Bosch VE-pumpun nestepään tiivistys

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
MDiesel
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Elo 2015, 17:08
Paikkakunta: Tampere

Bosch VE-pumpun nestepään tiivistys

Viesti Kirjoittaja MDiesel »

Tuossa Bemarin TDS:ssä on ilmennyt vuoto tuosta nestepään ja pumpun rungon välistä. Sieltä on korkannut ilmeisimmin se iso o-rengas.

Onko tuota mahdollista pikakorjata paikoillaan, irroittamatta pumppua?
Tuossa on pumppu nokkaketjulla ja muutenkin huonossa paikassa, joten sellainen o-renkaan vieminen nestepään yli on kyllä haastavaa.

Nopeana ajatuksena tuli jokin 2-komponenttitökötti. Onko kokemuksia?

http://www.totaldiesel.eu/products/poze/143_1.jpeg
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Bosch VE-pumpun nestepään tiivistys

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Ei siinä mikään patentti kestä, moni on yrittänyt surkealla menestyksellä, pumpun kotelopaine on niin kova. Pumppu on simppeli irroitaa kun on erikoistyökalu käytettävissä millä saa painettua pumpun ketjupyörän irti pumpun akselista ja samalla pitää ketjupyörän paikoillaan ettei itse jakopäätä tarvitse purkaa.

Nestepäätä ei kannata yrittää irroitaa paikallaan, sisuskalut tipahtaa pumpusta. Eli ainoastaan nestepää ylöspäin kannattaa pumppu avata. Ellet sitten nosta koko autoa pystyyn kontti ylöspäin :lol: Ja kannattaa ajoituksensäätimen kansien o-renkaat vaihtaa kanssa jos pumpun otat pöydälle.
rallikuski
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Kesä 2013, 12:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Bosch VE-pumpun nestepään tiivistys

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Itse vaihdoin volvoon (VAG 2.5TDI R5) tuon nestepään/pumpun välisen tiivisteen pumppua irroittamatta.
Otin pitkät pultit (muistaakseni 55mm), otin nestepäätä kiinni pitävistä pulteista kaksi ristikkäistä pois ja korvasin noilla pitkillä pulteilla.
Varovasti löysäilin sitten ne kaksi muuta nestepään pulttia ja tarkastelin ettei kamppeet tipu pumpun sisällä.
Kun o-rengas juuri ja juuri tulee näkyviin niin varovaisuutta, ja tarkasta samalla pulttien pituus etteivät ole liian pitkät.
Kun o-rengas näkyy niin koukulla vanha pois välistä ja uusi nestepään yli pujottamalla paikoilleen.
Muista irroittaa sammutinsolenoidi ennen nestepään irroitusta/löysyttämistä.
Ja putsaa paikat huolella ennen aloittamista.

Bosch liikkeestä tarjoavat eka vihreätä rengasta, mutta jos on niin kannattaa ottaa musta kun se on paremmin venyvää/palautuvaa kamaa. Vihreälläkin kyllä homma onnistuu, mutta vaatii hieman "palautumis aikaa" että on tiukka uraansa.

Sitten vaan kamat kasaan ja kokeilemaan pitääkö, itsellä ainakin onnisti.
Tähän löyty (ylläolevat) seikkaperäiset ohjeet kuvineen netistä: http://www.dieselgeek.com/TDI_Pump_Head ... s/1873.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin