Bosch cr korkeapainepumpun kansien tiivisteiden vaihto

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Bosch cr korkeapainepumpun kansien tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Potilas on fiat ducato 2,8 cr, mutta tuota samantyyppistä Boschin korkeapainepumppua näkyy olevan aika monen merkin pellin alla. Vuotaa disua yhden kannen alta melko reippaasti. Pienellä googlailulla vaikkuttais olevan melko tyypillinen vika että alkaa vuotamaan noiden kansien alta. Onko kokemuksia kannattaako edes yrittää vaihtaa kansien tiivisteitä itse? Se on toki tiedossa että puhtaus pitää olla todella korkealla tasolla ja kiristykset ym. tehdä oikein. Tällä lahdessa tai edes lähistöllä kun ei oikein hyvää diesel liikettä taida olla niin kävi mielessä että saiskos tuon tehtyä itse.

Pumppu mitä todennäköisimmin sama kuin tämä
http://peugeot-foorumi.com/index.php?ac ... 2426;image" onclick="window.open(this.href);return false;

ja löytyhän siitä ihan kelpo tutoriaalikin :D https://www.youtube.com/watch?v=Krrij6jfimY" onclick="window.open(this.href);return false;
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Bosch cr korkeapainepumpun kansien tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Itse itselleni vastaten. Tutkinnat netissä ja soitto Tammerdieseliin paljastivat että pelkillä tiivisteiden vaihdolla pumpusta voi saada kohtuullisen muttei hyvää. Tammerdiesel suositteli koko pumpun tiivisteiden uusintaa kerralla (tottakai jotta saavat myytyä työtä mahd.paljon) Vaikka varmasti tuleekin parempi kuin jos pelkkien kansien tivarit vaihtaa. Kaikkien kansien tiivisteiden vaihto vaatii pumpun irrottamisen autosta ainakin tuossa Ducatossa. Pumppuhan on vain painetta tuottava pumppu, jossa on paineanturi ja solenoidi, joten jos oikein ymmärsin siinä ei ole erillistä ajoitusta, vaan ajoitus tehdään suuttimia oikeaan aikaan avaamaalla. Irrottaminen puratuttaa jakopään tuossa Ducatossa. Ja puhtaus täytyy olla aika ehdotonta työn aikana.

Summa summarum. Jos pumppu on paljon ajettu niin kannattaa harkita. Tiivisteiden vaihtotyö Tammerdieselissä tarvikkeineen karvan vajaa 500 euroa. Ja edullisin boschin tehdaskunnostettu uusi pumppu tiskiltä Lahdesta 2 vuoden takuulla karvan yli 500 euroa. Eli pannaan pumppu vaihtoon ja jakopää uusiksi samalla - ihanan kallista. Ja kulkinehan oli siis Fiat ducato 2002 2,8 JTD ajettu 280 tkm. Ja taas kelpaa kamaa roudata kunnes hiivatti taas leviää......:)
olafu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta: Urjala

Re: Bosch cr korkeapainepumpun kansien tiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja olafu »

Itse en ole suostunut myöskään tekemään pelkkien kansien tiivisteiden vaihtoa, koska kansien ja pumppulohkon välissä on yleensä niin paljon ruostetta ja muuta paskaa, ettei sitä saa millään helposti putsattua purkamatta koko pumppua osiksi. Ymmärrän hyvin Tammerdieselin kannan pelkistä kansitiivisteiden vaihdosta, koska yrityksenä sillä on kuitenkin jonkunlainen vastuu siitä tehdystä työstä. Purkamatta koko pumppua ne tiivistepinnat saa puhdistettua kyllä, mutta sillä samalla vaivalla, mikä menee suojaamiseen ja pelkoon siitä, että sinne jäi jotain, sen pumpun purkaa myös kokonaan ja pesee kunnolla palasina.

Hinnan ero pelkkien kansien tiivisteissä ja koko tiivistesarjassa ei ole suuri. Stefat maksaa jostain syystä eniten, joita pumpusta riippuen on siellä 1-2kpl. Noissa CP1 CR-pumpuissa on mielestäni suunnitteluvirhe, minkä takia se "alakerta" kannattaa muutenkin ottaa auki. Se putkikanava mistä polttoaine tulee pumppuun sisälle, on varustettu jousi-luisti venttiilillä, joka päästää polttoaineen elementeille tietyn paineen ylittyessä. Luistissa on myös pieni reikä, joka hoitaa pumpun "alakertaan" riittävän polttoaineen kierron voitelua varten. Jousen alla on pumpun rungon puolella lyhyt holkki/paksu prikka (miten kukakin sen käsittää) pitämässä jousta. Tämä "prikka" pääsee juuri ja juuri sen verran kääntymään, että pitkällä elementin iskulla olevissa pumpuissa elementtejä liikuttava liukukappale pääsee ottamaan siihen jossain määrin kiinni. Ajan kuluessa tämä prikka ja runko sen ympäriltä kuluu ja ilmiö voimistaa itse itseään.

En ole koskaan sellaiseen törmännyt, missä tämä "prikka" olisi kulunut puhki asti tai irronnut kokonaan, mutta kyllä sekin varmasti ajan mittaan on mahdollista, ellei sitä lukita pistepuikolla ja laakeriliimalla. Helpottaa myös pumpun kasausta, jos on sen mallin pumppu, missä tuo jousenalusprikka pitää jollain justeerata paikalleen, että laakerilaipan saa runkoon kiinni. Jossain ohjeessa on esim. mutkalle väännetty rautalanka, joka lykätään luistin reiän läpi ja on väännetty kevyesti mutkalle reiän takaa. Mutka on sen verran loiva, että se sietää luistin vetämisen jousta vasten, mutta kasauksen jälkeen sen saa kuitenkin vedettyä suoraksi ja ulos pumpusta) Esim. Mersun pumpuissa luistin saa kasattua rungon ulkopuolelta.
Vastaa Viestiin