VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
Antsa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Heinä 2013, 16:58
Paikkakunta: Sodankylä

VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tere.

onko porukalla tällasesta meiningistä kokemusta?

Ittellä tossa 1.9 tdi AGR motissa kiinni landroverin 11mm nestepäällä varustettu pumppu ja vetäviä jengoja haluaisin lisää, nyt hyytyy jossain 4500rpm ihan täysin.

Ilmeisesti nuilla ohjeilla että pääjousta shimmaa niin saa niitä jengoja, mutta mites sitte jääkö tonne mittään "rajotinta"?

Kertokaa kokemuksia
Joona.S
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 09:54
Paikkakunta: Kitee

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja Joona.S »

Tähän oli hyvä kuvallinen ohje , mutta se ei enää oo näkyvissä. Ite kanssa yrittäny ehtiä selkeitä ohjeita ko.hommaan.
Vepiku.com löytyy tietoa ja linkki siihen kierrosten nostoon muttei enää aukene.
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

Saiskohan täältä apua koskien mekaanista ve6 pumppua mitä löytyy bmw 524 diiseleistä? Eli pumppuun on vaihdettu 12mm nestepää ja nyt vaihdoin tuon pumpun 525 tds koneen sähkösen pumpun tilalle mutta ongelmaksi muodostui Semmonen juttu että polttoainetta ei tule tippaakaan suutinputkille asti..:/ Pumpulle siis muuten tulee polttoaine jopa sammutin solenoidin alle ja kahtakin eri solenoidiakin testattu ja kumpikin toimii:/ käsisammutinkin pumpusta löytyy mutta sen asennoista mulla ei ainakaan ole kunnon selvyyttä. Testattu kumminkin monissakin eri asennoissa. Apu olis todellakin nyt tarpeen että Sais kyseisen kulkineen käyntiin:/
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Koitappa säätää syötöt tappiin siitä ve6 pumpusta ja jos ei lähde tuleen soppa nestepää auki ja tarkastus että kaikki on paikoillaan oikeasti. Ja muistithan kattoo että dieseliä tulee polttoaineletkusta kun virrat laittaa päälle eikä se polttoaineen siirtopumppu sammu keskenkaiken. Ja sitten vinkki kun vaihatte nestepäitä pumpatkaa se pupumppu pöydällä heti täyteen naftaa ennenkun rupiatte testaileen sitä.
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Pikku vinkki hommaa sellanen bmw sähköohjattu pumppu missä loppu numerosarja on 944 tai 994 kun en nyt muista kumpi se oli mutta alkaa ysillä ja jommatkummat numerot perässä. Ja paraiten tunnistat sen pumpun siitä että polttoaineen paluu linja lähtee siitä kannesta solenoidin yläpuolelta. Siinä pumpussa on 10mm nestepää ja puolta isompi nosto nokkalevyssä ku tuossa vakio mekaanisessa. Laita ne hilut tuonne mekaaniseen saat melkein saman tuoton kuin 12 mm päällä mutta tää ottaa jenkaa samallalailla ku bensavehje. Ja pysyy kierroksilla mukana. :D
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Niin ja opel omegassahan on myös noita pumppuja jos ei bemarin pumppuja löydy romiksilta niin kannattaa kattoo ooppelitkin läpi ja siinä on just samallalailla toi paluulinjan lähtö sammutinsolenoidin yläpuolella.ja sama nestepää ja nostinlevy ja sitten muistakaa että niissä väliprikoissa on paksuusheittoja eli sähöpumpun prikan vaatii nostinlevyn ja elementin väliin.
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

Joo polttoainetta tulee paluulinjastakin takasin tankkiin päin eli eikös pumpussa ainakin Pitäs polttoainetta olla. Mitenkäs muuten ku irtonaisena pumppua pyörittelin niin Sillon kyllä tuli polttoainetta nestepään läpiO.O? Täytyy alka heti tänään tutkimaan asiaa lisää :)
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Jotakin on vialla jos syöttöäsäätämällä ei rupia pelaan eli takas ruuvipenkkiin pumppu ja purkuun :D kannattaa ehottomasti kasata noilla sähkärin hiluilla huomaat kyllä sitten minkä takia ;) just katoin että se numero oli 994 kun noita sieluttomia sähköpumppuja lojuu tuolla tallinnurkassa jostain syystä :lol:
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

