M51D25 viritys

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

Tarkoitus olisi siis kyseisestä koneesta tehdä ns. Superturbo ja todellakin koittaa paljonko tuollaisesta moottorista oikeasti saa tehoa. Uuden aiheen tein siksi että en löytänyt foorumilta kyseisestä moottorista mitään, ja vinkkejä voisin ottaa vastaan. Olen vielä uusi tässä dieselin maailmassa ja en vielä tiedä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon yms, kun näitä öljykirnuja lähdetään virittämään.

Vähän olen asiaa tutkinut, ja kansi näissä kuulemma on heikoin lenkki, mutta sen kannalle olen suunnitellut liekkirenkaita, koska mistään ei löydy metallista kansipahvia paitsi teettämällä, ja samassahan tuon kannen avartaa. Sopan saannista tulee vastaamaan mekaaninen pumppu 12-13mm nestepäällä. Kampiakseli luultavasti M57 moottorista, tai sitten mennään vakiolla. Turbo luultavasti holset hx35 tai hx40 super, riippuen paljoko moottorin saa ahtoja kestämään. Pakosarjan pystyn hitsailla itse, mutta mietityttää vain että onko suuria vaikutuksia, riippuen millainen pakosarja td moottorissa on, sen käsityksen olen saanut että mahdollisimman lyhyt ja kaikki putket yhtä pitkiksi ja turbo keskelle. Voimansiirto toki vaihtuu sellaiseksi mikä kestää.

Eli ideana se, että joku korjaa suunnitelmat ennenkö teen jotain väärin, tai unohdan tehdä jotain. Kaikenlainen apu ja vinkit otetaan ilomielin vastaan, näistä vehkeistä ei voi ikinä oppia liikaa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Voitko kertoo minkä vehkeen moottori tää on ja mihin koppaan se on tarkoitus sovittaa?
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

JukkaA kirjoitti:Voitko kertoo minkä vehkeen moottori tää on ja mihin koppaan se on tarkoitus sovittaa?

BMW 325tds ja e36 olis tarkotus laittaa, Tosiaan jäi mainitsematta.
Sakkaaja
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Marras 2012, 21:02
Paikkakunta: Noki-a

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Sakkaaja »

Terve.

Et ole ainoa joka näiden bemarikoneiden kanssa taiteilee, itselläni m21d24 joka luultavasti vuoden päästä 2.7 juurikin tuolla m57 akselilla...

tehokkain m51d25 kone on tähän asti ollut mynädieselin asentajan rivipumpulla ollut joka puhalsi noin 390hv
Ei tuo kansi nyt niin murhe ole mitä käsitetään, eipä ole itselläkään ollut, suosittelen ostamaan sen gasket to go:n mls tiivisteen, mikä itselläni myös tällähetkellä...
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

Sakkaaja kirjoitti:Terve.

Et ole ainoa joka näiden bemarikoneiden kanssa taiteilee, itselläni m21d24 joka luultavasti vuoden päästä 2.7 juurikin tuolla m57 akselilla...

tehokkain m51d25 kone on tähän asti ollut mynädieselin asentajan rivipumpulla ollut joka puhalsi noin 390hv
Ei tuo kansi nyt niin murhe ole mitä käsitetään, eipä ole itselläkään ollut, suosittelen ostamaan sen gasket to go:n mls tiivisteen, mikä itselläni myös tällähetkellä...
Mitäs toi tuli maksamaan? Nopeesti kävin sivuilla pyörähtämäs ja vissiin kuvan ja paksuuden halutusta kannentiivisteestä laittaa niin tekee oikianlaasen. Onkos sulla tietoa että onko tuo uusimman mallin kansi kestävämpi kun vanha? Jostaki lukenu että materiaali olis parempaa
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

Sen verran vielä epäselvää että käykö tuo kampura suoraa m51 lohkoon vai pitääkö muokata miten paljon?
Sakkaaja
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Marras 2012, 21:02
Paikkakunta: Noki-a

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Sakkaaja »

M51 kansista ei itsellä kokemusta, mutta luulempa että suurin kansien rikkoja on hirvittävät pakopaineet vakiopakosarjojen ja liian pienellä ahtimella ahtaminen...

kuulemma myös m21 moottorin kansi halkeaa heti täysin jos virittää.... on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä ;)

Luulen että käy melko helposti paikalleen tuo kampura m51 koneeseen ketjujakopään takia, varmasti jotakin joudut modaamaan, kuten minäkin...

tiedoksi sitten että kiertokanget ottavat mitä suurimmalla todennäkösyydellä sylinteriputken alapäästä kiinni...
ainakin vakiokanget 130mm pitkät.
lyhyempien laittaminen on milteinpä mahdotonta, kuten myös mäntien madaltaminen

itse laitan m57 kiertokanget 135mm ja rautaisen välikannen (noin 9mm paksu) lohkon ja kannen väliin...
(tämäkin kankihomma on vielä kesken enkä tiedä ottavatko nekin hieman kiinni, voin joutua tekemään väistöt sylinteriputkeen kangelle) ilmoittelen asiasta kun tiedän.

Gasket to golla pitäsi olla kuvat m51 tiivisteestä koska on tehnyt niitä aikasemminkin, hinta noista oli muistaakseni noin 300e/kpl

omani maksoi m21 koneeseen aikanaan noin 200e... mutta suosittelen, ei tule hajoamaan...
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

Sakkaaja kirjoitti:M51 kansista ei itsellä kokemusta, mutta luulempa että suurin kansien rikkoja on hirvittävät pakopaineet vakiopakosarjojen ja liian pienellä ahtimella ahtaminen...

kuulemma myös m21 moottorin kansi halkeaa heti täysin jos virittää.... on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä ;)

Luulen että käy melko helposti paikalleen tuo kampura m51 koneeseen ketjujakopään takia, varmasti jotakin joudut modaamaan, kuten minäkin...

tiedoksi sitten että kiertokanget ottavat mitä suurimmalla todennäkösyydellä sylinteriputken alapäästä kiinni...
ainakin vakiokanget 130mm pitkät.
lyhyempien laittaminen on milteinpä mahdotonta, kuten myös mäntien madaltaminen

itse laitan m57 kiertokanget 135mm ja rautaisen välikannen (noin 9mm paksu) lohkon ja kannen väliin...
(tämäkin kankihomma on vielä kesken enkä tiedä ottavatko nekin hieman kiinni, voin joutua tekemään väistöt sylinteriputkeen kangelle) ilmoittelen asiasta kun tiedän.

Gasket to golla pitäsi olla kuvat m51 tiivisteestä koska on tehnyt niitä aikasemminkin, hinta noista oli muistaakseni noin 300e/kpl

omani maksoi m21 koneeseen aikanaan noin 200e... mutta suosittelen, ei tule hajoamaan...
veikkaan että kannen huono maine tulee juurikin tästä kun tehään noita evry modeja, ainakin btcf foorumilla oli porukan oma tekemiä "viritysbokseja", liikaa ruokaa ja pakopaineet nousee = poks. Säälittävän pienihän tuon vakio turbon pakopesä on.

Joo olis hyvä jos osas vähän varautua mitä joutuu tekemään ton kampuran kans, tuskin kyllä suoraan menee.

Ja luultavasti tuon kannentiivisteen tilaan, tulee halvemmaksi kuin liekkirenkaat, aluksi vaan ei mistään löytynyt valmiina ja ajattelin että maksaa hunajaa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Vähissä on kunnolla viritetyt diesel bemarit, joten sen puolesta kovinkin tervetullut projekti.

Tuskin ne tukkoiset pakosarjat sitä pakopainetta nostaa ja kansia hajottaa. Eiköhän se oo vaan väärin mitoitetut/ liian pienet ahtimet.
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

JukkaA kirjoitti:Vähissä on kunnolla viritetyt diesel bemarit, joten sen puolesta kovinkin tervetullut projekti.

Tuskin ne tukkoiset pakosarjat sitä pakopainetta nostaa ja kansia hajottaa. Eiköhän se oo vaan väärin mitoitetut/ liian pienet ahtimet.


Juu tarkotus olis ottaa voimaa niin paljo ku konees on potentiaalia, toki tuskin hirveen nopeasti on auto kasassa, kone odottaa pukilla mutta pitää suomen puolustamista harjotella :D

Lähinnä tarkotin vakio pakosarjaa ja turboa, ku niillä yritetään saada lisää tehoa.
Sakkaaja
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Marras 2012, 21:02
Paikkakunta: Noki-a

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Sakkaaja »

Juu juurikin tuo m51 koneen pahin juttu... pakosarjan kollektori on ihan hirvittävää katseltavaa sellainen 40mm reikä ja ahdin mitsun td04... ja pojat ahtavat evryn kanssa niillä tyyliin 1.7bar

m21 pakosarja (524td ei 324td) on ihan eriluokkaa....ja ahtimenakin oli t03 garrett 524td:ssä... tosin sekin naurettava yli 1bar paineilla...

mutta suosittelen m51 koneeseen tuota 524td pakosarjaa tai sitten teet vastaavan tapaisen itse
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

Sakkaaja kirjoitti:Juu juurikin tuo m51 koneen pahin juttu... pakosarjan kollektori on ihan hirvittävää katseltavaa sellainen 40mm reikä ja ahdin mitsun td04... ja pojat ahtavat evryn kanssa niillä tyyliin 1.7bar

m21 pakosarja (524td ei 324td) on ihan eriluokkaa....ja ahtimenakin oli t03 garrett 524td:ssä... tosin sekin naurettava yli 1bar paineilla...

mutta suosittelen m51 koneeseen tuota 524td pakosarjaa tai sitten teet vastaavan tapaisen itse
Itse olen suunnitellut pakosarjan tekoa, saa ainaki sellaisen ku parhaaksi ite näkee. Onko tuossa 524td:ssä jaettu vai yhtenäinen pakosarja?
Sakkaaja
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Marras 2012, 21:02
Paikkakunta: Noki-a

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Sakkaaja »

Jaettu t03 ja erittäin virtaava sarja, sopii m51 koneeseen "väärinpäin" eli turbon laippa tulee yläpuolelle

suosittelen jokatapauksessa tekemään lyhytputkisen ja melko ahtaan sarjan, että saat ahtimen heräämään...
jaat ainoastaan 123 ja 456 pytyt eripuolille kuten alkuperäisessä 524td sarjassa...

itse teen nyt tuubisarjan mikä ei ole jaettu, tämä sen takia että saan ahtimien sijainnit järkeväksi ja tilavuuden pienemmäksi sarjassa
Panu_R
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Marras 2015, 09:03
Paikkakunta: Kurikka

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Panu_R »

Sakkaaja kirjoitti:Jaettu t03 ja erittäin virtaava sarja, sopii m51 koneeseen "väärinpäin" eli turbon laippa tulee yläpuolelle

suosittelen jokatapauksessa tekemään lyhytputkisen ja melko ahtaan sarjan, että saat ahtimen heräämään...
jaat ainoastaan 123 ja 456 pytyt eripuolille kuten alkuperäisessä 524td sarjassa...

itse teen nyt tuubisarjan mikä ei ole jaettu, tämä sen takia että saan ahtimien sijainnit järkeväksi ja tilavuuden pienemmäksi sarjassa
Tuota mietinkin että onko jaettu vai yhtenäinen järkevämpi, toinen asia on tosiaan ahtimen sijainti, että mihin kohtaan sen saa ns järkevästi mahtumaan. Taitaapi olla tolpan yläpää edessä jos keskelle pakosarjaa turbon laittaa.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Sakkaaja kirjoitti:on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä ;)
Viimeset 2 vuotta ollu ainakin hirveetä rääkkiä :mrgreen:
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja diffas »

Markus L kirjoitti:
Sakkaaja kirjoitti:on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä ;)
Viimeset 2 vuotta ollu ainakin hirveetä rääkkiä :mrgreen:
Touche! :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Salmine
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Marras 2015, 20:24
Paikkakunta: Jämsä

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Salmine »

Voisiko joku kertoa mikä kierre on pumpun rattaassa? Ulosvedintä olen tekemässä eikä mistään löydä tietoa ja mittaamaan ei pääse kun joku on sen putkilon vetänyt niin tiukkaan että auto kääntyy samaa tahtia kuin avain.
Sakkaaja
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Marras 2012, 21:02
Paikkakunta: Noki-a

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Sakkaaja »

diffas kirjoitti:
Markus L kirjoitti:
Sakkaaja kirjoitti:on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä ;)
Viimeset 2 vuotta ollu ainakin hirveetä rääkkiä :mrgreen:
Touche! :D
Markus ja diffas olkaas ny siel....

vaikka pari vuotta onkin ollu taukoa niin silti motti ollu kondiksessa kokoajan, toisin kun sun markus :lol:
Sakkaaja
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Marras 2012, 21:02
Paikkakunta: Noki-a

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Sakkaaja »

Panu_R kirjoitti:
Sakkaaja kirjoitti:Jaettu t03 ja erittäin virtaava sarja, sopii m51 koneeseen "väärinpäin" eli turbon laippa tulee yläpuolelle

suosittelen jokatapauksessa tekemään lyhytputkisen ja melko ahtaan sarjan, että saat ahtimen heräämään...
jaat ainoastaan 123 ja 456 pytyt eripuolille kuten alkuperäisessä 524td sarjassa...

itse teen nyt tuubisarjan mikä ei ole jaettu, tämä sen takia että saan ahtimien sijainnit järkeväksi ja tilavuuden pienemmäksi sarjassa
Tuota mietinkin että onko jaettu vai yhtenäinen järkevämpi, toinen asia on tosiaan ahtimen sijainti, että mihin kohtaan sen saa ns järkevästi mahtumaan. Taitaapi olla tolpan yläpää edessä jos keskelle pakosarjaa turbon laittaa.
No jaettu sarja on hyvä, vakion tapanen.
Niitä toki voi itse tehdä oman maun mukaan, ja ihan perinteinen tukkisarjakin toimii mainiosti.

Itse juuri teen tukkisarjaa itselleni
Eicca_
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 02:49
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: M51D25 viritys

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Onkos tää kone siis vanha kunnon vanha 12valve 2,5? En näitä penarin moottori koodeja niin hyvin muista... :roll:


Edit: Vastaan itse itselleni, joo sehän se on


Tuolla on jotain juttua aiheesta liittyen ed.koneeseen ;)
http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=339" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tolkkifoorumi.com" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.facebook.com/Bogeyracing" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin