2015

Yleinen Tractor Pulling -keskustelu
tuoppi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta: EeKoo

2015

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Onko uusia isoja muutoksia tulossa? Uusia sarjoja, jotakin pois?

Imo, Kaikki kunnia Naaranojille että jaksaneet vääntää, mutta se luokka on kyllä jo ollut, ja varsinkin kun Mikko jätti leikin -on täysin kuollut. En ollu kyllä ikinä muutenkaan sen fani, toki sitä mitään vastaan jos joku muu tykänny..
En ymmärrä miks ihmeessä tää luokka pidettiin, Laineen luokka pois.. ? :roll: Se oli isojen farmien kans yks parhaista luokista / Laineen "sveitsiläinen kello" ferku toimi aina kuin iso peura, ihan helvetin hyvin ja oli yks parhaita vetonauloja ja esimerkkejä lajille minkälaisia koneita/vetoja tultas mielellään kattomaan.
Tän lajin elinehto on kuitenkin se synergia, kukaan ei jaksa yksin ajaa ilman kisaa jossei ketään kiinnosta ees kattoa / ketään ei kiinnosta kattoa sellasta et yks tai kaks luokassaan ilman kisaa ja hätspäts vaan viivalla eikä mihkään ikinä..

Tuo sama pätee siinä kun moititaan pro stockkia/Herleviä että ku ei niitä niin innosta, en ihmettele yhtään/ymmärrän kyllä hyvin että kun ei mitään kisaa, omien kesken vaan ajetaan ja noi vehkeet kun ei oo ihan halpoja ja euroopas pääasiallinen tavoite ja kunnon kisat ni miks täällä särkee koneita "syyttä suotta"..
Toki tässä sama kotimaan kisojen ja lajin hyöty, mutta tosiaan ymmärrän hyvin et jos pitkin hampain vain yks veto per kone ja laihoilla säädöillä. Siihen on vaan harvassa ne jotka lähtis, ei oo ihan halpaa lystiä käsittääkseni. Pikkusen oon uumoillu että joku vuosi niin esim. Pitkämäen musta saattaas kiekua puolta enemmän... ans kattoo.

Pikkufarmissa vähän sama juttu ettei oo oikein napannut. Ja se että kutonen/set nelosten seassa tekee siitä vähän jo lähtökohdiltaan huonon. Jakaminen taas ehken ei hyvä, turhan monta luokkaa ja äkkiä se tilanne että jokaisessa just yks tai kaks osallistujaa -> ei kisaa ja ymmärtää ettei ketään kiinnosta..

Mihin/miksi lie Mäntynen hävis, tai muut ka-luokasta, vaiko lähtikö kaikki kun Herleviltä ilmesty sellanen kapine jolle ei oikeastaan ihan heti voi pärjätä jos se toimii/on osaavalla kuskilla..?
Tää sama "ilmiö" isossa farmissa? Kun yks jolle ei pärjää millään (tosin pahat kielet joskus puhu että onhan sille pärjätty mutta ei enää kabineteissa..?) kun kyllähän Karvola anto sille koko rahan edestä ja yhen pytynkin ois kait vieny jossei viimestä kisaa ois diskattu joku vuos sitten ? niin en tiiä sitten onko sekin osa syy kun vähistäkin suurin osa lopettaa..
Mutta ne oli kyllä yksiä parhaita kisoja kun ottivat yhteen, Kalajoki ja 2010 oliko kun oli ehkä hienoin kapina ikinä, jmlauta että oli komiaa kisaa ja vetoja, monta kertaa haikeana katellu tubesta uusintaa :)
Ne Arton vedot varsinkin kun sillon se T TOIMI.. enneku se niin hiton hyvin sattuva ahdin suli.. oi niitä aikoja.

Tältä; https://www.youtube.com/watch?v=nb8nj5qR-bs" onclick="window.open(this.href);return false; se näyttää pullinki parhaimmillaan!

Modiin ois kans tilaa yhelle, kahelle toimivalle, sais Äyräväinenki "syyn" ihan kisata.. tieten raha ei kasva puissa, harvalla sitä, sekä intoa saati aikaa lähteä mukaan.

Ittelle mieluisimmat isot farmit aina olleet, 6k luokassa aika hyvin on kisaa, mutta 8k kärsii kans pahasti koneiden vähyydestä.
Tosin näistä varsinkin 6k luokka kärsii mielestäni ihan hitosti tuosta uudesta lavetin tyylistä --> (toki lähes kaikki muutkin!) viivalta lähetään, rajotinta vasten ilman ahtoja 60m rajalle, sitten levy maahan ja tups joka kone sammuu siihen.
Jotenkin mielestäni ihan järjetön systeemi, eikö toi ETPC sääntely lienee? Jotenkin siinä ei vaan oo mitään mieltä ja hienoa eikä näyttävyyttä kattoa tommosia vetoja, paljon parempi ole ennen kun näki oikeasti kenellä on voimaa kun sitä oikeasti puhkuttiin ja vedettiin siinä lopussa, nyt se on harvassa ne kerrat..
Luulisin ettei vetäjätkään niin innoissaan ole, ainakin jos ite ajaisin, en ois innoissani..

8k sarjassa massan ja nelikon ja hitauden ansiosta sentäs vähän samaa vielä.. Iso jussi varsinkin, onkohan yks tai kaks videoo niistä ties kuinka monesta kymmenestä, joissa se hädin tuskin uupuu, muuten lähes aina se vaan menee ja menee ja päätyyn asti, ihan ihme härveli.

4.5 superi kans hyvää kisaa, toivon hartaasti että foxy tulis vielä joskus takas, se on hieno peli 8-)

Tosta vielä loppuun, täydellinen esimerkki siitä mistä pullinkissa minun mielestä on kyse; savua niin satanasti, ääntä 8-) vauhtia, ja komeita vetoja

https://www.youtube.com/watch?v=13IZmOUnusI" onclick="window.open(this.href);return false;

Toi slaede vetää nykyään vielä ihan helevetin paljon rajummin kun siinä on se metanolikasi laitettu nokalle pitämään nuo trasmashit puhaltamassa, ainut mikä siinä "pilaa" koko homman on se sen kasin kiljuminen.. siis sinänsä omalla paikallaan muualla se kiljuminen kuulostaa hienolta, ko. kapineessa se vaan pilaa koko homman kun tuo tupla V12 jytinä häviää sinne alle...

Like this; https://www.youtube.com/watch?v=aIvbcCVg-g0" onclick="window.open(this.href);return false;

ps. kaikki tässä vain yhen omia mielipiteitä, ääneen ajattelua, ei pidä ottaa nokkiinsa, kenenkään, kiitos. Toivon että porukkaa on vielä jotka jaksaa pitää pullinkin pinnalla :)
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja diffas »

Jumalauta mitä kyytiä tos mentiin. Alkaa olee vauhtia ja tilanteita :) Iso TYKKÄÄ nappi tähän väliin
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
BKD
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Maalis 2014, 21:17

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja BKD »

Voi ristus mitä kätinää, homokyykkä(=j-kiekko) talipäiltä tuttua jargonia? Pitäisiköhän jollakin vähän löysätä karjala lippalakkia orastavan pälvikaljun päältä, käydä naisissa ja ymmärtää harrastuksen ja kilpailun ero? ;)
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

KA-luokka pilattiin sääntövapautuksilla kuten varoitettiin jo vuosia sitten. Kustannukset lähti käsistä, viimenen niitti oli ne metsäkonerenkaat jotka aiheuttaa voimansiirtorikkoja enemmän kuin kellään on varaa. 7k€ turbot ja 15k€ pumput ei ainakaan lisää kilpailijoita, varsinkaan jos ne ei kestä tai toimi. Renkaat lisäksi näyttää ihan vitun typerältä.
tuoppi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2015, 08:45
Paikkakunta: EeKoo

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

BKD kirjoitti:Voi ristus mitä kätinää, homokyykkä(=j-kiekko) talipäiltä tuttua jargonia? Pitäisiköhän jollakin vähän löysätä karjala lippalakkia orastavan pälvikaljun päältä, käydä naisissa ja ymmärtää harrastuksen ja kilpailun ero? ;)
:) Tarkennatko vähän, mikä nyt oli "kätinää" ja mikä vialla? Missä kohtaa tuossa ei eroteta harrastusta kilpailusta?

Kuin myös suosittelisin vielä lukasemaan tuon viimesen lausekkeen, se juuri tälläsiin oli jo ennakolta laitettu.. ;)
Luisto
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Touko 2013, 09:03
Paikkakunta: Suomen EU

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Luisto »

Pikkufarmissa vähän sama juttu ettei oo oikein napannut. Ja se että kutonen/set nelosten seassa tekee siitä vähän jo lähtökohdiltaan huonon. Jakaminen taas ehken ei hyvä, turhan monta luokkaa ja äkkiä se tilanne että jokaisessa just yks tai kaks osallistujaa -> ei kisaa ja ymmärtää ettei ketään kiinnosta..


Olen kans tätä samaa juttua useasti pohtinu, vaikka viime kaudella täs kyseissä pikkufarmi luokassa käytiin äärinmäisen tiukka ja jännittävä kapina päätyen kuutos koneen voittoon.

Se oli harmin paikka, kun farmi 3500kg päätettiin lopettaa, olisivat enemmin lopettaneet pikkufarmin ja rajanneet farmi 3500 kg:set vain ja ainoastaan nelipyttyisille traktoreille.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllä se taitaa olla niin että oikia tie oli lopettaa 3500kg farmi, mutta virhe on siinä että tilalle olisi pitäny tulla 4500kg farmi. Siinä olis kyllä kilipailijoita.
2500kg farmisa se 6 mukinen kone on väkevä, mut samaan aikaan pilaa painotuksen.
Ei Deutz tai pitkänokka foordi oo ylivoimasia vastakun pitoa on niin jäätävästi.
Kyllähän vaikka Kallisen nuhuvi oli jopa paha vastustaja viime kaudella. Voitti Nurmeksessa.
:|
Teuvo
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:10
Paikkakunta: Nokia

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kyllä tuo farmi 3500 tai 4500 täytyisi saaja takasi. Oli todella hieno sarja, vaikka nelimukisilla olikin todella hankala päästä palkinnoille. Silti toivat oman säväyksensä esim Jokisen ja etenkin Salmelan keltuaiset, kun massan vuoksi (>2500 kg) oli pitojakin jo hieman.

Ehkä se farmi 4500 kg voisi olla paras, jolloin suuri osa iäkkäistä kutosista saataisiin mahtumaan sarjaan ja sen puolesta osallistujia pitäisi riittää.

Tuoppi on täsmälleen oikiassa tuon lavettitouhun kanssa. Nykyisen lavetin on/off käytös tekee kilpailusta hölmön näköistä verrattuna aiempien vuosien kilpailuihin. Tyhmää jarruttaa 300 kw:n ja 600 kw:n saman painoiset koneet alle 10 metrin päähän toisistaan, sekö muka on sitä, jota tullaan kahtomaan. Aiemmin ero olisi ollut se, että 300 kw:n kone jää 70 metriin ja 600 kw kone vetää full pullin ja pärjää vielä pull offissakin.

Parasta näkemääni pullinkia on juurikin ollut 2010 vuoden Kalajoen iso farmi, jossa suomalainen ja jenkki titaani otti yhteen ja homma ratkesi vasta toisella pulloffilla. Kyllä joutu koneet työlle, kun veto kesti puolet pitempään, kuin nykyisen on/off lavetin kanssa. :D Siinä tuli koneiden erot hyvin esille, kun kaksi traktoria oli muita parempia ja olikohan niin, ettei ensimmäiseenkään pull offin päässyt muita koneita taistelemaan. Se oli todellista kisaa se, taputin käsiäni katsomossa niin ankarasti, että kellon metalliranneke meni paskaksi! :shock:

Hyvää ja antoisaa pullinkikautta toivotan kaikille lajia seuraaville!
TM1
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Syys 2013, 21:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja TM1 »

Muissa luokissa ei tule ongelmaa tuon lavetin levyn maahan putoamisen kanssa kuin isoissa farmeissa. nytten se
on mennyt nopeusajoksi minun mielestäni. jos on sellainen traktori missä on pikavaihteita riittävästi niin saa hyvän vauhdin kun lavetti ei paina "mitään" ja sitten vaan pienempää kun meno hiljenee. ainakin tossa 6k luokassa oon havainnu sitä. rengastus, koukun ja painojensiirtely on toissijainen juttu ollu lavettipäivityksen myötä. mutta säännöthän ovat samat kaikille..
Teuvo
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:10
Paikkakunta: Nokia

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Joo, 6k luokassa Voorti taisi käyttää pika-/alennusvaihdetta (1 kpl) myös pienemmälle. Muut eivät viime kaudella tainneet niin tehä, ei taija kannattaa riskeerata keston kanssa. Zetorissa käytettiin myös pikavaihdetta kumpaankin suuntaan, mutta viime kaudella ei ollut enää mukana Piikkiötä lukuun ottamatta.

Siis yleisesti ottaen liikkeellelähössä pikavaihteet ja niiden määrä auttavat, mutta kalliiksi voi tulla, jos yrittää pienentää. Tosin sekin on nähty isossa farmissa ja isossa peurassa joitakin kertoja.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Testipäivien päivämäärät ois nyt jopa julkista tietoa. Ensinnä tampereen RealParkissa 10 - 11 huhtikuuta ja sitten samaakuuta 26 päivä kalajoella.

Aikasin ovat tänä vuonna ja voikin olla osallistuja vajetta. Witni ja Sigmatäti on molemmat oletettavasti vetokunnossa ja molemmissa testattavaa kyllä riittää. Red Hot ei varmastikkaan kerkeä, siellon tehty modernisointeja jotka ei kerkeä valmiiksi. Foxy beibe ei myöskään maha keretä testaamaan. Muista en tiijä mitään.
:|
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

http://youtu.be/iqSaiuGKt70" onclick="window.open(this.href);return false;

Täti on kyllä herätetty kesken unien ku näin tiuskii.
:|
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Eiliseltä testipäivältä muutama havainto.. :(

Sigmatäti siirtymässä tieten Superfarmiin, ei voi farmisääntöjen kone kuulostaa tuommoselta ??

Heti kun näyttää, ette Witni vedä reilusti pisimmälle, niin heti on vikatilat kyseessä. :D

Jospa Kalajoelle tulis enenpi koneita?
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Ford's On Power kirjoitti:Eiliseltä testipäivältä muutama havainto.. :(

Sigmatäti siirtymässä tieten Superfarmiin, ei voi farmisääntöjen kone kuulostaa tuommoselta ??

Heti kun näyttää, ette Witni vedä reilusti pisimmälle, niin heti on vikatilat kyseessä. :D

Jospa Kalajoelle tulis enenpi koneita?
Haluatko tulla purkamaan Sigmatädin koneen ja näyttämään meille, mikä siinä on lain vastainen?
Haluatko tulla kattomaan loggaukset witnistä jossa puuttuu 1100bar ruiskutuspainetta ja ennakkoa 7 astetta?

Lue farmin säännöt huolella, ja mieti mitä kaikkea voit rakentaa tai säätää näissä.
Millä koneella olit muuten itte vetämässä?
:|
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Kiinnostuneena katsojana olin paikalla, ei tartte hermostua - voi katsojakin tehdä havaintoja. 8-)

Takavuosina kun Scanian ja Valtran moottoreihin harjoiteltiin nokka-akseleiden profiileita, niin pääsääntöisesti muuttui myös käynti tiettyyn suuntaan.

Olisihan se kiinnostava tilanne, jos tulevana kesänä arpoisivat taas avattavia koneita. ;)

Mitä sitten Witniin tulee, niin sääntökirjassa on jos jotain tulkinnan varaista tuollaisille yhteispaineruiskutus - moottoreille.. Itseäni kiinnostaisi ymmärtää kuinka on edes teoriassa mahdollista saada railipaineet pysymään jossain tasolla, mistä voi sitten vielä uupua 1100 baria, pakostakin suht suurilla syöttömäärillä, yhdellä pumpulla.
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
Luisto
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Touko 2013, 09:03
Paikkakunta: Suomen EU

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Luisto »

Tarkoitatko Herlevin teamin Valtran moottoreita vai kenenkä?
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Ford's On Power kirjoitti:Kiinnostuneena katsojana olin paikalla, ei tartte hermostua - voi katsojakin tehdä havaintoja. 8-)

Takavuosina kun Scanian ja Valtran moottoreihin harjoiteltiin nokka-akseleiden profiileita, niin pääsääntöisesti muuttui myös käynti tiettyyn suuntaan.

Olisihan se kiinnostava tilanne, jos tulevana kesänä arpoisivat taas avattavia koneita. ;)

Mitä sitten Witniin tulee, niin sääntökirjassa on jos jotain tulkinnan varaista tuollaisille yhteispaineruiskutus - moottoreille.. Itseäni kiinnostaisi ymmärtää kuinka on edes teoriassa mahdollista saada railipaineet pysymään jossain tasolla, mistä voi sitten vielä uupua 1100 baria, pakostakin suht suurilla syöttömäärillä, yhdellä pumpulla.
Kiinnostuneet katsojat on lajin suola. Mutta faktat tulee myös katsojankin tarkastaa ennen kun julistaa totuuksia. Niin tiimien pudjettien kun koneiden rakenteiden osalta.
Sigmatädin nokka-akseli on tasan tarkkaan vakio profiileilla ja nostoilla. Keppi ei ole hallikauden aikana lohkosta ulos käynyt. 17mm Sigma on farmikoneessa hiukan isohko....

Witnin osalta, säännöt on kivikautisia ja tulkinnan varaa on. Jo siitä lähtien voidaan tulkita, että mikä oikeastaan on korkeapaine pumppu? Onko pumppari koneessa 6 ruiskutus pumppua? Oisko oikea tapa sääntökirjaan merkata 1 elementti per sylinteri?

Viimekaudella witnin normi tilanne kun kone on työllä: 100% Kuorma, pyydetty Rail paine 1740bar ja toteutunut +/-100bar. Sillon on voimaa, eikä lähdön jäläkeen "rullaus" vaiheessa näy savua.
Mutta jos iskee vikatilaa. Ruiskutusikkunan takapää jää oletettavasti samalle kohtaa kun toimiessaan, mutta ennakko menee suojelusyistä jollekkin oletuskartalle ja rail paine pakotetaan n 500 baariin. Pyyntipaine näkyy edelleenkin 1740bar ja toteutunut onkin vaikkapa 520bar.
Tällöin savua näkyy koko "rullauksen", koska kone ei pääse "vedon päälle" missään vaiheessa ja ruiskutus on todella myöhäistä.

Kannattaisin ittekkin koneiden aukomista, muttei sillä huutelijoita/mutinaa hiljennetä. Aivan tyhjän kanssa siis.
Ja hankala senkin takia, että farmiluokka on se ainoa joka vaan kantaa rahaa lajiin eikä saa siitä koskaan mitään. Kiitoksena siitä, tullaan purkamaan moottori koska puskaradiossa puhuttiin laittomuuksista.

Mut ny riittää hiertäminen ja siirryn taas asialliselle linjalle. Toivon sitä muiltakin.
:|
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Sigmatädin käyntiä kummastelivat lukuisat muutkin paikalla olleet, ehkä syystä, ehkä syyttä. Kai voi olla säädöt hakusessa, todellakin hakusessa, voi olla sitä eleffanttitautia, mutta kuulostaa erilaiselta, kuin mihin on viime vuosina totuttu. Voi hyvinkin olla vähän tahditonta spekuloida asioita tämmösillä foorumeilla, mutta eipä tämän kummempia alustoja avoimelle keskustelulle tahdo löytyä.


Todellakin voisi olla ihan asiallinen sääntö farmiluokkiin, että esimerkiksi mainittu yksi elementti per sylinteri, tuskin pumppusuutinten kanssa tuskailevat siitä pahastuisivat. Nythän on jo rajoitettu varsinaisten syöttöpumppujen määrä yhteen. Euroopassa ajettavissa farmiluokissa hyvinkin sekalaisia käytäntöjä, jopa syöttöpumpun vaihtaminen muuhun kuin ko. koneeseeen kuuluvaan on kielletty. Samoin välijäähdyttimen lisääminen, jos koneessa ei sellaista vakiona ole, Suomessakin jäähdyttimien määräksi rajattu YKSI ilmasta -ilmaan - tyyppinen.. :roll:


Vilpittömät pahoitteluni asiattomuudesta, ei ollut tarkoitus mieltäsi pahoittaa.
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
Teuvo
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:10
Paikkakunta: Nokia

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Oli selvästi muuttunut Sigma-tädin käynti, jopa viime kauteen verrattuna.

Huono palaminen pienillä ainemäärillä voi tulla hyvin monesta eri asiasta. Melkein kaikissa tapauksissa rykiminen ja tulenlyönti johtuu sylinterin puristuslämpötilan ja ruiskutettavan polttoaineen epäsopivuudesta toisilleen. Toisin sanottuna puristuksen aikaansaama lämpötila pytyssä ei välttämättä riitä sytyttämään polttoainetta, jos ruiskutusajoitus on todella aikanen, annoskoko vaihtelee ja vielä huonolaatuinen. Epäilemättä täti täyttää kaikki nämä kriteerit komiasti, eli kovalla ennakolla yritetään kylmälle moottorille tarjota isopisaraista erittäin lyhyttä suihkua. Pumppu haluaisi antaa aina vähintään kymmenkertaisen määrän (tyhjäkäyntiannokseen verrattuna), jotta se olisi oman säätötarkkuutensa puolesta vähän tarkemmalla alueella. Suutin niinikään lienee niin isoilla reijillä, etteivät pienet tai edes isommatkaan polttoainemäärät tule sieltä hyvänä sumuna ulos.

Se on toki eri asia, voidaanko farmikoneissa saada noin isot ja isopisaraiset polttoainemäärät palamaan tyydyttävällä hyötysuhteella missään tilanteessa. Ehkä vähän epäilen, mutta varmaan aika näyttää...

Lisäksi kommentteihin liittyen uskallan vahvasti epäillä, että kukaan ei ylpeile vikatiloilla?! Sen vuoksi testipäivät juuri on hyviä, että mekaaniset tai sähköiset vikatilat saataisiin rapsittua kaikista koneista pois ennen kauden alkua. Epäilen, että niitä vikatilapaikkoja Witnissä on se reilu kymmenkertainen määrä perinteisiin verrattuna. Hatunnosto sille saralle, se on kehittyvin ja sen vuoksi tosi mielenkiintoinen osa-alue nykyistä pullinkia. Toivoisin Witnille myös haastajia sähköjen tielle.

Minun mielestäni oli hyvä testipäivä, kannatti mennä vaikka olikin vähän koneita.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kaudesta varmasti tulee jännin vuosiin. Fiiattikin oli raikastunu selevästi ja varmasti taistelee ykkös pallista.
Oliskohan 6000kg luokasa 7 kpl koneita Piikkiös..? näillä näkymin juu. 8-)

Kyllähän Witnin vikatila kertoo aina siitä ettei me vielä hanskaa kokonaisuutta täysin. Mutta jonain päivänä. :lol:

Sigmatädin kuulerin kennot on alapäistä hitsattu yhteen, aivan kuten Witnin kolme kuuleria. Eli YKSI kuuleri.
:|
jolavi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 13:17
Paikkakunta: sievi

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja jolavi »

Ford's On Power kirjoitti:Sigmatädin käyntiä kummastelivat lukuisat muutkin paikalla olleet, ehkä syystä, ehkä syyttä. Kai voi olla säädöt hakusessa, todellakin hakusessa, voi olla sitä eleffanttitautia, mutta kuulostaa erilaiselta, kuin mihin on viime vuosina totuttu. Voi hyvinkin olla vähän tahditonta spekuloida asioita tämmösillä foorumeilla, mutta eipä tämän kummempia alustoja avoimelle keskustelulle tahdo löytyä.


Todellakin voisi olla ihan asiallinen sääntö farmiluokkiin, että esimerkiksi mainittu yksi elementti per sylinteri, tuskin pumppusuutinten kanssa tuskailevat siitä pahastuisivat. Nythän on jo rajoitettu varsinaisten syöttöpumppujen määrä yhteen. Euroopassa ajettavissa farmiluokissa hyvinkin sekalaisia käytäntöjä, jopa syöttöpumpun vaihtaminen muuhun kuin ko. koneeseeen kuuluvaan on kielletty. Samoin välijäähdyttimen lisääminen, jos koneessa ei sellaista vakiona ole, Suomessakin jäähdyttimien määräksi rajattu YKSI ilmasta -ilmaan - tyyppinen.. :roll:


Vilpittömät pahoitteluni asiattomuudesta, ei ollut tarkoitus mieltäsi pahoittaa.

Spekulointi on ihan ok ja varmaan sen takia tämmöinen foorumi on. Pitää vaan kaikkien muistaa ettei mene syyttelyn puolelle.
Kannattaisi vaan kilpailijoiden kuin myös katsojien muistaa että taitaa tämä olla suurimmaksi osaksi viihdettä ja harrastusta. Eripurasta harvoin seuraa mitään positiivista.

Sigmatätin käynti alkoi muistuttaan eurooppalaisia lajitovereitaan. Tietääkseni niissäkin farmiluokissa moottorin muutokset kiellettyjä ja siellä enemmän noita ylisuuria elementtejä. youluupista löytyy hyvää materiaalia.

säännöt taas kaikille samat. jos joku huomaa "porsaan mentävän reiän" niin kannattaa mennä perässä eikä alkaa itkemään. (välijäähdyttimet) Ja jos pystyy selvästi todistamaan vilpillisiä konsteja niin ilman muuta virallinen valitus ja taas jättää mutisemisen ja loanheiton pois.

Laji on mukava seurata ja varsimkin kehittyviä koneita ja luokkia. Tosin kuorma-auto luokka on vähän menny pieleen. tai pitäisi olla rinnalla luokka jossa olisi normi renkaat ja kova kytkin. Toisi varmasti harrastajia lajiin. Paino sen 8,5-9,5 tonnia jolloin saadaan näyttävyyttä ihan normirenkaillakin.
Toki onhan nykyiset kuorma-autot ihan näyttäviä vetoja mutta kustannustaso on liika korkea...turhaan.
Eli niin sanottu farmiluokka kuorma-autoille tilauksessa.

Sitten ne modiluokat..kaikki kunnia harrastajille mutta onko niillä samoilla koneilla pakko vetää 3sarjassa???? yksi 3500 tai 4500 luokka ja sillä siisti. Kuten muillakin koneilla. Varsinkin kun 10 vuotta kisoja kiertäneenä ei ole nimeenomaan kehitystä näkynyt eikä ne ole katsojienkaan suosikkeja. Toki toimiessaan hyvän kuulosta ja näköistä....Mutta kaksi toimivaa vetoa olisi mukava nähdä. 6 on liikaa samalta koneelta.

Ja katsojat ovat suomessa suurimmaksi osaksi maanviljelijöitä, konemiehiä, rekkakuskeja ja jne... He haluavat nähdä miten nuo samat moottorit joiden kanssa työskennellään (tai on joskus aikanaan työskennelty) saadaan ihmeellisiin suorituksiin. Tämäkin on laji joka vaatii katsojia ja silloin ftpa:n kannattaa miettiä tuleeko katsojat seuraamaan tanssityttöjä, polttariseurueita ja aikaa vieviä toisintoja. Pro stock on hyvän näköinen luokka mutta kuten todettua niin viime kausi oli pohja noteeraus. Ymmärrän että kalliita "testejä" mutta jos ei tarvi testata ja vedetään sitten 1 veto kolmella traktorilla puoliteholla niin ei sekään oikein hyvä.

No joo...siinä vähän mietteitä sivusta seuraajalta. Toivon hyvää rehtiä kilpakautta jossa keskitytään omaan kehitykseen. Piikkiössä aletaan. Toki kalajoella viikonpäästä :D
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Havaintoja Kalajoelta..

On todella tulossa kova kausi ainakin farmi 6000:ssa.
- Vanha tuttu Zetka oli kovin yllätys räväkkyydellään.
- Isolärpäke uusilla takasilla jatkaa siitä mihin viime kesänä jäi.
--Saatetaan nähdä myös 8000:ssa.. 8-)
-Team polakin Urkista savu edelleen vähenny, muttei voima tai vääntö.
- Edelleen jatkui kuuma keskustelu ja polemiikki sigmatäin äänimaailmasta.
-- Voimaa tuntuis olevan enemmän, kuin mitä vaihteiston läpi voi viedä.
- Witni ei sittenkään kovin paljon kehityynyt talven aikana, vaikka kuinka on peuran mentäviä porsaanreikiä löydetty..
-- Tällä kertaa kun ei savua, niin ei kai kuuluisia vikatilojakaan. ;)

- Super Fiiu kun on myös lyönnissä, unohtamatta Huru -Zetoria, ( mahdollisesti todellinen musta hevoinen :twisted:), Sinikkakin kun kiertänee ainakin osan kisoja, niin eipä ennakkoon voisi tiukemmalta tuleva kausi tässä vaiheessa näyttää.. Vai?



- Pikkulärpäkkeen kehitys harmittavasti pysähtynyt?
- Samoin Retro Powerin?
- Villen Ford oli yllättää, muttei kuitenkaan. :roll:




Älkää mieltänne pahoittako, tämon sitä spekulointia, vailla faktoja. :oops:
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Ford's On Power kirjoitti: - Isolärpäke uusilla takasilla jatkaa siitä mihin viime kesänä jäi.
--Saatetaan nähdä myös 8000:ssa.. 8-)

- Pikkulärpäkkeen kehitys harmittavasti pysähtynyt?
:
Isolärppä saanu "vähän" voimaaki lisää, kuhan säätöjä saa. Ja pikkunen on tallin pohjalla nyt vähän aikaa eli jäissä. Ja tulevalla kaudella ei/varmaan nähdä.
Miedoista juomista pirtu on paras.
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Isolärppä saanu "vähän" voimaaki lisää, kuhan säätöjä saa. Ja pikkunen on tallin pohjalla nyt vähän aikaa eli jäissä. Ja tulevalla kaudella ei/varmaan nähdä.[/quote]

Olispa ollu mukava nähdä, kun näytti että edellytyksiä kyllä olis.
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: 2015

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Epäiltiin vähän vetareitten kestoa tuutin entisillä renkailla mutta sen näkee, millanen sulake niistäki tulee.
Mites Eko t4 onko näkyny?
Miedoista juomista pirtu on paras.
Vastaa Viestiin