Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
--M--
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Touko 2015, 20:11
Paikkakunta: Oulu

Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja --M-- »

Elikkä alkas uuden pikku projektin rakentelu poltella. Vähällä olen ollut jo livetä Bensiini leiriin tuon diesel veron takia. Elikkä tuleva ex on Audi 1Z 1,9TDi vm 92 joka alkaa tuleen tiensä päähän.

Mutta jos uudemman Farmari mallin hankkis muuttas paketti autoksi niin verokin kohtuulistuisi näille kilometreille mitä vähäsiä ajelen.

Kattelussa olis " Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04 joko manuaalina tai automaattina ", tosin tuosta Triptronikista kuullu lähinnä vain huonoa ja sen kestosta tiedä yhtään mitään.

Lähinnä kiinostas noiden mallien teknikoiden heikkoudet ja rajat mitä kestävät vakiona tai vahvistettuna, kun tarkotus on vain tehdä arki auto ilman koneen aukomisia, pikku lisämausteilla.

Sitten kun nuo selviää niin pitää alkaa keräileen nuita muita palikoita ja katsoa saako tuosta 1Z mitään muuta hyötykäyttöön kuin ehkä suuttimet jos niitäkään.

Eli kertokaas tietämykset kyseisistä malleista, tai linkkejä mistä nuita löytyy. Aikonaa toisella blogilla oli näistä tietoja vaa nyt ne on bitti avaruudessa.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja diffas »

Jos luotettavaa mallia hakee, niin suosittelisin katselemaan 163/180heppaisia BAU/BDH/BDG koneisia. Ovat uusituilla rullakeinukansilla, joten ei ole niin kulumisherkkää. Riippuen kuinka paljon haluaa lisätä voimakapasiteettia, niin joko tippi tai manuaali. Manuaali isoimmille tehoille ja automaatti pienemmille, vaikka alle 250hp vireille. Vahvistettuna ja huolettuna varmasti tippikin kestää, joten ei nyt kannata ihan pois sulkea. Manuaaliin vaatii sitten kytkimen päivitystä, joten pientä investointia sinnekin. Vakiokytkin kyllä pitää abouti 550nm väännöt, jos ei ole ihan loppuun ajettu. Syöttöpumppua voi joutua remontoimaan, jos on kovin paljon ajettu. Nekään eivät ole kovin ikuisia.

Tehoja saa lastulla sen ~200/400-430nm. Suuttimien vaihdolla vähän isommaksi ja joku Finturbon pulttaa kiinni hybridi ahtimella 260-280heppaa / 550-600nm.


Herra moderaattori voi siirtää tän muuten tonne suoraruiskujen osastolle, pois projektien alta. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
--M--
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Touko 2015, 20:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja --M-- »

Kyllä tähän nyt koitetaan tehä kaikki ns helppo ilman koneen aukasua ja koittaa mitä siitä ns nätisti ja kestävästi tulee ulos, poikien vastaavia lueskilinki ja se sai vielä toistaiseksi kääntämään pään pois pensa vehkeistä. Eli saman tyyliin tehdään kuin pojatkin, pois lukien koneen avaamista tai pakosarjojen tekoa jos ne vain kestää.

Pitää vain kartoittaa mitä nuihin pitää tehdä, ja mistä leluja sitten hankkii, ja mitkä vaikuttaa, tehden vikatilaa niin ettei voi ajaa ennen ohjelmointia jne... Pojat kun on jo nuita äärirajoja hakeneetkin niin tietävät mitä tuonne kannattaa pistää pellin alle.

Tarviiko näihin vaihella nestepäitä, ja onko näiden pumpuissa edes sellasia yms siirto pumpuista ja kuulerien koosta joka sopii kohtuella ?

Tarkotus olis laitella kuuleri, putkisto,ahdin,suuttimet, siirtopumppu jne mutta taitaa jo joutua tuon laatikon tai kytkimen päivityksiin jo näilläkin. Joku 280-320hv käyttö auto olis tavote jos nuo ei porsi jo väännöistä

Onko nämä kaikki 180hv koneella olevat nuita rulla nokkasia, vai missä vm ne tulee mukaan ?

