Esikammio ihmettelyä

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
Tommi
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Elo 2013, 18:56
Paikkakunta: Äänekoski

Esikammio ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Tuollainen yllätys löytyi mitsun 4D55 moottorista jossa 4D56 koneen kansi päällä.

Kuva
Kuva

Kuva
Autoa käytettiin penkissä ja siellä ihmeteltiin kun reilu puoli kiloa ahtoja hukassa. Ensimmäinen ajatus oli että männänrenkaita taas poikki kuten monta kertaa aikaisemminkin. Kone kun huohotti niin ettei öljytikku pysynyt paikallaan. No kone auki ja jokainen esikammio halkeillut ja alareunasta sulanut materiaalia pois. Myös männänpäät olivat kuin afrikkalainen joen pohja. Ei ihme että tehot hukassa. Se vaan ihmetyttää että mikä tämän aiheutti sillä samoilla säädöillä on ajettu vuosikaudet kilpaa kymmeniä tunteja radalla ilman ongelmia. Kone toimi hienosti viimeisen kisan mikä sillä on ajettu kemorassa. Sen jälkeen kaveri kävi virtasalmella testaamassa ja nyt sitten penkkissä vika huomattiin. Virtasalmen ajosta ei vaan pysty enää kaverilta kysymään se kun on nyt haudassa :( .

Nyt olisi saatava taas moottori läjään mutta hyllystä ei löytynyt hyvää aihiota uudeksi kanneksi. Vanhempia 4D55 kansia olisi ollut mutta juuri hommatut uudet suuttimet ei käy niihin. Huomasin muös semmoisen eron että niissä on esikammion aukko pienempi ja erimuotoinen (viimeinen kuva) kuin tuossa uudemmassa kannessa. Voisi olettaa myös että kammioiden tilavuuskin on eri? Onko käytännön eroa? Onko väki muutellut tai muuten tehnyt vertailuja esikammioiden välillä?

Katselin netistä kuvia niin ainakin vag vehkeissä kammiot on sisäpuolelta aika pyöreitä verrattuna tuohon mitsun kammioon jonka irroitin yhdestä romukannesta. Sen pohja on tasainen eikä nurkissäkaan pyöristystä. Tuntuisi maalasijärjellä että kovilla kierroksilla huono.
Kuva

Kuva

Nyt sitten kävi mielessä että kun tuo paikallaan ollut kansi on muuten tosi hyvä ja vähän ajettu niin vaihtaisi noi kammiot jostain toisesta kannesta tai tekisi kokonaan uudet. Noita vanhemman mallin kansia olisi montakin mistä saisi kupit mutta en ole vielä kerennyt irroittamaan ja tutkimaan että käykö ne. Mitsun kansiin ei taida saada uusia irrallaan kuten joihinkin muihin merkkeihin?
janne81
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2013, 06:33
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Esikammio ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja janne81 »

Mitähän ainetta nuo kammiot pitäis olla? Ei ihan hirveen pahat ois tehä itekään.
Tommi
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Elo 2013, 18:56
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Esikammio ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Tuo mitkä nyt meiltä sulivat ovat jotain teräslaatua ja kokonaan koneistamalla tehty. Netistä mitä kattelin kuvia niin aika monessa näyttävät kammiot olevan valettuja.

Laitoin jo eilen yhden kaverin kautta kyselyä sopivasta materiaalista. Eivät tosiaan ole kovinkaan kummoiset koneistaa itse ihan manuaalikoneillakaan mutta voi olla että teetän kaverilla CNC:llä pari sarjaa. Hieman vaan on kiirus moottorin kanssa joten käytettyjen irti repininen muuten huonoista kansista houkuttaa kovasti.
Vastaa Viestiin