Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Tiedä sitten miten vastaa käytäntöä tämä testaaminen, mutta kovin on erilaisia lopputuloksia;
http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
BMW 5W-40 Super Power öljyä tilasin pariin öljynvaihtoon Saksasta alle 5€/litra ja 16€ toimituskuluja (30l asti) niin DHL toimittaa kotiovelle.
http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
BMW 5W-40 Super Power öljyä tilasin pariin öljynvaihtoon Saksasta alle 5€/litra ja 16€ toimituskuluja (30l asti) niin DHL toimittaa kotiovelle.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
mitäköhän siellä kerrottiin ? Siellä oli linkki New Yorkin takseissa tehtyyn testiin josta lopputulos oli että kaikki öljyt oli yhtä hyviä. Erikoisempia öljyjä ei ollut testissä.AiM kirjoitti:Tiedä sitten miten vastaa käytäntöä tämä testaaminen, mutta kovin on erilaisia lopputuloksia;
http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Lukutaidottomien kannattaa ihmetellä vaikka youtubea ja tehdä itse päätelmänsäLeiffi kirjoitti:mitäköhän siellä kerrottiin ? Siellä oli linkki New Yorkin takseissa tehtyyn testiin josta lopputulos oli että kaikki öljyt oli yhtä hyviä. Erikoisempia öljyjä ei ollut testissä.AiM kirjoitti:Tiedä sitten miten vastaa käytäntöä tämä testaaminen, mutta kovin on erilaisia lopputuloksia;
http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
http://youtu.be/g7Tc-YkJRxk" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
No kyl mä nyt noi videot näin, enpä tiennytkään että öljyjen paremmuus ratkaistaan noin.AiM kirjoitti:Lukutaidottomien kannattaa ihmetellä vaikka youtubea ja tehdä itse päätelmänsäLeiffi kirjoitti:mitäköhän siellä kerrottiin ? Siellä oli linkki New Yorkin takseissa tehtyyn testiin josta lopputulos oli että kaikki öljyt oli yhtä hyviä. Erikoisempia öljyjä ei ollut testissä.AiM kirjoitti:Tiedä sitten miten vastaa käytäntöä tämä testaaminen, mutta kovin on erilaisia lopputuloksia;
http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
http://youtu.be/g7Tc-YkJRxk" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
http://www.superchevy.com/how-to/additi ... eight.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Eikö ole vielä löytynyt mutulle pohjaa
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Näytti olevan Teboilin Diamond Extreme 10W60 35€ / 4 Litraa motonetissä. Mutta eikös sekin oo paska kuraa ku pitäisi olla perus 10W30 mineraalit vai miten se meni???
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Faktaa.diffas kirjoitti:Eikö ole vielä löytynyt mutulle pohjaa
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
10/30 esteriöljyä.JukkaA kirjoitti:Näytti olevan Teboilin Diamond Extreme 10W60 35€ / 4 Litraa motonetissä. Mutta eikös sekin oo paska kuraa ku pitäisi olla perus 10W30 mineraalit vai miten se meni???
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Odotamme faktaa edelleen... Myös Narnia vaikuttaa uskottavamalta, kuin sun mutuilu ja muka faktat ilman mitää pohjaa. Ikävä kun kiinnostava aihe menee pieleen sun trollailujen takia. Mut hei, internetLeiffi kirjoitti:Faktaa.diffas kirjoitti:Eikö ole vielä löytynyt mutulle pohjaa
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Laitetaanpa tänne vähän omastakin öljytestailusta tuloksia.
Moottorina jälkiahdettu OM617, ahdin sen verran pieni että ahtaa 100km/h matkavauhdissa 2600rpm 0.5bar. Moottoriöljyn jäähdytys koneen alkuperäisellä systeemillä: termostaattiohjattu öljynkierto ja erillinen öljy-ilma-jäähdytin
"Testin" olen suorittanut tarkistamalla öljynpaineet mittarista tyhjäkäynnilla n.30km moottoritieajon jälkeen.
