Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
Hambuusi
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta: Mynämäki

Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hambuusi »

Elikkä iltaa arvon dieselgurut.
Tilanteeni on tämä, kaverin takapihalle oli 9 vuotta sitten unohtunu -92vm ford sierra varustettuna silmittömän tehokkaalla 1.8td koneella. Aloitin tutkimaan kampetta enemmän koska omistajalle se aiheutti lähinnä yökkäämisrefleksiä ja näin ollen oli omistajan mielestä oikea ratkaisu tehdä autosta luovarit ilman rahanvaihtoa.
Tekohengityksenä tyhjensin polttoainejärjestelmän, vaihdoin kaikki suodattimet + öljyt, ruuvasin uudet hehkut paikalleen ja uudella akulla sekä aerostartin avustuksella riesanraato heräsi henkiin.
En luettele alustan osia joita olen leimalle vaihtanut uusiin ettei mene koko sivua siihen.
Nyt kuitenkin on käynyt niin hassusti että olen sierran kanssa ajellessani huomannut tuijottavani enemmän kanssa-autoilijoiden takavaloja kuin peilistä taakse jäänyttä etuvaloparia tai mustaa savupilveä.
Kovin hurjia kauhutarinoita liikkuu kyseisestä moottorista ja tarkoitus olisi nyt pitää koneen sisuskalut suht vakiona lukuunottamatta tiivistesarjaa joka on pakko vaihtaa uuteen. Eli miten luottavainen voin olla että jään tienposkeen jos menen ropeltamaan lisää syöttöä tolla lucaksen pumpulla enkä hanki tuoreempaa/isompaa ahdinta ja muotoile keulalle cooleria?
Jos kuitenkin päädyn vaihtamaan ahtimen, niin mikä olisi järkevä valinta?
Välijäähdytin on jokatapauksessa tarkoitus niin mistä nyt saisi hinta/laatusuhteeltaan sopivan ja sopiva koko on myös arvoitus??
Mihin teholukemiin mahtaa orkkis pumppu riittää?
Tarkoitukseni olisi päästä (ensin) 100hv tienoille, liekö tuo luku ikinä mahdollinen vakiohiluilla?
Anteeksi sekava teksti, en tiedä mistä aloittaisin hevosten metsästyksen.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Olikos toi nyt se pumppu jossa ennakko lisääntyy syötön lisääntyessä ? Jos on niin syöttöä voi lisätä vaan tiettyyn rajaan asti ennenkuin ennakko on liian aikasella, jos haluu vielä lisää niin ennakkoa myöhäsemmälle, josta taas aiheutuu muita haittoja, pääasiassa suurempi polttoaineenkulutus.

Cooleri mahdollisimman iso, turbo riippuu tehotavoitteista.
Hambuusi
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hambuusi »

Tämmöstä huhua olen kuullut että just toi lucaksen pumppu olis se kompastuskivi.
Ittelle on aikalailla toi dieselpumpun sielunelämä vielä mysteeri ku on tullu pensselinpesuun soveltuvaa menovettä käyttävien laitteiden kanssa enemmän pelattua.
Mutta siis ymmärsinkö nyt oikein että ennakko menee syötön lisääntyessä jossain kohtaa yli ja sen sais kompensoitua myöhäistämällä ennakkoa? Miten tämä tapahtuu?
Sen verran olen ulkomaan palstoilta ja osasta kotimaisista saanu selvää et syöttöä joutuu ruuvailemaan kahdesta paikkaa.
Koitan huomenissa ettiä tyyppikilpeä pumpun kyljestä ja jos onnistun vaikka kuvan lataamaan tänne ni tietävämmät saa neuvoa jos vaikka on helpompi helpompi vaihtaa koko pumppu johonkin parempaan.
Tehotavotteet on vielä tosiaan maltilliset 100 mutta kaikkihan sen tietää että nälkä kasvaa syödessä...
Aika ja raha on tietty rajallisia tässäkin projektissa.
Jos joku löytää informatiivisia linkkejä kyseiseen voimanlähteeseen liittyen ni saa linkkailla.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Jos noi jutut pitää paikkansa niin ei se ihan paska kone ole, eikä pumppukaan muokkausten jälkeen. Joku kohta tietenkin sanoo että vaihda Boschin pumppu mutta mun mielestä on paljon mielenkiintoisempaa saada yleisesti paskana pidetyt laitteet kulkemaan ja pieksemään yliarvostetut VAG-rävellykset.

my friend hasen t even changed the head gasket,maybe its just luck but that s it.he has a t 4 ,some modifications to the pump using parts such as the plunger from a transit 2.5 di engine and a proper front mounted intercooler.it sounds like a tractor but it really goes.

http://www.youtube.com/watch?v=BMRoiQ34WD8" onclick="window.open(this.href);return false;

http://passionford.com/forum/technical- ... iesel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hambuusi
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hambuusi »

