kompurasiipi teoriaa ?

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Katselin tossa eri billet-siipi vaihtoehtoja eräältä valmistajalta ja aloin miettimään että mitä eroja on eri siipimäärillä ja tyypeillä esim. pitkä + lyhyt tyyppi vs. pelkkä pitkä siipi ? Jotain epämääräistä ja ristiriitaista tietoa löytyi netistä, esim. Garretin uusi kehuttu GTX siipi on 11 x pitkä siipi mutta joku aika sitten eräs jenkkifirma toi markkinoille 6 + 6 siiven jonka väittää olevan tehokkaampi kuin Garrett GTX. Riippuu ehkä tietenkin moottorista ja käyttötarkoituksesta.
Viimeksi muokannut Leiffi, 22 Joulu 2013, 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ainaha mainosmiehet sanovat että oma tuote on parempi kuin kilpailijan. :) Ite siirryin gtx sarjaan lähinnä et saa enempi painepuolta ja leveämpää karttaa.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

diffas kirjoitti:Ainaha mainosmiehet sanovat että oma tuote on parempi kuin kilpailijan. :) Ite siirryin gtx sarjaan lähinnä et saa enempi painepuolta ja leveämpää karttaa.
Joo, GTX siivillä on aika hyvän näköinen kartta, se 6+6 siipi luultavasti virtasi vähän paremmin leveyden kustannuksella millä ei niin merkitystä jossain pullingissa ja drag racingissä.
Ratakäyttöön varmaan GTX-mallin 11 siipinen olis paras jotta herää hyvin eikä sakkaa heti pienillä kierroksilla.
Viimeksi muokannut Leiffi, 22 Joulu 2013, 22:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tekeeks noi niinku kopiosiipiä jostain olemmassa olevista vai jotain omia? Pitäshän tuosta tietää kompurakarttakin, jotta tietäis mitä tilata. Saahan noita gtx siipiaki aika pienellä trimmillä halutessaan, jos painetta haluaa vielä enempi. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

diffas kirjoitti:Tekeeks noi niinku kopiosiipiä jostain olemmassa olevista vai jotain omia? Pitäshän tuosta tietää kompurakarttakin, jotta tietäis mitä tilata. Saahan noita gtx siipiaki aika pienellä trimmillä halutessaan, jos painetta haluaa vielä enempi. :)
Jonkunlaisia kopioita joissa voi yhdistellä eri rakenteita eri ahtimista, näin luulisin. En tiedä kuinka paljon noilla suurilla valmistajillakaan on "omaa", eiköhän ne ole noiden tutkimuslaitosten kuten NREC kehittämiä ratkaisuja joita eri valmistajat sitten ostaa.

Kompurakarttoja noista erikois siivistä on turha odottaa, eihän niitä oikein löydy Holsetiltakaan eikä Garretiltakaan kaikkia. Sen takia tässä mietiskelin noita eri rakenteita jotta vois tietää ilman karttaakin miten ne suunnilleen toimii.
Melitos
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Touko 2013, 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Kompressorin ahtain paikka on siinä imupuolella. Kun puolet siivistä ei ole tukkimassa tuota imupuolta niin saadaan suurempi virtaus.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Melitos kirjoitti:Kompressorin ahtain paikka on siinä imupuolella. Kun puolet siivistä ei ole tukkimassa tuota imupuolta niin saadaan suurempi virtaus.
jostain kirjasta just lueskelin että tollanen GTX siipi toimii hyvin pienemmillä ahtimen kierrosluvuilla mutta maksimiin ja vähän yli pyöritettävissä ahtimissa pitkä+lyhyt versio toimii paremmin. Garretti tais suunnitella ton GTX siiven alkujaan Catin surullisen kuuluisiin sarja-ahdettuihin moottoreihin, myöhemmin toivat jälkimarkkinoille ja laittoivat mainosmiehet hypettämään sitä jonain yybersiipenä.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
5+5 lapanen virtaa paremmin, mitattu bmw,n kuorissa garrett 2260.
Mutta rasite siiville tulee liian suureksi, eivät kestä, kaksi rikkoontunutta.
11 lapainen garrettin kopio toimii hyvin ja näkyy kestävän.
Kannattaa laittaa sellainen varaatio, joka menee ilman koneistusta vakio kompurakoteloon, ilma kyää riittää.
Turbiinisiiven vaihto kuuluu tähän pakettiin, muuten ei kannata tehokasta kompuraakaan laittaa.
jtm
Viestit: 148
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 16:31
Paikkakunta: kotka

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja jtm »

Minkäslainen virtaavuudeltaan on sitten tuo garretin gtb2260 versio Bemarissa, jossa on vakiona tuo

monilapainen ? Semmoinen taisi tulla 2010-2011 tienoilla.

