Omassa P100:ssa on myöskin tuollainen vapari escortin pumpun runko, siinä AAZ nokkalevy, kireät palautusjouset ja 12mm boschilainen -378 nestepää. Escortin omilla palautusjousilla pumppu päästi pahan särinän n. 5200 kierroksella, äänen kuuluminen siirtyi ylöspäin n. tuhannella kierroksella, kun vaihdoin tilalle jäykemmät jouset, mutta poistui kokonaan vasta kun laitoin 2mm prikat niiden alle. Puhutaan siis koneen kierrosluvusta.
Kaasuakseli ja säätimen jousi on jostain pösön pakusta, mikä on prikoilla shimmattu niin, että se menee rajakierroksilla (7000) lähes putkelle. Lisänä siellä on sisällä joku wyrtin lajitelmasta otettu halpisjousi... Syöttö lähtee putoamaan 6000 kierroksessa. Säätimessä on vain kierrosrajoitin ja tyhjäkäyntijousi.
Ajelin pumppua penkissä 6000 (koneen) kierrokseen asti ja testailin miten siirtopaine muuttuu maksimi syöttömäärällä verrattuna siihen että syöttö on poikki kokonaan. n. 0.5bar tippuu paine kun syöttö menee 0-150mm3. Kokeilin myös isommilla määrillä, mutta paineen pudotus oli aina kutakuinkin sama. Yli 150 milliä tuosta ei tahdo järkevästi tulla, liekkö tuokaan enää kovin viisaalla ruiskutusajalla. Ennakoiden käyttäytymistä en ole kerinnyt tutkimaan, mutta melko liukkaan oloinen laite tuo on jo nyt, vaikka määrän laitoin näin aluksi 110mm3. Pitäisi viritellä painemittari kiinni kanssa, että näkis mitä siellä siirtopainepuolella tapahtuu tositoimissa. Penkissä paine pyöri siinä 6.5-6bar alueella.
Testailut on jääny aika vähiin, kun
kannentiiviste kurkkasi kannen ja lohkon välistä pihalle, focuksen peltisellä tiivisteelläkin tekee painetta vesitilaan. Luulen että johtuu siitä, ettei ne tdci-koneen tiivisteessä olevat pokkaukset kierrä esikammiota ja tiiviste pääsee löystymään esikammion notkuessa. Osasyyllinen kannentiivisteongelmiin lienee myös tuo sierran lohko, mikä on kenttiläisestä perityillä tuumasilla (olisko 7/16) kansipulteilla, milleissä mitattuna kuitenkin 11mm. Nousu on sen verran eri, ettei voi ajaa suoraan M12 tapilla suurempaa jenkaa sinne.
Ajatuksena olis kanssa laittaa välisäiliö, jos paineitten mittauksessa ilmenee sille joku pätevä syy.
Systeemin olisi määrä olla seuraavanlainen:
Joku boschin ruiskupumppu tankin alle, siitä putki välisäiliöön, jonka katosta lähtee paluu paineensäätimen kautta takaisin tankkiin. Välisäiliöltä suodattimen kautta syöttöpumpulle ja paluu takaisin välisäiliöön.
Painetta vaikkapa 0.5bar, enemmän tarvittaessa jos akselin stefa kestää sen. Välisäiliössä voisi periaatteessa olla myös joku paineakku, mikä tasaa painetta jos siirtopumppu hörppää jossain tilanteessa vähän ilmaa. Boschin -106 putsari kestää kyllä ainakin 2bar ylipainetta, joten sen paineistaminen ei aiheuta ongelmia. Pumpun paluuseen lienee laittaa tuo mainittu jäähdytin, jos tuo sähköpumpun tuotto jää maksimisyötöllä niin alas, ettei välisäiliö jäähdy.
Onko tuo pumpun imupuolen paineen nosto ihan kokeiltu juttu, että sotkee ennakonsäätimen? Eihän sen siihen pitäisi paljoa vaikuttaa, kun ennakonsäätimen "paineettomalla" puolella on kuitenkin imupuolen paine vastassa. Mun ajatuksilla pyöriteltynä ei pitäisi olla vaikutusta, jos myös paluupuolen paineen nostaisi samaan tasoon(joka tapahtuu tuossa yllä selitetyssä systeemissä), jolloin pultin poraus toimisi myös normaalisti. Ei ole tullut testattua, mutta näin ajattelin.
Täytyy käyttää vehje jarrussa, kun saa kuparitiivisteen. Tarkoitus on leikata sylinterit kiertävä ja esikammiot peittävä kuparikeskiosa, minkä ympärille tulee vakio massatiiviste pitämään liemet omilla osastoillansa.
Ahtimena on nyt HX30 (52/65mm pakosiipi, 44/77mm kopura) "tehdasasetuksilla" eli portti aukeaa 1.5 barissa. Ahtopaine nousee ajossa n. 1.8 bariin ja pakopainetta vähän vajaa 2.5bar, joten tuntuu olevan tukossa jo nyt. Ennakko lienee myöhäisellä, joten sitä korjaamalla pakopaine luultavasti laskee. Koneessa on Virtasen hioma 264 ast / 10mm nokka, vakio venajousien kaveriksi laitoin golffin sisäjouset.
EDIT: Viestiä muokattu noin miljoona kertaa..