Mites ne sähköpumpun sisuskalut ja tuo 12mm nestepää ku jostain kuullu juttua että pumppu itessään ei enään kestäis tai jotain vastaavaa pahaa voi tapahtua O.O?
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Kyllä se kestää ja ilmeisesti laitat sitä mekaanista ketju vehkeeseen ? Se vaan saa sillä jyrkällä nostinlevyllä niin ankarasti soppaa että käy kuin veto traktori tyhjäkäyntiä kierroksilla pelaa normaalisti mutta jos tuo tyhjäkäynti ei haittaa niin hilut vaan sisälle jos teet tuollasen pumpun suosittlen vaihtaan tuollasesta 994 pumpusta rullat sinne nostinlevyn alle ne on jykevämmät kun nuo mekaanisen rullat ja nostinlevyn kiilahan tulee sitten jakopään kiilan kanssa samaan asentoon :) niin ja itse en laittais noita 12mm kiinapäitä kun on valmiiks jo niin väleitä ettäjoutuu lämpysenä sahaileen käyntiin jonku tovin tietenkin tapauskohtasta mutta turhaa työtä. Ite tilaisin diesel huollosta tuohon 994 pumppuun tarkotetun 12 mm pään jossa on jykevämmät nestepään jouset ja elementti erilainen säästyy monelta murheelta kun käyttää oikeaa nestepäätä eikä halpakopiota. :D
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ettei olis tullu väärään suuntaan pyörivästä pumpusta tuo pää. Nimimerkillä kokemusta on...
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

Tuota noin.. Tuo väärinpäin pyörivä nestepää? Täytyy tähän väliin sanoo että tuossa 12mm nestepäässä oli sen verran kyllä vakioon nähen että kahen jousen kohalla nestepäässä oli syvennykset.nyt en muista oliko ne vakiossa vai tuossa 12mm. Nestepää tuli pumpun mukana paketissa ku tuon ostin. Eli miten sen näkee että on oikein päin pyörivä?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Nestepään mallista sen harmaan näkis. Kaverille tuli aikanaan Bemariin muistaakseni Perkinssin pää ja se ei sillä toiminut.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Juu näissä 12mm päissä lukee cummins ja se perkins on volvoon tarkotettu ja pyörii väärinpäin.
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

Tuli vielä tyhmä kysymys mieleen. Onkos sähkö ja mekaanisen pumpun nestepäillä eroa?
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Mekaaninen 8 mm. se 994 pumppu 10 mm elementti ja jäykemmät jouset nestepäässä.
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Niin ja elementti aivan erilainen kuin mekaanisessa.ja nostinlevyssä melkeen puolet enempi nostoa.ja nestepään takaisku venttiilit virtaavammat vai mikkä ne siinä takana on mistä lähtee sujtinputket. :D
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

No nyt on auto saatu käyntiin tuolla pumpulla syöttöruuvi käännettynä täysin sisään ja kaasu pohjassa mutta kone käy vaan tyhjäkäyntiä eikä vastaa kaasuun... Sen lisäks käsi sammuttinta kääntäessä alkuun ei tapahdu mitään mut Sitte kone kyllä sammuu niinku kuuluuko.
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

oisko joku seppä laittanu sen holkin joka liikkuu elementissä väärinpäin ? :roll: LAITOITHAN NOSTINLEVYN JA ELEMENTIN VÄLIIN SEN PRIKAN KUN KASASIT PUMPUN?
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

Se seppähän olen itse minä :D mutta jokanen osa kyllä laitettiin paikalleen niinku alkuperänenkin oli:/
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

Ja Se prikka tosiaan eikös Se sama sinne jää vaikka isomman nestepään vaihtaaO.O?
mitenkäs muuten mikähän mahtaa olla pumpun alalaidassa oleva pitkän mallinen pyöreä laite missä on johon paikka ja keskeltä lähtee putki pumpun etupäähän?
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Sähkönen ennakon säädin eli kylmäkäynnistin. Jotakin meni sun nestepään vaihossa nyt mönkään :-D avaappa pumppu ja kato onko kaikki pakkoillaan.
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Juu tulee sama prikka tarkasta nyt että kaikki on kohillaan siellä ja ettei se holkki oo väärinpäin. Olihan se toimiva pumppu ettei oo missään sisä vivuissa vikaa?
siiiseli
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2013, 11:01
Paikkakunta: jyväskylä

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja siiiseli »

No nyt on pumppu uudestaan auki ja kaikki tuntus olevan oikein:/ mutta Mites paljon tuon tapin Pitäs liikkua mikä holkkia liikuttaa ja Sitte Se holkki siinähän on toisella puolella pienen pieni reikä mutta kumpaan päähän pumppua sen kuulus olla?
masa123
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Elo 2013, 15:05
Paikkakunta: pietarsaari

Re: VE-pumpun vetävien kierrosten nosto

Viesti Kirjoittaja masa123 »

Se kuuluu olla nostinlevyyn päin. Ja sitten siihen elementtiin ei saa mennä paskaa tai tulee naarmuja nestepäähän laitoithan ne pienet jousekki siihen nestepäähän kii? Ja jos puotat paritippaa pikaliimaa niitten loviin ja liimaat ne siihen päähän kii niin se o paljon helpompi asettaa paikoilleen.
Vastaa Viestiin