Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Aihe on osittan yhteneväinen jo foorumilla olevan topicin kanssa. Jos aihe kiinnostaa kannattaa lukea läpi. http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=5&t=38" onclick="window.open(this.href);return false;. Jos modet katsoo olevan liian samanlainen ton toisen kanssa niin saa poistaa. Ajattelin avata kuitenkin tällaisen, koska on kokolailla eriasia jos remmilla on turbo kaverina. Tämä topic siis keskittyy pohtimaan asiaa siltä kantilta jos suoraruikkaria piristetään pelkällä remmillä. Itsellähän on oma ikuisuusprojekti, jossa porsinut agr motti on tarkoitus "ahtaa" m 45 eatonilla ja paketti tipahtaa sdi tekniikan tilalle. Eli laimea kutittelu suunnitelmissa.

Se mitä olen itse pohtinut että mikä olisi sitten sopivankokoinen ahdin tuollaisen 1,9 "sdi" koneen kaveriksi. Hyllyssä eaton M45 gen 5 ja myös M45 jotain vanhempaa sukupolvea. Pakko sanoa nolona että luulin ostaneeni M62, kun hankin ton gen 5:sen, mutta ilmeisesti Mercedes käyttää tuosta jotain hassua M65 merkintää :oops: . Ahdin on siis mersun 1,8 bensasta olisko clk tai slk. Ilmaahan olis tietysti hyvä työntää niin paljon kuin mahdollista. Rootsit kehittää yli 1,0 bar paineella ja korkeilla kierroksilla paljon lämpöä, mutta jokatapauksessa on tarkoitus käyttää välijäähdytintä.

Millä saavutettaisiin paras hyötysuhde, jolloin kampuralta otettava teho olis pienimmillään suhteessa parhaaseen ilmantuottoon ? Iso ahdin, matalahkot paineet ja pienet kierrokset vai pienempi ahdin ja reilummat kierrokset. Tolle M45:lle valmistajan max.kierrokset on 14 000/min. Löytyiskö joltain minua viisaammalta jelppiä? Tuohon lopulliseen sijoituspaikkaan saattais mahtua isompikin ahdin kunhan se on vain lyhyttä mallia.

Mitään tehopeliä tästä ei olla rakentamassa, mutta nyt kun asia on työn alla vois keskittyä tekmään ainakin teoreettisia ratkaisuja siten että sais kaikki järkevästi käyttöön. Tässä on tullut mietittyä että poratako tuota ylikokoon ja nostaako puristussuhdetta? Siitä oli myös keskustelua toisessa topikissa, mutta ei oikeen tullut mihinkään lopputulokseen. Tehothan pyörivät ahtimesta riippuen varmasti 150-200 hp välillä, joten lähellä raudan kestorajaa ei olla. Väännöistä vaikea sanoa, varmaankin jossain 300-350nm tuntumassa. Hjelp toverit!
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun suorasuhkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja muuris »

Painesuhde on syytä pitää aika matalana etenkin jos konetta kierrätetään 5000rpm tienoolle. Minusta realistinen vääntö tuolla nykyisellä ahtimella 250Nm luokkaa ja tehoakaan tuskin tulee juuri yli 100hp remmin häviöiden jälkeen.

