Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
Hilari
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2014, 09:09
Paikkakunta: Oulun seutu

Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Hilari »

Eli ongelmana on ahtimen valinta toyotan 1hd-t koneeseen.
Eli 4,2l suorasuihkari.
Kokeiltu on vakiopilleriä. ok 200hv asti.
Hx35w 12 pesä ja 59/56 siivet. Toimi kohtu hyvin, pieni viive heräämiseen, heräsi jossain 1500 tuntumassa ja pari kiloa työnsi 2300 kiekalla. Puutui sitten täysin 2800 kiekkaan mennessä. Savun määrä riittävä vaikka painetta 2bar. tehoa 1,5 bar ahdoilla 260hv:tä / 500nm ja 2 bar ei juuri eroa.
Sitten kokeilin hx40 superia portillisella 18 pesällä ja herääminen huononi 1800-1900 kierrokseen ja täysi hönkä tälläkin päällä 2500 kierroksella. Savun hälvyttämiseksi tarvi n. 2,5bar ahdot. Tämä ei puutunut ylhäällä mutta huono arkikäytössä ja maastossa. 80 matkanopeus kun on 1700 kierroksella automaatilla niin viive 3-4s luokkaa että lähtee vetämään.
tehoa melekein 300heppaa, vääntöä 530nm.

Jotain pitäs tehdä:

Vaihtoehto a:

Eli mielessä kävi sellainen että laittaisi kaksi ahdinta tuohon siten, että pieni (hyllyssä40/40 schwitzer s1) olisi mukana alhaalta, imisi ilman ison ahtimen läpi ja pakokaasut siitä herättelemään isoa ahdinta.
Isoksi ahtimeksi sitten nykyinen hx40 tai siihen löytyisi hx55 16 pesällä portillisena siivillä 70/64.
Iso ahdin lähtisi mukaan ahtopaineen noustua esim. n. 1bar tuntumaan , ohjaus perus ulkoisella hukkaportilla.
Ainut mikä arveluttaa on se, että iso ahdin työntäisi ilman tuon pikku turbon läpi. Onko se nyt sitten tulppa tässä tapauksessa ja kertautuuko nuo paineet jotenkin tässä leikissä?
Jos idea voisi toimia teoriassa, pitäisikö pienen ahtimen olla kuitenkin esim. hx35 kokoluokkaa isommalla kompuralla, ettei ahdista, mutta siinä sitten pilleri pakopesä, jotta herää hopusti.

Tällä tavoiteltas hyvää arkikäytöstä ja hyvin rokkaavaa yläaluetta. Tarvisko paljoa yli 1,5 bar ahtoja hx55:lla.

vaihtoehto b:

Hommaa tuohon hx35 tai hx40 superin nro 16 pakopesällä ja tyytyy siihen mitä saa.

Toki hyllyssä on raju kisanokka ja mynän tekemät isot suuttimet... tuskin olisi huono näinkään.

varmasti lähtee se 350 heppaa mutta sillä ei ole mitään merkitystä jos käytös on kuin lahnalla.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Jos tilaa on niin laita 2. On aivan ylivoimainen yhteen ahtimeen verrattuna. Pieni ahdin ei muodostu pullonkaulaksi, koska matalapaineahtimella jo 1,0 bar esipaineistus lähes puolittaa korkeapaineahtimen läpi menevän tilavuusvirran, riippuen lämpötilan noususta.

Minulla on 1,9 TDI:ssä 36,8mm otolla oleva korkeapainekompura ja virtaus riittää varmasti yli 400 hepan. Tällä hetkellä loppuu kakku kesken 300 hp:ssa. Matalapaineahdin tuottaa 1,0 bar paineen ja maksimiahtopaine on 2,7 bar. Pakopaineet pysyvät alle ahtojen aina maksimikierroksille, eli 5500 rpm asti.

Paljonko tässä on maksimikierrokset?
Hilari
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2014, 09:09
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Hilari »

Kierroksia max. 4500 joista vetävät menee lähelle 4000.
Se paras vetoalue olisi 2300-3500 .
Suurin teho saisi tulla tuolla 3500 tuntumassa.

Eli olisiko tilanne nyt niin, että toteutus olisi tällainen:
Kuva

Joten ahtimien ei tarvitsisi olla välttämättä ämpäreitä, jotta compo toimisi?

Jos haviteltaisiin hyvää käytöstä ja n. 300hv tehoa, olisiko tuolle pienelle s1 schwitzerlle sopiva kaveri esim. hx35 superi. Onko hx40 superi sitten hulluttelua näille tehoille.
Holsettiin pakopesä kokoluokkaa 12-16 ja pikkuahtimen pakopesä taitaa olla luokkaa 6-8 eli silloin se ei ainakaan ahdistaisi sieltä.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Näyttää erikoiselta tuo cumminsin systeemi. BW:n R2S on perinteiseen tapaan toteutettu
Kuva Tuon imupuolen bypassin (ja tietty myös EGR:n) voi jättää pois.

HX40 super on ihan sopivan kokoinen, koska herää 2-portaisessa nopeammin kuin yksinään, eikä sillä tarvi tuottaa painetta kuin 1 bar, jos kokonaisahtopaine on 2,5 bar. Tällöin korkeapaineahtimen painesuhteeksi tulee n. 1,8. Tuohon turbiinien välille tulevaksi ulkoiseksi hukkaportiksi riittänee 38-millinen.

HX35 superissa pakopuoli on turhan tukkoinen. Voisi toimia perus HX35:n pakosiivellä ja isolla pesällä hyvin. Minulla on tuossa 1,9:ssä GT40 matalapaineahtimena. Siipikoot muistaakseni 66/59mm.

Koska näinkin iso moottori on kyseessä, saattaa korkeapaineahdin kyllä olla lähellä tukehtumisrajaansa. Koitan etsiä tuohon sopivan kompurakartan, niin voin tehdä laskelmia.

Edit. Näyttäisi tuossa cumminsissakin olevan läppä kuvassa punaisella näkyvässä osassa, eli samanlainen systeemi kuin BW:llä. Bypassin kanssa toimisi pienelläkin korkeapaineturbolla, mutta läpän ohjaus voi tuottaa haasteita.

Edit. Tarkentava kysymys: Onko tässä ollut tai tulossa välijäähdytintä?
Viimeksi muokannut Markus L, 24 Marras 2014, 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tästä kato valmispaketti: http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtop ... f=16&t=536" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

diffas kirjoitti:Tästä kato valmispaketti: http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtop ... f=16&t=536" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo vaikuttaisi ihan sopivalta.
Hilari
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2014, 09:09
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Hilari »

Tuossa olis varmaan aika passeli paketti. Tilan ahtaus vaan taitaa tulla tuon kanssa ongelmaksi.

Mihin tuo ahtopaineen kertautuminen perustuu.
Eli nyt kaaviota ajatellen by-pass pois ja ison ahtimen paineputki ainoastaan pienen imuun? Vai jääkö y-haara jäljelle ilman venttiiliä. Voiko toimia ilman venttiiliä mitenkään ?
Pällistelin sprintterin pellin alle siellä oli mun mielestä homma kuten tuossa bw:n kaaviossa ja by-passin tilalla y-haara.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Mnii, en tiedä pystyykö tuota pakettia itse hirveen paljon pienemmäksi sovitella. Tos vaan olis sopivasti kaikki tarpeellinen olemassa jo about. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Onko VNT täysin poissuljettu vaihtoehto? Esim. tuollainen vapaasti varastosta löytyvä BW S360V, joka herää vähintään yhtä hyvin ku hx35 #8 pesällä, mutta riittää yhtä pitkälle ku HX40 isolla pesällä.
Hilari
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2014, 09:09
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Hilari »

Tuo vgt/vnt oli aluksi mielessä, mutta se ohjaus on kai haastava ja joillakin on ollut ongelmia siinä, että kerää ahtoja pitkään ja hartaasti.

Mutta tähän kaksoisahtamiseen. Miten tällä compolla kävisi.
Schwizer s1 hyllystä korkeapaineturboksi siivet luokkaa 43/41.
Matalapaine ahtimeksi hx40 superi.

Mun mielestä pelkästään yhdellä ahtimella käytettäessä hx40 superia pitäs tuohon moottoriin saada tarpeeksi ilmaa 1,5-2 bar ahtopaineella tuohon 300hv tehoon.

Miten ilmamäärä käyttäytyy kaksoisahdetussa. Eli tarvitaanko se 2,5-3 bar paine, että saadaan sama ilmamäärä kuin yhdellä ahtimella.
Eli pieni ahtaa kilon luokkaa ja matalapaine toisen mokoman?
Tuleeko tuosta pikku ahtimesta tulppa kun hx40 alkaa elämään kunnolla?

Pikku schwitzeri lykkää varmasti toista kiloa 1500-1700 kierroksen väliin joten onkos tällä kaksoisahtamisella mahdollista saada ns. täydet ahdot käyttöön 2000 kiekan tuntumaan?

Tulisi aika miellyttävä moottori, ainut mikä arveluttaa on vain tuo kova ahtopaine kaksoisahdetussa vs. yhdellä ahtimella.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

VNT on väärin säädetty jos kerää ahtoja pitkään ja hartaasti. Mutta ymmärrän kyllä jos joidenkin huonojen kokemuksien takia et halua itse kokeilla.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Tuossa aloitusviestissä kirjoitit, että tarvi 2,5 bar ahtoja hx40 superilla 300 heppaan. Tarvittavaan ahtopaineeseen vaikuttavia muuttujia, joihin ahtimen koko vaikuttaa, ovat moottorin täytössuhde ja ahtoilman lämpötila. Jos ahtimet toimivat yhtään järkevällä alueella, muutokset ovat melko mitättömiä, joten tarvittava ahtopaine on sama, käytät sitten yhtä isoa tai kahta ahdinta.

Paineiden kertautuminen perustuu kompressorien painesuhteisiin. Jos matalapaineahtimella tehdään ensin 1 bar painetta, on sen painesuhde silloin n. 2, koska normaali ilmanpaine on 1 bar. Tällöin matalapaineahtimen tekemä absoluuttinen paine on siis 2*1bar=2bar. Jos tämän jälkeen korkeapaineahtimella ahdetaan painesuhteella 2, kokonaispaineeksi tulee 2*2bar=4bar. Tästä kun vähennetään normaali ilmanpaine, saadaan kokonaisahtopaineeksi 3 bar.
Hilari
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2014, 09:09
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Hilari »

Tuo 2.5bar tosiaan tarvi. Vakiot suuttimet ja nokka.
Uusi nokka huomattavasti rajumpi silminnähden. Asteita en lonkalta muista. Suuttimet on nyt tavalliset isot yks vaiheiset versus vakiot denson kaksivaiheiset.

Eli jos tämän toteuttaisi noilla hyllystä löytyvillä ahtimilla niin esim. Korkeapaineahdin tuottaisi ensin n. Kilon paineen ja siinä vaiheessa 50mm hukkaportti alkaisi päästämään pakokaasuja matalapaineahtimelle.
Eli se 2-3bar tulee aika helposti.
Mistä tuon pikku schwitzerin painesuhteen pystyisi laskemaan. Onko kokeileminen ainut keino tietää miten nuo toimii :) x
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Korkeapaineahtimen painesuhdetta on vaikea määrittää tarkasti laskemalla. Turbiinin ohivirtausta muuttamalla tuohon pystyy vaikuttamaan. Minulla on tuossa TDI:ssä VNT sähköisellä ohjauksella korkeapaineahtimena, joten siinä on helppo säätää ahtopaine halutulle tasolle ohjainsiipiä kääntämällä. Turbiinien välinen hukkaportti aukeaa kerralla, mutta ahdot eivät pääse notkahtamaan.

Siihen ulkoiseen hukkikseen kannattaa laittaa vaikka kilon jousi ja sitten hienosäätää bleedillä sopivalle tasolle.
JMH
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Marras 2014, 22:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja JMH »

Näiden 2-stage ahdin systeemien kanssa kannattaa huomata, että jos matalapaineahtimella otetaan vähänkin kovempia painesuhteita, niin tarvii myös ahtimien välissä olla välijäähdytys. Muuten voi korkeapaineahtimen kompurasiipi alkaa virua.
Eicca_
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 02:49
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Toi mun bw twini setti on kyllä todella kompakti jos nyt en ihan väärin muista niin pitäs mennä ihan kevyesti hodarin kattilahuoneeseen, mahtuu meinaan tollaisen poikittais koneisen vokkelonkin tulipellin ja koneen väliin pikku lekomisella. Voin ottaa lisää kuvia ja mittoja jos kiinnostaa ja hinnasta voidaan keskustella 8-)
http://www.tolkkifoorumi.com" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.facebook.com/Bogeyracing" onclick="window.open(this.href);return false;
mortti
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Touko 2013, 17:15
Paikkakunta: nokia

Re: Kaksi ahdinta vai yksi sopiva?

Viesti Kirjoittaja mortti »

Suosittelisin himpun isomman ahtimen ensimmäiseksi ahtimeksi antaa anteeksi säätäessä tai jos päädyt tuohon versioon niin hukkaportti pitää mitoittaa suuremmaksi ja miettiä että kaasun nopeus ei tee tepposia vetovasteen siirtyessä isommalle ahtimelle. Koska pakokaasuhan menee kovemmalla nopeudella juuri sieltä pikkuahtimmen nielun kautta jolloin vetovastuu ei siirrykkään kuvitellusti. Ahtimien välinen imuilman jäähdytys leventää pikkuahtimen toiminta aluetta mutta kannattaa kärsivälliseti kokeille eri säädöillä kompinaatiota se palkitsee stage ahtamisessa :D
Vastaa Viestiin