Common Rail koneen kulutus optimointia

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
dbwarrior
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Touko 2014, 07:22
Paikkakunta: Laukaa

Common Rail koneen kulutus optimointia

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Nuo omat virittäjä lahjat kun ei ole riittävät niin välillä tulee kokeiltuja omia rajojaan saako tuosta kone vanhuksesta tehtaan jäljiltä tiristettyä polttoaine taloutta yhtään lisää.
Silloin vuosituhannen vaihteessahan kun noita markkinoille tuotu on päästy jo kohtuu lukemiin, kun samaan aikaan piti koettaa alittaa euro3:n rajat.

Tuli selailtua tuollasta labra dokkaria : http://lib.dr.iastate.edu/cgi/viewconte ... ontext=etd" onclick="window.open(this.href);return false;
jossa Jontikan CR koneella testailivat EGR:n, pilotin , railipaineen ym vaikutusta päästöihin ja tietty BSFC ominaiskulutukseen.
Tuon innoitamana pudotin omasta autosta kokeeksi EGR:n pois, Pilotin pois ja säädin ennakkoa lisää.
Nuo vaikutti alentavasti kulutukseen. Nyt sitten tuli luettua tuota tutkielmaa uudestaan ja sieltä pomppasi esiin tämä Railipaineen nosto. Tuossa testiympäristössä näytti heikentäneen hitusen kulutus ominaisuuksia. Seuraavaksi varmaan kokeiltava sitäkin. Mun vanhuksessahan on tuo pumppu vanhus jossa ei varsinaista määräsäädintä ole vaan ylimääräinen paineistettu löpö ajetaan paluu linjaan jäähtymään => energiaa hukkuu.
dbwarrior
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Touko 2014, 07:22
Paikkakunta: Laukaa

Re: Common Rail koneen kulutus optimointia

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Nyt on tullut rullailtua reilu 3 sataa kilsaa uusilla säädöillä työmatkaajoa ja ilmeisesti oikeaan suuntaan ollaan menossa. Tän hetken ennuste ois, että olisi syntymässä kulutus lukemiksi tuollainen 4.2-4.3l/100km.
Toki tällä hetkellä ainut tieto on, että syö vähemmän mitä aiemmin kesäkelillä, mutta oliko tuolla railipaineen laskulla suurta roolia on vielä tarkistettava. Pitänee kehittää joku helposti toistettava testi tilanne jossa testaa nuo "kandidaadit" että mitä kukin vaikuttaa.
Kaikkiaanhan nyt on muutettu ahtopainetta alas, cp1 pumpun 3 männän lepuutusta ja railipainettta.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Common Rail koneen kulutus optimointia

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Nopeesti selailin ton tutkimuksen läpi niin lisäsikö railipaineen nosto kulutusta ainoastaan sen takia että pumppu vie enemmän voimaa vai vaikuttiko jotenkin myös palotapahtumaan ? Uusissa Scanioissa on jostain syystä melko matalat ruiskutuspaineet, alle 1400 baria, vaikka järjestelmä on suunniteltu 3000 barin paineille.

Täytyy joskus ajan kanssa lueskella tuota.
Vastaa Viestiin