Sakkaus.

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kummia havaintoja aiheesta.

Ahdin herää vallan mainiosti. Oma auto hyvin samalla tekniikalla kuin tämä kyseinenkin auto mitä tänään säädetty. Eli siis AVF Passat GTB2260VK, Firadit(minulla 70% ja kaverilla 80%). Sama cooleri. Kaverilla paremmat ahtoputket. Kummallakin vähintäänkin välttävä pakoputkisto eli 3"->2-2.5" loppu. Minulla vakio kansi ja R-VP5 nokka. Kaverilla portattu kansi isommilla pakovenoilla ja D-Bilaksen nokka. Kaverin autosta penkitettiin vanhoilla Bosion pumppari Raceilla 289hp 42 asteen duraatiolla. Nykyisillä suuttimilla duraatio tänään on vajaa 34 astetta. Persdynolla vastaa samaa kun vanhoilla Bosioilla 39 astetta. Pakolämmöt nykyiselään maksimissaan 940c.

2000rpm kummallakin saa vaikka 2bar isoilla vaihteilla. Ei sakkaa ja pelaa kivasti. Kun kierrokset nousee 2500rpm lukemiin alkaa ongelmat. Kumpikin sakkaa. Ihan sama onko 2bar vai 2.5. Kaverin autolla kuulemma jossain vaiheessa testailtu että 1,2bar ei sakannut tuolla alueella mutta kaikki muu sakkasi vakiokanella. Portatulla kärsi ahtaa 1,6 ennen kuin ongelmat alkoivat. Omalla ei hajua mitä tekee. Viimeviikolla laitoin ahtomittarin kiini taas reilun vuoden tauon jälkeen ja sakkaahan se. Ei olla ehditty testaamaan että missä menee raja tuossa kokoonpanossa. Luultavasti ahdinkin on jo sen verran epäkurantti että ei varmaa vertailutietoa siitä saisi.

Selittäkääpäs minulle mistä tuo johtuu. Kun 2000rpm 2bar ei sakkaa mutta sama paine sakkaa 2700rpm. voiko tilanne johtua saman (pd130 Passat) imusarja tai pakosarjan käytöstä? Eikö kone vaan ime ilmaa tuolla alueella enää niin hyvin? Kaverin autoa on aiheen johdosta säätänyt aika moni Suomen huippu säätäjä ja tilanne on edelleenkin sama. Kaverin autoa on alettu sanoa jo Iisakiksi kun valmistuu yhtä nopeasti kuin se kuuluisa kirkkoprojekti...
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Ehkä vertailukelvotonta koska moottori on eri, mutta laitampa silti. AHU:ssahan oli minulla samaa ongelmaa bemarin 2260V-ahtimella mentäessä yli 1.6 barin 2300-2800 kierrosalueella, samalla pakosarjalla kuin sinulla ja samalla kierrosalueella, tosin ikinä ei taidettu saavuttaa tilannetta jossa olisi ollut ylitse tuon 1.6 barin alle 2500 kierroksen. Ongelma hävisi vaihtamalla VK:n tuon edellisen tilalle, ja nyt voi ahtaa sen 2 baria tai ylitse tuolla ongelma-alueellakin.

Ootko kattonu miten toteutunut N75 pulssisuhde eroaa alle 2500 kierroksen sakkaamattomalla alueella verrattaen ongelma-alueeseen, jos jostain virtausteknisestä syystä siivet olisikin tuossa ongelma-alueella jostain syystä erityisen kiinni kuin tämän alueen ala- tai yläpuolella. Olikos se niin ahas paikka ettei siihen mahu oikein toisenlaista imusarjaa kokeilemaan? Voihan se olla että juuri sille kierrosalueelle sattuu jokin sopiva vastapulssi/resonanssi tuohon imusarjaan.

Hakuammuntaa... kyllähän sitä aikanaan pähkäiltiin tuossa minunkin autossa
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Ehkä nää 1.9 koneet kaipaisi ahtimen jossa kompuran trim ois luokkaa 0.40-0.45 ettei sakkaisi. Harmi kun ei tässä Ryanin uudessa hybridissäkään oo mikään pieni toi kompuran otto, joku 47mm ois varmaan sopiva.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tuohan näyttää hyvältä ahtimelta. o,O hmmm
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

p0wer kirjoitti:Ehkä vertailukelvotonta koska moottori on eri, mutta laitampa silti. AHU:ssahan oli minulla samaa ongelmaa bemarin 2260V-ahtimella mentäessä yli 1.6 barin 2300-2800 kierrosalueella, samalla pakosarjalla kuin sinulla ja samalla kierrosalueella, tosin ikinä ei taidettu saavuttaa tilannetta jossa olisi ollut ylitse tuon 1.6 barin alle 2500 kierroksen. Ongelma hävisi vaihtamalla VK:n tuon edellisen tilalle, ja nyt voi ahtaa sen 2 baria tai ylitse tuolla ongelma-alueellakin.
Vaihdoitko turbon kanssa yhtäaikaa myös imusarjan? Millä imusarjalla tuota sakkaamista esiintyi?
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Sakkaamista esiintyi normaalilla yksikammioisella pätkästyllä LT:n sarjalla jossa pitkät runnerit. Muistelen että imusarjan vaihto tuplaplenumiin ei perstuntuman ja mittareiden mukaan vaikuttanut juuri mihinkään. Harmi kun en muista kokeilinko bemarin ahdinta eri imusarjoilla että olisko vaikuttanu tuohon sakkaamiseen.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Auttaiskohan surge-portin tekeminen.
Aki-76
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 11:24

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Aki-76 »

Markus L kirjoitti:Auttaiskohan surge-portin tekeminen.
Se olis yksi mikä vois auttaa,mutta taas toisaalta voi miettiä mikä menee pieleen.Sakkaushan johtuu siitä että ahdin tuottaa enempi ilmaa mitä moottoriin saadaan menemään.Tämä on helppo mutta sitten kun alkaa miettimään miksi näin,onko niin että moottori ei vedä ilmaa sisäänsä tällä kierrosluvulla vai onko niin että ahdin tuottaa liikaa ilmaa juuri tällä kierrosluvulla.Itse alkaisin purkamaan moottorin puolesta tätä ongelmaa.
Kannen tekijältä voisi kysellä onko kannessa jotain erityistä kikkaa käytetty,onko testattu eri imusarjoja (joskus tälläkin voi olla merkittävästi merkitystä).
Yleensä jos sakkaus näkyy jollain tietyllä kierrosluvulla niin että virtauspenkissä kansi pitää omanlaistaan "mekkalaa" jollain tietyllä venttiilinostolla tai virtaus muuttuu epälaminaariseksi mittaus alipaineen kasvaessa (niin,tiedän että puhutaan kierrosluvusta ja miten se liittyy venttiilin nostoon,noh,sanotaan vaan että se näkyy penkissä).
Ei oo helppoa :D

helppo testi kokeilla:tekee ahtoletkuun tarkoituksella pienen reiän ja leikkii sillä tuota surge-porttia,niin pieni reikä että ei vielä vaikuta ahtopaineeseen mutta laskee hieman ylimääräisiä ilmoja pihalle.Jos sakkaus loppuu niin on ainenkin hieman viisaampi sen suhteen.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Isolla painekotelolla olevaa imusarjaa varmaan kannattaa kokeilla, jotta pulssit tasaantuisivat. Ehkä ne tuossa 2500-2700 kohdalla resonoivat sopivasti aiheuttaen virtauksen heikkenemistä.

Harmi kun noista vnt-ahtimista ei oikein löydy kompurakarttoja. Olisi mukava tietää, miten jyrkkä surge line tuossa 2,5-3 painesuhteen välillä on. Voihan se olla mahdollista, että tuo virtaus ei edes paljoa heikkene, mutta surge line on vaan niin jyrkkä, että vaatii reilun painesuhteen tiputuksen sakkaamisen välttämiseksi.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Itsekin sain saman sakkauksen aikaan 1.9:ssä vakiokannella GT3267:n kanssa, juuri mainituilla kierrosluvuilla isolla vaihteella vedättäessä. Ahtopainetta taisi olla 2bar verran. Nyttemmin kairatulla kannella ja GTB2260VK:lla en muista että olisi sakannut. Enpä tuolla kyllä ole pitkiin aikoihin ajellutkaan. Muuttuvia tekijöitä kokoonpanossa oli myös männät, pakosarja, imusarja, putkisto, yms.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

En olis uskonut että tollanenkin on mahdollista mutta kai se sitten on. Ihmeellisiä noi kansanautot..
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

tein tossa nopeita laskutoimituksia vähän sinne päin ja sain tulokseksi että volumetrisen hyötysuhteen täytyy tippua 95% --> 50% jotta ahtimen saa sakkaamaan 500 kierrosta ylempää 0.4 baria pienemmällä ahtopaineella. Kuulostaa aika uskomattomalta!

