Vesimetanoli ja pooling

Intercoolerit, Vesiruiskut jne.
Tekno
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Marras 2012, 10:50
Paikkakunta: Hämeenkoski

Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Miten onnistuu suuttimien asennus siten, ettei tule ns. pooling ilmiötä, eli pitkissä vedoissa vesimetanoli tahtoo aina kasautua jonnekin, koska suuttimien suihku on niin leveä, että se osuu reunoiltaan seiniin ja tippuu alas. Ja se mihin tämä vesinoro menee, muodostuu lammikko. (tarpeeksi suuri lammikko, niin lopulta kone tekee vielä "hydrolockit")

Suosiolla pistettävä suutin juuri ennen ahdinta, ja suuntaus suoraan siipiin? :(
IC:tä ei siis ole, mutta jos olisi, niin tuskinpa sitten kannattaisi varmaan laittaa muualle kuin sen jälkeen suoraan imusarjaan (jäätymisvaara on todellinen).

Tekee vaan pahaa ajatuskin syöttää metanolia siiville. Pelkkä vesi nyt voisi olla ok.
Tenho Ruohoranta
Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

Nii ei kait sitä yleensä vesiruiskua asenneta ennen ahdinta vaan vaikka ahtoputkeen juuri ennen imusarjaa. Tosin noissa traktorpullinki vehkeissä oli jos jonkinmoisia puutarhaletkuja syöttämässä vettä ennen ja jälkeen ahtimen. Hurjan näköistä touhua kun vettä roiskuu vedon aikana vähän joka suunnalta. :twisted:
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mulla on vesimetanoli ruiskutus pelkästään pakolämpöjen laskemista varten eli ohjaan siis ruiskutusta pakolämpömittarilla. Siinä vaiheessa kun ruiskutus lähtee päälle, niin ahtoja on yli 2bar ja pakolämpöjä on yli 800 astetta. Vedet ruiskutetaan ahtoputkeeen n. 30cm ennen imusarjaa. Mie epäilen, että siinä vaiheessa siellä on sen verran pöhinää, että se vesi ei kyllä pääse kerääntymään mihinkään.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja diffas »

Paljos toi about tiputtaa pakolämpöö? Tietyn verran sitä lämpöä on syytä olla et pysyy hyvä energia. :)
Pitäs varmaan koittaa tollaista stage1 devilia jollain kahdella #2 suuttimella (kummallekin imusarjalle oma).
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

#2 suutin kuulostaa kyllä tosi pienelle. Muistaakseni yksi #7 suutin tiputtaa lämpöjä abaut 100 astetta, mulla on nyt #10 paikallaan. Itsekin mietin useampaa suutinta, jossain vaiheessa mielessä pyöri 2 x #4 tai 4 x #2 kokoonpano.

Joo pitäisi ihan penkissä hakea se missä pakolämmöissä kannattaa tuo vesi-metanoli ruiskutus laittaa päälle. Pahimmassa tapauksessa se saattaa vaikka hidastaa ison ahtimen heräämistä jos pakolämmöt romahtaa jo kovin aikaisessa vaiheessa.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja diffas »

No tollaisella kahdella #2 tai #3 suuttimella on varmaan suht hyvä lähtee alkuun, kun ei nyt varmaan mahdottomasti tarvi ruikkia. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja tekki »

Heräämisongelmaan auttaa se, että vesiruiskua ohjaa ahtopaineella. Vettä työnnetään vasta kun ahdin on hereillä, ja silloin ahtoilmakin alkaa vasta lämmetä kun sitä paineistetaan. Ahtoilman jäähdytys näkyy sitten pakolämmöissäkin.
Oletko Jukka huomannut että pakolämmöt ehtisivät kohota liiaksi kun ahdot eivät vielä ole nousseet?