-M-
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Keskustelu jatkukoot osuvamman aihealueen alla. ;)
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ei ole kaikki 180heppaset rullakeinullisia. Vain BAU ja BDH konetyypit ovat semmoisia. BDG on 163. Rullakannet tuli 163/180 heppasiin vuonna 2003, eli semmoisista melko varmasti löytyy. Suhteellisen tuottoisia pumppuja näissä on jo vakiona, että ei nestepäätä ole tarvetta heti ensimmäiseksi olla vaihtamassa.

Siirtopumpuista ei ole varsinaisesti kokemusta, mut sen on hyvä olla laadukas ja vähintään joku 350-400l/h tuottava @ 1bar. Omaan oon miettinyt joskus Fuelabin pumppua, mut aina tullut jotain muita menoeria ja jäänyt pois kuvioista. Toistaiseksi on kyllä mennyt ihan ok ilmankin.

B6 korisesta en osaa sanoa minkokoinen cooleri sinne mahtuu kivasti, voisin arvailla että snadisti modatuilla päädyillä joku 550x230x65 kokoinen kiinacooleri menisi. Se on vaan sovitettava ja tai mitattava.

Pakosarjat on ehdottomasti sitten laitettava uudet. Omassa projektissa oon jo kaksi kertaa maksanut oppirahat aiheesta.

btw ketkä on "pojat"?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
--M--
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Touko 2015, 20:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja --M-- »

Näiltä eri foorumeilta kun on lueskellut juttuja, niin sana pojat on helpompi kirjoittaa kuin, että muistelis nimimrkkiä, kuka milloinkin ollut kyseessä. Ei siis mitään ali arvoiomista tai ikään jne viittaavaa nolaamista.

Olen sekalaisesti lueskellu ja kirjoitellut forumeille, volvo, mersuforumia,btcf,ex holysmoke, jne jossa olin aikonan lähes alusta lähtien jne, niin tuo pojat toimii yleisenä hyvi kun suurin osa meistä on vielä miehiä jokka näiden kans isommin värkkäilee ja rakentelee.

Asiasta toiseen...

Mikähän näissä ns vanhemmissa vm98-02. 2,5tdi 180hv moteissa sitten on erona, kun eivät ole niin usein nokka vikaisia kuin nämä 110kw / 150hv moottorilla olevat.
Vai onko se vain niin että näillä tehokkaammilla versioilla on kuskeilla raskaammat jalat, niin koneiden kierrokset on korkeammat ja samalla öljyn painekkin on kovempi ja sitä riittää paremmin yläkertaan voitelemaan...

Onkohan näissä Tdi mallien neliveto Triptonic, ja manuaali askit jotenki vääntökestävyydeltä jne poikkeavasti vahvempi, kuin muut 2 vetoiset vastaavat, ja onko näissä tehokkaammissa versioissa jotain kenties kestävemmillä osilla. Kun esimerkiksi, nuissa bensa vehkeissä on jo 180hv versioissa kytkimet,jarrut,vetoakselit, laatikot jne isompia ja 1 vaihde enempi ainakin manuaali versioissa ollen vahvempi tekoisia kuin on 30hv pienempi tehoisissa sisaruksissa...

-M-
--M--
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Touko 2015, 20:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja --M-- »

Tuossa tuumittua aikani, niin Kyllä ne tehotavotteet on tuossa, minkä se automaatti laatikko kestää, tai manuualissa pakosarjojen mahdollinen sulaminen, Riippuen aivan siitä kumpi auto sattuu löytymään.

Manuaaliin kun voi ite napsia nuo kytkimen ja massapyörän hilut, toisin kuin triptronikkiin.

Tuo triptronikin vahvistaminen kun maksaa luetun perusteella helposti useamman tonnin, ainakin vastaavii muihin saksalais merkkeihin jokka on 2 vetoisia.

Tuon triptronikin nm kesto arvailuja kunnossa ollessa, kirjoittelevat tuommosia lukemia yleisesti 410 - 460nm kestäviksi. Jotku taas puhuneet 500nm kestoista kun ei kengitä liikoja ja että kun laatikon on huuhdellu 60th välein.

Mihinkä asti näiden 180 heppasten suuttimet järkevästi sitten yleensä riittää, ettei suihkutus aika karka järettömän pitkäksi nostaen liiaksi lämpökuormma jne.

Joka tapauksessa jos ja kun tuonne jotain vaihtaa niin laitan sellasta tavaraa, että ne riittää tarpeen vaatiessa pitemmällekkin jos pikku nälkä iskee.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja diffas »

Vakiohiluilla ei hirveesti yli 200hepan mennä, siinä alkaa ahin ja suuttimet loppua kesken. Uudemmissa on poikkeuksetta kaikissa pumpuissa duraatiorajotin, joten vaikka kuinka pyydät, ni ei ainetta tule. Isompaa ruuttaa ja mutkaa vaan.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
--M--
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Touko 2015, 20:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja --M-- »

Mistä alkaen ja misä vm malleissa / moottori koodeissa on näitä rajoitettuja duraatio pumppuja ?
Ettei vaan juuri rulla nokilla olevissa ?

Juu, kyllä tuo paketti saa suuttimet ja muut hilut siihen malliin että pitäs riittää 3 sadan nurkille.

Muutamaa, ns parempi kuntosta ehdokasta tässä katellu, mutta kun kattelen ruotsista niin tahtovat mennä niin nopeaan, ettei juuri lentokentälle kerkeäis. Yleensä parhaat pelit menee muutamassa tunnissa.


-M-
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja diffas »

Taitaa rajoitukset koskea kaikkia muita paitsi ihan ekoja 150 ja 180heppasia. Rajathan näis kaikissa tulee vastaan kuitenkin, joten iha sama. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Axi
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Joulu 2013, 15:59
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja Axi »

Diffaksella tuntuu olevan tietoa ja kokemusta näistä V6-tdistä.

- Mulle tuli tuossa -03 Passat AKN-koneella, "yllättäen" nokkavikaisena.
Siihen tulee rullakannet ja AKE:n suuttimet. Turbohan taitaa olla 2052 sekä AKN:ssä että AKE:ssä että BAU:ssa?

Lähdetäänpäs näin päin. Mitä pitää vaihtaa 250 hv/450 Nm tehoille? Tippi-loota ja neliveto voimansiirtona.
Ohjelma tulee luultavasti Findieseliltä ihan jo vanhojen hyvien kokemusten perusteella.
EGR lähtee maata kiertävälle radalle... Mitä muuta huomioon otettavaa?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja diffas »

Aken suuttimista ei saa mitään hyötyä. Samat ku Akn. Turbo on kaikissa moteissa sama, eli tehollista hyötyä ei ole tarjolla sen enempi. Tohon tehoon piisaa hyvin noi pienet cumminsin kärjet. DSLA143P970 tai DSLA143P1058. Tuo vaatii toki jo ahtimen päivityksen myös. Kädet alhaalla voi suositella finturbolta hybridia vakion kuoriin, jos ei itse halua rakentaa. Vääntöä pitää rutkasti rajata tipin takia...450nm varmaan maksimi kyllä tolle lootalle.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ilmaisesti BAU olisi erilaisella ahtimella. 2052v edelleenkin mutta erilainen VNT siivikko. Ehkä marginaalisesti parempi mutta edelleenkin pieni ja vanhaa suunnittelua.

Lähetetty minun Moto G (4) laitteesta Tapatalkilla
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja diffas »

Joo hyvin pieniä kosmeettisia eroja, mut tuotoltaan yms. ei eroa ole.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
markuskuis
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Joulu 2016, 12:08

Re: Audi A4 / A6 2,5TDi Quattro 180hv vm 99-04

Viesti Kirjoittaja markuskuis »

Mahtokohan tämä tulla koskaan projektiksi


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastaa Viestiin