Oletteko ihan varma että ahdin sakkaa? Ettei isot suuttimet ja väärin kalibroitu ECU aiheuta "rynkytystä" juuri sillä kierrosalueella? Jos ahdin sakkaisi niin ettehän te oikeastaan saisi sitä painetta nostettua yli sen sakkausrajan.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Ei se ahto sakkauksen aikana nousekaan sakkausrajan yli.

Sitä ollaan mietitty voisiko joku ns. rynkytys laukaista tuon sakkauksen. Se selittäisi että sakkaus alkaa vasta tietystä kierrosluvusta.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JukkaA kirjoitti:Ei se ahto sakkauksen aikana nousekaan sakkausrajan yli.
Hatemi kirjoitti "ihan sama onko 2 vai 2.5 baria". Mitä sitten tarkoitti?

Onko kukaan kokeillut esim. jarrulla tulla veto päällä ja ahtopaineet tapissa kierroksissa alaspäin tolle ongelma-alueelle, tekeekö silloinkin saman?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Pitää yrittää tuolla jarkkukikalla testata tänään. Tämä sakkaus on ollut tosiaan havaittavissa kaksilla eri suuttimilla, ja monen eri softantekijän ohjelmalla. Tuota suutinten aiheuttamaakin käytöstä tosiaan aikanaan pohdittiin ja se oli yksi syy miksi tässä autossa on nyt nuo Firadit. Ei ainakaan suuttimista suoraltaan tule tuo ongelma.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mkin
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Marras 2012, 20:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Leiffi kirjoitti: Hatemi kirjoitti "ihan sama onko 2 vai 2.5 baria". Mitä sitten tarkoitti?
Ahtopainetta jolla mennään tuolle sakkaavalle kierrosalueelle.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

1800rpm alkaa liveää supsutusta kuulumaan 1.5bar paineella. 2200rpm kohdalla alkaa noin 1.3bar kohdalla. Tuo siis livää supsutusta, ei vielä hullua sakkaamista. Sinäänsä jännää vielä sekin että jarrua vasten ajoin tuon sakkauspaineen rajalle 2500rpm kohdilla ja jarrua keventämällä annoin auton kiihtyä. Paineen sain pidettynä hyvin likelle vakiossa. Kierrosten noustessa 2700rpm kohdille sakkauksen ääni lisääntyy. 3000rpm jälkeen ei enää niin selvästi sakkaile.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
AnttiK
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Marras 2012, 02:02
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Paljonko on duraatio ja ennakko siinä ongelma kohdassa?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Tuossa yksi logi penkistä. RPM. ennakko, duraatio, syncro angle. Testasinpas samaa softaa omaan autoon. Ei sakkaa yhtä herkästi, muttei vetojakaan ole samalla lailla. Vetojen puute ei kyllä yllätä sillä suuttimet ovat pienemmät ja kansikin vielä vakio. Eri ennakkojen vaikutuksiakin tuli tuossa testattua, mutten havainnut merkittävää eroa sakkauksen suhteen.

Tuossa yksi logi penkistä. RPM. ennakko, duraatio, syncro angle.


,2037,7.1,5.6,-3.9,,,,,,,,,,
,2037,7.1,5.6,-3.9,,,,,,
,2079,9.9,13.8,-3.9,,,,,,,,,,
,2121,11.5,15.3,-3.9,,,,,,,,,,
,2163,13.0,15.8,-3.3,,,,,,,,,,
,2226,14.0,17.3,-3.9,,,,,,,,,,
,2289,14.6,18.9,-3.3,,,,,,,,,,
,2352,14.9,19.9,-3.3,,,,,,,,,,
,2436,15.5,22.4,-2.8,,,,,,,,,,
,2541,17.7,27.0,-2.2,,,,,,,,,,
,2625,18.6,28.1,-3.3,,,,,,,,,,
,2709,18.9,28.6,-2.8,,,,,,,,,,
,2814,19.5,28.6,-2.8,,,,,,,,,,
,2877,19.8,29.1,-2.8,,,,,,,,,,
,2919,18.6,17.9,-3.3,,,,,,,,,,
,3024,19.5,18.4,-3.3,,,,,
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Onko tuosta pakopaineita mittailtu? Jos ahdistaisi pakopuolelta, kun kerran isommilla suuttimilla sakkaa herkemmin. Vai sakkasiko kaverillasi Bosioillakin yhtä herkästi samalla softalla?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ihan yhtälailla sakkasi vanhoillakin suuttimilla. Nuo Bosiot oli ensimmäisiä suomessa asennettuja pumpparin kärkiä eli olivat jo ehtineet olla monella eri kokoonpanolla kasassa. Sakkaus ongelmat alkoi 2260asennuksen jälkeen. Pienemmillä turboilla ei havaittavaa ongelmaa kuulemma ollut.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Oisko ideaa kokeilla jollain toisenlaisella imusarjalla, saako mitään toisenmallista mahtumaan?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Sellainen on siihen kuulemma tekeillä. Pitkillä runneireilla, kunnon imusuppiloilla ja isolla plenumilla.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mkin
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Marras 2012, 20:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Viikonloppuna tuohon sakkauspotilaaseen soviteltiin isolla porukalla tuo ym. imusarja. Ensimmäisillä koeajoilla vaikutti, että sakkaus on pienentynyt huomattavasti, mutta auto tuntui hieman tukkoiselta. Koeajoilla autossa oli reilusti kuormaa kyydissä, joten ensin tuon puutuneisuuden tunteen ajateltiin johtuvan siitä.

Syyksi paljastui pari ahtovuotoa uudelleen muokatussa ahtoputkistossa. Näiden korjaamisen jälkeen koeajolla huomattiin, että ahdin sakkaa aika lailla yhtä paljon kuin edelliselläkin imusarjalla. Ehkä imusarja vaikutti hieman sakkauksen taajuuteen ja kierroksiin, mutta ei poistanut sitä. Tutkimukset jatkunevat tuon ongelman osalta jossain kohtaa.

Iso kiitos Aki-76:lle imusarjan rakentamisesta. Yksi kohta taas kokeiltuna mahdollisesta aiheuttajasta. Suunnitelmissa on käydä penkissä katsomassa, minkälaista vaikutusta pelkällä imusarjan vaihdolla on.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Sakkaus.

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Mkin kirjoitti:Viikonloppuna tuohon sakkauspotilaaseen soviteltiin isolla porukalla tuo ym. imusarja. Ensimmäisillä koeajoilla vaikutti, että sakkaus on pienentynyt huomattavasti, mutta auto tuntui hieman tukkoiselta. Koeajoilla autossa oli reilusti kuormaa kyydissä, joten ensin tuon puutuneisuuden tunteen ajateltiin johtuvan siitä.

Syyksi paljastui pari ahtovuotoa uudelleen muokatussa ahtoputkistossa. Näiden korjaamisen jälkeen koeajolla huomattiin, että ahdin sakkaa aika lailla yhtä paljon kuin edelliselläkin imusarjalla. Ehkä imusarja vaikutti hieman sakkauksen taajuuteen ja kierroksiin, mutta ei poistanut sitä. Tutkimukset jatkunevat tuon ongelman osalta jossain kohtaa.

Iso kiitos Aki-76:lle imusarjan rakentamisesta. Yksi kohta taas kokeiltuna mahdollisesta aiheuttajasta. Suunnitelmissa on käydä penkissä katsomassa, minkälaista vaikutusta pelkällä imusarjan vaihdolla on.
edelleenkin olen sitä mieltä että vika ei voi olla ahtopuolessa vaan joko ohjelmassa tai suuttimissa. Tiedän yhden yli 1000 hevosvoimaisen Caterpillarin jossa oli isot suuttimet ja nopea suutinnokka mutta vakio ohjelma, sekin omistajan mukaan "sakkasi" osateholla mutta loppui kun painoi polkimen pohjaan. Vika oli vaan siinä että ECUa ei ollut kalibroitu suuttimille ja nokalle jolloin johonkin kohtaan softaa tuli jonkunlainen "hyppy", eli "säädin" ei oikein pysynyt mukana.
Vastaa Viestiin