Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
dbwarrior
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Touko 2014, 07:22
Paikkakunta: Laukaa

Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Tämä on nyt vähän toisenlaista virittämistä mitä tällä foorumilla yleensä, mutta sen verran fiksua porukkaa täällä, että luulen saavani jotain fiksua keskustelua aikaiseksi :)

Tuossa koettanut ettiskellä löytyskö jo testattua tietoa miten vaikuttaa osakuorman kulutukseen VNT ahtimen ahtopyynneillä. Oisko parempi pitää ihan minimaalia ahtoja vai kenties etsiä jotain optimaalisempaa.
Sen verran luulen jo aiheesta sisäistäneeni, että AFR:n kasvaessa saadaan samasta polttoaineesta enemmän irti, jos pumppaus häviöt ei kasva isommassa suhteessa.

Käytännössähän tämä tarkoittaisi, että jos IQ 20 kuljettaa autoa tasaisella 100km/h@0,4bar(ahdot) Maf:n ollessa 700mg/str niin se olisi parempi kuin ahdoitta Maf:n ollessa 500mg/str. Olettaen että tuo 0.4bar syntyy pienillä pakopaineilla.

Mutta entäs sitten vaikka 1,0 ahdot jos MAF jaksaisi kiivetä 1000mg tasoille ? AFR arvot huitelis jo aika hurjissa luvuissa
Tämä lienee aika hypotettinen tilanne, sillä pakopaineet niin "suppuun" vedetyllä vnt:llä olisi lienee jotain 1,5-2bar
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Omasta talviautosta nostin kovien pakkasten aikaan osakaasualueelta ahtoja himppasen ylöspäin.
Lopputuloksena oli et lämmöt pysy pikkusen paremmin ylhäällä ja kulutus kasvoi 2-3 desiä satkulle.
Ja en tosiaan nostanut ahtoja kuin n.0,1bar

Tasasessa matka-ajossa syötön määrä on niin pieni et taitaapa se pikkunenki ahtopaineen nosto kasvattaa pakopainetta aika reilusti.
Tuossa mun Golffissa oli alkuun hieman turhan paljon ahtopyyntiä pikkusyötöillä ja moottorin käynti oli tosi raskaan tuntunen matka-ajossa kun pakopaineet huiteli 0,8-1barin tienoilla. Nyt kun matka-ajossa on pakopaineet 0,3-0,4bar ni auto tuntuu liikkuvan paljon heppoosammin.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
dbwarrior
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Touko 2014, 07:22
Paikkakunta: Laukaa

Re: Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Tuossa tutkailin orkkis ahtopyyntöjä tehtaan jälijltä ajalta jollloin oli se orkkis kkk03 ahdin turbona.

Kierroksilla 2500, IQ25:llä ahtopyyntinä 0,4 ja hukkis lähtökohtaisesti kiinni komennettuna. Toki tuossa on EGR:ää vielä mukana hillitsemässä typenoksidi päästöjä, joten mitään laskennalisia AFR lukuja vaikea heittää.

IQ 35@3000rpm kohdalla EGR on pois pelistä ja ahdot 0,77. EGR on pois tipahtaneena. Tuostahan tulee AFR:ksi lähelle 30:ntä.

Tuosta vois päästellä, että euro3 normin moottorissakin tehdaskin on päätynyt 30:nen lukuihin.

Jos ottaiskin tuon 30:ntä nyt AFR targetiksi testeihin.
IQ20=> MAF=500 => ahdot lähes 0
IQ25=> MAF=625 => ahdot 0,25
IQ30=> MAF=750 => ahdot 0,5
(!IQ on mm3)
Suurin ero nykyiseen on tuo IQ20:n ahto taso. Siellä on nykyisin 0,3:n ahdot ja siivikko selkeesti pienellään.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Itel on lambda 2-3 matka-ajossa. Vähän parempi response, mitä isompi, mutta voi kulutus nousta turhasta pumppaushäviöstä. Päälle 2 lambdalla ei oikein kulutukseen pysty enää positiivisesti vaikuttamaan.

Yhdellä (pienellä) ahtimella tuo response on varmaan muutenkin parempi, niin ei senkään puolesta niitä ahtoja tarvi kovin paljon olla.

Edit. Rail-paineella, ennakolla, swirlillä, puristussuhteella, palotilojen muodolla ym. tietty vaikutusta optimaaliseen lambdaan. ~2 aika karkea arvio
dbwarrior
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Touko 2014, 07:22
Paikkakunta: Laukaa

Re: Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Kyllä tuo 0,1 ahtoja tuntuisi olevan toimivampi arvo kuin 0,3.
Katellaan nyt tankillinen tätä työmatka köröttelyä, että syntyykö tuosta se pari desiä erotusta :)
dbwarrior
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Touko 2014, 07:22
Paikkakunta: Laukaa

Re: Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Pikku hiljaa alkaa olemaan säädöt kohdallaan.
Tällä hetkellä ahtopyynnit on optimoitu tuohon AFR30 haaurkkaan tuonne "ECO mode" karttojen puolelle.
ECO mode on tällä hetkellä käytössä kun vakkari aktivoidaan.
Sitten kun mennään pedaalilla niin ahdot on optimoitu parhaan responsen mukaan. Eli siellä on pikkasen enemmän vauhtia turbossa jo "pohjiilla"

Vielä pitäisi malttaa tehdä tarkat vertailut, että onko tuo "AFR30" se optimein kulutuksen suhteen.
Vekke
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Marras 2013, 21:38
Paikkakunta: Kitee

Re: Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja Vekke »

Tää noissa omissa projekteissa on myös mietityttänyt ja se miten sitä paremmuutta pystyisi mittaamaan parhaiten.Joten tämmöinen testausmenetelmä on mietittynä, mut en ole vielä kerinnyt kokeilla miten toimii käytännössä testeissä, kun en itse toistaiseksi osaa ohjelmia tehdä.

1. Eli teet jonkun ohjelman missä kaikki ohjelman arvot lukitaan kun painat kaasun esimerkiksi pohjaan. Itsellä tuo tavoitenopeus noissa testeissäni ollut 100 km/h vauhti mikä ns kiinnostaa eniten, eli ensin selvittää paljoko tarvitsee syöttöjä tasamaalla et vauhti pysyy noilla tietämillä. Eli lukitset sen ruiskutusmäärän. Periaatteessa selkeämpiä eroja saat jos asetat testinopeuden samalla kierrolukualueelle kuin mitä olis 100 vauhdissa mut vaihteeksi vaikka kolmonen, niin ei ilmanvastus hidasta niin paljoa ja ns tasaa tulosta.

2. Etsi mahdollisimman tasainen ja suora tienpätkä jonka pituus mielellään useamman kilometrin. Haet sillä normaalikaasun asennolla lähtövauhdiksi tuon 100 km/h tunnissa ja kun tulet tiettyyn merkkipisteeseen lyöt sen kaasun pohjaan ja samalla nollaat sekunttikellon. ajat sen testipätkän loppuun ja mittaat käytetyn ajan. Toistat testin muutaman kerran, että näät paljonko hajontaa tuloksiin tulee sekunneissa. Periaatteessa mitä pidenpi matka sen tarkemmat tulokset, mutta myös tuulen ja muiden tekijöiden vaikutukset kasvavat, eli ei ole ihan niin yksipiippuinen juttu. Voit myös mitata sen matkan niin siitä voit sitten laskea keskinopeuden. Keskinopeuden kautta taas voidaan takaisinlaskea paljonko enemmän tehoa tarvitaan, että keskinopeus nousee tietyn verran kovemmaksi.

3. Sit vaan eri ohjelmaa sisään ja testaamaan noita ahtopyyntejä, mut ihan yhtälailla ruiskutus ennakoita, nokan ajoituksia tms mikä vaikuttaa moottorin toimintaan.

Lähtökohtaisesti pieni ahtopaine on hyvästä miun tämänhetkisen tutkimustietojen perusteella, mutta missä se raja menee paljonko on paras en tiedä.

Tuloksethan ei ole samoja kaikilla autoilla vaan turbon mitoitus tms vaikuttaa tuloksiin. Desilitran erojen näkeminen tankkikulutuksissa on erittäin vaikeaa, vaikka aiheeseen olisi perehtynytkin, kun pienikin poikkeava ajo muuttaa tankin kulutusta aika helposti pari desiä.
Vekke
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Marras 2013, 21:38
Paikkakunta: Kitee

Re: Osakuorman BSFC , AFR ja ahtopyynnit VNT ahtimella.

Viesti Kirjoittaja Vekke »

Tässä on otettu lusikka kauniiseen käteen ja ruvettu itse opiskelemaan tuota ohjelman tekoa. Winolsilla homma ei lähtenyt luonnistumaan, mutta sain vinkin kokeilla vag edc suitea ja se olikin vähän helpompi tähän hommaan.

Potilaana on 1.9 tdi 130 heppanen a4 b6 ja 60 mg ohjelma tehtiin aluksi ja muutettiin paineohjatuksi järjestelmä ja vähän muutakin.

Tänään rupesin kokeilemaan tuota yllä olevaan menetelmää käytännössä. Lähdettiin 12 mg ruiskutusmäärästä joka siis asetettiin täyskaasuasennolle. Sen jälkeen 12 mg ahtopyyntikarttaa kokeiltii 9 eri versiota
0.0
0.05
0.1
0.15 jne aina 0.45 bariin asti. Testimatka oli 2.5 km auton mittarin mukaan, mutta se ei ollut tasaista vaan aluksi pientä ylämäkeä sit alamäkeä ja taas ylämäkeä. Ajoin molempiin suuntiin testit niin jo heti 0 barin ohjelmalla selvisi ettei suunnat ole tasavertaisia toisiinsa nähden.

No 0 barin ohjelman aika oli 2,14,21 ja 2,16,5, eli eroa toiseen suuntaan 2.3 sekunttia. Toiseen suuntaan aika oli 2,20,4 ja 2,22,2 eli sama noin parin sekunnin ero keskenään sinnekkin suuntaan.

tuo ensimmäiseen suuntaan tulleet ajat paras oli 2,12,01 0,25 barilla eli parannusta 2,2 sekunttia ja toiseen suuntaan paras aika 2,17,3 sekunttia eli parannusta enemmän 3,1 sekunttia. Näissä toiseen suuntaa ajoista huomasi, mikä vaikutus tuolla ahtopyynnillä on, eli alamäissä vaikka pyynti olisi ollut 0,1 yliahtoi auto alamäissä 0,3 baria, eli ei otettu kaikkea vauhtia hyödyksi mitä oli mahdollista. Kun ohjelma pyysi 0,4 baria niin alamäissä saavutettiin aina korkeammat vauhdit ja siinä ero oli persevakiolla mitattuna 5 km/h tunnissa ero.

Ajot ajoin nelosvaihteella ja lähtövauhti oli 70 km/h mistä vauhti selasi 57-84 km/h väliä ja moottorin kiekat 1500-2100 rpm väliä. Ajoja tehdessä toiseen suuntaan ajettaessa hajonta oli huomattavasti pienempää, kun lähtö oli pieneen ylämäkeen niin viivalle tultiin tasakaasulla ja ahdot olis samalla hehtaarilla. Toiseen suuntaan lähtö oli tasamaalla, niin oli liian helppo kaasulla passata nopeus viivalle, mut pohjalle jäi ahtoja mikä nopeutti alkumatkaa mikä taas näkyi maaliviivalle asti mikä teki hajontaa toisen suunnan mittauksiin.

No tästä tuli visio et laitan pyynnin sinne 1.0 bariin ja katsotaan mitä tapahtuu ja mitä auto ahtaa kovemmissa vauhdeissa. Pistin kolmosen sisään ja ja kiekat noin 3300 rpm ja siitä ylämäkeen kiihdyttämään, koska se toimi paremmin. Eli siitä ahdot lähti sit tippumaan ja kokoajan se syöttö oli sen 12mg. Siitä logi jonka illalla tutkin niin yllätys on aika kova mitä vakioauto 460tkm ajettu jaksaa ahtaa ja mennä laihalla seoksella.
rpm ahtopaine seossuhde
3300 1.0 77,3
2400 0,66 65,7
2037 0,45 57,4
1554 0,23 48,6

Eli aika laihalla menee. Huomemma kokeilen noilla pyynneillä mitä tuo jaksaa ahtaa, et tuleeko paras aika vai ei. Tuolla barin pyynnillä tuli huonoin aika, eli ei toiminut vaikka se suunta oli tuonne parempaan päin
Vastaa Viestiin