Shell rimula 15W40:
Uutena 2bar, 1000km jälkeen enään 1.1bar ja karkian kuulonen kone. Leikkaantui nopeasti, vaihdoin äkkiä pois
Motox 20W50 aka "motonetin halvin kura"
uutena 3bar mittari tapissa, 8tkm jälkeen 2.5bar ja hiljaisin kone näistä kolmesta testatusta.
Biltema 5W50
uutena 2.2bar, nyt noin 1000km jälkeen karvan alle 2bar. Vähän enemmän mekaanista ääntä kuin motoxilla.
Tämän karvalakkitestauksen perusteella pidän parhaimpana ainakin tähän vanhaan valurautamöhkäleeseen tuota motox 20W50. Hiljaisin kone ja parhaat öljynpaineet kuumilla öljyillä tyhjäkaynnillä. Lisäksi hinta ei ole kummoinen: 16,90€/5l
Moottorina jälkiahdettu OM617, ahdin sen verran pieni että ahtaa 100km/h matkavauhdissa 2600rpm 0.5bar. Moottoriöljyn jäähdytys koneen alkuperäisellä systeemillä: termostaattiohjattu öljynkierto ja erillinen öljy-ilma-jäähdytin
"Testin" olen suorittanut tarkistamalla öljynpaineet mittarista tyhjäkäynnilla n.30km moottoritieajon jälkeen.
Shell rimula 15W40:
Uutena 2bar, 1000km jälkeen enään 1.1bar ja karkian kuulonen kone. Leikkaantui nopeasti, vaihdoin äkkiä pois
Motox 20W50 aka "motonetin halvin kura"
uutena 3bar mittari tapissa, 8tkm jälkeen 2.5bar ja hiljaisin kone näistä kolmesta testatusta.
Biltema 5W50
uutena 2.2bar, nyt noin 1000km jälkeen karvan alle 2bar. Vähän enemmän mekaanista ääntä kuin motoxilla.
Tämän karvalakkitestauksen perusteella pidän parhaimpana ainakin tähän vanhaan valurautamöhkäleeseen tuota motox 20W50. Hiljaisin kone ja parhaat öljynpaineet kuumilla öljyillä tyhjäkaynnillä. Lisäksi hinta ei ole kummoinen: 16,90€/5l
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Kokeile vielä vaihteistoöljyllä? Sillä voisit saada öljynpaineita vielä vähän ylös ja moottoria vielä vähän hiljaisemmaksi. Lopulta ehkä jopa äänettömäksi...
Tulee mieleen se Joensuun öljypisteen myyjä, joka kyseli onko kaveri myymässä bemariaan kun tuli peräöljyn vaihtoon. Myyntiautoihin laitetaan jäykät öljyt, jonka avulla perästä tulee hiljainen. Itsellä pidettäviin autoihin laitetaan voitelevat öljyt.
Tulee mieleen se Joensuun öljypisteen myyjä, joka kyseli onko kaveri myymässä bemariaan kun tuli peräöljyn vaihtoon. Myyntiautoihin laitetaan jäykät öljyt, jonka avulla perästä tulee hiljainen. Itsellä pidettäviin autoihin laitetaan voitelevat öljyt.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Ollaanpas täällä heti vastaanottavia uusia näkökulmia/kirjoittelijoita kohtaan Mutta en lannistu näin helpollaJukkaA kirjoitti:Kokeile vielä vaihteistoöljyllä? Sillä voisit saada öljynpaineita vielä vähän ylös ja moottoria vielä vähän hiljaisemmaksi. Lopulta ehkä jopa äänettömäksi...
Tulee mieleen se Joensuun öljypisteen myyjä, joka kyseli onko kaveri myymässä bemariaan kun tuli peräöljyn vaihtoon. Myyntiautoihin laitetaan jäykät öljyt, jonka avulla perästä tulee hiljainen. Itsellä pidettäviin autoihin laitetaan voitelevat öljyt.