Ei taida kuitenkaan billetin lukemiin päästä ?
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Molemmat, 5+5 ja 11 lapainen ovat tässä tapauksessa billettejä, kokeiltuna samanlaisissa ahtimissa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Voiko tuikun mielestä pelkästään siipien koosta arvioida mihin maksimitehoihin ahdin riittää?

Esimerkki billettisiipinen ahdin. Kompurasiipi 44.5/71 (extended, 7+7) ja pakosiipenä 56mm jättöinen siipi.

Mie oon käyttänyt arvioinnissa aina kompuran ottoo, mutta tän keskustelun perusteella ei oo niin yksinkertaista.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä voi, mutten oikein nyt osaa sanoa, kun noista uusista siivistä ei ole mitään karttoja.

Kyllähän se ottopää vaikuttaa ilman määrään, se on selvä.
Mutta näillä billetti siivillä vaan siinä heräämisvaiheessa.
Silloin ei pakosiipi vielä vastusta ja samoilla moottorin kierroksilla avarammasta reijästä menee tieten enemmän ilmaa, josta seuraa parempi vaste ja nopeampi herääminen.
Haittapuolena se, että sakkausraja tulee tutuksi ...
Sitten kun ahdin on herännyt, niin ilman määrä kyllä lisääntyy vakiollakin ottopäällä ~siinä suhteessa paineeseen "kun se vakiollakin ahtimella tekisi, mutta karttaa ei vaan riitä".
Meniköhän oikein ...

Mutta kaikilla 2260 garretteilla, täysin vakiolla kompurakotelolla pääsee helposti siihen tilanteeseen lopussa, että ilmaa puskee "liikaa" amg-pakosiivellekkin.
Neljään tonniin (3,0L cdi) näyttäisi että jotain 2,2bar olisi max, olen koettanut "väkisellä" puskettaa 2,5baariakin, mutta ei mitään hyötyä, ilman määrä ei kasva enää. Olen tulkinnut sen siten, että pakosiipi ahdistaa. Kokeiltu monissa eri bemareissa ja mersussakin.

Billetti siipien tehosta sen verran että vanhaan 270cdi,n ahtimeen (2056) tehty muutos, vakioon koteloon billetti, pakosiiveksi 47mm mersun, mahtuu juuri ja juuri. Toimii erinomaisesti, pakosiipi nippanappa riittää, +300hv ahdin.
420cdi, ahtimet 1752, tai jotain. Taas billetti imusiivet /exteded tip ~54mm) ja em mersun 2056,n pakosiivet. Ei toimi, ahtaa siivet selälläänkin, syöttöjä oli pakko laskea johonkin 1100/450 tasoon.

Tuossa kuvatus 3,0L mersun V6,sta.
Amg,n pakosiipi ja vakioon kompurakuoriin 59mm, extented tip billetti.
Muuten normi setti, cooleri, taunpaippi, softa.
Ahtoja 2,1bar, 845/375.
Ahdin puskee ilmaa ihan ällistyttävästi, ohjelmaa ei ole edes "hierottu" mitenkään, kaikki osaa tuollaisen tehdä, ei tarvi tietää mitään koko ahtimen spekseistä, sen kun laittaa vähän lisää ahtoja, sekä syöttöjä, ja valmistautuu nostelemaan käsiä ja huutamaan hurraata.

Kuva
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Itellä on kans varmaan täs talven aikana siipien päivitys ajankohtainen tähä nykyiseen ahtimeen. Tarjolla olisi kolmeakin eri kokoa ja nyt onkin vaikein sitten päättää et mitähän lähtis kokeilemaan.

Tohon 47.2/63.4 gtx siipeen olisi tarkoitus pultata isompi pakoropeli. Nykyinen on mitä luultavammin kovin pieneksi käyvä, kokoahan on 53.9/47. Vaihtoehtona on tarjolla seuraavia: 56.5/52, 56.5/53.5 ja 60/55. Tarkoitus olisi saada toki lisää ahtoa ja pienemmällä pakopaineella. Jonkunlainen kompromissi kuitenkin hakusessa, koska kyseessä kuitenkin käyttöauto jolla työnnetään vähintään se 30tkm/vuosi.

Varovainen toivehan olisi saada aikaiseksi ~2.8bar ahtoa ja tyyliin max. 3.3bar pakosia. Tehollisesti liikutaan siinä 350+hevosvoiman nurkilla. Eli siinä missä nytkin, mutta tarkoitus olis saada ahtojen kautta autoa vähemmän savuiseksi. Ei tuo kompura paljon tuosta yli tuotakaan. Loput tehot sit jos
tarve vaatii hoidetaan hassuilla jutuilla. :)

Alla muutama kuva mitä karttoja on tarjolla:

kompura
vakioturbiini 0.64
Vaihtoehto turbiinit: 56.5/52 ja 56.5/53.5 (pienellä pesällä)
Vaihtoehto 60/55 (pienin pesä)

Viimeisimmän siiven kaveriksi on saatavilla suoraan toki myös tälläinen kompura


Tässä on laitettu tekoon uudet pakosarjat ja niiden tuomat hyödyt tai haitat katotaan ehkä ennen kuin tehdään mitään uusia hankintoja. Ajatuksena kuitenki kytee takaraivossa joku pienipesäinen T3 twinscroll oleva ahin setti, semmoisen kun ehkä periaattees pitäisi heräillä paremmin. Esimerkki-ahtimena oon tohon miettinyt tuota gtx3067r 0.61ar twinscroll pesällä. Mahdollista toki tähän nykyiseenkin ahtimeen saada ehkä joku T3 laippainen twinscroll pakopesä, mut ne onki yleensä ilman hukkista ja sit meneeki hankalammaksi taas. :)

Autonahan siis toki, jos projekti menny ohi, 2.5tdi v6.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tarkoitatkohan sinä juurikin sellaista ahdinta, joka garrettilla on jo valmiina, gtx2863 ?
Kannattaako pyörää keksiä uudelleen.

Sinänsä hassu juttu kun aivan toisista lähtökohdista olen päätynyt vähän niinkuin samaan lopputulokseen omassakin autossani.
Itselläni on autoon tulossa ja pöydällä jo sellainen vnt, jossa olen nimenomaan pyrkinyt apinoimaan juuri tuota ahdinta.
Pakosiipi on mulla pikkuisen pienempi, muttamutta, luulisin tai toivoisin että 9-lapainen amg versio virtaisi 10-lapaista samankokoista vakiota paremmin, eikä niin kamalasti jäisi tuosta.
Kompura on monimutkaisempi, alunperin 2260 kuoriin tarkoitetusta, extented tip - mallisesta ~64mm siivestä on erikseen Taiwanissa teetätetty sellainen versio, jossa ottopää on noin 3mm suurempi, eli ~48mm.
Olen nimenomaan pyrkinyt tuohon 2863,n kompurakarttaan ja aavistuksen sen "päälle". Tarkoituksena parempi herääminen ja vaste kaasuun, nyt kun ei vielä vääntökäyrä oikein pomppaa pystyyn - jos sitä saisi vielä paremmaksi. :mrgreen:
Mielestäni realistinen tehon odotus tällä paketilla pikkuisen alle 400.

Omat kokemukset kovista paineista (~2,5bar ja yli), on sellaiset olleet, ettei oikein kannata, virtaukset ja niiden hallinta taitaa mennä "yli hilseen".

Entäpä jos kuitenkin päätyisit audin 2260,n.
Erittäin hyviä kokemuksia tuostakin ahtimesta muutoksen jälkeen - toimii joka tilanteessa vakiota paremmin.
Sullahan on autossa jo alipainelinja valmiina ja vnt,lle ohjauskin.
Vedä narusta - nauti kesästä.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

siis mulla nimenomaan on tällähetkellä autossa toi gtx2863r, mut siinä on niin onnettoman pieni pakosiipi - ainakin jätöltään. Pakopaineet on hirveet ja ei pysty oikeastaan tuottaa painettakaan yli 2.5barin, kun pakopuoli menee tukkeeseen. Uuden ahtimen tyyppihän olis joku gtx3063r noin niinku karkeesti, ellei ota sit tota 67mm kompuraa.. :)

Ja en oikein usko ton 63mm gtx kompuran 42lbs tuoton piisavan kyl 400heppaan, se 350 olis lähempänä tuotoltaan kyllä. Paitsi toki jos savu ei haittaa.

Ja joo vnt:ta on ollut, mutta sopivaa ei vielä ole löytynyt tohon 350 nurkille, koska pitää olla myös kompakti. BW bv55 vois olla ihan mielenkiintoinen, jos löytäis jostain spekseja...tai sit on kovin lähelle sama mikä on toi s200v.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Commonrailissa 42lbs/min pitäisi riittää 400 heppaan. Säteismäntäjakajapumpullakin pitäisi päästä aika lähelle.

Noista diffaksen vaihtoehdoista pienimmän pakopaineen saa varmasti tuolla 60/55 siivellä. Hukkaportillisessa ahtimessa pakosiiven ottopään kannattaa olla suuri, koska pakokaasujen energiasta menee tässä tapauksessa kompuran maksimivirtauksella n. puolet hukkaan. Pienellä pesällä saadaan virtaus tangetiaaliseksi ja isolla siivellä massavirta kohtalaiseksi. Näin akselille saadaan samalla pakopaineella suurempi vääntömomentti, kuin pienellä siivellä ja isolla pesällä. Isolla pakosiivellä on toki sitten enemmän hitausmomenttiakin, joka heikentää heräämistä.

Jos akselin sopivuutta kompurasiivelle haluaisi tarkemmin arvioida, pitäisi löytyä turbiinikartta, jossa näkyisi painesuhde-massavirtakäyrät eri pyörimisnopeuksilla ja lisäksi hyötysuhdekäyrät. Nyt käytössä olevilla pystytään lähinnä arvioimaan tarvittavan ohivirtauksen määrää. Jos se 63mm kompurasiipi riittää tehotavoitteeseen, en näkisi syytä vaihtaa isompaan.

Tuolla isolla siivellä olevassa pesässä näyttäisi olevan välikokoa parempi maksimihyötysuhdekin kartan mukaan.

VNT:llä pärjätään kohtalaisen pienelläkin pakosiivellä, koska kaikki pakokaasun energia pystytään hyödyntämään. Maksimivirtaus on ainoa rajoittava tekijä.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mikäli nyt ymmärsin oikein, mitä Markus kirjoittaa, niin olen samoilla linjoilla vahvasti.
Näissä ahtimissa on käytön kannalta tärkeä toimintaperiaatteellinen ero.
Hukkaportillisessa kun saavutetaan haluttu toimintapaine, niin sen jälkeen liikoja paineita pakosarjasta päästeätään "karkuun", niitä ei hyödynnetä, ne menee ikäänkuin hukkaan, tämä tilanne täytyy ahtimen valmistajan ottaa huomioon laittamalla aina sen verran suuri (ja "voimakas") pakosiipi, joka pystyy toimimaan vaikka pakokaasuja välillä päästetään hukkaan. Niitä pakosiipiä ei siis ole mitoitettu pelkästään max tehonkesto periaatteen mukaan, vaan on pitänyt ottaa huomioon muutakin, tästä käsittääkseni johtuu sellainen yleinen vaiva jossa pikku syötönlisäyksen jälkeen paine kasvaa, vaikka hukkaportti olisi auki, siipi on siis muista toiminnallisista syistä mitoitettu niin tehokkaaksi, ettei pienet hukkaportit pysty niitä pidättelemää ja vakio hukkaportti tehty pieneksi taas toiminnallisista syistä, ettei sen aukeaminen häiritsisi liikaa sähköohjatun systeemin toimintaa aaltoilemalla.

Vnt ahtimessa se pyydetyn ahtopaineen saavuttaminen taas on ikäänkuin "toivottu" tilanne, silloin voidaan ahtimen siipiä aukaista ja saadaan lisää virtausta, joka voidaan taas hyödyntää siinä pakosiivessä siten että se pysyy kuitenkin hyvällä toiminta-alueella, pakosiipi on siivet auki ikäänkuin liian väljä siihen reikäänsä, mutta lisääntynyt läpivirtaus kompensoi tilannetta, kaikki toimii.
Vnt ahdin ei toimi kunnolla, jos se ei pääse siihen tilanteeseen, jossa siipiä pitää aukaista, tärkeä juttu.
Jos ahtopyyntiä on liikaa, siivet on koko ajan liian kiinni, jotta kunnollista läpivirtausta pääsisi muodostumaan, painetta on, muttei ilmaa.
Jos vaan ahtimessa on varaa, niin pikku piikitykset ei haittaa mitään, ne on vaan hyväksi, silloin on päästy tilanteeseen, jossa ohjelma hakee "tasapainoa" virtauksen ja paineen suhteen, eli pystyy toimimaan oikein.

Onko diffas koettanut lyhentää ruiskutushetkeä.
Se ruiskutuksen loppumiskohtakin on tärkeä, 5-8 astetta jykk, commonrailissa.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Vakioahtimien kanssa kannattaa huomioida myös se, että EGR on saatava toimimaan jotenkin. VNT:n turbiini toimii muistaakseni yleensä parhaalla hyötysuhteella, kun siivet ovat 70-80% auki. Siipien avaaminen tästä lisää heikentää hyötysuhdetta, mutta tosiaan se läpivirtauksen kasvaminen tuo taas lisää energiaa akselille, joka kompensoi tilannetta. VNT toimii hyvällä ahto-pakopainesuhteella vielä turbiinin hyötysuhteen ollessa alle 50%.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja diffas »

tuikku kirjoitti: Onko diffas koettanut lyhentää ruiskutushetkeä.
Se ruiskutuksen loppumiskohtakin on tärkeä, 5-8 astetta jykk, commonrailissa.
Mulla on tossa ruiskutusaika aikalailla vakio. Softassa ruiskuaika on se mitä se on vakionakin, suuttimet ovat vaan 120% isommat about (speksattu +66%). Tai no mistäs tosta tietää, pumpussakin on toi 1800bar nestepää vakion (ehkä 1300bar) tilalla. Vakiona 39-40mg/str tuottaa 150heppaa ja nyt 39-40mg/str tuottaa sen 330heppaa. Ennakkoa on lisätty vakioon verrattuna pari kolme astetta.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En minä osaa mitään viisasten kiveä tuohon sanoa, kun en edes suostu nuihin tekemään ohjelmaa.
Kyllä sinä mahdat itse parhaiten tietää.
Yksi vaikeushan noissa on lisäksi se, että ei ole mitään mahdollisuutta kertoa polttoainemäärääkään oikein, kun mitään suutin- tai jännitekarttaa ei ohjelmassa tainnu olla.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Noihinhan on helppo tehdä softa. Kaikki tappiin ja sillä tulee 195-205hp. Tuonne pumpun aivoihin kun sais tolkkua niin koneissa olisi kyllä enemmänkin potentiaalia.

Pikkasen asiaa myös kompurasiivistä. Omassa s200v hybridissä on nyt GTX profiilin 50/72mm kompura ja 56mm turbiini. Kompura tuntuu tuottavan ihan kivasti ilmaa ja hyvällä hyötysuhteella. 2.9bar ahtoja ja 3.2bar pakosia reilussa neljässä tonnissa. Ahtimessa siivet selällään ja ahtaa tuon 83mg syötöillä. Huonosti mitoitettu ahdin tuli siis. Jostain syystä tässä versiossa ei vnt-siivet aukea kovinkaan paljoa. Huomenna tarkoitus askarrella tuohon rinnalle ulkoinen hukkis. Sitten uskaltaa syöttöjäkin lisätä.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

S200V Siivikon pitäisi saada osumaan pakosiipeen, joten joku rajoitin siellä varmaan on. Kannattaa katsoa jos ahtimen käyttää irti..
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kumpi lie sitten helpompaa. Turata se hukkis kiini vai soveltaa servolle lisää liikerataa...
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tai vnt vipua lyhyemmäksi?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Nytkin mennään niin likeltä keskiötä ettei ahtimen puolelta voi vipua lyhentää ollenkaan.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin