SM kausi

Yleinen Tractor Pulling -keskustelu
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Testipäiväki oli ja meni. Kyllä vaikuttas tulevan kaikkien aikojen 6000kg luokka! :lol:
Kuka vaan voi voittaa.
Kohta onki Piikkiön kisat. Vielä ollaan vähä vaiheessa mut eiköhän se siittä.

Testipäivän parhaat vejot:
http://www.youtube.com/watch?v=Rf5nlXMPaDQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=81-TBshJd0I" onclick="window.open(this.href);return false;

Jäläkimmäinen oli Super farmin painolla ja välityksellä. "syöttöruuveis" olis vielä Witnissä varaa vaikka ja kuinka. :shock:
:|
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja diffas »

Onks missään tän vuoden kisakalenteria tarjolla?

Nojuu vastatakseni itselleni: http://www.tractorpulling.fi/?sivu=kilpailukalenteri" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Luisto
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Touko 2013, 09:03
Paikkakunta: Suomen EU

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Luisto »

JuhoL kirjoitti:Testipäiväki oli ja meni. Kyllä vaikuttas tulevan kaikkien aikojen 6000kg luokka! :lol:
Kuka vaan voi voittaa.
Kohta onki Piikkiön kisat. Vielä ollaan vähä vaiheessa mut eiköhän se siittä.

Testipäivän parhaat vejot:
http://www.youtube.com/watch?v=Rf5nlXMPaDQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=81-TBshJd0I" onclick="window.open(this.href);return false;

Jäläkimmäinen oli Super farmin painolla ja välityksellä. "syöttöruuveis" olis vielä Witnissä varaa vaikka ja kuinka. :shock:


Joo kieltämättä 6000 kiloisista tulee nyt tälle kaudelle äärimmäisen tiukka sarja eli yhtäkää pistettä ei jaeta ilman .
Kyllä Witni tiimin kannattaa ruuvata syötöt kaakkoon ennen Piikkiön skapoja, jos niin kuin meinaa hätyytellä kaudella piikkipaikkaa.
Ja kasitonnisten kohdalla luokan suosio näyttää senkun hiipuvan vuosi vuodelta, kun tälle(kin) kaudelle "kuulemma" yksi kilpailija olis heittäny pyyhkeen kehään.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Voi se isokin taas saaja uutta verta ku nous paino takas 8500kg.
Juu Sinikka on tauolla.

Kyllä Witnin pitäs olla taas paremmasa kunnosa kun Kalajoella. Syöttöö on käännetty ja oikiastaan, aika paljon muutaki bittiä on taas käännetty. :lol: Nyt kerkes vähä jo testatakin, toisin ku ennen Kalajokia. Vikatilan pelko on aina olemassa, mut testien perusteella pitäs olla sekin asia kuosissa.
Mut testit on aina mitä on, vetotilannetta kun ei saa kotona tehtyä mitenkäään... :(

Pestä tuo vielä pitää ja vähä sisustaa parsia kasaan ni on valamis lähtöön.
:|
zetor8045
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Maalis 2014, 13:07
Paikkakunta: Aura,21380

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja zetor8045 »

Kyl Witni veti komeesti... Viel kun olis ollut kartaani paikoillaan niin olis varmaan mennyt pidemmälle 8,5tn luokas toisella vedolla :lol:
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllä nyt on hyvä mieli! :lol: Olihan siinä muilla huonoa onneekin mukana.
Mahtava sarja tuo 6000kg!
Haapajärvellä sit Sigmatäti ja TW25 Ford liittyy joukkoon nii oohan tämä... 8-)

Eise kartaani olis pelastanu 7000kg painavaa Witniä isos luokas. :) Ja se on hankala saaja oleen hyppimättä 4wd päällä.
:|
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Varmaan olis vielä parempi mieli, jos voitto olis tullut ilman toisten epäonnea..

- Viimevuosien valtiaalla ymmärtääkseni napsahti "tappo" päälle..
- Urkista kuului tulleen taas kansipahvi pihalle..
- Zetorista suutin pimeänä..
- Mustasta Fiiusta vaihde hukassa..

Ei silti, hyvin veti "Witnikin", mutta mutta.

TW on vielä täysi arvoitus ja kaikki radat eivät taatusti ole yhtä liukkaita. :mrgreen:


Eikö isoon luokkaan voisi laittaa edes painoa lähemmäs, jos ei kardaania?
- Turha tietysti selitellä, mutta silti.
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
Teuvo
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:10
Paikkakunta: Nokia

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kyllä on hienoa kisaa tulossa farmi 6000-sarjaan. Piikkiössä jo olisi voinut todella moni kone viedä voiton. Aika monella taisi olla "vikatila" päällä, mutta niitä sattuu näemmä muillekin kuin sähkökoneille. Witni näytti olevan selkeä ykkönen Piikkiössä, ei jättänyt epäselvää 6000 pisimmistä vedoista, ja taisi jäädä vielä ehjäksikin?!

Suomessa ennennäkemättömän hienoa Common rail-vetämistä, oli kyllä ilo olla todistamassa. Witni näyttäisi olevan aivan kilpailukykyinen kone muihin hurjiin verrattuna. Se on yllättävää, mutta samalla todella hienoa.

Paljon on erilaisia ratoja vielä edessä kesän mittaa ja voittajakandidaatteja on harvinaisen paljon. Hyvää pullinkikesää kaikille kiinnostuneille.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Aika ihme nillittäjiä pullinkimiehet kun eivät päästäneet vakio Scaniaa vetämään näytösvetoa. Kai se on liian noloa että vakio vetää paremmin kuin viimesenpäälleruuvattu mutta onhan se vähän eri painoluokassakin, tosin yleisö ei sitä aina ymmärrä ja puolitotuudet leviää.
haahka
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Kesä 2014, 22:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja haahka »

Olis jees nähä noita videoita vähän enemmänki, ei taida ihan kaikki löyty esim juutuubista?
Luisto
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Touko 2013, 09:03
Paikkakunta: Suomen EU

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Luisto »

[quote="Leiffi"]Aika ihme nillittäjiä pullinkimiehet kun eivät päästäneet vakio Scaniaa vetämään näytösvetoa. Kai se on liian noloa että vakio vetää paremmin kuin viimesenpäälleruuvattu mutta onhan se vähän eri painoluokassakin, tosin yleisö ei sitä aina ymmärrä ja puolitotuudet leviää.[/quo

Ylipainonko vuoksi se ei saanu vetää edes kisan ulkopuolella vai?

Oliko sielä mini pulleri puolellakin jotain epäselvyyttä?
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Leiffi kirjoitti:Aika ihme nillittäjiä pullinkimiehet kun eivät päästäneet vakio Scaniaa vetämään näytösvetoa. Kai se on liian noloa että vakio vetää paremmin kuin viimesenpäälleruuvattu mutta onhan se vähän eri painoluokassakin, tosin yleisö ei sitä aina ymmärrä ja puolitotuudet leviää.
Ei varmaan olis aivan niin tiukka taistelu ollu vakiokoneen kans kun viimevuonna. Tuommosta lavettia ei varmaan kauheita olis vetäny. Vaikka painoha se scania viime vuonna 11ton ellei enemmänki.
Oli siinä ihan oikea syykin mikseivät päästäneet sitä vetämään... En muista mikä siinä oli.
Ainakaan kuuluttaja ei olis painoeroa huomannu. :lol:

Vielä jos palataan tuohon Common Railin "helppouteen".. Se siitä tekee erittäin hankalaa koska ei ole ketään jolta kysyisit neuvoa. Se ohjelman muuttaminen ei oo aivan niin helppoa siinä vaiheessa kun kaikki normaalit temput on jo tehty. Lisäksi, kun puhutaan vakiona 162hv koneesta ja teho moninkertaistetaan, ainemäärät alkaa olla niin isoja ettei nämä vanhahkot laitteet selviä aivan moitteitta. Monenlaista piikkailuja ja sivu ominaisuuksia ilmenee, jotka sopivasti häiritessä aiheuttaa vikatiloja. Vetotilannetta ei oikein kotona saa tehtyä, niin sekin hankaloittaa tilannetta. Jenkeiltä tai thaimaan kiihytystiimeiltäkään on turhaa kysellä koska niien toiminta perustuu lähes täydellisesti ulkosiin bokseihin tai duraatio karttojen venyttelyihin. On varmasti niitäkin virittäjiä, jotka osaa ja hallitsee kaiken tämän, mutta nekään ei yllättäen oo tietojaan jakamassa mistään hinnasta. Ja lisäksi vaikka olis kaks EDC7 -laitteella ohjattuja moottoreita, toinen sisu ja toinen man, niin voiko olla varma että esim suutinkartan lukemat on keskenään vertailukelvollisia?
Witnistä näkyy Advisorilla kaikki data oikein. Mitään ei tarvi huijata minkäänlaisilla bokseilla. Eli toisin sanoen, tiedetään koko ajan mitä moottorissa tapahtuu.

Witni tosiaan selvis Piikkiöstä niin hyvin että onkin ottanu aurinkoa hallin nurkalla koko viikon. Niitä painoja täytys vähä tuumata varmaankin puolenviikon maissa. Rehunteko pitäny asentajan niin liikkeellä että näyttää jäävän taas viime hetkille.
Sigmatäti on oletettavasti huomenna kilpailukykyinen. Markan vika pilasi Piikkiön.
:|
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Kisa-aikatauluja ilmetellessäni, en löytänyt sanallakaan mainintaa mihin aikaan kisat yleensä alkaa ja loppuu, esimerkiksi nyt Juhannuksena tulevat Haapajärven vedot ?
Luisto
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Touko 2013, 09:03
Paikkakunta: Suomen EU

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Luisto »

p0wer kirjoitti:Kisa-aikatauluja ilmetellessäni, en löytänyt sanallakaan mainintaa mihin aikaan kisat yleensä alkaa ja loppuu, esimerkiksi nyt Juhannuksena tulevat Haapajärven vedot ?

Haapajajärven kisat alkaa n. klo 11, ellei sitte mahdollinen sade viivästytä kisojen sovittua alkamisaikaa yms.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JuhoL kirjoitti:
Leiffi kirjoitti:Aika ihme nillittäjiä pullinkimiehet kun eivät päästäneet vakio Scaniaa vetämään näytösvetoa. Kai se on liian noloa että vakio vetää paremmin kuin viimesenpäälleruuvattu mutta onhan se vähän eri painoluokassakin, tosin yleisö ei sitä aina ymmärrä ja puolitotuudet leviää.
Ei varmaan olis aivan niin tiukka taistelu ollu vakiokoneen kans kun viimevuonna. Tuommosta lavettia ei varmaan kauheita olis vetäny. Vaikka painoha se scania viime vuonna 11ton ellei enemmänki.
Oli siinä ihan oikea syykin mikseivät päästäneet sitä vetämään... En muista mikä siinä oli.
Ainakaan kuuluttaja ei olis painoeroa huomannu. :lol:

Vielä jos palataan tuohon Common Railin "helppouteen".. Se siitä tekee erittäin hankalaa koska ei ole ketään jolta kysyisit neuvoa. Se ohjelman muuttaminen ei oo aivan niin helppoa siinä vaiheessa kun kaikki normaalit temput on jo tehty. Lisäksi, kun puhutaan vakiona 162hv koneesta ja teho moninkertaistetaan, ainemäärät alkaa olla niin isoja ettei nämä vanhahkot laitteet selviä aivan moitteitta. Monenlaista piikkailuja ja sivu ominaisuuksia ilmenee, jotka sopivasti häiritessä aiheuttaa vikatiloja. Vetotilannetta ei oikein kotona saa tehtyä, niin sekin hankaloittaa tilannetta. Jenkeiltä tai thaimaan kiihytystiimeiltäkään on turhaa kysellä koska niien toiminta perustuu lähes täydellisesti ulkosiin bokseihin tai duraatio karttojen venyttelyihin. On varmasti niitäkin virittäjiä, jotka osaa ja hallitsee kaiken tämän, mutta nekään ei yllättäen oo tietojaan jakamassa mistään hinnasta. Ja lisäksi vaikka olis kaks EDC7 -laitteella ohjattuja moottoreita, toinen sisu ja toinen man, niin voiko olla varma että esim suutinkartan lukemat on keskenään vertailukelvollisia?
Witnistä näkyy Advisorilla kaikki data oikein. Mitään ei tarvi huijata minkäänlaisilla bokseilla. Eli toisin sanoen, tiedetään koko ajan mitä moottorissa tapahtuu.
Yksi kilpailija meni pää punasena huutamaan että sä et mene radalle, siinä kai se syy oli. Vetihän se vakio New Hollandiki näytösvedon 14 tonnisena, kukaan ei kieltäny.

Ei ole hirveesti ollut ketään keltä kysyä kun Volvon pumpparikonetta on viritelty, ehkä parempi niin niin oppiikin jotain. Jos kaiken saa valmiina niin ei koskaan ole parempi kuin se esikuva.

Miksi aina puhutaan että duraatiokartan venyttäminen on huono juttu ? Pumpparissa ja rivipumpussa ruiskutusajan pidentäminen on ainoa keino saada lisää ruokaa, silti jotkut väittää että ohjelmassa ei ole pidennetty ruiskutusaikaa.

Thaikut ja hollantilaiset käyttää Standalonea, jenkeillä on pickuppeihin avoimet muokkausohjelmat.
Teuvo
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:10
Paikkakunta: Nokia

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Leiffi kirjoitti: Ei ole hirveesti ollut ketään keltä kysyä kun Volvon pumpparikonetta on viritelty, ehkä parempi niin niin oppiikin jotain. Jos kaiken saa valmiina niin ei koskaan ole parempi kuin se esikuva.
Mistä koneesta tässä puhutaan, en pysynyt kärryillä.
Leiffi kirjoitti: Miksi aina puhutaan että duraatiokartan venyttäminen on huono juttu ? Pumpparissa ja rivipumpussa ruiskutusajan pidentäminen on ainoa keino saada lisää ruokaa, silti jotkut väittää että ohjelmassa ei ole pidennetty ruiskutusaikaa.
Leif, ymmärsinkö nyt oikein, että sinä ihmettelet tuota asiaa?? Haluatko itse vastata, miksi duraatiokartan muokkaaminen voimanlisäämiseen on huono juttu? Voin aloittaa lauseen avuksi: "Duraatiokartan venyttäminen osoittaa, että ohjelmoija ei..."

Duraatiokartan venyttäminen on aivan eri asia, mitä ruiskutusajan pidentäminen, vaikka kyllähän se ruiskutusaikakin siinä pitenee.

Voidaan toki jatkaa pullinki-aiheistakin, mutta Leiffin kommentti vain ylitti vastauskynnykseni.
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Pulling - kausi paketissa, mitä jäi mieliin?

Pikkusupereissa kaksi konetta, joutaiskohan kuopata koko luokka?
- Painoista ja vähemmistä pytyistä huolimatta vetivät " samoille metreille" 3600 Super Sporttien kanssa.
- Joita ei niitäkään rummutuksesta huolimatta nähty kesällä ku kaksi konetta.

Superfarmi 4500kg myös kärsi koneiden vähyydestä, syistä ja toisista, eniten harmittaa Foxy Babyn räjähdys, olisi varmasti ollut kova luu kaikille. Ehkä tasossa / näyttävyydessä ei viime kesästä paljoakaan menty eteenpäin.?

Modiluokat junnaa edelleen paikoillaan, vaikka Fingerinkin alkoi jo jotenkuten toimimaan viimeisissä kilpailuissa. Tasosta sitten voi viimeistään Alahärmän jälkeen olla montaa mieltä..
Kilpailun jälkeen Kylliäinen veti Valtrallaan lavettia (4500kg modien säädöillä) reilusti pidemmälle, kuin kilpailussa kukaan. :roll:


Farmiluokissa 2500:ssa mielenkiintoisia, erilaisia koneita ihan iloksi asti, useampi mahdollinen voittajakone.

Kuustonnisissa monelaisia työtapaturmia ja vikatiloja ( muillakin kuin Witnillä ).Itse laittaisin peuran voittoja enemmän muiden koneiden vikatilojen, kuin Witnin itsensä ylivoimaisuuden piikkiin..
- Alahärmässä viimeistään nähtiin, kuinka vanhalla voimalla, raakalla väännöllä lavettia viedään.
- Toivottavasti ensi kesänä nähdään vielä tiukempaa kamppailua, eritoten eri aikakausien koneiden kesken.


Isossa Farmissa ei juurikaan uutta, nelikko Jontikka painotuksineen on edelleen ykköskone.
Pelkällä takavedolla ei vielä tulla samoille metreille.

Uusia koneita ei haitoiksi asti tällekään kesälle, vaikka kuinka aina puhetta etukäteen. :?:
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
Piedro
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Syys 2014, 19:03
Paikkakunta: Takapajula

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Piedro »

No joo. Traktorivetourheiluhan on edelleen laji jossa osakilpailujen pisteet lasketaan yhteen kauden päätteeksi, ja siinä kohtaa nähdään mitkä koneet ovat osallistuneet eniten, olleet koko kauden parhaita, eli luotettavimpia, ja liki pisimmälle vetäneitä koneita. Nämä koneet antavat siinäkin mielessä eniten pullinkiyleisölle.
Suomenmestari sarjassaan ei tarkoita välttämättä riskeintä konetta, vaan konetta jossa on niin sanotusti eri osa-alueet parhaiten paketissa. Se miten kisat sujuvat ja minkälaisia vaikeuksia kukainenkin kauden aikana kohtaa, ja miten vaikeudet voitetaan, on sitten tiimistä ja tiimin osaamisesta, sekä tahtotilasta kiinni.

Tuosta Ford´s On Powerin koosteesta puuttui kokonaan prostock- luokka ja kuorma-autot.
Prostock- luokan osallistujien suurimmat intressit näyttävät olevan maamme rajojen ulkopuolella, ja kotimaan muutamat kisat toimivat lähinnä testialustana. Kaudella 2014, Euroopan kisojen lomassa, osallistuminen SM- sarjassa vain kolmeen kilpailuun, ei tunnu varmasti faneista hyvältä. Kilpailukalentereiden päällekkäisyydelle ei paljoa voi.

Entäs sitten ne kisat joihin tiimi toi koneet paikalle?

Semminkin kun laskee että tuo konemäärä(3) olisi voinut tuottaa ehjällä kalustolla kauden mittaan kaksi vetoa per kone, kuudessa kilpailussa. Yhteen laskettuna, kuusi vetoa per kilpailu, kaikkiaan kuudessa kilpailussa. Tekee kaikkiaan 36 vetoa, lajin parasta viihdettä.
Jos osallistuu puoleen määrään kilpailuja, voisi vetojen määrä olla tuolla laskuopilla 18.
Tällä kaudella suomessa nähtiin noilta koneilta vetoja yhteensä kymmenen.

Kalajoella tummilta koneilta yhdet, ja vaalealta kaksi (full pullia) kotiyleisönsä edessä. Vetoja 4, radassa ei valittamista. Metrejä neljässä vedossa 397. Jäi puuttumaan maksimista vaan noin parisataa metriä.

Tyrnävän kisa meni osin liukkaan radan takia pilalle ja siellä nähtiin yksi yritys per kone, vetoja 3. Silloin on helpompi ymmärtää että säästellään, eikä tahallaan hajoteta mitään.
Metrejä noin kuudestasadasta mahdollisesta, yhteensä kolmelle koneelle vain 85.53

Alahärmässä kolme vetoa, yksi per kone. Radassa ei valittamista. Vedettyjä metrejä noin kuudestasadasta mahdollisesta 118.3
Vaalean koneen ensimmäisessä vedossa irronnutta ahtoletkua ei saatu paikalleen toiseen yritykseen.

Yhteenvetona tähän voisi sanoa, että ainakaan prostockkien takia kisapaikalle ei kannata tulla. Tai jos veto tai kaksi riittää, niin miksi ei. Jostain syystä maamme pullinkiosaamiselle eittämättä kautta aikojen eniten mainetta niittänyt tiimi tuntuu nyt jättävän vetoja ja metrejä varastoon muualla vedettäväksi. Alahärmän ahtoletkua lukuun ottamatta, koneet eivät särkyneet yleisöstä nähtynä mistään, missään muissa kotimaan vedoissa kauden aikana. Olisko nyt kuitenki niin, että pääsponsori neuvoo, ja jopa vaatisikin ajamaan näin?

Kuorma-autoluokan riskeimmästä autosta, kaikki lienee samaa mieltä. Sarja ja SM tulos on tältä kaudelta on malliesimerkki siitä mitä laji on ja miten siinä voi käydä.
Mestaruus 2014 kuorma-autoissa, meni varovaisesti arvioiden autolle, jota kukaan tuskin olisi mestariksi ennen kautta olisi veikannut. Scania suoritti tasaisesti kilpailusta toiseen, osallistuen jokaiseen, ja napsien, kaksi voittoa, yhden kakkostilan ja kolme kolmostilaa. Siis alahärmän tulos (4) oli oikeasti tuomarivirhe, ja oikein tuomittuna Saulille olis kuulunut kolmos-sija sieltä. Niillä kahdella puuttuvalla pisteellä ei onneksi ratkaisu mestaruutta.

Superfarmi 4500 Kg:ssä Foxy-babyn halvaantuminen totisesti harmitti. Samoin Redhotin Kalajoen kansi-, ja Alajärven elementtivamma. Viimekauden mestari taas ei onnistunut pysymään tasollaan, jotenkin erikoisen ailahtelevaista oli suorittaminen. En kuitenkaan usko, että pelkästään muut olisivat kehittyneet niin paljoa enempää. Forest- king paransi hienosti loppukautta kohti, ja toivotaan koneen tason pysyvän ja jopa paranevan ensikaudelle. Midnight oil tuntuu polkevan paikallaan. Hothunterille mestaruus tasaisesta suorittamisesta, vaikka Tyrnävän ”työtapaturma” varmasti vielä jäytääkin takaraivossa.

Farmi 2500:sten Ruohomäki totesi Kalajoella, voitollaan ilmoittautuvansa mestaruusjahtiin, ja totisesti ei antanut periksi, ja loppujen lopuksi voittikin, toki tasapisteillä, mutta pääsi tavoitteeseensa. Hieno ja tasainen luokka, silloin kun rata on hyvä. Kaikki koneet voivat voittaa. Vaihtuvat olosuhteet rankaisevat tätä luokka ehkä eniten.

Pienessä modi-luokassa Simo ei jättänyt jossittelulle sijaa, isommat modit sen sijaan polkevat paikallaan, niin kuin Tero sanoi kauden päättäneessä haastattelussa, että pakataan koneet pumpuliin talveksi, ja keväällä jatketaan. Tarvetta kehittyä ei ole, jos ei ole haastajia. Devil´s powerin ruiskun bittipuolen säätö-ongelmat lienee aiheuttaneet kauden ennen aikaisen lopettamisen.
Pullingissa vaivaa elehvantti- tauti. Siellä mitoitetaan komponenettejä varakertoimella: yksi tai kaksi pykälää isommaksi kuin edes jollain laskutoimituksilla todettas oikeiksi.

Tälläkaudella, tällaisista oireista olivat malliesimerkkejä ainakin Täti, Ursus, Fingering ja Jyry. Jyryssä pakopesän pienentäminen ahtimeen toi koneen takaisin leikkiin, Tyrnävän jälkeisen haverin, isomman kokeilulla viivalta ei päästy liikkeelle ollenkaan (Nurmeksessa). Ursuksen kulku parani sitä mukaa kun pumpattavaa polttoaineen määrää kauden loppua kohti vähennettiin. Sama kävi Tätille, varmuuskertoimista oli vain haittaa, ja 150 mm3 vähennys syöttöön ja pykälää pienempi ahdin paransivat molemmat tilannetta kauden mittaan silminnähden. Juuri nyt parhaillaan Sigmaa ruuvataan vieläkin pienemmälle, ja suuttimia pienenetään. Luvassa enemmän voimaa. Toimivuus todetaan Tanskan Vejenissä 4.10. Fingeringin 12 litran iskutilavuus ei riittänyt herättämään kahta HX 60:sta, vaan vasta, yksi HX 82 sai Fingeringin irtoamaan viivalta.

Tämä on mielenkiintoista, että jatkuvasti, tuo elehvantti- virus vie koneilta metrejä, jatkuvasti, kaudesta toiseen.

Ford´s On Powerin sinioranssien linssien takaa jäi farmi kuustonnisessa huomaamatta, että hänen kutsuma takavuosien valtias oli ainoa kone joka ei kehittynyt kauden aikana, vaikka pumppu talven aikana kävikin hollannissa. Koneessa ei ollut Piikkiön tapon laukeamisen lisäksi ainakaan yleisölle raportoituja ongelmia, pientä ahtovuotoa kenties, mutta ei sen kummenpaa vikatilaa koko kaudella.

Sarjan suurimman potentiaalin iskutilavuuden puolesta omaava traktori ei sen sijaan näytä kehittyvän, vaikka värin lisäksi omistaja vaihtuu.

Markus ja Markku saivat hienosti säädettyä Urkkia kauden mittaan, ja tapettua tulokaskoneesta lapsentauteja, ehkä ainoana vedon pituuteen vaikuttavana vikatilana Kalajoella öljyn suodattimen jalan hajoaminen?, öljyvuoto kuiten, ja sen takia punainen lippu. Hienona kehittymisen osoituksena Nurmeksen kolmostila ja ansaittu päätöskilpailun voitto, ja bonuksena vielä onnistunut isomman vetovaihteen kokeilu ensimmäistä kertaa koko kaudella Alahärmän ensimmäisessä vedossa.

Kauden ehdottomia yllättäjiä, väriläiskä- Iso lärpäke sen sijaan todisti kuutiotuumien nimiin vannoville pientä tarkistuksen paikkaa asenteisiin. Sarjan pistekärki oli, vielä Alajärvelle mennessä, sarjan pienimpiä moottoreita.
Kun Pojat saivat vihdoin kytkimen pitämään, niin nyt sitten se Tuomon peräänantamattomuus ja pienemmälle vaihtaminen Alajärvellä maksoi haljenneen takavanteen keskiön muodossa, mahdollisesti pykälän SM:n loppupisteissä. Olishan se ollut komeeta myös lopullisissa pistessä pienimpien moottoreiden sarjakärki. Se ei silti laske tiimin fiilistä yli odotusten onnistuneesta kaudesta.

Täti:lle puolestaan evään vähentäminen, ahtimen koon tarkistaminen ja takarenkaiden lihottaminen tekivät pelkkää hyvää, ja voidaan kai sanoa, että sanansa näissä komponenttien tarkistelussa oli vähempiin määriin tottuneena Juholla ja GreenTeamilla. Täti tulee ensikaudelle, vihaisempana kuin koskaan, todetaan tiimin Facessa.

Witnin ylivertaisuutta kuustonnisissa Ford´s On Power, ei halua tunnustaa, ehkä sinioranssien lissien takaa sitä ei vaan näe, tai haluta nähdä. Mutta onhan se sanottava, että ihan millä mittapuulla vaan laskien, seitsemästä viimeksi ajetusta kilpailusta viisi voittoa ja kaksi kakkostilaa eivät enää ole sattumaa, eikä pelkkää muiden epäonnea tai vikatiloja. Se on merkki siitä, että tiimi tekee jotakin paremmin kuin muut.

Sekin on tietty varmasti kova pala jos oma suosikki ei menesty, mutta ei sen tarvi himmentää muiden suoritusten arvoa.

Suomalaisillehan on tunnetusti tosi hankalaa tunnustaa, A- olleensa väärässä- ja B- muuttaa käsityksiä lennosta, C-sopeutua uuteen poikkeavaan maailman järjestykseen.
Ford´s On Powerilla näyttäsi olevan syytä miettiä näitä kaikkia.

A: Witnin voitot eivät enää voi olla onnenkantamoisia, 21 pisteen ero seuraavaan, neljän pisteen sisällä olevaan kolmikkoon kertoo omaa kieltään. Witni on lajissa ensimmäinen moderni traktori, jonka täyttä potentiaalia ei ole todennäköisesti vieläkään nähty.

B: Eniten lajissa kehittyvät tulevaisuudessa ne dynaamiset tiimit, jotka osaavat käyttää nykyajan tekniikan suomia mahdollisuuksia hyväkseen, ne joiden koneissa on hyödyntämätöntä sähköistä potentiaalia. NS. ”Sähkörattoreiden” potentiaalista ei vielä riittävästi tiedetä, koska niitä ei ole vielä jalostettu muita näin pitkälle. Todennäköisesti jokaiselta merkiltä löytyy kone, joka voidaan osaavan tiimin käsissä jalostaa Witnille tasapäiseksi kilpakumppaniksi.

C: Uuden maailman, ja marssirivistön järjestys tulevaisuuden pulligissa tulee olemaan enemmän tai vähemmän sähköisten koneiden varassa. Viimeistään silloin, jos viherpiipertäjät saavat ääntään isommalle, saattaa ns vanhojen, taivaan mustaksi saavien laitteiden lento loppua hyvinkin lyhyeen. Se, näemmekö me sitä, vai vasta lapsemme, ei ole kaikki meidän päätettävissä.

Ison farmin päätöskilpailu toi esille sen tosiasian, jota on jo kauan odotettu. Urospeurakin on voitettavissa. Lajin hymypoika pieksi isäntänsä, eikä ihan pian vakavoidu. Painonlisäys luokassa auttoi hitaasti ajettavia traktoreita, ja inertialla ei enää olekaan niin suuri merkitys siinä luokassa kuin kuustonnisissa. Case tuli puolitehoisenakin Urospeuraan nähden jo jännittävän lähelle, kahdesti jo hymypoikaakin pidemmälle. Ja Witni taas yllättävän lähelle Hymypoikaa useinkin, vaikka vain takavetoisena, mutta kuitenkin. Vetovaihteena Witnillä oli kuulemma joka kerta pykälän tai kaksi urospeuraa isompi.

Pienemmällä pykälällä”pidemmälle”- jäi kokeilematta. Varsinkin noilla uusilla takarenkailla. Witnin osallistuminen isoon luokkaanhan ei ole ollut GreenTeamin mukaan varsinaisesti Urospeuran haastamista vaan koneen kehittämistä, ja yleisöä varten.

Sinikan vierailu ja esiintyminen edukseen Tyrnävällä antoi toivoa siitä että tiimillä on ollut tahtoa, ja kyky saada koneesta kilpailukykyinen viimevuoden pettymyksen jälkeen. Toivotaan kovin, että näemme Sinikan isossa luokassa vielä ajamassa täyttä sarjaa.

Mitäs muut mielipuolta?
Viimeksi muokannut Piedro, 14 Syys 2014, 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minähän en mitään mistään ymmärrä, kunhan arvailen.
Teuvo
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:10
Paikkakunta: Nokia

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Piedrolta jokseenkin kattava kooste kauden tapahtumista ja eri sarjoista. Se on kyllä havaittavaa, että osa sarjoista ei kehity juuri nimeksikään ja se on mielestäni huono asia. Ehkä pahimpia jämähtämisen suhteen menneellä kaudella olivat pro stock (pitkä miinus), isompien modified luokkien ykköskoneet, superfarmi 3000 kg ja ehkä hieman yllättäen myös superfarmi 4500 kg. Tämä super 4500 oli varmasti vain huonosta tuurista johtuva taantuma edellisiin kausiin nähden, kun osa koneista oli ottanut takapakkia, osa hajosi ja loput pysyneet tasollaan.

Myös ison farmin osaanottajamäärä ja koneiden taso ei jätä arvailulle sijaa. Silti sitä on mukava katsoa, koska se on sitä rauhallista työtä, jossa silti tehoerot tulevat selkeästi esille. Se olisi ollut hienoa nähdä, kun iso peura olisi vetänyt samalla vaihteella kuin Witni, tai Witnissä olisi ollut pitoja vetää ison peuran vaihteella, mutta ehkä tulevaisuudessa. Onhan se iso Deere painotuksineen, vaihteistoineen ja iskutilavuuksineen kuin luotu tuohon isoon farmiluokkaan, että se on hankala voittaa, näin uskon. Saa olla pikkukoneilla kaikki täysin kohdillaan, jos meinaa edes haastaa.

Suurimpia muutoksia nähtiin sitten farmi 6000 luokassa, jossa oli paljon mielenkiintoista seurattavaa. Olisi tietysti ollut paljon mielenkiintoisempi kausi, jos kilpailu olisi ollut tasaisempaa. Kuten Piedro tuossa jo kommentoikin, niin kyllä tilastot puhuvat puolestaan Witnin eduksi ja siihen ei kenelläkään ole mitään sanottavaa. Yhtä ylivoimaista suoritusta farmi 6000 luokassa ei ole ollut varmaan koskaan. En sano, että ylivoimaista konetta, vaan nimen omaan suoritusta. Toiset ajoivat sopivasti ristiin, niin tuloksien valossa Witni oli ylivoimainen, mutta oikeasti se ei ollut ylivoimainen, vaan selkeästi paras (jättämättä muille mitään mahdollisuutta kokonaisuuden suhteen).

Sanottakoon ensiksi, että voitto Alahärmän farmi 6000-sarjassa meni täysin oikeaan osoitteeseen Polakille, jotka saivat kauden aikana kehitettyä Ursusta todella hyvään suuntaan. Ford's on Powerin kommentti voitosta, eli vanhan voiman ja väännön mahdista on ehkä vähän huvittava, kun oikeasti ajattelee tapahtumaa. Ursus voitti ansiokkaasti Witnin 98 sentillä, kun taas seuraava vanhan väännön kone Fiiatti jäi 182 senttiä Witnistä. Ursus koitti vetää ensimmäisen vedon melkein yhtä lujaa, kuin Witni normaalisti ja vääntö loppui hieman alle 94 metrin. Valitettavasti Witnillä eivät päässeet vetämään kahta onnistunutta vetoa, jossa olisi voinut kokeilla pienempää vaihdetta ja todeta eteneminen sillä, mutta tuo nopea vaihde toi silti selkeän kakkosijan. Teho kun on tehty työ aikayksikköä kohti, ja suurella vaihteella sitä työtä tehdään enemmän (voi kokeilla polkupyörällä, ylämäessä pienentäminen auttaa, koska on vain tietty teho käytössä). Ei se Witni siis taida välttämättä altavastaaja olla tehojenkaan puolesta (ainakaan paljoa), mutta ainakin laajin vetoalue (kierroslukualue) siinä tuntuu olevan ja se näyttää auttavan pullingissa.

Jotenkin toivoisin isompiin farmiluokkiin väriä jälleen kotimaisessakin mielessä. Valmetin puuttuminen on on paha puute etenkin, kun tiedämme, että ne voisivat olla kilpailukykyisiä ainakin isommassa sarjassa.

Oli hieno kausi, vaikkei päässytkään, kuin kahteen osakilpailuun kahtelemaan. Kyllähän laji on paikanpäällä aivan omalla tasollaan.
Ford's On Power
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 21:09
Paikkakunta: Oulainen

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Ford's On Power »

Niinpä.. Kovaa oli "taistelu" pro - stockeissa. Mitä nyt aikataulujen sopiessa käyvät testaamassa ja keskenään sopivat perheen sisällä kenen vuoro on vetää pisimmälle, että sijoitukset sopivat EM - karkeloihin.
- Eipä siinä juuri kerrottavaa jää. Tänä kesänä yleisölle jäi vielä todella vähän nähtävääkään.

Selvyys lie myös kohdallani, kenties vähän värikkäiden lasieni takana, mielenkiintoni kohdistuvan suurilta osin juuri farmi- ja superfarmiluokkiin.

Edelleenkään en kyllä suostu tuota Witnin ylivertaisuutta myöntämään, vaikka kuinka tulokset puhuvatkin puolestaan. Ei voitot, vaikka kuinka voittoja ovatkin, ole tulleet kovinkaan merkittävillä eroilla. Toisaalta Green Teamin budjetti ja voimavarat ovat selkeästi omassa kastissaan. Varmaan muiden kilpailijoiden yhteenlaskettu budjetti voisi olla lähellä Green Teamin panosta.
Myönnettävä on, että kokonaisuuden ratkaistessa Witni on mestaruutensa ansainnut, ei vain niin ylivoimaisesti, kuin voisi pelkkää tulosluetteloa lukemalla päätellä.
Ainahan se on, että rahalla saa ja hevosella (peurallakin näköjään) pääsee..

Samaa on havaittavissa Yön Timon tiimissä. Kun on rahalla rakennutettu kone ja vielä tiimiläiset aikas ylyppeitä, niin eipä yleisökään niin vilpittömästi hurraa. Vai olenko havaintoni kanssa yksin?

Fiiuilta odotin kieltämättä kovempaa tulosta, aineksia piti kyllä olla.

Samoin tavallaa Polakilta. Tiedossa tiimillä varmaan kuinka kilpailukykyinen kone tehdä, mutta esim. vaihteistolla antaa aika paljon tasoitusta muille.

Tuomon Fordilta odotin juuri nähtyä.

Mukavaa oli todellakin huomata " Hymypojan " petraantuminen. On kaveri todellakin nimensä veroinen. Ja puhutteli tosi reippaasti tällaista yleisön edustajaakin.

Modiluokissa oletan tasojen kyllä nousevan, kunhan Fingerin saa palikat kohdilleen, Retrokin mennyt hissukseen eteenpäin. Pakko kai sen on Äyräväisenkin jotain koneilleen tehdä, vaikka kuinka rutiinilla käykin keräämässä matka- ja palkintorahat.. Ykköspytyllä kaiketi paremmat hillot, kuin jämäsijoilla.

Niin, ja jos täällä jos kukakin saattaa vähän jotain väriä tunnustaa, niin taisi olla tämä Piedro sellainen vihreän liiton lobbari.. ;)
Luulin tietäväni jotain, luulin liikaa.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Teuvo kirjoitti:
Leiffi kirjoitti: Ei ole hirveesti ollut ketään keltä kysyä kun Volvon pumpparikonetta on viritelty, ehkä parempi niin niin oppiikin jotain. Jos kaiken saa valmiina niin ei koskaan ole parempi kuin se esikuva.
Mistä koneesta tässä puhutaan, en pysynyt kärryillä.
Leiffi kirjoitti: Miksi aina puhutaan että duraatiokartan venyttäminen on huono juttu ? Pumpparissa ja rivipumpussa ruiskutusajan pidentäminen on ainoa keino saada lisää ruokaa, silti jotkut väittää että ohjelmassa ei ole pidennetty ruiskutusaikaa.
Leif, ymmärsinkö nyt oikein, että sinä ihmettelet tuota asiaa?? Haluatko itse vastata, miksi duraatiokartan muokkaaminen voimanlisäämiseen on huono juttu? Voin aloittaa lauseen avuksi: "Duraatiokartan venyttäminen osoittaa, että ohjelmoija ei..."

Duraatiokartan venyttäminen on aivan eri asia, mitä ruiskutusajan pidentäminen, vaikka kyllähän se ruiskutusaikakin siinä pitenee.
Tää unohtunu ihan kokonaan. D16 ja D12 Volvo kuten varmaan jo tiedätkin.

Eli duraatiokartta on sama kun joku puhuu suutinkartasta ? Sitä muokkaamalla toi D12 lähti kulkemaan eikä mitään haittavaikutuksia tuntunut olevan kunhan ennakot sääti sen mukaan. Mullakin tossa D16 on vääntöpyyntiä varmaan 4500 Nm mutta ei vaan irtoa, suutinkarttoja joutuu varmaan muokkaamaan että saa vetoja, kohta menee hermo kun iso ahdin turhaan pyörii vajaateholla.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Leiffi kirjoitti:
Teuvo kirjoitti:
Leiffi kirjoitti: Ei ole hirveesti ollut ketään keltä kysyä kun Volvon pumpparikonetta on viritelty, ehkä parempi niin niin oppiikin jotain. Jos kaiken saa valmiina niin ei koskaan ole parempi kuin se esikuva.
Mistä koneesta tässä puhutaan, en pysynyt kärryillä.
Leiffi kirjoitti: Miksi aina puhutaan että duraatiokartan venyttäminen on huono juttu ? Pumpparissa ja rivipumpussa ruiskutusajan pidentäminen on ainoa keino saada lisää ruokaa, silti jotkut väittää että ohjelmassa ei ole pidennetty ruiskutusaikaa.
Leif, ymmärsinkö nyt oikein, että sinä ihmettelet tuota asiaa?? Haluatko itse vastata, miksi duraatiokartan muokkaaminen voimanlisäämiseen on huono juttu? Voin aloittaa lauseen avuksi: "Duraatiokartan venyttäminen osoittaa, että ohjelmoija ei..."

Duraatiokartan venyttäminen on aivan eri asia, mitä ruiskutusajan pidentäminen, vaikka kyllähän se ruiskutusaikakin siinä pitenee.
Tää unohtunu ihan kokonaan. D16 ja D12 Volvo kuten varmaan jo tiedätkin.

Eli duraatiokartta on sama kun joku puhuu suutinkartasta ? Sitä muokkaamalla toi D12 lähti kulkemaan eikä mitään haittavaikutuksia tuntunut olevan kunhan ennakot sääti sen mukaan. Mullakin tossa D16 on vääntöpyyntiä varmaan 4500 Nm mutta ei vaan irtoa, suutinkarttoja joutuu varmaan muokkaamaan että saa vetoja, kohta menee hermo kun iso ahdin turhaan pyörii vajaateholla.
Teillähän on homma sitten viellä vaiheessa. :geek: Kaivakaa rajottimet esiin niin siitähän tulee oikeinkin makiasti toimiva veturi.
Ecu ruiskuttaa kokoajan väärin jos muutatte suutinkarttoja. Ei siittä varmasti mitään hajoamisvaaraa koskaan ole, mutta sivistyneisyys puuttuu. Valakosavuja tyhyjäkäynnillä/pienellä rasituksella, nopiat kuormanmuutokset saa aikaan liikaa savua ja ehkä palokalinoita. D16 kokoluokasa on varmasti vaikia aistia tommosia asioita, koska vaikka Sasinmäki rasittaa aika tasaseen. Vikatiloja ei pumpparissa varmasti yhtä herkästi tule kuin CR motissa, mutta ECU varmasti "yllättyy" omasta käytöksestään toisinaan.

Pumppari scaanioita on iän kaiken ollu merisuuttimilla + vakiosoftalla. Sekin toimii ja niillä on ajettu se miljoona minkä vakiollakin, mutta savuahan sieltä tulee. Turhaan, koska semmosen tehon saavuttamiseen ei tarvi savua. Edes herätyksessä.

Mun mielestä on epäammattimaista tyytyä siihen että vetää duraatiot mettään ajelee menemään. Varsinkin, kun kyseessä on työkalu.

Pitäsköhän käyvä välipäivinä kaivamasa Witni hangesta... :lol:
:|
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JuhoL kirjoitti: Teillähän on homma sitten viellä vaiheessa. :geek: Kaivakaa rajottimet esiin niin siitähän tulee oikeinkin makiasti toimiva veturi.
Ecu ruiskuttaa kokoajan väärin jos muutatte suutinkarttoja. Ei siittä varmasti mitään hajoamisvaaraa koskaan ole, mutta sivistyneisyys puuttuu. Valakosavuja tyhyjäkäynnillä/pienellä rasituksella, nopiat kuormanmuutokset saa aikaan liikaa savua ja ehkä palokalinoita. D16 kokoluokasa on varmasti vaikia aistia tommosia asioita, koska vaikka Sasinmäki rasittaa aika tasaseen. Vikatiloja ei pumpparissa varmasti yhtä herkästi tule kuin CR motissa, mutta ECU varmasti "yllättyy" omasta käytöksestään toisinaan.

Pumppari scaanioita on iän kaiken ollu merisuuttimilla + vakiosoftalla. Sekin toimii ja niillä on ajettu se miljoona minkä vakiollakin, mutta savuahan sieltä tulee. Turhaan, koska semmosen tehon saavuttamiseen ei tarvi savua. Edes herätyksessä.

Mun mielestä on epäammattimaista tyytyä siihen että vetää duraatiot mettään ajelee menemään. Varsinkin, kun kyseessä on työkalu.
On vielä hommia, kukaan missään ei vaan vielä ole löytänyt niitä rajottimia, Ruotsissakin ihmettelivät tota ratakonetta että miten se on saatu kulkemaan niinkin hyvin, siellä kukaan ei ymmärrä sitäkään vähää. Sinne se kone sitten menikin kaadon jälkeen.

Eikös noi valkosavut ym. saa korjattua ennakkoja muuttamalla ?

Volvo ei savuttanu vakiosoftalla ja +30% -marinesuuttimilla yhtään, ei edes ennen ahtimen heräämistä, eikä rynkyttänyt tyhjäkäynnillä kuten pumppari-Scaniat. Suutinkarttojen kalibroinnin jälkeen kulutusmittari näyttää edelleen yhtä väärin kuin ennenkin, tehot vaan tippu. Pumppusuuttimissa on se ongelma että kukaan ei pysty testaamaan niiden tuottoja todellisuutta vastaavassa tilanteessa.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Leiffi kirjoitti:
JuhoL kirjoitti: Teillähän on homma sitten viellä vaiheessa. :geek: Kaivakaa rajottimet esiin niin siitähän tulee oikeinkin makiasti toimiva veturi.
Ecu ruiskuttaa kokoajan väärin jos muutatte suutinkarttoja. Ei siittä varmasti mitään hajoamisvaaraa koskaan ole, mutta sivistyneisyys puuttuu. Valakosavuja tyhyjäkäynnillä/pienellä rasituksella, nopiat kuormanmuutokset saa aikaan liikaa savua ja ehkä palokalinoita. D16 kokoluokasa on varmasti vaikia aistia tommosia asioita, koska vaikka Sasinmäki rasittaa aika tasaseen. Vikatiloja ei pumpparissa varmasti yhtä herkästi tule kuin CR motissa, mutta ECU varmasti "yllättyy" omasta käytöksestään toisinaan.

Pumppari scaanioita on iän kaiken ollu merisuuttimilla + vakiosoftalla. Sekin toimii ja niillä on ajettu se miljoona minkä vakiollakin, mutta savuahan sieltä tulee. Turhaan, koska semmosen tehon saavuttamiseen ei tarvi savua. Edes herätyksessä.

Mun mielestä on epäammattimaista tyytyä siihen että vetää duraatiot mettään ajelee menemään. Varsinkin, kun kyseessä on työkalu.
On vielä hommia, kukaan missään ei vaan vielä ole löytänyt niitä rajottimia, Ruotsissakin ihmettelivät tota ratakonetta että miten se on saatu kulkemaan niinkin hyvin, siellä kukaan ei ymmärrä sitäkään vähää. Sinne se kone sitten menikin kaadon jälkeen.

Eikös noi valkosavut ym. saa korjattua ennakkoja muuttamalla ?

Volvo ei savuttanu vakiosoftalla ja +30% -marinesuuttimilla yhtään, ei edes ennen ahtimen heräämistä, eikä rynkyttänyt tyhjäkäynnillä kuten pumppari-Scaniat. Suutinkarttojen kalibroinnin jälkeen kulutusmittari näyttää edelleen yhtä väärin kuin ennenkin, tehot vaan tippu. Pumppusuuttimissa on se ongelma että kukaan ei pysty testaamaan niiden tuottoja todellisuutta vastaavassa tilanteessa.
Asd häkkinen vissiinki mittaa ainakin. Ja olikohan Joutsassa tjv. myös joku paja jossa ois tommonen penkki.
Eihän raili suutintakaa mitenkään sylinteripaineen alasena pysty mitata. Siis tilanteen ei tarvi vastata todellisuutta jos vaan pystyt tekemään aina samanlaisen rykäsyn. Sillähän eron näkee.
Ennakolla varmaan jotain saa pois, mutta aina se käryää jossei suutinkarttta vastaa todellista tilannetta. Sillon jos kuorma tai kierrokset muuttuu niin se yleensä näkyykin. Siis savu.
Korjausarvot aika reiluja jos suutinkartta pielesä.

Sulla on varmaan vakiorunkoon vaihettu merikärki? Onko niitä vertailtu että onko se runko sama marine vs vakio?
Tuntuu runko näyttelevän suurta osaa ainaki CR suuttimisa.

Miks kulutus mittari näyttää puutaheinää jos suutinkartta on kalibroitu ?
Ei muutakuin rankkaa opiskelua miten niitä limittejä siirretään. Kyllä se sieltä löytyy vielä. :)
:|
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: SM kausi

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JuhoL kirjoitti:
Leiffi kirjoitti:
JuhoL kirjoitti: Teillähän on homma sitten viellä vaiheessa. :geek: Kaivakaa rajottimet esiin niin siitähän tulee oikeinkin makiasti toimiva veturi.
Ecu ruiskuttaa kokoajan väärin jos muutatte suutinkarttoja. Ei siittä varmasti mitään hajoamisvaaraa koskaan ole, mutta sivistyneisyys puuttuu. Valakosavuja tyhyjäkäynnillä/pienellä rasituksella, nopiat kuormanmuutokset saa aikaan liikaa savua ja ehkä palokalinoita. D16 kokoluokasa on varmasti vaikia aistia tommosia asioita, koska vaikka Sasinmäki rasittaa aika tasaseen. Vikatiloja ei pumpparissa varmasti yhtä herkästi tule kuin CR motissa, mutta ECU varmasti "yllättyy" omasta käytöksestään toisinaan.

Pumppari scaanioita on iän kaiken ollu merisuuttimilla + vakiosoftalla. Sekin toimii ja niillä on ajettu se miljoona minkä vakiollakin, mutta savuahan sieltä tulee. Turhaan, koska semmosen tehon saavuttamiseen ei tarvi savua. Edes herätyksessä.

Mun mielestä on epäammattimaista tyytyä siihen että vetää duraatiot mettään ajelee menemään. Varsinkin, kun kyseessä on työkalu.
On vielä hommia, kukaan missään ei vaan vielä ole löytänyt niitä rajottimia, Ruotsissakin ihmettelivät tota ratakonetta että miten se on saatu kulkemaan niinkin hyvin, siellä kukaan ei ymmärrä sitäkään vähää. Sinne se kone sitten menikin kaadon jälkeen.

Eikös noi valkosavut ym. saa korjattua ennakkoja muuttamalla ?

Volvo ei savuttanu vakiosoftalla ja +30% -marinesuuttimilla yhtään, ei edes ennen ahtimen heräämistä, eikä rynkyttänyt tyhjäkäynnillä kuten pumppari-Scaniat. Suutinkarttojen kalibroinnin jälkeen kulutusmittari näyttää edelleen yhtä väärin kuin ennenkin, tehot vaan tippu. Pumppusuuttimissa on se ongelma että kukaan ei pysty testaamaan niiden tuottoja todellisuutta vastaavassa tilanteessa.
Asd häkkinen vissiinki mittaa ainakin. Ja olikohan Joutsassa tjv. myös joku paja jossa ois tommonen penkki.
Eihän raili suutintakaa mitenkään sylinteripaineen alasena pysty mitata. Siis tilanteen ei tarvi vastata todellisuutta jos vaan pystyt tekemään aina samanlaisen rykäsyn. Sillähän eron näkee.
Ennakolla varmaan jotain saa pois, mutta aina se käryää jossei suutinkarttta vastaa todellista tilannetta. Sillon jos kuorma tai kierrokset muuttuu niin se yleensä näkyykin. Siis savu.
Korjausarvot aika reiluja jos suutinkartta pielesä.

Sulla on varmaan vakiorunkoon vaihettu merikärki? Onko niitä vertailtu että onko se runko sama marine vs vakio?
Tuntuu runko näyttelevän suurta osaa ainaki CR suuttimisa.

Miks kulutus mittari näyttää puutaheinää jos suutinkartta on kalibroitu ?
Ei muutakuin rankkaa opiskelua miten niitä limittejä siirretään. Kyllä se sieltä löytyy vielä. :)
Häkkisen testit ei kerro mitään järkevää, väärät laitteet. Noi tehtiin pohjoismaiden ainoassa virallisessa Delphi-huollossa, ATOYlla, ei sieltäkään mitään järkeviä lukemia saanut. Kärki on 30% suurennettu marinekärki, tiedän mitä se kärki virtaa mutta pumppariin asennettuna se ero vakioon on ihan jotain muuta, muuttuu kierrosten mukaan johtuen siitä sisäisestä paineenrajoitusventtiilistä. Runko ja elementti on Pentassa sama.
Vastaa Viestiin