Oma luulo on kyllä se että öljyn pitää olla tarpeeksi jäykkää että ei puristu laakerin välistä ulos, varsinkin kun kyseessä koneet jossa rankemmat kuormat laakereilla kuin vakiona. Jos öljy menee niin liruksi että ei tyhjäkäynnillä pidä enään kunnon painetta, niin jaksaako se pysyä laakerin välissäkään pitämässä liuskan ja kampuran irti toisistaan? Siksi pidän tyhjäkäyntipainetta kuumilla öljyllä yhtenä, ihan hyvänäkin, merkkinä öljyn "hyvyydestä" virityskäyttöön.
Talvella en toki ajaisi tällä 20W50, kun pumpattavuus kylmänä on olematon, jolloin on taas metallit toisiaan vasten.
Tämä testattu Rimula itseasiassa on myös vaihteisto ja hydrauliöljyä. Ei tosin kompromissina kolmen tehtävän välillä toimi varmaan missään kohteessa hyvin.
E: Ja tähän voitelevuuteen vielä, eikö öljy ole silloin voitelevaa, kun se on paksua myös kuumankin ja täten pitää paksumman kalvon liukupinnoilla. Kuitenkin kiertokangen laakerin voitelu taitaa olla kriittisin paikka monessa virivehkeessä.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Eihän se öljykalvon paksuus muutu mihinkään öljynpaineen kasvaessa ellei myös laakereiden välys kasva.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Kyllähä tollainen paksumpi öljy varmasti toimiikin paremmin väljemmässä koneessa.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Anteeksi tyly viestini. Aattelin vaan ettei se öljyn paksuus (lämpimänä) voi olla ainut eikä välttämättä edes tärkein mitattava suure kun arvioidaan öljyn laatua.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Talvikäyttöön en Motox:ia suosittele. Pakkasta oli -15 astetta ja 10w40 motox ei meinannut tulla purkista ulos kun olisi pitänyt jääautoon öljyä lisätä. Teboil 10w30 powerplus oli vielä suht juoksevaa tuossa lämpötilassa. Ei tee koneelle oikein hyvää jos ekat kymmenen minuuttia pyörii ilman öljyä kun ei tuollainen siirappi kulje minkään sortin suodattimesta läpi.
Ja tosiaan öljynpaine ei kerro oikeastaan mitään öljyn voitelukalvon paineen- ja iskunkestävyydestä , mutta tuo paineen muutos kertoo viskositeetin muutoksesta eli jotakin öljyn koostumukselle tapahtuu käytössä. Eli minkä öljyn paineenmuutos käytössä on pienin, on rakenne kaikista vakaa. Mutta tuohon mittaukseen pitäisi vielä lisätä tarkka lämpötilan mittaus, öljyn lämpötila vaihtelee ajaessa huomattavan paljon riippuen kuormasta ja ulkolämpötilasta. Sekä tietysti viskositeetistä, mitä jäykempää öljyä sitä kovemmin pumppu tekee töitä ja lämmittää öljyä. Ohuempi öljy taas lämpiää suuremmasta "ohivuodosta" johtuen.
