läpällä?
jekku90 kirjoitti:miksi näitä ei "kukaan" käytä jos kerta herääminen on niin paljon parempi kuin väitetään?
Onhan toi niin "vaikea" tehdä? :roll:
jekku90
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Marras 2012, 20:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei tuo nyt niin erikoiselta näytä tehä. perus hukkis viritelmää soveltaa teossa. mahtaa olla hankalin saada kunnolla tiivis tuosta akselin reiästä.
tuo sarjan ja pakopesän väliin tuleva olis aika äkkiä kokeiltu ja kestää tehhä itekkin jo muutama sovellus tuohon viiteen sataan :D
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ja samallahan sitä vois kokeilla läpän akseloinnin sijainnin vaikutusta toimintaan. Pakopaineen vaikutus läpän hallintaan lienee pienempi keskeisesti laakeroidussa läpässä.
sopuhintaan saa hipun sontaa
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Uskoisin, että akseloinnin sijainnilla ei nyt niin äärettömän suurta merkitystä ole. Läppäähän ei periaatteessa tarvitse ohjata portaattomasti, vaan pikemminkin on/off. Kun akselin käyttövivun pituus sekä painekellon kalvon pinta-ala on oikea, ei ole mikään ongelma saada reunastaan akseloitua läppää auki pakokaasuvirran aiheuttamaa voimaa vastaan. Suurin voima tarvitaan vain läpän raottamiseen, jonka jälkeen voimantarve pienenee.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Turbo on ihan vääränlainen jos tollanen läppä auttaa. Toi videolla oleva läppä vois olla ainoa josta olis oikeesti jotain hyötyä, ehkä. Itseasiassa sellaista on testattukin Suoessa mutta siitäkin luovuttu lähes hyödyttömänä, niistä jakamattomalle pesälle tarkoitetuista ei ollut kuin haittaa. Ahtimet niillä ainakin sai rikki.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Turbo on juuri oikeanlainen, se tuottaa halutulla painesuhteella tarvittavan ilmamäärän. Se ei vaan herää niin, että se olisi missään määrin mukava arkiajossa. Varsinaisessa käyttötarkoituksessa turbo pelaa kyllä ilman läppääkin.
Kimple
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 21:04
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Leiffi ,, jollei se ole teillä toiminut , niin ei se tarkoita etteikö joku muu saisi sitä toimimaan. Ainahan turbon kanssa joutuu tekemään kompromissin heräämisen ja max tehon suhteen . Ja jos asiaan jollain tavoin pystyy vaikuttamaan ni hyvä on . Ugh !!
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Kimple kirjoitti:Leiffi ,, jollei se ole teillä toiminut , niin ei se tarkoita etteikö joku muu saisi sitä toimimaan. Ainahan turbon kanssa joutuu tekemään kompromissin heräämisen ja max tehon suhteen . Ja jos asiaan jollain tavoin pystyy vaikuttamaan ni hyvä on . Ugh !!
ei se kyl ihan oikeesti ole toiminut kellään. Jos siitä jotain hyötyä saa niin se menetetään siinä jaetun pesän häviämisellä. Korkeampi ahtopainehan ei tarkoita korkeampaa tehoa. Jotkut on saanu enemmän ahtoja alakierroksilla mutta ei enempää tehoa.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Lisävääntöä ja parempaa käytettävyyttähän tuolla läpällä haetaankin, kuten Jukkakin tuossa aikaisemmin numeroin jo ilmaisikin.
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: Jaettu pakopesä läpällä (Quick Spool Valve)

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jossain 3 ja 5 syl koneessa saattaa toimiakin, mutta 4 syl moottorissa suuresti epäilen. Perusteluna että 4syl koneessa tulee pakokaasua vain yhdestä sylinterist kerrallaan ja jos ei pakosarjassa ole jotain virhesuunnittelua niin kaasua menee ilman läppääkin vain yhteen turbon kanavaan kerrallansa. Sitten taas ei parilliset sylinteriluklemat joissa ei jaetusta pakopesästä saa täyttä hyötyä, joihin minä ainakin nykykokemuksella tekisin pitemmän pakosarjan yhteisellä kollektorilla jolloin tuo läppä saattaa jo toimiakin. Eli jos moottoriin pystyy tekemään jaetun lyhyen pakosarjan niin että pakokaasut tulee vuoroitellen molempiin turbon kanaviin toimii se paremmin ilman läppää, mutta jos käyttää jakamatonta pakosarjaa ni sitten läppä hieman parantanee toimintaa.

Kokeillut en tosin ole läppää kuin 1.6 bensakoneessa ison turbon kanssa ja siinä läpä kiinni asennossa heräili huonommin ku läppä auki asennossa. Kokeiluun valittu turbo oli sen verran iso että eron olisi pitäny huomata, 85mm jätöllä oleva pakosiipi ja pesäkin oli jotain 1.20ar luokkaa. Läppä kiinni 30 sekunttia launchcotrollilla 5500rpm pakutellen ahto nousi noin 0.3bar asti ja lppä avattuna jolloin toimi normaalina jaettuna pesänä ahtoja oli tuossa noin 0.5bar. Ajossa en läppä kiinni koittanu ollenkaan muutaku pihatien soralla joilloinn ei ahdot noussu kummallakaan tavalla. Mutta avatulla läpällä moottoriradalla nosti kuitenkin 6500rpm 1bar ja 7000 oli jo 2bar.
Vastaa Viestiin