Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Kaikki yleinen keskustelu.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tietenki nyt kun noin uudesta vehkeesta kyse niin vikakoodeista on toki aina hyvä lähteä ensin. Sieltä voi paljastua jo mahdollisesti jotain. Jyväskylässä nyt on ainaki suhteellisen vahvaa osaamista tarjolla. Jospa joku asiantunteva aseveli tän noteerais ja kirjais jotain ehkä.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
muunlaitti
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 06:13
Paikkakunta: Suomi

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja muunlaitti »

Vikakoodit kateltiin ja mitään tuo ei antanut. Käytettiin sitten tuossa ihan merkkihuollossa diagnosoitavana tuo auto, niin sieltä ilmeni seuraavaa:
- Suuttimien tiivisteet uusittava
- Tandempumpun tiiviste uusittava
- Suuttimien johtasarja uusittava
- N75 venttiili uusittava

Noilla pitäis siis alkuun lähteä liikkeelle.

Se tuo öljyn "huonouskin" selittyi lopulta sillä, että öljyn sekaan on päässyt polttoainetta, minkä takia se on juokseentunutta. Siinä tehtiin virhearvio öljyjen suhteen, kun ei tälläista mahdollisuutta otettu huomioon.
Viimeksi muokannut muunlaitti, 27 Huhti 2014, 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Perinteistä hakuammuntaa...
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Aikalailla hakuammuntaa kieltämättä, mutta toisaalta hakuammuntaahan se on niin kauan kunnes ei pääse syvällisemmin tutustumaan oireisiin tai jos ei ole taitoa diagnosoida. Jos kävit vagiservicellä Juhan juttusilla niin pitäisin hänen lausuntoaan huomattavasti merkkihuoltoa luotettavampana, tosin jos diagnosi on tehty ohimennen parissa minuutissa niin eipä siinä ihmeitä kerkeä arvailla. Tuohon tarvitaan mielestäni parempi diagnoosi ennen mainitsemiesi osien vaihtoa, ja uskoisin että vagilla tämä onnistuu varmasti parhaiten kun varaa sille ajan.

Jos taas oireita lähtisi ihan pelkästään tuon kuvailusi perusteella etsimään, niin veikkaisin ekana tukkosta ilmansuodatinta tai ylipäätänsä ilmansaantiongelmaa -uskoisin kuitenkin että tämä perusasia on jo aikaisemmin poissuljettu ja tarkistettu.
muunlaitti
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 06:13
Paikkakunta: Suomi

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja muunlaitti »

Soitin viitasaarelle perhetuttavan autohuoltoon, mistä tekivät erittäin siedettävän tarjouksen (muualta kun ei tarjouksia saatu audin merkkihuollon lisäksi) noihin audin liikkeessä kerrottujen vikojen korjaamiseksi, ja mahdollisista lisätutkimuksista. Huomenna auto lähteekin trailerilla sinne päin, aika tosin vasta 7.5.
Viimeksi muokannut muunlaitti, 27 Huhti 2014, 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
muunlaitti
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 06:13
Paikkakunta: Suomi

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja muunlaitti »

Ja meiltähän se vain on pussista pois jos yritetään ensin saada tuota konetta kuntoon. Siellä kuitenkin nokat olivat ikäisekseen hyvännäköiset, puristukset erinomaiset pytyissä, suuttimet kunnossa (mutta yksi korjaa koko ajan 1,5 mikä voi korjaantua johtasarjan vaihdolla). Voihan se vika olla alakerrassa, mutta aika näyttää. Nyt odotellaan tuota 7. päivää ja kuullaan oliko tämä turha reissu vaiko ei.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Alakerran vikaan en itse jaksaisi uskoa, kun oireet niissä tahtoo olla hyvinkin systemaattisia ja jatkuvia. Tuollainen haamuvika viittaisi mielestäni sähköpuolelle.
vagis
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Huhti 2014, 12:03
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja vagis »

Tervehdys vain tänne foorumielämään.

Ajattelimme selvyyden vuoksi vähän kertoa asioiden kulusta, koska ihan kaikkea tietoa tänne ei ole tullut, mitä meille on informoitu.

Aloitetaan nyt tästä kyseisestä viasta kertomalla, että asiakas on soittanut meille oireen ilmettyä. Puhelimessa ei varattu aikaa, vaan kerrottiin että auto on tulossa meille, että jos ehdittäisiin sitä nopeasti tutkia.

Auto kävi sillä hetkellä tyhjäkäyntiä lähes normaalisti, mutta kierrosten noustessa yhden sylinterin kohdalta kuulua reilu paloääni / naputus / kilkatus ja välillä samainen sylinteri ontui reilummilla kierroksilla paikoillaan polkiessa. Ajossa auto alkoi pelata jopa suhtkoht normaalisti, kunhan sai kierrosta n. yli 2000 rpm.

Tästä rakensimme päätöstä nopealla tutkinnalla päivän kiireen keskellä mahdollisesta suutinviasta ( On ollut aiemminkin lähes vastaavia käyntihäiriöitä, joka korjaantunut suuttimen vaihdolla). Moottorin öljykorkissa kevyt tumman harmaa "tahna" ja kevyt dieselin tuoksu.

Ja Moottoriöljynä autoon aiemmin meillä huollossa käydessä laitettu Mobil Esp 5w30 , joka tulee mobilin sivuiltakin auton tiedoilla suositelluksi öljyksi seuraavilla tiedoilla ;
AUDI
Malli
A4 1.9 TDi (PD), -Avant (74/85KW QG1 Variable Service - 5 speed)
Vuosi
2001-2008
Sovellus Suositus Tilavuus (l)
Moottori (TD) Mobil 1 ESP Formula 5W-30 (a) 4.3
Jäähdytysneste Mobil Antifreeze Advanced (b)
Jarruneste Mobil Brake Fluid DOT 4
Pyöränlaakerit Mobilgrease XHP 222

Meille asiakas ilmoittanut öljyn olevan väärää. Asiakashan on aina oikeassa, eli silloinhan tämä varmasti on väärä öljy.

Harmaasta "tahnasta", dieselin lievästä tuoksusta öjyssä, poikkeuksellisen kovasta ns. paloäänestä ja muusta ylimääräisestä kilkatuksesta johtuen, emme myöskään poissulkeneet sitä, että rikkonaisella suuttimella ajaminen olisi vaurioittanut mäntää. Ilmoitimme siis myös mahdollisesta muustakin vikapaikasta kuin suuttimesta.
Tässä välissä varattu aika Perjantaille 25.4.2014, jotta päästään tutkimaan mahdollista vikapaikkaa tarkemmin.

Ja tässä kerron nyt aukioloaikamme; Ma - Pe klo 8-17.
Asiakas soittanut meille 17.4 ( kiirastorstai) aukioloajan jälkeen lukuisia kertoja, tämän jälkeen tullut viestiä, jossa kyselty mahdollista puhelimeen vastaamista. Pahoitteluni siitä, että olemme olleet tuona aikana jo pääsiäismunien syönnissä, emmekä ole päässeet auttamaan.

Seuraava asia sai meitä epäilemään mahdollista moottorivauriota;

Asiakkaalta tullut tekstiviesti 17.4.2014 KLO 18:53, jossa kertoo öljyn seassa olevan runsaasti metallihilua ja luonnollisesti tämä laittoi jo asiakkaankin epäilemään suutinvikaa.
Kun asiakkaamme ilmoittaa öljyn seassa olevan metallihilua ja epäilee itsekin suutinvikaa, niin emme voi 100% varmuudella sanoa tietty suutinvian aiheuttavan kyseisia ongelmia, vaan kyllä on oletettavaa että moottorissa on jotain muutakin vikaa.

Seuraavassa viestissä, joka lähetetty 18.4.2014 KLO17:33, asiakas kertoo todennäköisen vian; Pakoventtiili/t todennäköisesti väärien öljyjen takia.
Oli muuten tuolloin jo arkipyhä ( pitkä perjantai), eli emme valitettavasti olleet avoinna silloin, niinkuin ei moni muukaan putiikki.


Olisimme voineet lähteä tutkimaan vikaa ja vaihdattamaan osia, mutta jos metallilastua on öljyn seassa ja muutenkin moottori alkaa olla ns.kyseenalainen tapaus, emme näe järkeä lähteä etsimään vikaa tandem pumpun tiivisteestä, n75-venttiilistä tai nostinkuppien tarkastuksesta tai alkaa vain vaihtamaan öljyjä ja suodatinta. Pitäisihän se metallihilun lähde saada selville.

