Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Onks sit myös turbo-pumppu?
Remmiahtimia toki on erilaisia, tollaisia roots/ruuvimallisia Eatoneita ja sit keskiöpakoremmiahtimia tyyliin Procharger jne.
Remmiahtimia toki on erilaisia, tollaisia roots/ruuvimallisia Eatoneita ja sit keskiöpakoremmiahtimia tyyliin Procharger jne.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Siis Roots on huuhtelupumppu, se ei tee itsessään ahtopainetta vaan se syntyy imusarjan ja kanavien virtausvastuksesta. Sen takia niiden adiabaattinen hyötysuhde on aika huono. Eaton on Roots, ei ruuvi.diffas kirjoitti:Onks sit myös turbo-pumppu?
Remmiahtimia toki on erilaisia, tollaisia roots/ruuvimallisia Eatoneita ja sit keskiöpakoremmiahtimia tyyliin Procharger jne.
Ruuviahdin, Autorotor ym., on ahdin koska se tekee sisäisesti ahtopaineen.
Turbot ja muut keskipakoahtimet on myös ahtimia niinkuin nimi sanoo.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Just just. Mitä vasten se turbo-huuhtelupuNppu sitten tekee sen paineen?
Mut noin niinku http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
Mut noin niinku http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Mikä turbo-huuhtelupumppu?diffas kirjoitti:Just just. Mitä vasten se turbo-huuhtelupuNppu sitten tekee sen paineen?
Mut noin niinku http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
no niinpä!Leiffi kirjoitti:Mikä turbo-huuhtelupumppu?diffas kirjoitti:Just just. Mitä vasten se turbo-huuhtelupuNppu sitten tekee sen paineen?
Mut noin niinku http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Nyt ei taida kumpikaan tietää mistä puhuu. Tästä asiasta löytyy varmaan wikipediaakin luotettavampia lähteitä. Pyritääs nyt kuitenkin pysyä aiheessa, tää termeistä väittely saa nyt loppua tähän.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Rootsilla ei ole sisäistä painesuhdetta. Olen lukenut muutakin kuin Hikipediaa.JukkaA kirjoitti:Nyt ei taida kumpikaan tietää mistä puhuu. Tästä asiasta löytyy varmaan wikipediaakin luotettavampia lähteitä. Pyritääs nyt kuitenkin pysyä aiheessa, tää termeistä väittely saa nyt loppua tähän.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Joo en oo väittänytkään että olisi sisäinen painesuhde. Tuo esimerkki oli vaan kuvaamaan sitä, että miten suuri ero sillä on lopulliseen ahtopaineseen kun verrataan paineistetaanko ilmankehänpaineista vai esipaineistettua ilmaa.Leiffi kirjoitti:Rootsilla ei ole sisäistä painesuhdetta. Olen lukenut muutakin kuin Hikipediaa.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Erittäin mielenkiintoista keskustelua aiheen ympärillä. Nyt ei ymmärrä, miten ahdin, joka tuottaa itsessään "vapaasta" ilmasta noin 1 bar ahtopaineen tuottaa 3 bar ahtopaineen 1bar paineistetusta ilmasta. Vai oliko toi Jukka vain sun huuli? Itselle tämä ahtaminen ja lähinnä siihen liittyvät fysikaaliset ilmiöt ja suureet ovat uutta asiaa. Jaksaisiko joku vääntää rautalangasta, jos se onnistuu lyhyesti. Romaania ei tarvitse vaivautua kirjoittamaan. Tartteis varmaan lukea jokin turbotekniikan perusteos.
Näin vaparimiehelle tämä on uutta, mutta täytyyhän sitä tajuta miten tuo hyrskytin toimii. Itselle siis tulossa pelkkä m45 (toistaiseksi) 2,0 tdi:n kylkeen. Kone on agr.
Näin vaparimiehelle tämä on uutta, mutta täytyyhän sitä tajuta miten tuo hyrskytin toimii. Itselle siis tulossa pelkkä m45 (toistaiseksi) 2,0 tdi:n kylkeen. Kone on agr.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Sarja-ahtaminen on kertolaskua eikä yhteenlaskua.
Painesuhteella 2 toimiva ahdin ahtaa 1000mbar absoluuttisesta paineesta 2000mbar paineen (1bar ahtopaine). Sama painesuhteella 2 toimiva ahdin ahtaa 2000mbar absoluuttisesta paineesta 4000mbar paineen (3bar ahtopaine).
