Onkos tuosta mitään havaintoa kumpa nokka kannattaa TDI:n laittaa, tarjolla oli Audi 2.0td nokka tai sitten 2.5 "AAT":n oma? Tuolla AAT-konella tuntuu puutuvan korkemmilla kierroksilla.. oliskohan TD:n nokka hengittävämpi, näissähän taisi huipputehokin olla korkeammalla?
Tietysti voisi hiotuttaa noisen toista suoraan vaikka VP5 profiiliin, mutta jäi vähän huono maku yhdestä sellaisesta kun kone käydä raksutti kuin vanha fiesta sen kanssa..
Nokka-akselin ero IDI <> TDI?
Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?
No ei tuo VP5 profiili nyt luontaisesti raksuta. Oisko siinä loppunut nostajista vara kesken kun nokka-akselin perusympyrä on pienentynyt?
Onko tietoo onko vitoskoneen nokkakulma sama kun nelipyttysissä? Olen kuullut että noissa vitos tdi koneissa olisi todella mieto nokka vakiona, pitääkö paikkaansa?
Onko tietoo onko vitoskoneen nokkakulma sama kun nelipyttysissä? Olen kuullut että noissa vitos tdi koneissa olisi todella mieto nokka vakiona, pitääkö paikkaansa?
Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?
Kyllä ne nostajat ainakin lepäsivät perusympyrää vasten.. no tämä akseli on jo hukattu muualleJukkaA kirjoitti:No ei tuo VP5 profiili nyt luontaisesti raksuta. Oisko siinä loppunut nostajista vara kesken kun nokka-akselin perusympyrä on pienentynyt?
Onko tietoo onko vitoskoneen nokkakulma sama kun nelipyttysissä? Olen kuullut että noissa vitos tdi koneissa olisi todella mieto nokka vakiona, pitääkö paikkaansa?
Varmaan tuo mieto nokka pitää paikkansa, ainakin T4 transussa taitaa huipputeho olla jo 3500rpm? AAT:ssä sentään 4000rpm.
Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?
Ei oo vitoskoneen nokkia tullu pyöriteltyä, mutta neloskoneissa on ainakin nokkakulmassa eroa kammiokoneiden ja suoraruiskujen välillä. Ameriikanvoorumilta varastettu kuva:
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
VW Passat 4motion 1,9PD
Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?
Huipputehon kierrosluku selittynee onnettoman pienillä turboillakin. Verrokkina esim. Vp5 nokalla varustettu neloskone, huipputeho 5700rpm.
Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?
Juu turbona on tässä setupissa uudenkarhea T4 Syncro transporterista oleva GT2052vnt, joka pienellä puuhastelulla istui suoraan orggis pakosarjaan.
Re: Nokka-akselin ero IDI <> TDI?
1,9 koneessa näin:
TD nokassa nokkien välinen kulma 105 astetta ja TDi nokassa 112 astetta
Pakopuolella nostoa TD nokassa 8,7mm ja ja TDi nokassa n. 8,4mm
Imupuolella asteita TD 204/1mm ja Tdi 198/1mm.
TD nokassa nokkien välinen kulma 105 astetta ja TDi nokassa 112 astetta
Pakopuolella nostoa TD nokassa 8,7mm ja ja TDi nokassa n. 8,4mm
Imupuolella asteita TD 204/1mm ja Tdi 198/1mm.