Meille siis tullut tekstiviestinä lista osista / asioista joita pitäisi tehdä, torstaina 24.4.2014 KLO 11:45 ; Tandempumpun tiiviste, suuttimien tiivisteet sekä johtosarjat, N75-venttili, nostinkuppien tarkastus ja 506.01 luokan öljyllä öljynvaihto.

Emme saaneet tilaamallakaan perjantaille tandem-pumpun tiivistettä,emmekä myöskään suuttimien tiivisteitä, ja varattu aika ei olisi välttämättä riittänyt näihin kaikkiin toimenpiteisiin, joten soitimme asiakkaalle ja kerroimme tilanteen.
Kerroimme myös, että epäilemme tandempumpun tiivisteen ja N75-venttiilin olevan melko turhia vaihdettavia, jos öljyn seassa on metallihilua ja yksi sylinteri pitää poikkeavan äänen.
Olisimme lähteneet varatulla ajalla toteuttamaan seuraavaa; Ensin pumppusuuttimen johtosarjasta liitin irti kunkin sylinterin kohdalta ja välissä moottorin käyttö. Jos käyntiääni / kolina loppuu, niin kyseinen suutin tod.näk rikki. Löytyy hyllystä myös ehjää suutinta kyseiseen moottoriin, eli olisimme voineet koittaa ehjää suutinta jokaisessa sylinterissä. Puristuspainemittaus olisi myös tehty. Öljypohjan irroitus ja metallihilun lähteen selvitys.
Emme siis tahdo ensimmäisenä lähteä vaihtamaan osia, jotka eivät välttämättä vaikuta kyseiseen vikaan, koska mielestämme se on turhaa asiakkaan rahastamista. Saamme päivästä toiseen kuulla, kuinka pitäisi puoli-ilmaiseksi tehdä asioita ja kuinka voisimme vain hyvää hyvyyttämme tehdä jotain, vaikka varmasti hinnoittelumme on kilpailukykyinen muiden korjaamoiden kesken.


Aina emme voi kaikkia miellyttää ja silloin asiakas äänestää jaloillaan. Asiakas on aina oikeassa ja emme voi alkaa heidän mielipiteitä / faktoja 100% kyseenalaistamaan, vaan jos meiltä tilataan jotain sen teemme. Emme ole täydellisiä ihmisiä, emmekä välttämättä osu ensimmäisellä aina oikeaan, mutta emme usko että olemme välttämättä se kaikista huonoinkaan korjaamo näiden vag-tuotteiden kohdalla.

Korjaamollamme on töissä kaksi henkilöä ja tästä johtuen välillä on kiirettä senverran, että ei ehdi yhtään ylimääräistä työtä päiväohjelman lisäksi. Ja tarkoitus olisi joskus saada tästä työstä elanto.

Pahoittelemme kuitenkin tapahtunutta ja toivomme että autonne tulee kuntoon. Otamme tästä tapauksesta opiksemme ja yritämme tulevaisuudessa parantaa palvelua tällaisissa asioissa.

Terveisin Vagiservice Oy:n väki
muunlaitti
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 06:13
Paikkakunta: Suomi

Re: Audi A4 1.9TDI -02 avant (b6 korimalli), jelppiä!

Viesti Kirjoittaja muunlaitti »

Virhearvioita sattuu itsekullekkin, ihmisiähän tässä vain ollaan. Ketään tässä ei enää tarvitse syytellä, asiat ovat pikkuhiljaa saaneet selvyyttä mistä mikin voisi johtua. Pikkuhiljaa asiat selvinnee lopullisesti ja toivottavasti lopulta myös selviää mikä autoa vaivaa. Eipä tässä auta kuin odotella, aika näyttänee.

Pienessä vitutuksessa ja hirveässä epätietoisuudessa kaikki näyttää aina hyvinkin pahalta ja aina tuppaa ajattelemaan sillä pahimmalla tavalla. Virheet myönnetään ja niistä anteeksi pyydetään.
Vastaa Viestiin