Painesuhteella 2 toimiva ahdin ahtaa 1000mbar absoluuttisesta paineesta 2000mbar paineen (1bar ahtopaine). Sama painesuhteella 2 toimiva ahdin ahtaa 2000mbar absoluuttisesta paineesta 4000mbar paineen (3bar ahtopaine).
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
En tiiä kuka kertoo ja mitä, mut eikös se painesuhde aina ynnätä edellä vallitsevaan paineseen.
2000mbar+2000mbar tarjoo siis sen 4000mbar kokonaista absoluuttista painetta.
Sama jos eka ahin panee 3000mbar ja toinen 2000mbar niin päästään 5000mbar absoluuttista?
2000mbar+2000mbar tarjoo siis sen 4000mbar kokonaista absoluuttista painetta.
Sama jos eka ahin panee 3000mbar ja toinen 2000mbar niin päästään 5000mbar absoluuttista?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
diffas kirjoitti:En tiiä kuka kertoo ja mitä, mut eikös se painesuhde aina ynnätä edellä vallitsevaan paineseen.
2000mbar+2000mbar tarjoo siis sen 4000mbar kokonaista absoluuttista painetta.
Sama jos eka ahin panee 3000mbar ja toinen 2000mbar niin päästään 5000mbar absoluuttista?
Ekassa esimerkissä toisen ahtimen painesuhde: 4bar/2bar = 2. Toisessa esimerkissä: 5bar/3bar = 1,67.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Miten mun kaaliin ei mee et jos ekalla ahdetaan se 2baria ja sen jälkeen vielä 1barin verran painetta perään toisella ahtimella ja saadaan kokonaispaineeksi 1.67bar.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
^Kuka on väittänyt et kokonaispaineeksi saadaan 1,67bar.
Tuossahan selvästi sanotaan et esimerkkisi toisen ahtimen painesuhde on 1,67 eikä sitä pidä milläänmuotoa sekoittaa 1,67bar paineeseen.
Tuossahan selvästi sanotaan et esimerkkisi toisen ahtimen painesuhde on 1,67 eikä sitä pidä milläänmuotoa sekoittaa 1,67bar paineeseen.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että turboahtimen tapauksessa turbiinin painesuhde on oltava n. kaksinkertainen?apomiett kirjoitti:ahdin ottaa tuplamäärän tehoa jos ottopuolen ilma on esipaineistettu 1 bar ylipaineeseen verrattuna esipaineistamattomaan tilanteeseen
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Minusta se ei tarkoita sitä, mutta esipaineistetun turboahtimen siipisuhteisiin pitää kiinnittää kovasti huomiota. Lähtisin kokeilemaan ahtimella, jonka pakosiiven jättö on väh. 10mm suurempi ku kompuran otto. Näin saadaan akselille tarpeeksi vääntöä, koska kompuralla on kova työ ahtaa jo valmiiksi ahdettua ilmaa.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
no tossahan aiheesta vastattiin kun sanoin et toisella ahtimella ahdetaan ensin 2bar ylipaineella ja se ylipaineistetaan 1barilla toisella ahtimella. Kokonaispaineha on sit 4bar absoluuttista. Ei pidä painetta sekoittaa painesuhteseen juu.Tero Paalanen kirjoitti:^Kuka on väittänyt et kokonaispaineeksi saadaan 1,67bar.
Tuossahan selvästi sanotaan et esimerkkisi toisen ahtimen painesuhde on 1,67 eikä sitä pidä milläänmuotoa sekoittaa 1,67bar paineeseen.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Pahoittelen, tuli tuossa aiemmassa viestissä kirjoitettua asia hieman väärin. Ahtimen tekemä työ ei ole suoraan verrannollinen absoluuttiseen paineeseen vaan sisään menevän ilman tiheyteen. Tehdyn työn suhde pysyy kuitenkin samana jos ottopuolen lämpötila on sama mutta aina näin ei ole.
Ei tarkoita sillä sama pätee myös turbiinipuolella. Eli myös turbiinista ulos saatava tehon määrä tuplaantuu samalla painesuhteella jos ottopuolen tiheys tuplaantuu.Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että turboahtimen tapauksessa turbiinin painesuhde on oltava n. kaksinkertainen?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Diffas laskee nyt asian väärin. Lopullista ahtopainetta ei lasketa laskemalla ylipaineet yhteen.diffas kirjoitti:no tossahan aiheesta vastattiin kun sanoin et toisella ahtimella ahdetaan ensin 2bar ylipaineella ja se ylipaineistetaan 1barilla toisella ahtimella. Kokonaispaineha on sit 4bar absoluuttista. Ei pidä painetta sekoittaa painesuhteseen juu.Tero Paalanen kirjoitti:^Kuka on väittänyt et kokonaispaineeksi saadaan 1,67bar.
Tuossahan selvästi sanotaan et esimerkkisi toisen ahtimen painesuhde on 1,67 eikä sitä pidä milläänmuotoa sekoittaa 1,67bar paineeseen.
Karkeasti kaksi "1bar" ahdinta sarjassa tuottaa 3bar ahtopaineen.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Ahaa okei. Iteki täs miettiny et jospa kolmella ahtimella toteuttais sarjaan tuuppimisen joskus sit ku aletaan vireistää. Eli kaksi pientä pilleria alhaalta herämään ja isompi sit korottamaan.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Mä olen yrittänyt käyttää samanlaista suhdetta ihan normaalistikin, hyvähän sillä turbiinilla on olla vääntöä aina. Iso kompura/pieni pakosiipi ei yleensä koskaan toimi hyvin, herää hitaasti ja tekee pakopaineita.JukkaA kirjoitti:Minusta se ei tarkoita sitä, mutta esipaineistetun turboahtimen siipisuhteisiin pitää kiinnittää kovasti huomiota. Lähtisin kokeilemaan ahtimella, jonka pakosiiven jättö on väh. 10mm suurempi ku kompuran otto. Näin saadaan akselille tarpeeksi vääntöä, koska kompuralla on kova työ ahtaa jo valmiiksi ahdettua ilmaa.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Lainaan aihetta kun kuitenkin remmiahtamisesta kyse, vaikka pakokaasuahdinta ei tullakkaan kokoonpanossa käyttämään. Eli aihiona on agr-kone -> porataan 81 mm ylikokoon ja "ahdetaan" remmillä. Tehotavoitteet toistaiseksi jossain 140-200 hv lukemissa. Ahtimena keikkuu hyllyssä tällä hetkellä eaton M45. Keikkunut jo tovin, oma projekti etenee hitaasti.
Aki tuon mulle tsi-ventostaan myi ja varmasti Akilla on ollut jokin ajatus tuon ahtimen sopivuudesta tämmöiseen sdi-ahtamiseen. Jotenkin tässä ruvennut tuntumaan että tuo on vähän pieni. Kertokaas tietävämmät että olisiko järkevää laittaa kerrasta pikkuisen isompi esim. eaton M62? Vai häviääkö suuremman ahtimen hyöty sen ottamaan voimaan kampuralta? Eli onko tämänkaltaisen setupin juju siinä että löytää koneen tuottamaan tehoon nähden sopivan "herkän" ahtimen. Siis sellaisen joka ei ota kampuralta 20-30 hv? On varmasti ihan eri asia herätellä jotain Hx 50 superia isolla eatonilla kuin pyörittää pelkästään remmiä ilmantuottajana.
Aki tuon mulle tsi-ventostaan myi ja varmasti Akilla on ollut jokin ajatus tuon ahtimen sopivuudesta tämmöiseen sdi-ahtamiseen. Jotenkin tässä ruvennut tuntumaan että tuo on vähän pieni. Kertokaas tietävämmät että olisiko järkevää laittaa kerrasta pikkuisen isompi esim. eaton M62? Vai häviääkö suuremman ahtimen hyöty sen ottamaan voimaan kampuralta? Eli onko tämänkaltaisen setupin juju siinä että löytää koneen tuottamaan tehoon nähden sopivan "herkän" ahtimen. Siis sellaisen joka ei ota kampuralta 20-30 hv? On varmasti ihan eri asia herätellä jotain Hx 50 superia isolla eatonilla kuin pyörittää pelkästään remmiä ilmantuottajana.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Tälläsellä mä olen pärjänny
Eikä tarvii mitään ohjauksia ,, toimii itsekseen . Kun ahtimien välinen paine muuttuu alipaineeksi venttiili aukeaa. Samanlainen kuin tuo audin venttiili mutta tämä tehty 3 tuuman takaisku venttiilistä.
aukeamista ei edes huomaa .
http://www.youtube.com/watch?v=IWGuhkSRTvo" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikä tarvii mitään ohjauksia ,, toimii itsekseen . Kun ahtimien välinen paine muuttuu alipaineeksi venttiili aukeaa. Samanlainen kuin tuo audin venttiili mutta tämä tehty 3 tuuman takaisku venttiilistä.
aukeamista ei edes huomaa .
http://www.youtube.com/watch?v=IWGuhkSRTvo" onclick="window.open(this.href);return false;