ASV:ssä maitopurkin kokoisella vakiocoolerilla viime kesän säädöillä #5 suuttimella ahtolämmöt tippui 95->55 asteeseen, ja pakolämmöt n. 80 astetta. #7 suutin on laitettava että saa kesällä ahtolämmöt pysymään riittävän alhaalla. Suutin on coolerin kannessa, vähän ennen mappia, vajaa metri putkea imusarjaan. Ruisku päälle 1.4-1.5bar ahdoilla. Ei kerry vettä mihinkään tuolla konstruktiolla. Talvella ei ole tarve pitää päällä.
Ajo brutaali pilaa turbojA
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

tekki kirjoitti:Oletko Jukka huomannut että pakolämmöt ehtisivät kohota liiaksi kun ahdot eivät vielä ole nousseet?
Riippuu ihan softan säädöistä. Jos sinne annetaan soppaa reilusti ennen ahtoja niin pakolämmöt napsahtaa nelinumeroisille ennenkuin kerkeää edes kissaa sanoa. On nimittäin tullut kokeiltua... Mun tapauksessa vesiruiskuu vois ohjata pelkällä ahtopaineellakin, mutta pienillä ahtimilla se on ihan veden tuhlausta :) Pienillä ahtimilla tarkoitan niitä, jotka ahtaa täydet ihan kevyesti osakaasullakin.
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mulla kilpurissa vesiruiskussa muistaakseni 3 ja 7 suuttimet. 3 rupeaa ruiskuttamaan 1bar ahdoilla ja 7 tulee mukaan kun ahtoja 2bar. penkissä koitettiin vetoja myös ilman vesiruiskua eikä minkäänlaisia eroja käyriin tullut oli ruiskut käytösä tai ei. No penkitys hetkellä ei ollu kuin noin 15 atetta ulkoilman lämpötila, joten vielä jäi arvoitukseksi voisko siitä teho eroa tulla kesä helteillä. Moottorina siis mersun om605 hieman vajaa 3bar ahtoa ja mynän 7mm pumppu 170 syötöillä, tehoa pyöriltä 405 hevosta 5 vaihde ja aika lujasti sidottu kiinni penkkiin eli voisi olettaa että noin 450 olis koneella. cooleri on mallia kiinan 600x300x75mm, mutta siihen ei edes ollu dynossa puhallinta, van ainoastaan tehoton 300mm sähköflekti nippusiteillä kennoon kiinnitettynä. Ei dieseli ahtolämpöjen takia tehoja paljoa menetä, jos vain ilmaa saa menemää, tämä ei savuta ahtojen noustua havaittavasti (hukkiksen putki tulee konepellistä läpi)
killerimersu
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:58

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

nii mun käsittääkseni alle 500 heppasissa vehkeissä tollaset vesiruiskut on pelkkää hifistelyä.. tottakai se jäähdyttää konetta ja imu ja pakolämpöjä, mut mitään lisätehoja siitä ei ainakaan tule.. samahomma kun esim ralliautoissa pakolämpöjä jäähdytetään bensa suihkuilla, eikä niistä bensasuihkuistakaan tehot nouse..

nykyään varmaa ralliautoissa jokutku hienommat jäähdytys systeemit... mut katu diesel vehkeissä ei varmasti mittää hyötyy ellei alla ole raptecin mersu :D
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Itse olin kaverini 1.8t Leonin kyydissä Ahvenistolla ja itse pääsin huomaamaan kyllä tuon eron. Ilman spruuttaa edeltävänä kesänä ja sitten spruutan kanssa seuraavana kesänä. Molemmilla kerroilla oli miltei 30 astetta lämpöä joten siitä kaverilla se ajatus lähti.

Tuosta taitaa olla enempi minun mielestäni hyötyä radalla ajettaessa jolloin mennään vaihtelevilla nopeuksilla ja kuitenkin rajusti kiihdytellessä mutkista ulos. Siis HUOMIOIKAA bensakoneessa!! Itse ole kyllä ajatellut kokeilla tuota omaani joka tapauksessa. Itselläni ehkä eron huomaisi vakio coolerilla selvemmin koska se alkoi kesäisin auttamattomasti potemaan ahdistusta.

Tuossa on linkki SCF.än sivuille kyseisestä projektista ja projektiin osallistuneista jos kiinnostaa.
http://www.seatclubfinland.com/foorumi/ ... hp?t=19756
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja tekki »

nii mun käsittääkseni alle 500 heppasissa vehkeissä tollaset vesiruiskut on pelkkää hifistelyä..
Ei välttämättä. Pienellä ahtimella ei pysty ahtamaan paljoa ylimääräistä, joten ilman jäähdytys jollakin konstilla auttaa riittävän ilman saantiin. Toki isommalla ahtimella tilanne olisi toinen. Itselleni oli huomattavasti helpompaa toteuttaa ruiskun kuin isomman coolerin asennus putkineen. Ja ruisku on näkymättömämpi sille taholle, joka ei vuosittain ymmärrä että cooleri olisi vain näön vuoksi keulalla.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Tekno
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Marras 2012, 10:50
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Tekno »

killerimersu kirjoitti:tottakai se jäähdyttää konetta ja imu ja pakolämpöjä, mut mitään lisätehoja siitä ei ainakaan tule..
Sama kun väittäisi että välijäähdyttimen voi repiä mäkeen koska siitä ei lisätehoja tule.
Tenho Ruohoranta
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Tekno kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:tottakai se jäähdyttää konetta ja imu ja pakolämpöjä, mut mitään lisätehoja siitä ei ainakaan tule..
Sama kun väittäisi että välijäähdyttimen voi repiä mäkeen koska siitä ei lisätehoja tule.
Välijäähdytin ei lisää mitään jo valmiiksi ahtaaseen imukanavaan. Lämpöjen takiahan sitä vesiruiskua käytetään, ei se mitään tehoa lisää vaan mahdollistaa tehojen lisäämisen.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Vesi/metanoliruiskulla on todistetusti saatu merkittävästi lisää tehoa lisäämättä syöttöä tai ahtopainetta, sama efekti tulee yleensä myös coolerin lisäämisen yhteydessä. Ilma tiiviimpää -> enemmän happea palotapahtumaan, ja toimiihan metanoli tietysti myös lisäpolttoaineenakin. Metanoli sisältää myös noin 50% happea.

Turbiinilla nuo 3 & 7 suuttimet ovat aika pienet ahtopaineisiin, kierroksiin ja tehoihin nähden, jolloin ei oikeastaan ole odotettavissakaan merkittäviä hyötyjä. Lisäksi et maininnut, käytätkö "vissyn seassa kossua" :)

Itselläni on ollut nyt VW TDI:ssä kaksi kappaletta DO:n #4 koon suuttimia 1&2 ja 3&4 runnereiden välissä imusarjassa, ja mittareista tutkittuna vesiruiskulla on selkeä ja välitön merkitys tehoon, ahtolämpöön sekä pakolämpöön.

Vesiruiskun merkitys tulee selväksi siinä vaiheessa kun ulko- ja ahtolämpötila on korkea, tehokkaan välijäähdytyksen kanssa ruiskun merkitys pienenee ahtolämpöjen ja tehojen osalta (pl. se energiamäärä joka saavutetaan metanolin polttamisella), mutta pakolämpöihin se yleensä silti yleensä vaikuttaa. Silloin kun ahtolämmöt tai ulkolämpötila on korkea, tulee vesiruiskun merkitys huomattavasti suuremmaksi, ja ahtolämmöt voivat laskea useita kymmeniä asteita. Se hyöty on siis nimenomaan suurin juurikin pikkusen viritetyissä katuvehkeissä. Kannataa keskittyä mitattuihin faktoihin ja perustaa mielipiteet niihin, väärin mitoitetulla ruiskulla ei myöskään saavuteta hyötyjä.

Näitä alunperin kirjoitettuja "vesilammikoita" ei myöskään pääse syntymään kun järjestelmän asentaa ja säätää oikein. Täyskaasuvedossa ahtoputkessa käy sellanen vilinä, että ei sinne vesipisarat kyllä kovin helposti jää -ongelma tulee lähinnä tietynlaisissa tuplaplenum-imusarjoissa, joissa ruiskut kannattaa asentaa jälkimmäiseen kammioon jos ensimmäisen plenumin "railo" on ylös- tai sivullepäin. Olen havainnut että asennettaessa ruiskut lähelle runnereita, esim. pakolämmössä ei saavuteta ihan niin suuria hyötyjä, verraten jos suutin sijaitsee ennen imusarjaa ahtoputkessa.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

p0wer kirjoitti: Kannataa keskittyä mitattuihin faktoihin ja perustaa mielipiteet niihin, väärin mitoitetulla ruiskulla ei myöskään saavuteta hyötyjä.
Kaikissa virallisissa kokeissa esim. NACA todetaan että vesiruiskutus alentaa tehoja hitaamman syttymisen takia, vasta ennakon lisäämisen jälkeen teho nousee. Kaikki kunnolliset testit tosin on tehty bensamoottoreilla, diesel testit on yleensä jonkun punaniskan tekemiä tai valmistajan sponssaamia joihin ei oikein voi luottaa.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Jep, sehän riippuu ihan lähtötilanteesta, moottorikokoonpanosta sekä vallitsevista olosuhteista. Mittaustuloksia on yhtä monta kuin on mittaajiakin, joten tässäkin tapauksessa myös huonoksi havaitut mittaustulokset ovat tervetulleita. Kaivelin googlea ja löysinkin tuon mainitsemasi "NACA":n artikkelin aiheesta. Mittauksessa on käytetty 80/20% vesi-metanolisuhdetta kun yleensä optimaalisin tulos bensakoneessa saavutetaan hieman reippaammalla seoksella, harmi kun tuota ei ollut vertailtu enempää.

Linkki em. testiin: http://www.myo-p.com/Dyno%20Test%20-%20 ... ection.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Etenkin "lastutetuissa" nykyautoissa on ongelmana ahtolämpöjen liiallinen nouseminen nimenomaan pitkäaikaisen suuren rasituksen alla jolloin moottorinohjaus pienentää tehoa detoninnin tai anturitietojen ja softaan säädettyjen arvojen mukaisesti -tämä on täsmällinen käyttökohde lisäjäähdytykselle ja näissä tapauksissa vesiruiskun tai välijäähdytyksen lisääminen nostaa moottorista saatavaa tehoa kun lämpö saadaankin pysymään kurissa, joka on välijäähdyttimen ja vesiruiskun päällimmäinen idea. Kuten tuo testikin on tehty, moottori on aina jäähdytetty saman lämpöiseksi ennen dynovetoa. Testitulosten ja olosuhteiden vastaavuuden osalta hyvä niin, mutta testistä ei käy ilmi miten pitkä ajallisesti aina yksi dynoveto on -yksittäinen nopea 5-10 sekunnin rykäisy vetoalueen läpi vesiruiskun kanssa voi tosiaankin laskea hieman tehoa verrattaen ruiskuttomaan mittaukseen mainitsemistasi syistä, mutta tilanne on takuulla toinen kun ajetaan täydellä kuormituksella pidemmän aikaa esimerkiksi radalla tai lentokentällä niin että koneet ja ahtolämmöt ajetaan oikeasti kuumaksi, tämä testi puuttui tuosta myös kokonaan ja se on juuri se hetki kun ruiskua tai lisäjäähdytystä nimenomaan tarvitaan. Lisäksi pitää muistaa että metanoli veden kaverina tehostaa tuota jäähdytystehoa nopeamman kaasuuntumisen ansiosta, sekä nostaa yleensä moottoritehoa olemalla myös itse polttoaine. Jokainen voi kokeilla tuota kaasuuntumisnopeutta vaikka ihollaan valitsemansa vahvan sokerittoman alkoholituotteen ja veden välillä, näin olen sen itse pähkinöinyt.

Havaitusti kärjistäisin että bensakoneessa vesiruisku mahdollistaa suuremman tehon tuottamisen laskemalla lämpöjä sekä mahdollistamalla suuremmat sytytysennakot tai ahtopaineen, tämän nykyautojen moottorinohjaus pääasiassa hoitaakin "itsestään". Kyseinen mittaustulos siis pätee, muttei vastaa tilannetta missä vesiruiskua tai välijäähdytyksen lisäystä oikeasti tarvittaisiin tehon nostamiseksi tai detonoinnin estämiseksi. Tuossa em. testissä oli saatu moottorin hyötysuhdetta paremmaksi ja 9% pienempi bensiinin kulutus täyskiihdytyksessä käyttämällä 80/20% vesi-metanoliruiskua, 4 astetta suurempaa sytytysennakkoa ja laihentamalla polttoaineseosta, mutta moottoriin menevä ilmamäärä oli alakierrosalueella pienentynyt 2% ja yläkierrosalueella suurentunut 2% ruiskun kanssa, joten tuohon viimeksi mainittuun ruiskulla ei ole ollut suurta merkitystä tai sitten erot on tullut puhtaasti mittavirheestä. Teho ei tosin yleensä paljoa tai juurikaan nouse mikäli välijäähdytys on ennestään tehokas, mutta pakolämpöön ruisku vaikuttaa aina ja varmasti. Jokatapauksessa erot ovat myös moottorikohtaisia, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, joissakin kokoonpanoissa vaikutus on suurempi ja toisissa pienempi, ja tuo on vain yksi mittaustulos tietynlaisissa olosuhteissa -hieman samanlainen kuin testattaisiin taskulamppuja hyvin valaistussa tilassa, ja todettaisiin että eipä näillä taskulampuilla nyt juurikaan näkyvyyttä enää paranneta muuta kuin tuolla pimeimmissä nurkissa.

Dieselissä tilanne on hieman erilainen, hyvänä esimerkkinä eräs holysmoke foorumilainen teki koulun lopputyön asentamalla vesi/metanoliruiskun mekaaniseen ympäristöön volkkarin 1.6:n TD:n, ja autoa ajettiin dynossa mitaten tehoa sekä päästöjä ilman että moottorin säätöihin kajottiin testausten välillä ruiskun kanssa ja ilman. Loppupeleissä typen oksidit (NOx) tipahti alkuperäisestä 300ppm:stä noin 100ppm:n ja teho ja vääntö nousi muutamia newtoneita ja kilowatteja -mitä rikkaampi AFR oli, sitä suurempi ruiskun vaikutuskin oli ja loppupeleissä "tappisäädöillä" hyötyä saatiin muistini mukaan 3-6kW ja 10-20Nm. Kun suutinkokoa kasvatettiin kokonaisuuteen liian suureksi -tippui NOx:t entisestään, mutta niimpä tehokin alkoi myös tippua. Testit oli suoritettu 70/30% vesi/metanolisuhteella.

Sikälihän itselläni on oma lehmä ojassa koska maahantuon DevilsOwn:n tuotteita ja työkseni niitä myös asennan, eikä yhdessäkään tapauksessa ole saatu tehoja todistetusti laskemaan, mutta nousemaan kylläkin. Markkinoin tuotteita _aina_ faktapohjalta joten itsellenikin on tärkeää tietää todelliset vaikutukset eri käyttökohteissa jotta voin jakaa tietoa suoraan tuotteen käyttäjille, oudoltahan se tuntuisikin jos moottorikokoonpanoon asennettaisiin hyödyttömiä osia ja tuhlattaisiin siihen vaan turhaan rahaa. Jokaiselle osalle ja viritystarvikkeelle on aina se oma käyttökohteensa joten kannattaa valita ne aina käyttötarpeen mukaan, vaikkakin magneetit polttoainelinjaan ja jännitteennostimet tupakansytytinliittimeen jätettäköön kuitenkin ihan omaan arvoonsa.
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

p0wer kirjoitti:Turbiinilla nuo 3 & 7 suuttimet ovat aika pienet ahtopaineisiin, kierroksiin ja tehoihin nähden, jolloin ei oikeastaan ole odotettavissakaan merkittäviä hyötyjä. Lisäksi et maininnut, käytätkö "vissyn seassa kossua" :)
Ei ole kossua seassa :D Jos tarkkoja ollaan niin noillakin saa jo tehoa hieman alenemaan jos molemmat aukeaa alle 2bar. Mutta ilmaa koneeseen menee kyllä turbon avustuksella riittävästi enemmän mitä mynän 7mm pumppu pystyy ruokkimaan. Ja hivenen ylisuuri ahdin herää huonommin jos pakopaineet laskee joten ennen ku savun tulo loppuu ei voi vettä ruiskuttaa.No pitemmissä vedoissa mitä varten ruisku on koneen kestoa lisäämässä, ni ahdot on jatkuvasti ylhäällä niin ei se silloin tehoon vaikuta.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Tässä niitä alkuperäisiä NACA:n tutkimuksia toisen maailmansodan ajoilta. Luulis että hävittäjillä ja pommikoneilla joutui "vedättämään" pitkiäkin aikoja tietyissä olosuhteissa.
http://www.rbracing-rsr.com/downloads/naca_H2O.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rbracing-rsr.com/downloads/NACA_H2O_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Sun vuoro suomentaa :) Kovastihan tuo on erilainen käyttökohde ja luulisi että jäähdytystä nimenomaan on aika paljon tarjolla, polttoaineetkin taitavat noissa sodan aikaisissa armeijan vehkeissä olla aika rajuja. Puoli tuntia noita tulkkasin mutta ei oikein siinä ajassa auennut :D
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

p0wer kirjoitti:Sun vuoro suomentaa :) Kovastihan tuo on erilainen käyttökohde ja luulisi että jäähdytystä nimenomaan on aika paljon tarjolla, polttoaineetkin taitavat noissa sodan aikaisissa armeijan vehkeissä olla aika rajuja. Puoli tuntia noita tulkkasin mutta ei oikein siinä ajassa auennut :D
Suunnilleen samat tulokset siinä oli kuin sun aikasemmin postaamassa linkissä. Eli ennakkoa/ahtopainetta voitiin lisätä ja seosta laihentaa. Pakoventtiilin ohjurin lämpö nousi kovilla ahtopaineilla ja laihoilla seoksilla mutta laski kun veden määrää lisättiin tietyn määrän yli. Tosi suurilla vesimäärillä saatiin sitten vettä kertymään öljyn sekaan aika reilusti. Ja kaikkea muuta mielenkiintoista mutta olis tosiaan hienoa nähdä vastaavia testejä dieselmoottorilla koska palotapahtuma on kuitenkin hieman erilainen koska esim. nakutus ei rajoita tehon lisäämistä ja seossuhteella on aika laaja skaala.
Jusufi
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Tammi 2013, 23:45
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Jusufi »

Mulla on ittellä pikkumesessä Devils Own stage 1. ruisku yhdellä 10 n.o suuttimella. Käytän 50/50 seosta vettä ja -50 metanolilasinpesua. Moottorina on om606, siinä itte ruuvailtu suoratappinen seiskapumppu. Penkissä koitin, että miten toi vesiruisku vaikuttaa: Ilman vesiruiskua 470hp ja vesiruiskun kanssa 489hp, ahdot 2.6bar
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mulla on samanlainen ruisku, suutin ja seos ku Jusufilla. En oo tosin tehny penkissä ennen ja jälkeen testejä, mutta nekin tullaan tekemään.
Jusufi
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Tammi 2013, 23:45
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja Jusufi »

Kuinkahan paljon yleensä tuota metanolin seossuhdetta uskaltaa nostaa dieselissä, ennen ku tulee koneesta rojut pihalle?
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Vesimetanoli ja pooling

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Sama kuin kysyisi "kuinka paljon syöttöä kärsii nostaa dieselissä ennenkuin hajoaa". Tapauskohtaista siis, mutta yleensä 30% siitä ruiskutusmäärästä joka kuhunkin moottoriin järkevästi on sumutettavissa.

DO:lta tulee tälle keväälle uudet suuttimet joissa pisarakoko on pienentynyt entisestään.
Vastaa Viestiin