Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
dmn
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Marras 2012, 10:22
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Onkos tuosta mitään havaintoa kumpa nokka kannattaa TDI:n laittaa, tarjolla oli Audi 2.0td nokka tai sitten 2.5 "AAT":n oma? Tuolla AAT-konella tuntuu puutuvan korkemmilla kierroksilla.. oliskohan TD:n nokka hengittävämpi, näissähän taisi huipputehokin olla korkeammalla?

Tietysti voisi hiotuttaa noisen toista suoraan vaikka VP5 profiiliin, mutta jäi vähän huono maku yhdestä sellaisesta kun kone käydä raksutti kuin vanha fiesta sen kanssa..
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

No ei tuo VP5 profiili nyt luontaisesti raksuta. Oisko siinä loppunut nostajista vara kesken kun nokka-akselin perusympyrä on pienentynyt?

Onko tietoo onko vitoskoneen nokkakulma sama kun nelipyttysissä? Olen kuullut että noissa vitos tdi koneissa olisi todella mieto nokka vakiona, pitääkö paikkaansa?
dmn
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Marras 2012, 10:22
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Viesti Kirjoittaja dmn »

JukkaA kirjoitti:No ei tuo VP5 profiili nyt luontaisesti raksuta. Oisko siinä loppunut nostajista vara kesken kun nokka-akselin perusympyrä on pienentynyt?

Onko tietoo onko vitoskoneen nokkakulma sama kun nelipyttysissä? Olen kuullut että noissa vitos tdi koneissa olisi todella mieto nokka vakiona, pitääkö paikkaansa?
Kyllä ne nostajat ainakin lepäsivät perusympyrää vasten.. no tämä akseli on jo hukattu muualle :)

Varmaan tuo mieto nokka pitää paikkansa, ainakin T4 transussa taitaa huipputeho olla jo 3500rpm? AAT:ssä sentään 4000rpm.
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Viesti Kirjoittaja MJF »

Ei oo vitoskoneen nokkia tullu pyöriteltyä, mutta neloskoneissa on ainakin nokkakulmassa eroa kammiokoneiden ja suoraruiskujen välillä. Ameriikanvoorumilta varastettu kuva:

Kuva
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Huipputehon kierrosluku selittynee onnettoman pienillä turboillakin. Verrokkina esim. Vp5 nokalla varustettu neloskone, huipputeho 5700rpm.
dmn
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Marras 2012, 10:22
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Juu turbona on tässä setupissa uudenkarhea T4 Syncro transporterista oleva GT2052vnt, joka pienellä puuhastelulla istui suoraan orggis pakosarjaan.
tjt
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Marras 2012, 18:55

Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?

Viesti Kirjoittaja tjt »

1,9 koneessa näin:

TD nokassa nokkien välinen kulma 105 astetta ja TDi nokassa 112 astetta

Pakopuolella nostoa TD nokassa 8,7mm ja ja TDi nokassa n. 8,4mm

Imupuolella asteita TD 204/1mm ja Tdi 198/1mm.
Vastaa Viestiin