Projektin varovaista aloittelemista.

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Ajattelin aloittaa täällä ennen kuin rupean turaamaan mitään projekti topikkiin.
Siispä potilas on -89vm mk2 golf johon edellinen omistaja on vaihtanu 1.3 bensan tilalle AAZ:an.
Nettiä aikani selailtuani viritysaihioksi olisi 1Z sopivampi.Tuntui vain että semmoisen moottorin löytäminen vaatisi vaivaa,mutta kas kummaa alunperin etsin gtd:n mittaristoa että saisi hehkun pelaamaan virtalukon kautta,niin hyvinkin pian löysin etsimäni ja myyjä olikin harrastanut volkkareita pitemmän aikaa ja tarjosi edullisesti passattia minulle jossa on 1Z moottorina.Pakko oli tarttua tarjoukseen koska samalla saa muitakin osia uitettua golffiin.

Projektiinhan lähdetään nolla tietämyksellä joten apuja tarvitaan,tarkoitus olisi tehdä kaikki itse tai ainakin mekaaniset asiat,softaukset sitten asia erikseen.
Tehotavoitteet pyörisi siinä +200hp tienoilla.Sen tiedän nettiä selailtuani että kytkimeksi tulisi sachs 228mm levyllä
Vauhtipyörä vr6? Sitten suuttimet,sekin kysymysmerkki mitkä riittää mihinkin?
Ahtimeksi en haluaisi hybridiä,tai siis ei tarvitse olla mikään bolt on vaan välilaipan tekokin onnistuu tarvittaessa.
Pakosarjana käy valurautainen vaikka tuubisarja kuulostaa paremmalta hengittävyyden kanssa.

Reilu vuosi sitten teetätin tuubipakosarjan 2 litraiseen bkd moottoriseen audiin vaikka olen lukenut juttuja,että ne ei dieselissä kestä,silti vuosi ja 45 tkm myöhemmin on kestänyt,tietenkin tuettuna.
Paljon on asioita auki liittyen myös perusjuttuihin ja tekemällähän sitä oppii eikä vain luettuna pelkästään?
1z virittämisestä on paljon juttua,mutta silti tuntuu ettei kaikkea saa irti kun näin vähällä tietämyksellä lähdetään.
Hirveästi tajunnanvirtaa näin saunan ja "muutaman" oluen jälkeen :P
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Aloitetaan lyhyesti.
- Ei ainakaan VR6 vauhtipyörää. VR6 kytkinlevy on ihan ok ja asetelmakin jos on SRE mallinen. Vauhtipyöräksi ns. G60 vauhtis eli 1Z moottorin alkuperäinen vauhtipyörä.
- pakosarjan aihioksi ehdottomasti valusarjainen. Joko tuon moottorin alkuperäinen tai vaikka AFN pakosarja.
- Suuttimiksi suosittelen 0.280 kokoluokan suuttimia.

Muuten aika suoraviivainen projekti, moottori vaan sähköineen paikalleen. Sähköjen osalta ois varmaan vieläkin helpompaa jos moottori tulisi golffista, mutta konehuoneen puolelta aika sama auto kyseessä.
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Sähköjakin olen miettinyt,että minkälainen kiroaminen tulee kun on alunperin bensa.
Ajoneston kanssakin joutuu tieten tappelemaan,siis oletan että luovuttajassa sellainen on.haen auton vasta ensi viikonloppuna.Mutta hyviä ideoita,pannaan korvan taakse.Onko vauhtipyörä sama koska tuo passatti on automaatti?
Vaihelaatikko menee jokatapauksessa hakuun,joten vetareittenkin kanssa joutuu pelaamaan.Niin paljon asioita mitä pitäisi ottaa huomioon mutta pikkuhiljaa ja huolella olisi tarkoitus toteuttaa.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja p0wer »

8 bitin ecu mikä noissa yleensä on, rajottaa jonkin verran. 16 bittisen hommaaminen suositeltavaa kun viritellään. Ecuista riippuen yleensä parin johdon paikkaakin joutuu tällöin vaihtamaan johtosarjasta keskenään.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kaikki välimallin passatit 1z koneella mihin olen törmännyt on tähän mennessä ollut 16bit eculla.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Pitääpä tutkia asiaa jahka saan auton käsiini,niin voi kysellä lisää :)
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Auto tuli tosiaan haettua,melkein säälittää pistää lihoiksi on se koriltaan aika hyvä.
Malli on passat 35i ja moottorina 90hp 1z,mittarissa 260tkm vm-96. Ecua ei varmaan voi todentaa muuten kuin aukaisemalla?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Nyt ei joku täsmää. 35i eli ns.umpikeula? Eikös -96 vuosimallin auto ole Passat B4 eli ns. pappapassat? Vai onko moottori uudemmasta korista?
Naxxu
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2013, 15:55
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Siis tuo -96 on tosiaan B4, mutta sehän ei ole kuin faceliftattu 35i ja esim trafi käsittelee ne samana mallisarjana.

Tuosta jos se on tosiaan automaatti laatikolla se sinun elin luovuttaja, niin siitä ei saa juuri muuta kuin koneen ja sähköt ja sähköissäkin jonkin verran eroa. Esim siinä ei ole oikeastaan vauhtipyörää ollenkaa vaan sellainen ohut peltinen vetolevy ja vaihteiston turbiini toimittaa vauhtipyörän virkaa.

Mulla vois olla tuossa pihalla joutilas samanlainen manuaalivaihtestolla oleva kilvetön varaosa-auto jonka koneesta ei juuri muuta kuiin että se on ajokuntoinen, mutta varmasti pitää käydä täysin läpi jos meinaa viriaihiona käyttää. tuosta sais TDI.n pitkillä välityksillä olevan laatikon ja siihen tarvittavat nestekytkimen hilut ja vaijerikepin sille laatikolle, 256mm jäähdytetyt etujarrut, levyjarrut taakse ym ym
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Otteessa oli tosiaan 35i mutta ei ole umpikeula.Sitä itsekkin arvelin että tuossa ei ole sitä vauhtipyörää,no kuitenkin g60 vauhtis ei mahottomia maksa.Automaatistako etujarrut ei passaa,jotain eroavaisuuksia manuaaliin?
Naxxu
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2013, 15:55
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

No kyllä ne näköjään jarrut kyllä sopii siitä automaatista, mutta kyllä sekin hintoihin tulee etsiä siihen erikseen laatikko, nestekykimen hilut ja vaijerikeppi + että niissä automaatin sähköissä on ainakin vaihdepäällä käynnistyksenesto ja sieltä tuskin löytyy kytkinpolkimelle katkasijaa.

Ja jos totta puhutaan niin minä laittaisin takajarruiksi tuollaisen passatin 1,8 bensan tai td:n 230*40mm (vs golfin omat 180*30mm) rumpujarrut, ei ole mitään levyjarrun jumittavia käsijarruja ja teho on varmasti riittävä tuollaisen golffin kokoisen auton pysäyttämiseen

Mutta asiaan jos tuo kerran on hyväkuntoinen tuo sun hakema passatti, niin laita se sellaisenaan myyntiin ja kattele manuaali laatikolla oleva yksilö tekniikan luovuttajaksi
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Eilen yövuorossa tutkin tuota autoa tarkemmin,ruostetta ei ole muualla kuin kuskin ovessa ja siinäkin pientä pintakukkaa.uudet vakiot rumpujarruhilut multa jo löytyy golffiin,ne nyt ainakin menee paikoilleen katsastusta ajatellen.

Tekniikka itsessään kiinnosti jo koska niin vähän mittarissa ja huoltokirjakin oli tallessa,toki automaatti miinuspuoli mutta 0nhan noita 02A laatikoita pyörinyt myynnissä n. 100€ huitteilla.
Passatissa on laatikossa pientä hämminkiä kun meinaa satunnaisesti täryyttää tasakaasulla.

Kaikkihan on tehtävissä,työtähän se vaatii ja mitään aikarajaa en ole itselle määritellyt.
helpopinta tietenkin olisi jos löytäisi varaosa-auton manuaalina mistä riipiä tarvittavat osat.
Naxxu
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2013, 15:55
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Ei välttämättä ole laatikossa se vika, se voi olla määränsäätimen vika tai se määränsäädin likainen. tuossa mulla ajossa olevassa on vähän samaa tautia, että se viitosella tietyillä kierroksilla vedättäessä nykii, kun taas tuo varaosa-auto taas ei nykinyt.

