VP37 määränsäätimen säätö

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
MiL
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 14:07
Paikkakunta: Oulun seutu

VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja MiL »

Potilaana AFN koneinen Passatti. Bosion race suuttimet, VA ahdin ja vakio softa. Ajettu +400tkm.
Alkanut tekemään sitä rynkytystä pienillä kierroksilla mitä näissä tyypillisesti paljon ajettuina alkaa olemaan.

Nokkelana poikana painoin sen kotelopainetta säätävän venttiilin holkin pohjaan, oli sen 2mm tullut ulos. Ei ollut vaikutusta rynkytykseen.

Sitten näppäsin määränsäätimen pois, josko siellä olisi käämien välissä möhnää, ei ollut.
Nyt kun kasasin paketin niin oireet paheni 10 kertaisesti. Tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä rynkyttää kokoajan.

Mitä sen männän jännitteiden pitäisi olla? Ainaki VCDS:n mukaan, 0,8V on pienempi ja 4,26V on se isompi kanavalla 019. IQ on noin 7-8, jota se oli aiemminkin (vakio softalla savuttaa pienemmällä IQ:lla).
Ennakko on ok ja tarkistettu. Silti tyhjäkäynnilla hytkyy mahottomasti ja IQ seilaa eestaas ja samoin tyhjäkäynti.

Kokeilin sitä liipasinta vaihtaa eri asentoo. Vastapäivään käännettynä syötöt vaan kasvaa ja vikakoodien määrä. Nyt se on kuvan ja IQ:n perusteella sama mikä oli ennen purkamista.
Nyt antaa vaan vikakoodiksi "01268-Quantity adjuster 35-00 - - ". Kokeilin sitä käämiäkin asettaa eri kohtaan, auttoi sen verran, ettei hehkuvalo vilku joka starttauksessa. Juotokset on testattu ja ovat ok.

Mikäpä avuksi?
diffas
Viestit: 573
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja diffas »

Naputtaa kantta sopivasti
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
MiL
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 14:07
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja MiL »

diffas kirjoitti:Naputtaa kantta sopivasti
Sopivasti onkin kokeiltu, mutta sama asiahan se on kuin sitä piirilevyä liikuttelee.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Jos ei muuten tokene niin vaihda koko määräsäädin. Tuo piirilevyn kääntely ja määräsäätimen siito ovat kaksi eri asiaa. Säädintä siirtämällä koko säädinakseli liikkuu nestepään mäntään nähden samalla siirtäen säädinrengasta. Itse en ole koko säädintä siirtämällä ikinä saanut minkäänlaista vikakoodia aikaiseksi, joten oletan että jokin siellä piirilevyllä on viturallaan. Kone käy ilman vikakoodia vaikka IQ olisi 20, lähtee vaan todella nahkeasti käyntiin. IQ nollallakin käy mutta rynkyttää pirusti ja saattaa rynnätä, kun mekaanisesti ei pumppu enää pienempään syöttöön kykene kyseisellä säätimen asennolla.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Rynkytykset ja sekoilut voi myös johtua väljäksi kulubeesta nokalevystä tai ristikosta. Sopivasti kun on klappia vaeltaa ennakot ja syötöt miten sattuu.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
MiL
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 14:07
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja MiL »

Kokeilin uudestaan määräsäädintä liikutella ja samoten piirilevyä erikseen. Ei vaikutusta. Lämpötila-anturikin taitaa toimia, 1.7k ohmia huoneenlämmössä. Mitä se liipasimen vastapuolella oleva kuparilevy vaikuttaa? Vaikuttaako se jotenkin magneettikentän indusoimiseen? Mikä komponentti tuossa määränsäätimessä hajoaisi? Tuntuu hassulta, kun siinä ei mitään komponentteja ole. Mutta tuntuu että tuossa on se vika kun se putsaamisen yhteydessä kerran paheni. Eli varmaankin joku siinä piirilevyn paikkeilla on vialla. Nokkalevy varmaan väljä onkin mutta ei se tuossa operaatiossa voinut kulua yhtäkkiä lisää. Pitää varmaan seuraavaksi näpsästä pumppu pöydälle ja katsoa nestepään taakse mitä on syönyt.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Tuon säätimen elektroniikkaan en tarkemmin ole perehtynyt, kun on antanut vikakoodia määräsäätimestä niin säätimen vaihdolla se on korjautunut. Ja säädin on sama afn-, ahu- ja 1z-koneissa. Portterissani humppaus korjautui koko pumpun vaihdolla, vanhassa oli pääakselin laakerit väljät.
MiL
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 14:07
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: VP37 määränsäätimen säätö

Viesti Kirjoittaja MiL »

Noniin, pumppu tuli kuntoon kun sain tehtaan vakio arvot kaivettua. Pienempi jännite tällätään 0,740v lukemaan piirilevyä siirtämällä. Neulaa siirtämällä 'feedback' jännite noin 4,5 volttiin sen jälkeen. Pumpun kansi vaikuttaa jännitteisiin +0,02 volttia eli pitää kompensoida kun kansi auki säätää. Vcds:llä kanavalta 1 näkee suoraan neulan jännitettä lukea kun säätää.

Nyt ei nyi eikä käynti huoju enää lainkaan.
Vastaa Viestiin