Turbon vesijäähytys

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
Antsa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Heinä 2013, 16:58
Paikkakunta: Sodankylä

Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Hommasin tuossa tuommosen gtb2056vk ahtimen joka on peräsin ivecosta.
Tossa on keskiö vesijäähdytyksellä.
Kysymys kuuluukin että mistä on järkevin ottaa haarotus?

Entäs onko toi pakollinen tuo vesijäähdytyksen kytkeminen?
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja diffas »

Kuulalaakeriahtimissa on toi vesijäähy aikalailla pakollinen, kun öljyn määrä on aika vähäinen loppupelissä. Kerta tuo on ihan liukulaakerimallinen, niin on varmaan myös öljyjäähytteinen, joten ei o välttis ihan pakollinen kytkiä. Itehä otin kuulikseen vesijäähyn paisarille tulevasta letkusta.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Itse meinasin napata vesikierron lämppärikennon menoputkesta rinnakkain kytkemällä. Jos vaikka nopeuttaisi kabiinin lämpenemistä hitusen.

En jättäisi kytkemättä, koska runkoon jää silloin ilmatila mikä toimii eristeenä lämmön ulospäinsäteilylle.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Jossain Garretin ohjeissa kerrotaan että toimii ihan hyvin ilmankin sitä vesikiertoa. Mulla oli Cossu-Sierrassa pari vuotta ilman vettä eikä mitään ongelmia tullut.
Antsa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Heinä 2013, 16:58
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja Antsa »

ite tuossa pähkin että kait se on sama laittaa vesikiertoki sinne jos sen vaan kohtuu pienellä ähertämisellä saa toteutettua.

Eli mistä kannattas haarottaa/ottaa kierto?

Autona AFN audi b5
Eicca_
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 02:49
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Lämppärin hanaa ennen vaikka haaroitus ja kennon paluulinjaan takaisin paluu.. Tai sitten diffasin käyttämä tapa.
http://www.tolkkifoorumi.com" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.facebook.com/Bogeyracing" onclick="window.open(this.href);return false;
redi
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Marras 2012, 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja redi »

Jos siellä vesikierrossa on lämppärillä hana (ettei lämmitystä ohjata ilmaläpillä) en laittaisi turbon jäähdytystä lämppärin kiertoon. Kesäkuumalla kun haluaa hyttiin viileetä niin ei kovin suuri virtaus ole sitten turbon jäähdytyksessä kun hana on kiinni.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Eican ehdottamassa kokoonpanossa turbon jäähdytys tulisikin rinnakkain lämppärin kennon kanssa. Tällöin kennon kierron kuristaminen ei haittaa turbon läpi menevää virtausta.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Turbon vesijäähytys

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Cossu Sierrassa vesi otetaan kannen etupäästä ennen termaria ja paluu suoraan paisariin. Ton vesijäähdytyksen tarkoitus ainakin liukulaakeriturbossa on jäähdyttää ahtimen öljyjä sammutuksen jälkeen jolloin vesi kiertää takaperin vapaakiertoperiaatteella.
Vastaa Viestiin