Tämä ei oo pottuilua, mulla on remmi/turbo -kombo omassa enkä kyllä mitenkään ymmärrä pointtia pelkän remmiahtimen käytössä. Jos idea on päästä jossain määrin helpommalla kuin turbottaessa, niin se on väärä arvaus. Hihnan linjaus niin ettei vaella, luista tai lämpene on minusta yhtä iso homma kuin vääntää pakosatsi tyhjästä. Lopputulos on joka tapauksessa huonompi kuin pelkällä pikkuturbolla: enemmän melua, vähemmän voimaa, huonompi polttoainetalous. Nämä etenkin, jos bypassin ohjaukseen ei panosta tosissaan (on-off ei oo yhtään mukava ajella).
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Erittäin hyvää näkökulmaa muuris, antaa ajattelemisen aihetta. Pointtihan täs on se että pirssi mihin tämä olis tulossa on sdi-tekniikalla. Tätä kun tässä pähkäilee niin järkevintähän olis toki ollut tehdä tuosta vaan tdi ja muutoskatsastaa. Ajatus on siis se että agr-motti "ahdetaan" tuolla ja katsastukseen aina remeli veks. Tässä vaiheessa on vielä hyvä miettiä asioita kun kone ei ole edes kasassa, vaan pukilla. Jos siis yhteisen pähkäilyn nimissä tullaan siihen että tehohäviö on niin suuri jne. niin sitten täytyy miettiä mitä teen. Ihan perstuntumalta tuossa suutinviritetyssä sdi-ssä on se 90 hp väännöistä ei hajuaakaan. Mut jos lopputulema on + 10 hp ja + 40 nm nykyiseen niin ei tod maksa vaivaa. Tuon saman saa tosta sdi mosastakin aivan varmasti. Aki (Aki-76) mut aikanaan tähän houkutteli ja oli sitä mieltä että tolla m45:lla saadaan luokkaa 150 hp ja 300 nm. Akilla siis ollut m45 1,9 td:n kaverina aikanaan ja jonkinverran Aki tätä asiaa oli selvittänyt. Mut niin siis Akilla oli myös se turbo siellä. Kukaanhan ei tiettävästi tällaista komboa ole suomessa toteuttanut, liekö juuri siitä syystä että siinä ei ole järkeä. 2,0 L Bensakoneissahan tuolla saadan se 180 hp. Mut joo se on eri asia. Mitähän tuollanen pikkuremmi (m45) ottaa tehoa kampuralta kun kierrätetään vaikka 13000 rpm? Jos oletetaan että kokonaisteho ilman häviötä olis luokkaa 100 kw = öpaut 136 hv niin tuntus kyllä hurjalta että toi onneton roottorivekotin imasee yli 26kW. Just tällaista pohdintaa kaipaankin, toki sen täytyy perustua jonkilaiseen faktaan eikä mutuun.
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja muuris »

13000rpm ja noin 0,5bar ahtoa = 20hv ja 0,7bar = 24hv. Tästä näkyy.

Nopeasti kartasta vilkaistuna tuo pystyy 1bar ahtoihin, mutta paremmalla hyötysuhteella oltais siellä 0,7bar kieppeillä. Tosin silloinkin vain 60% vrt turbolla vois olla 78%.

Remmin pyörittely voe huippuväännöstä 20-25Nm pois, oon edelleen sitä mieltä että 250Nm on realistinen arvo. Saa varmaan vähän enemmän jos viimeisiä repii savun kans ja mahd isolla painesuhteella.. Samoin saa sitä tehoa sen 150hp.

Jos tarkotus ei oo leimata, niin saa sen turbonkin väliaikaisesti pois :)
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tulipa itsekin luettua hieman lisää tuosta ahtimesta. Tosiaan taitaa olla niin että noin + 25 hp tuolla vois saada järkevästi. Vaikka eaton lupailee + 40%, vaikea kyllä uskoa ton taulukon jälkeen. Ja en kyllä väitä vastaan tuolle 250 nm väännöllekään. Eli lähtökohtaisesti tuolla m45:lla vois suht savuttomana saada 125 hp ja 250 nm 1,9 tdi koneesta pihalle. Ja tosiaan kuten muuris totesit niin meteliä riittää ja kulutuskin kasvaa. Tosin en jaksa uskoa että yli 1,5l/100 km menee enemmän kuin nykyisellä. Eikä sen niin väliä vaikka vähän kasvaiskin. Nykyisellään kulutus siiinä 4 tuntumassa. Jos tähän koriin ja koneeseen laittais turbon niin ilma muuta se tulis muutoskatsastettua tdi:ksi. Mitään järkeä kiskoa sitä etanaa katsastuksen vuoksi irti. Jokatapauksessa muu tekniikka jarrut jne. ovat tulossa sille tasolle että menis tossa muutoskatsastuksessa läpi. Jaahas mitähän ihmettä tässä oikeen tekis..... Jäädäkkö ikuiseksi vaparimieheksi ja kokeilla mitä pikkukutittelulla 1,9 sdi vaparista irtoo. Olis jo peltipakosarja ja portattu kansi, vielä sopiva nokka ja keyesti hierottu softa niin eiköhän se huikea 100 hp ole taulussa. Tai sitten vaan sitkeeesti kokeilla mitä tuo remmi tuo ja olla siihen tyytyväinen. Mitään isoa voimaa kun ei kuitenkaan ole hakusessa.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tuli vielä googlailtua tuoreemmilla silmillä noita karttoja/kaavioita. Mistä löysit muuris ton linkin taulukon. Voi olla että käsitin sen väärin. Käsitin sen siis olevan tuotettu lisäteho tietyillä paineilla, mutta taitaakin olla tehonkulutus. Ainakin eatonin sivilla on tismalleen vastaava taulukko joka kuvaa tehohäviötä per käytetty ahtopaine. No eipä silti ei se tätä hommaa hetkauta suuntaan tai toiseen. Tolla m45:lla saavutetut tehonlisäykset tuntuvat olevan + 30-40% mitä netin syövereistä löytyi. Nekin kaikki bensakoneita joten ei vertailukelpoisia dieseliin nähden. Eli edelleenkin pyörittäis siellä 130 hp nurkilla molemmin puolin. Se mitä tässä voisi vielä miettiä on puristussuhteen nosto nykyisestä 19,5:1 jonnekin 22:1. Suuttimet on isot tehoihin nähden, joten ruiskutusaika jää hyin lyhyeksi ja on helppo pitää optimi ikkunassa/hetkessä. Kaipaisin myös pohdintaa onko tuossa järkeä, koska ihan suoraansanottuna oma osaaminen ei riitä siihen mitetintään joka kantilta. Koko projektissahan ei oikeasti ole järkeä, niin ajattelin että vois kokeilla jotain erikoisempaa komboa. Noita 200 hp vw 1,9 tdi vehkeitä kun alkaa tulla jo joka mutkassa vastaan.
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja muuris »