Hae multa tuo varaosa-auto pois, niin siinä olis kaikki tarpeellinen
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Automaatit on mulle ihan hepreaa,mutta juurikin kuten kuvasit niinhän se tekee.Arvelinki että se kauppaa varaosa-autoa :D pitää laittaa yv:tä
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Passatti laitettiin kiertoon ja tilalle haettiin Seatin Ahu moottori (vm-99/66kw) siitä pitäisi ruveta rakentamaan +200 heppaista laitosta. Suuttimiksi tod.näk. Racet, ahtimesta ei ole mitään hajua.Hukkis vai vnt?
Tuttu on tulee tekemään pumpun joten siitä ei huolta. Kone ainakin aukaistaan ja uusitaan ö-pumppu,kk-laakerit ja ehkä männänrenkaat, lähinnä perushuoltoa kun se on helppo tehdä.
Kansi on hieman kysymysmerkki että porttaisko vaiko sinnekkin perushuolto?
Ahun virittämisestä on kyllä juttua paljon ja olen yrittänyt lukea mutta silti kun tietous on lievästi kehno niin omaksuminenkin on huonoa.
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Ahtimeksi tulisikin hukkaportillinen, vaihtoehtoina olisi Garretin gt20/22/25 tai Holsetin HE221W.Jälkimmäistä mietin vain että taitaa olla näille tehotavoitteille liian iso,pumpuksi tulisi vakio 10mm nestepäällä ja tietenkin mekaanisena.
Tutun kautta saan valkattua suuttimet. Katsotaan mitä tästä tulee kun menee harjoittelun kautta vielä ja moottori on ehkä kasassa ja paikoillaan ens syksynä, taloprojekti haittaa harrastuksia ja tallikaan ei ole vielä pystyssä :D
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Noh, menihän tuossa hetki :)
Talli alkaisi olemaan viittä vaille valmis ja osiakin on haalittu lisää alkavaa projektia varten.
Moottori Ahu +300tkm.
Ahdin Holset he221w billettisiivellä.
Vp5 nokka.
Sachs sre+g60 vauhtipyörä.
Suuttimet tulossa,en muista mitkä mutta isot kuulemma.
Pumppu 10mm nestepäällä.
Pakosarja ahun oma.

Mitä teholuokkaa tällä kokoonpanolla alkaa hakemaan?
Toki suuttimet määrää paljon ja sekin että avartaako kantta? Muutenkin on paljon kysymysmerkkejä ilmassa ja aivan varmasti jossain vaiheessa mennään hanuri edellä puuhun :P
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Kuten sanoit, tosi paljon riippuu suuttimista, mutta vakiokannella ja AHUn vakiopumpulla lähtisin reilua 200 heppaa tavoittelemaan. Nokkalevyhän tuossa pumpussa rajoittaa aika paljon ruiskutusajan pidentämistä.
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Ai niin unohtui mainita, eli ahun ja aaz pumppu naitetaan ja tehdään mtdi.
Henk.koht olen pihalla noista syöttöpumpuista mutta korjaamotuttuni on velho noissa pumpuissa.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Kerkeän siis vielä suosittelemaan, että laita nyt kuitenkin se sähköpumppu johtosarjoineen paikalleen niin saat enemmän tehoa ja toimivuutta sekä säästyt monelta mekaanisen ympäristön harmilta ja epätarkalta säädettävyydeltä. Tästä Jyväskylästä löytyy sinulle kyllä säätöapua edullisesti, ja samalla saat antoisimmat vinkit kuinka moottoria kannattaisi vielä mahdollisesti jatkojalostaa. Suosittelen kannenpulttien vaihtoa, ARL:n pultit on esimerkiksi ihan OK budjettiratkaisu.

Minulta löytyy sitten myös sinulle sopiva virikansikin jos isompi virittäminen alkaa jossain vaiheessa kiinnostamaan.
Diudi
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Syys 2013, 15:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projektin varovaista aloittelemista.

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Hmm, eli siis sähköpumppu ja mitkä johdotukset siinä on mukana?
Tarviiko se ecua vai miten onnistuu naittaan kakkiksen sähköjen kanssa? Hyvä että säätöapua löytyy läheltä :) Kansikin kiinnostaisi mutta siitä enemmän yv:llä.
Tässä on kaikenlaisia asioita mitä pitäisi ajatella ja mopokin pitäisi pitää kurissa ettei nyt ihan kuuta aleta hakemaan :shock:
Vastaa Viestiin