VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Aika monesti tulee kysymyksiä miten isot pumppusuuttimet missäkin VAG konsernin kulkineessa on ja mihin tehoihin ne riittää. Yritetääs kerätä vähän tietoo tähän topikkiin asiasta.

Netistä löytyi seuraava taulukko:

038 130 073 BA - AWX, AVF, BLT - 530er - 1.9TDI 130PS in Polo, Passat, A4, A6
038 130 073 BA - ATL, - 530er - 1.4TDi 90PS in A2
038 130 073 AA - ASZ, ARL - 550er - 1.9TDI 130 und 150PS in Polo, Golf, Bora bis MJ2001
038 130 073 AL - ASZ, ARL - 550er - 1.9TDI 130 und 150PS in Polo, Golf, Bora ab MJ2002
038 130 073 J - ATD - 425er - 1.9TDI 100PS in Golf, NewBeetle bis MJ2001
038 130 073 AJ - ATD - 425er - 1.9TDI 100PS in Golf, NewBeetle ab MJ2002
038 130 073 AJ - ATD - 425er - 1.9TDI 100PS in Polo, Bora, Passat, A3 und A4
038 130 073 F - AJM, AUY - 465er - 1.9TDI 115PS in Golf, NewBeetle bis MJ2001
038 130 073 T - AJM, AUY - 465er - 1.9TDI 115PS in Golf, NewBeetle ab MJ2002
045 130 073 T - AMF - 465er - 1.4TDI 75PS in Lupo, Polo, A2
045 130 073 T - AJM - 465er - 1.9TDI 115PS in Passat, A4, A6
045 130 073 AA - ANY - 360er - 1.2TDI 61PS in Lupo, A2
03G 130 073 B/G- BKD - 475er - 2.0TDI 140PS in Golf, A3, Bora, Touran
07Z 130 073 D/F- BAC - 520er - 2.5TDI 174PS in T5, Touareg
07Z 130 073 D/F - AYH - 520er - 5.0TDI 313PS in Phaeton, Touareg bis MJ2003
07Z 130 073 H - AYH - 560er - 5.0TDI 313PS in Phaeton, Touareg ab MJ2004

Yleensä suuttimien kokoa verrataan PD150 suuttimien kokoon, jotka riittää karkeesti 55hp tehoon per suutin. PD150 pumpparissa on noi 550:set suuttimet.

Hyvin karkeesti 1.9TDI vakio suuttimien max. tuotot voidaan siis laskea menevän näin:

PD100 = 170hp
PD115 = 186hp
PD130 - PD150 = 212 - 220hp

Esim. Firadin virikärkien koon määritys perustuu siihen miten paljon isompi ko. suutin on verrattuna tuohon PD150 suuttimeen. Tässä yleisimmän Firadin suutinkoot joihin olen törmännyt:

PD150 = 550 (vertailukohta)
Firad +30% = 715
Firad +70% = 935
Firad +80% = 990
Firad +100% = 1100
Firad +120% = 1210
Firad +160% = 1430

Bosion R783 suuttimien tuotosta ei ole ainakaan netissä hirveän tarkkaa tietoa. Tuoton puhutaan olevan jotain +25 ja +50% välillä verrattuna PD150 suuttimeen. Itse epäilen jotain +40% kokoa.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Samalla ruiskutusajalla (eli tappiin vedettynä) Raceilla irtoaa noin 28% enemmän tehoa kuin Passatin 530 suuttimilla. Siitä mihin suutinrunkoihin nuo Racet oli kasattu minulla ei ole varmuutta. Niissäkin kun on eroja.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mkin
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Marras 2012, 20:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja Mkin »

-01 ja -02 AVF Passateissa on nuo AL loppuiset 550er suuttimet. -03 ja uudemmissa nuo BA 530er. Eli puutteita tuossakin listassa, mutta tuosta hyvä katsoa koko jos suuttimen osanumero tiedossa.
sami p.
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Tammi 2013, 13:25
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja sami p. »

Mainio lista. Tuosta kuitenkin vielä puuttuvat 2.0 8V koneista löytyvät suuttimet.
BMP: 038130073BQ
BLS: 038130073BN
BKC, BXE: 038130073AG

Onko näiden koosta tietoa?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

AG on melko varmasti 425nen. Osaisiko Hannu täydentää loppujen koot?
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

038130073BQ = 7,5mm pumppuelementti, kärki 485
038130073BN = 7,5mm pumppuelementti, kärki 350
038130073AG = 8mm pumppuelementti, kärki 425 (tai jos oikein tuuri käy niin 520)

038130073AG:sta ilmeisestikkin löytyy myös versiot joissa on 520:nen kärki.
Tällöin suuttimen rungossa olevan Bosch osanumero on 0 986 441 509 tai 0 986 441 559
Jos Boschin numero alkaa 0 414 720, niin kyseessä on 425:lla kärjellä oleva suutin.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
sami p.
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Tammi 2013, 13:25
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja sami p. »

Kiitos.
ikajukka
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2013, 11:20
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja ikajukka »

Moro,
miten suuttimet 038 130 073 AR eroaa AL- loppuisista? Mulla AVF koneessa kiinni AR- loppuiset suuttimet...
diffas
Viestit: 573
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja diffas »

Internet kertoo että AR on sama kuin AA ja BA, eli varmaan nuo 550:t.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tai 530set niinku BA:t. Tero: laitatko sen linkin mistä pääsee tarkistamaan noita tietoja osanumeron perusteella.
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

diffas kirjoitti:Internet kertoo että AR on sama kuin AA ja BA, eli varmaan nuo 550:t.
Kumma juttu kun mun internet kertoo jotta AR on 520:nen kuten myös BA.
AA on sitte 550:nen, kuten myös AL ;)

Noista suuttimista tosiaanki liikkuu paljon "mustatuntuu" tietoa.
Osa tiedoista on oikeen ja osa taas ei.
Itte oon nykysin käyttäny ihan suoraan Boschin tuotehakua.

Eli jos haet tietoa VAG-osanumerolla, niin valitse numerolajiksi "vierasmerkkinumero".
Jos hakutuloksia löytyy, niin klikkaa hakutulosten viimeisestä kohdasta "toimenpiteet", sen jälkeen aukeavasta ikkunasta valitse "näytä yksityiskohdat".
Tuotteen tarkemmista tiedoista sitten "Tyyppikaava" on se rivi joka meitä eniten kiinnostaa.
Esim. 038 130 073 AR:n tyyppikaava on PDE-P1.1/80/520 S 216
Ja kun tuota vähän avataan;
-PDE-P1.1 = Suuttimen runko versio. (ei mielestäni kovinkaan olennainen asia)
-80 = Pumppuelementin koko. (80=8mm ja 75=7,5mm)
-520 = Suutinkärjen koko
-S 216 = Tämän ku joku vielä selvittääs :)

Ja nämä opit on sitten opittu netin syövereistä, joten ei tartte osotella syyttävällä sormella jos joku meni pieleen :D
Dances with Vw Variants
G4 TDI
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Ja varmimman tuloksen omista suuttimista saa kun katsoo niistä Boschin numeron ja etsii sillä suuttimen tiedot.

Kuten tuossa ylempänä laitoin et esim.038130073AG:ta on kahdella eri kärjellä joten pelkän VAG-numeron perusteella ei voi sanoa kumpiversio on kyseessä.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
diffas
Viestit: 573
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tero Paalanen kirjoitti:
diffas kirjoitti:Internet kertoo että AR on sama kuin AA ja BA, eli varmaan nuo 550:t.
Kumma juttu kun mun internet kertoo jotta AR on 520:nen kuten myös BA.
AA on sitte 550:nen, kuten myös AL ;)
Mitä se nyt sit oikeesti on? 550, 530 vai 520? PItäskö oikeesti mitata vai mutuilla lisää :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

^Miks pitääs vielä mutuilla?
Tuossa ylempänä on AR:n tyyppikaava (PDE-P1.1/80/520 S 216)
Eli AR on 520 kärjellä.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Huomasin sattumalta mistä tuo tyyppikaavan loppuosa tulee (esim. S 216)
Se kertoo Boschin oman osanumeron loppuosan.

http://www.rufre.com/Articulos.aspx/en/1/44/" onclick="window.open(this.href);return false;
^Tuolta asian näkee ihan selkeästi.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
diffas
Viestit: 573
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja diffas »

No silloinha yllä oleva taulukko ei pidä paikkaansa. Ois kai syytä fiksata oikeat tiedot?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kyseessä ei olekaan totuus vaan netistä löytynyt valmis taulukko. Pitää varmaan koostaa oma jossa näkyy meillä tunnetuimmat moottorityypit, niissä käytetyt suuttimet ja niiden tarkemmat tiedot.
diffas
Viestit: 573
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: VAG pumppusuuttimien koko ja riittävyys

Viesti Kirjoittaja diffas »

Mitenkä pitkälle pötkis tollaisilla 380er/7.5mm suuttimella jotka on 85kw vehkees? Jotenkin kuulostaa kovin pieneltä. Kyseessä moottorikoodi BRB, toki saman koriin saa myös BKE jossa 465er/8mm.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Vastaa Viestiin