No just samoilla linjoilla olen minäkin et tykkään juurikin tehdä sitä mitä muut ei halua edes yrittää.
Kiitos linkeistä, pitää opiskella lisää tota passionford sivustoa.
Saattaa olla ihan hyvä mainita että käytössä on myös vuoden 94 transitti johon ei ole papereita ja on menossa paaliin, vaparihan se on ja koneen koosta ei ole mulla vielä mitään tietoa mutta onko mun syytä alkaa kirvottamaan siitä joitain moottorin apulaitteita jos se vaikka on 2.5l?
Senverran olen vilkuillu sen pellin alle et ainakin pumppu näyttää erilaiselta.
Mikäs tämä "plunger" on mikä mainittiin että on vaihdettu tohon lucaksen pumppuun 2.5l transitista?
Hambuusi
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hambuusi »

Nuniin, ehdin tänään sierran pellin alle pääni tunkea ja löysin pumpun kyljestä tyyppikilven jossa luki seuraavaa: Lucas F18 ITC 10
Googlettelin sitä jo mutten tietenkään mitään ymmärrä siitä mitä tulokseksi tuli...
Ja koska tuolla ulkomaanelävien palstalla mainittiin 2.5 ranseetin pumpusta jotain ni kaivoin senki pumpun merkin ja nummerot esiin ja siellä on 2.5 vaparikoneen kyljessä boschin ve r 415 0460414083.
En ala koko pumppua vaihtamaan eli ideoita tohon lucaksen paranteluun otan mielelläni vastaan.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Hambuusi kirjoitti:No just samoilla linjoilla olen minäkin et tykkään juurikin tehdä sitä mitä muut ei halua edes yrittää.
Kiitos linkeistä, pitää opiskella lisää tota passionford sivustoa.
Saattaa olla ihan hyvä mainita että käytössä on myös vuoden 94 transitti johon ei ole papereita ja on menossa paaliin, vaparihan se on ja koneen koosta ei ole mulla vielä mitään tietoa mutta onko mun syytä alkaa kirvottamaan siitä joitain moottorin apulaitteita jos se vaikka on 2.5l?
Senverran olen vilkuillu sen pellin alle et ainakin pumppu näyttää erilaiselta.
Mikäs tämä "plunger" on mikä mainittiin että on vaihdettu tohon lucaksen pumppuun 2.5l transitista?
Plunger = pumppuelementti. Ei siitä maltalaisen kaverin tekstistä hirveesti selvinnyt. Saattaahan sen kaverin autossa vaikka olla Boschin pumppu, tosin puhui jotain alkuperäisen pumpun muokkaamisesta joka ilmeiseti oli Lucas. En noista Transiteista tiedä, ehkä jossain on ollu Lucaksen pumppu jossa isompi elementti ? Jokuhan siellä kirjoitti että vakiopumpulla saa jotain 170 heppaa, menee helposti sun tavoitteisiin. 12 sekunnin ajat Fiestalla vaatii jo vähän enemmän.
Hambuusi
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hambuusi »

No aikalailla epäselvää tekstiä löytyy joka palstalta siitä mitä vakiopumpulle on tehty tai onko edes sama pumppu enää kyseessä.
Transitin kyljessä on ollu molempia, lucasta ja boschia. Tossa ransussa mikä makaa paalaajaa odottamassa olis boshilainen ja numeroista selviää että on 11mm nestepäällä, eli otampa sen nyt talteen varmuuden välttämiseks.
Tossa kun noita välikoolereita olen kattellu ni onkohan kellään kokemusta pilteeman isommasta jäähystä, onko se silkkaa rahanhukkaa vai uskaltaako sitä oikeesti käyttää?
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Kyllä noit kiinakuulereita on helposti uskaltanut yli 3 bar paineilla käyttää.
Hambuusi
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hambuusi »

Tämä selvä.
Tulipa tämmönenkin kysymys mieleen et kun auto on vm-92 ja tota koneen hengityspuolta kun parantelin ni jostain syystä pakoröörissä oli katalysaattori, Otteessa ei moisesta ole mitään merkintää ni kai sen nyt uskaltaa jättää sieltä pois?
Savut nyt varmaan saa muutenki inssiä miellyttäviksi.
Hambuusi
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2014, 22:55
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Aloitteleva td-harrastaja kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hambuusi »

Jatketaampa tähän ketjuun vielä. Kun tohon sirpaleenaan nyt on tullu hankittua välijäähyä ja paikkakin on muotoutunu niin ehkäpä ton garretin vanhan t2 hyrränki vaihtais samaan konkurssiin mutta että mikäs siitä olis seuraava pykälää isompi ja parempi ahdin? Enemmän omaan ajotyyliin sopis alhaalta heräävä ahdin vaikka sitten yläkierroksilta tinkien.
Vastaa Viestiin