Se mun linkki oli nimenomaan tehonkulutus joka on riippuvainen pääasiassa painesuhteesta ja kierrosluvusta. Tehonlisähän riippuu monesta asiasta, ei sitä voi yleispätevästi ilmaista. Vääntö on helpompi, näiden koneiden antama vaparivääntö on tiedossa ja kilon paineilla kauheasti savuttelematta se on karkeasti tuplat. Toinen juttu on, miten jyrkästi vääntö laskee kierroksilla eli paljonko tulee huipputehoa. Voihan 250Nm huippuväännölläkin saavuttaa 200hp dieselissäkin..

Ilman järkevästi toteutettua bypassia pääset helposti yli 2l/100km kulutuksen lisään ihan sukkasillaan ajamallakin. Omaanikin parempi ohjaus tekeillä, mutta edellinenkin systeemi (pintakaasulla remmi tuottaa ihan pienen paineen, kaasu pohjassa noin pr=1,55 kunnes turbo laukkaa täysillä) vrt aiemmin pelkkä turbo ei juuri näy kulutuksessa. Tosin mulla se on jo lähtökohtaisesti iso..
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Bypassilla saa kulutuksen pysymään melkein ahtamattoman tasolla koska tyhjää pyöriessään se ei muistaakseni vienyt kuin pari heppaa eli vastaa melkein ilmastoinnin aiheuttamaa kulutusta.

Dieselissä ei ahtolämmöillä ole niin väliä joten sitä voi pyörittää vähän ylikierroksilla Topfuel-tyyliin ja saada vähän enemmän tehoa. Hirveen pitkiä matkoja ei kannata vedätellä koneen keston takia.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Kiitokset taas. Itse tehonlisäyshän on tosiaan niin monesta muuttujasta kiinni että ei voi tietenkään olla yleispätevää kaavaa. Oletetaan nyt vaikka tässä projektissa sen olevan jotain +25-35 % nykyiseen. Lienee kartalla. Ahdinta ei ole tarkoitus kierrättää kuin korkeintaan 15 000 rpm todennäköisimmin 14 000. Mikään racevehjehän ei tosiaan ole kyseessä niin pidetään remmin välitys turvallisella tasolla. Ja mitä ahtolämpöihin tulee niin kunnon cuuleri on tulossa. Se on tiedossa että on ihan must näiden "heatoneiden" kanssa. Ja vesisuihkuakin vois kokeilla ehkä vielä sitten lisäksi.

Tuosta bypassista aikanaan jo Akinkin kanssa keskusteltiin, mutta en arvannut että sillä olisi noin suuri merkitys. Jos sitä soppaa saa menemään siis jotain +5 litraa nykyiseen niin on varmasti järkevintä tehdä tuollainen heti kättelysssä. Varsinkin kun tulee ajeltua vähemmän sukkasillaan. Ainakin tämä vakio sdi-kone on sellainen että menee aivan hetkkessä ihan tuhaennen tukkoon jos ei anna kunnolla käskyä. Emännän parinkin päivän ajon jäljiltä saa aina polkea ihan tosissan että saa taas normaalin herkkyyden takaisin. Ahdinhan ei tosiaan ota tehoa kampuralta juuri nimeksikään jos sille ei anneta ilmaa. Tasanopeuksisessa maantieajossa/ tasakaasulla se huutaa ja ahtaa ihan turhaan. Se miten tuon bypassin toteuttaa ei olekaan tässä sovelluksessa mulle ihan selvä juttu. Jos olis turbo kaverina niin silloin olis itsellä parempi käry asiasta. Olisko viisaamilla ideoita?
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja muuris »

Siis saahan se remmi kokoajan ilmaa, bypass aukasee kanavan imu- ja painepuolen välistä että remmin yli ei ole paine-eroa. Kuten aiemmassa viestissä kirjoitin, on se tehonkulutus painesuhteesta ja pyör. nopeudesta pääosin kiinni.

Mutta pelkkä on-off bypass on aivan arsesta varsinkin jos ei ole turboa kaverina. Aluksi ei mitään ja jossain välissä remmi alkaa huutaa ja paineet tapissa. Siihen kyllästyy äkkiä kun joko ahdin huutaa tarpeettomasti kevyessäkin ajossa tai tietyssä tilanteessa kaasua joutuu painamaan turhan paljon, ja taas tulee se muulin potku. Paljon nätimpi niin, että kaasupoljin on jossain määrin ahtopaineen pyyntö kuten uudemmissa turbovehkeissäkin. Tuon voi toteuttaa ilman täyssähköistä ohjaustakin aika helposti. Nimenomaan tässä se on helppo kun ei ole turboa mukana..
Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

Tuli jotenkin mileen bypassiksi G60 koneen "kierrätysventtiilikaasuläppä" härveli. Kävisköhän sellanen mitenkään suoraan tai modifioituna?
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tattista. Kuten huomaatte niin paljon on itsellä vielä opiskeltavaa tän suhteen. Kiitos Kim tosta g 60 vinkistä. Täytyy tutustua miten se on suunniteltu toimimaan ja saako siitä sopivan suoraan tai modaamalla.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

ramikoo kirjoitti:Tattista. Kuten huomaatte niin paljon on itsellä vielä opiskeltavaa tän suhteen. Kiitos Kim tosta g 60 vinkistä. Täytyy tutustua miten se on suunniteltu toimimaan ja saako siitä sopivan suoraan tai modaamalla.
Jos tekis Toyota-tyyliin kaasuläpällisen dieselin niin vois suoraan lainata bensakoneista sen bypassin.
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja muuris »

Leiffi kirjoitti: Jos tekis Toyota-tyyliin kaasuläpällisen dieselin niin vois suoraan lainata bensakoneista sen bypassin.
Noh, tuossa ei minustabole mitään järkeä kun saadaan sekä on-off bypass että enemmän virtausvastusta imupuolelle.. Lisäks semmoinen pieni bensaturbon pössisventtiili ei välttämättä riitä, samasta nimestä huolimatta käyttötarkoitus ihan eri. Bensavehkeessä se aukeaa kun kaasu on jo nostettu eli turbon ilmantuotto on laskemassa muutenkin, remmiahdin tuottaa saman ilmamäärän koko ajan.

Mulla on bypassina ihan normaali kaasuläppä.

Jos tuo bypassin ajatus tuntuu vaikealta niin alkuunsa suht hyvin toimiva ratkaisu on kaasupolkimesta bypass-läpälle vaijeri niin, että täyskaasulla läppä on kiinni ja kaasu vapautettuna täysin auki. Järkevällä vipusuhteella ei tarvi kuin pari minuuttia käyttää säätelyyn niin siinä on kaasun (=tarpeen) mukaan säätyvä ahtopaine ja pääsee ajelemaan, voi siirtää hienompien ohjausten rakentelun tulevaan.
Aki-76
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 11:24

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Aki-76 »

ihan normi pieni kaasuläppä toimii dieselissä hyvinkin by-passina,eli jos pumpulle tulee vaijeri on semmoisen rakentelu aika helppo homma.vähän vetojousta ja kierretankoa säätöö niin on helppo ja yksinkertainen.
Jos pumpulle tulee sähköllä ohjaus muuttuu tilanne hieman haastavammaksi mutta esim andruidilla servo ohjaus joka haistelee suoraan kaasun asentoa (vaikkapa potikasta suoraan) ja säätää kaasuläppää sillä tiedolla.

Ideahan molemmissa on että pintakaasulla lasketaan suurin osa paineesta takaisin remmin imupuolelle ja saadaan parempi polttoainetalous ja pienempi moottorin kuluminen.Kaasun pohjaan painaminen sulkee läpän ja moottori saa täydet ahdot samantien.

ps.G60 golffin kaasuläppä/py-bass toimii juurikin näin ja toimii yhdellä vaijerilla ja parilla säätötangon pätkällä,nerokkaan yksinkertainen laite =)
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

muuris kirjoitti:
Leiffi kirjoitti: Jos tekis Toyota-tyyliin kaasuläpällisen dieselin niin vois suoraan lainata bensakoneista sen bypassin.
Noh, tuossa ei minustabole mitään järkeä kun saadaan sekä on-off bypass että enemmän virtausvastusta imupuolelle.. Lisäks semmoinen pieni bensaturbon pössisventtiili ei välttämättä riitä, samasta nimestä huolimatta käyttötarkoitus ihan eri. Bensavehkeessä se aukeaa kun kaasu on jo nostettu eli turbon ilmantuotto on laskemassa muutenkin, remmiahdin tuottaa saman ilmamäärän koko ajan.

Mulla on bypassina ihan normaali kaasuläppä.

Jos tuo bypassin ajatus tuntuu vaikealta niin alkuunsa suht hyvin toimiva ratkaisu on kaasupolkimesta bypass-läpälle vaijeri niin, että täyskaasulla läppä on kiinni ja kaasu vapautettuna täysin auki. Järkevällä vipusuhteella ei tarvi kuin pari minuuttia käyttää säätelyyn niin siinä on kaasun (=tarpeen) mukaan säätyvä ahtopaine ja pääsee ajelemaan, voi siirtää hienompien ohjausten rakentelun tulevaan.
ei bensaturbon vaan bensaremniahtimen bypassi jenkkikoneista. Ei ole on-off kun alipaine ohjaa. Mutta tollanen polkimesta toimiva bypass varmaan parempi, se ei tosin kierrätä painetta takaisin vaan estää paineen muodostumisen, Roots on edelleenkin vaan pumppu, ei ahdin, siksi se pyörii kevyesti tyhjää.
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja muuris »

Leiffi kirjoitti:ei bensaturbon vaan bensaremniahtimen bypassi jenkkikoneista. Ei ole on-off kun alipaine ohjaa. Mutta tollanen polkimesta toimiva bypass varmaan parempi, se ei tosin kierrätä painetta takaisin vaan estää paineen muodostumisen, Roots on edelleenkin vaan pumppu, ei ahdin, siksi se pyörii kevyesti tyhjää.
Kyllä se käytännössä on on-off verrattuna tuohon vaijeriin. Kaasu vapautettuna on imusarjassa alipaine, siispä bypass ohittaa remmin. Mitä käy, kun painat sen verran kaasua että imusarjan alipaine menee nollille? Silloinhan bypass ei ole käytössä ja tulee täydet ahdot. Eli pienellä kaasun asennolla on (kaasuläpällä) kuristettu sdi ja jossain vaiheessa päsähtää täydet paineet. Tuo ohjaus toimii isossa bensakoneessa, kun osakaasulla on alipainetta muutenkin, ilman ahtamistakin jo kelpo vääntö ja täyskaasulla on imusarjan paine 0:n sijasta se remmiahtimen max.

Tuo em vaijerisysteemi taas toimii portaattomasti niin, että pintakaasulla imusarjan paine on 0, puolikaasulla esim 0,3bar ja täyskaasulla täys ahtopaine.

Ei varmaan tässä topikissa tarvi keskittyä siihen terminologiaan, onko rootsilla sisäinen painesuhde vai ei. Se kun on ihan epäoleellinen juttu, kuitenkin käytännössä se käyttäytyy samoin bypassia ajatellen, plussana vaan se topikin alkupuolellakin mainittu alhainen tehonkulutus vapaalla pyöriessään.
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Akin puheille hieman kuvallista sisältöä:

Kuva
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

muuris kirjoitti:
Leiffi kirjoitti:ei bensaturbon vaan bensaremniahtimen bypassi jenkkikoneista. Ei ole on-off kun alipaine ohjaa. Mutta tollanen polkimesta toimiva bypass varmaan parempi, se ei tosin kierrätä painetta takaisin vaan estää paineen muodostumisen, Roots on edelleenkin vaan pumppu, ei ahdin, siksi se pyörii kevyesti tyhjää.
Kyllä se käytännössä on on-off verrattuna tuohon vaijeriin. Kaasu vapautettuna on imusarjassa alipaine, siispä bypass ohittaa remmin. Mitä käy, kun painat sen verran kaasua että imusarjan alipaine menee nollille? Silloinhan bypass ei ole käytössä ja tulee täydet ahdot. Eli pienellä kaasun asennolla on (kaasuläpällä) kuristettu sdi ja jossain vaiheessa päsähtää täydet paineet. Tuo ohjaus toimii isossa bensakoneessa, kun osakaasulla on alipainetta muutenkin, ilman ahtamistakin jo kelpo vääntö ja täyskaasulla on imusarjan paine 0:n sijasta se remmiahtimen max.

Tuo em vaijerisysteemi taas toimii portaattomasti niin, että pintakaasulla imusarjan paine on 0, puolikaasulla esim 0,3bar ja täyskaasulla täys ahtopaine.

Ei varmaan tässä topikissa tarvi keskittyä siihen terminologiaan, onko rootsilla sisäinen painesuhde vai ei. Se kun on ihan epäoleellinen juttu, kuitenkin käytännössä se käyttäytyy samoin bypassia ajatellen, plussana vaan se topikin alkupuolellakin mainittu alhainen tehonkulutus vapaalla pyöriessään.
En kyllä ymmärrä mitä eroa alipaineella on bensassa ja dieselissä kaasuläpällä tehtynä ? Täyskaasulla täydet paineet, puolkaasulla 0, läppä kiinni -0.8 , esimerkiksi. Haittaahan se läppä tietenkin virtauksia mutta Toyotahan on sillä parantanut osatehon hyötysuhdetta vähentämällä turhaa koneen läpi pumpattavaa ilmaa. Samaa tekee Scania nykyään, se vaan taitaa vaatia vähän enemmän testausta että saa mitään hyötyä.
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Olettaisin että nykydieseleissä tuota läppää käytetään jotta egr toimisi tehokkaammin kun imusarjassa on alipainetta.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Ot
ja nykyisissä sisun koneissa samaa, eli mitä valtra käyttää. Osakaasulla laitetaan läppää kiinni jotta saadaan pakokaasuista kuumempia > hiukkas suodatin lämpeneis ja toimisi näin paremmin...
Miedoista juomista pirtu on paras.
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun suorasuihkutusdieselin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja muuris »

Leiffi kirjoitti:En kyllä ymmärrä mitä eroa alipaineella on bensassa ja dieselissä kaasuläpällä tehtynä ? Täyskaasulla täydet paineet, puolkaasulla 0, läppä kiinni -0.8 , esimerkiksi. Haittaahan se läppä tietenkin virtauksia mutta Toyotahan on sillä parantanut osatehon hyötysuhdetta vähentämällä turhaa koneen läpi pumpattavaa ilmaa. Samaa tekee Scania nykyään, se vaan taitaa vaatia vähän enemmän testausta että saa mitään hyötyä.
Oleellinen ero on siinä että V8 bensa imusarjan painella 0 kulkee kivasti ja sdi imusarjan paineella 0 ei mene mihinkään.

Mainitussa bensakoneessa se normaali kaasupolkimen liike on aina alipaineen puolella (-0.8 ... -0.1) ja WOT on sitten 0/ahtoa.

Sitten taas dieseli on normaalisti välillä 0 ... täydet ahdot. Tuo mainitsemasi malli tekisi minusta sdistä (hieman karrikoiden) mallia tyhjäkäynti / täyskaasu ilman sitä pedaalin liikettä välissä, jolla 99% ajosta suoritetaan. Jollekin ehkä kelpaa, mutta samalla vaivalla sais sivistyneemmänkin..
Vastaa Viestiin