Ja tosiaan öljynpaine ei kerro oikeastaan mitään öljyn voitelukalvon paineen- ja iskunkestävyydestä , mutta tuo paineen muutos kertoo viskositeetin muutoksesta eli jotakin öljyn koostumukselle tapahtuu käytössä. Eli minkä öljyn paineenmuutos käytössä on pienin, on rakenne kaikista vakaa. Mutta tuohon mittaukseen pitäisi vielä lisätä tarkka lämpötilan mittaus, öljyn lämpötila vaihtelee ajaessa huomattavan paljon riippuen kuormasta ja ulkolämpötilasta. Sekä tietysti viskositeetistä, mitä jäykempää öljyä sitä kovemmin pumppu tekee töitä ja lämmittää öljyä. Ohuempi öljy taas lämpiää suuremmasta "ohivuodosta" johtuen.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
yx kaveri ajoi jm-vw:llä 13v.avaamatta moottoria!kauan sitten. pari kisaa jokkista,jonkun sprintin ja joka talvi omassa rannassa jääradalla.ja kilometrejä tuli paljon.öljyt oli tietysti Valvoline.noiden vuosien jälkeen avas moottorin ihan vaan uteliaisuuttaan.ei minkään näköstä kulumista missään osassa.luokittelisin Laatuöljyxi.kuten moni rallicross heppukin.jaketech kirjoitti:jokkisauton moottori kesti ajaa castrollin tws:llä 4 vuotta aukasematta ja koko ajan mentii kaasu pohjassa.
nokkaakselin stefa sitte petti ja moottori hajos.
kaverikki käytää castrollia ralliautojen moottoreissa.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Hiukan henkilöauton moottoria isommasa, kohtuu vireässä tiisselissä on Statoil PowerWay 20w50 toiminu erittäin hyvin. Vois kehua jopa halavaksi vaihtoehoksi ja löytyy diisselin luokitukset.
Öljynpaine pysyy todella hyvin +125 öljynlämmöllä. Hiukkasen häirittee huohotushöyryn haju.
Talavikäytöstä ei varmuutta ole kun pullinkia ei juurikaan sillon ajeta.
Öljynpaine pysyy todella hyvin +125 öljynlämmöllä. Hiukkasen häirittee huohotushöyryn haju.
Talavikäytöstä ei varmuutta ole kun pullinkia ei juurikaan sillon ajeta.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 29 Touko 2014, 20:43
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Onkos kellään kokemuksia noista valvolinen r1 racing öljyistä? 20w-50 ja 10w-60 näkyisi löytyvän.
Tällä hetkellä 5w-40 tb Diamond dieselit koneessa mutta tuntuu että on vähän turhan lirut.
Tällä hetkellä 5w-40 tb Diamond dieselit koneessa mutta tuntuu että on vähän turhan lirut.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
on noita käytetty kisamoottoreissa ja en oo ite hoksannut mitää vikaa.Volvomies89 kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia noista valvolinen r1 racing öljyistä? 20w-50 ja 10w-60 näkyisi löytyvän.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
kuulin tuossa huhun että mobilia ja castrollia on tullut halpaöljynä tulevat afriikasta ja eikä täytä vaatimuksia.
kaveri oli tämän kuulut mobilin öljyedustajalta.
asia on kuulemma vedetty käräjille asti.
onko kukaan muu kuulut tämmöstä?
kaveri oli tämän kuulut mobilin öljyedustajalta.
asia on kuulemma vedetty käräjille asti.
onko kukaan muu kuulut tämmöstä?
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
olen itsekin penkonut lisäaineistus hommia PD nokka ongelmien tiimoilta, kun on hieman käsittämätöntä että toisilla on satoja tuhansia huolettomia kilometreja ja toisilla nokkia menee muutaman kymmenen tuhannen jälkeen, tai jopa nopeammin.
Näihin pumppareihin on omat luokituksensa, joissa pitäisi olla paremmat lisäaineistukset, mutta harmillisesti niitä ei julkaista missään.. netistä löytyy ZDDP pitoisuuksista "faktaa" välillä 600-800PPM.
2000 luvun taitteissa päästömääräysten takia on sinkin ja fosfaatin määrää vähennetty portaittain ja viimeistään hiukkasloukkujen kansa lisäaineistukset on tiputettu todella matalalle, jottei pönttö tukkeudu.
Netistä kun lukee, niin porukka käyttää huoletta uudempi 507 specsin öljyjä (jopa VW), tai yleensäkin uudempia kuin 505.01 tai 506.01.. kuten esim wikipedia suosittelee:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Jos foorumilla on vanhempien autojen harrastajia, niin on hyvin tiedossa, että ilman ZDDP lisäaineistusta nokat eivät selviä todennäköisesti edes sisäänajosta, josta onkin tullut legenda etteivät vanhojen moottorien nokka-akselit kestä synteettisiä öljyjä.
Jostain syystä öljy yhtiöt ovat aika vaisuja öljyjen lisäaineistuksesta, mutta sain kaivettua Mobilin tueasta muutamille Suomesta löytyville Diesel soveltuville öljyille pitoisuuksia:
• Mobil Delvac 1 5W-40 Zn ~ 1400 ppm; P ~ 1300 ppm (täys synteettinen)
• Mobil Super 2000 x1 10W-40 Zn ~ 1900 ppm ja P ~ 1800 ppm. (osasynteettinen)
Olenkin nyt alkanut suosittelemaan kaikille PD kuskeille Euroopassa tuota Delvac 1, ameriikoista löytyy vastaava Mobil1 turbo diesel truck 5w40 joka näyttäisi specsien mukaan olevan jotakuinkin samaa tavaraa, mutta sitä ei tuoda eurooppaan.. Delvaccia löytyy joka kioskilta.
Super 2000 x1 näyttäisi loistavalta noihin vanhempiin turbottomiin kärryihin.
Uudemmissa mootoreissa on rulla nokkia, joissa lisäaineistus ei ole niin kriittistä ja menee hyvin noilla uudemmillakin lisäaineettomilla luiru öljyillä.
Näihin pumppareihin on omat luokituksensa, joissa pitäisi olla paremmat lisäaineistukset, mutta harmillisesti niitä ei julkaista missään.. netistä löytyy ZDDP pitoisuuksista "faktaa" välillä 600-800PPM.
2000 luvun taitteissa päästömääräysten takia on sinkin ja fosfaatin määrää vähennetty portaittain ja viimeistään hiukkasloukkujen kansa lisäaineistukset on tiputettu todella matalalle, jottei pönttö tukkeudu.
Netistä kun lukee, niin porukka käyttää huoletta uudempi 507 specsin öljyjä (jopa VW), tai yleensäkin uudempia kuin 505.01 tai 506.01.. kuten esim wikipedia suosittelee:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Jos foorumilla on vanhempien autojen harrastajia, niin on hyvin tiedossa, että ilman ZDDP lisäaineistusta nokat eivät selviä todennäköisesti edes sisäänajosta, josta onkin tullut legenda etteivät vanhojen moottorien nokka-akselit kestä synteettisiä öljyjä.
Jostain syystä öljy yhtiöt ovat aika vaisuja öljyjen lisäaineistuksesta, mutta sain kaivettua Mobilin tueasta muutamille Suomesta löytyville Diesel soveltuville öljyille pitoisuuksia:
• Mobil Delvac 1 5W-40 Zn ~ 1400 ppm; P ~ 1300 ppm (täys synteettinen)
• Mobil Super 2000 x1 10W-40 Zn ~ 1900 ppm ja P ~ 1800 ppm. (osasynteettinen)
Olenkin nyt alkanut suosittelemaan kaikille PD kuskeille Euroopassa tuota Delvac 1, ameriikoista löytyy vastaava Mobil1 turbo diesel truck 5w40 joka näyttäisi specsien mukaan olevan jotakuinkin samaa tavaraa, mutta sitä ei tuoda eurooppaan.. Delvaccia löytyy joka kioskilta.
Super 2000 x1 näyttäisi loistavalta noihin vanhempiin turbottomiin kärryihin.
Uudemmissa mootoreissa on rulla nokkia, joissa lisäaineistus ei ole niin kriittistä ja menee hyvin noilla uudemmillakin lisäaineettomilla luiru öljyillä.
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Kyselin asiaa joskus Teboililta. Muistaakseni reiluimmin lisäaineistettu öljy heillä oli kyykkypyöriin tarkoitettu öljy, jossa luku taisi olla 1600. Sitten tuli diamond extremet jne.
Kuulemma noi zinkki lisäaineistukset lyhentää rajusti öljyn käyttöikää, suosittelevat tosi lyhyttä vaihtoväliä jos sinkkiä on paljon.
Myös noen sitomiskyky nousi yhdeksi aiheeksi. Teboil Diamond Dieselissä on kuulemma siihen kiinnitetty huomiota. Öljyyn kulkeutuva noki kuulemma aiheuttaa kulumaa koneessa...
edit. Osa tiedoista oli peräisin omasta yhteydenotosta Teboilin asiakaspalveluun ja osa tästä viestiketjusta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 7#p2039877" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuulemma noi zinkki lisäaineistukset lyhentää rajusti öljyn käyttöikää, suosittelevat tosi lyhyttä vaihtoväliä jos sinkkiä on paljon.
Myös noen sitomiskyky nousi yhdeksi aiheeksi. Teboil Diamond Dieselissä on kuulemma siihen kiinnitetty huomiota. Öljyyn kulkeutuva noki kuulemma aiheuttaa kulumaa koneessa...
edit. Osa tiedoista oli peräisin omasta yhteydenotosta Teboilin asiakaspalveluun ja osa tästä viestiketjusta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 7#p2039877" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä öljyä vireistettyyn diiseliin?
Arvelisin, että tarkoittivat, että korkea sinkkipitoiset on heillä tehty bensapuolelle, kuten tuo moottoripyörä esimerkki.. ja noissa ei varmasti ole kovin paljon peseviä aineita, tai lisäaineita millä öljyä pidetään pitempään käyttökelpoisena.
OD linkissä olikin:
"Sinkki reagoi kemiallisesti bensiinimoottorin palamiskaasujen kanssa muodostaen haitallista lietettä. Sinkin määrää nostettaessa öljyn muut lisäaineet eivät pysty hallitsemaan lietteen muodostumista jolloin ongelmia on odotettavissa. Puhtaasti dieselmoottoreihin tarkoitetuissa öljyissä puolestaan ei tarvitse kyseiseen kemialliseen haasteeseen varautua ollenkaan."
Noissa diesel öljyissä, kuten Delvac 1 on nimenomaan peseviä ainesosia mukana ja itse asiassa suunniteltu pitkiin vaihtoväleihin ja näyttää olevan myös API SL bensapuolen luokituskin, niin ei ehkä ihan perus amerikan moottorissa vaahtoudukkaan.
Vaikka nuo paremmat öljyt ovat hieman tyyriimpiä ja joutuisikin vaihtamaan 15 000km välein, niin halvempaa on silti kuin nokka jumppa. =)
OD linkissä olikin:
"Sinkki reagoi kemiallisesti bensiinimoottorin palamiskaasujen kanssa muodostaen haitallista lietettä. Sinkin määrää nostettaessa öljyn muut lisäaineet eivät pysty hallitsemaan lietteen muodostumista jolloin ongelmia on odotettavissa. Puhtaasti dieselmoottoreihin tarkoitetuissa öljyissä puolestaan ei tarvitse kyseiseen kemialliseen haasteeseen varautua ollenkaan."
Noissa diesel öljyissä, kuten Delvac 1 on nimenomaan peseviä ainesosia mukana ja itse asiassa suunniteltu pitkiin vaihtoväleihin ja näyttää olevan myös API SL bensapuolen luokituskin, niin ei ehkä ihan perus amerikan moottorissa vaahtoudukkaan.
Vaikka nuo paremmat öljyt ovat hieman tyyriimpiä ja joutuisikin vaihtamaan 15 000km välein, niin halvempaa on silti kuin nokka jumppa. =)