A4 B5 2.5TDi V6

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 05 Marras 2012, 16:32

Projektihan on käyttöauto/työauto/harraste auto, eli kaikki samassa. Mahdottoman isoja modauksia ei ole siitä syystä autoon pystynyt tekemään. Jotain pientä perusviriä ja huoltoa kuitenkin....huoltoa nyt lähinnä tää vaatii kyl sit enempi ku moni muu yhteensä. :D

Moottori:
-2.5TDi AKN -lohko.
-BDG hieman siistityt/portatut ja peruskunnostetut kannet.
-AKE-männät, jotka nyt sattui olemaan samat ku AKN vakiot, eli isommalla ylärenkaalla.
-Suuttimet CPC +66%
-Garrett GTX2863R
-CE 550x230x65 kühler, 60mm ahtoputket
-3bar mappi

Muu auto:
-SRE-asetelma ja kytkin
-BC-racing säädettävä alusta
-312mm jarrupäivitys power disc + ceramic pads
-dubsonic putkisto 3"
-034 vaihdelaatikon tukikumit
-034 moottoritukikumit (osottautui roskaksi)

Tulossa:
-pakosarjat (optio t3 twinscroll pakopesille)
-imusarjat
-NOS
-4bar map
-ulkoista isompaa siirtopumppua
-mahdollisesti evo2 moottori ylikokoon 78.3 -> 81. 2.0tdi männillä, jos vaan järkevästi. ^___^
(muuttuu tilavuus ~2.7litraiseksi) (ehkä ei ikinä)
-alustan puslien yms. vaihto
-isompaa jarrua myös taakse
-ulkonäon kohennusta. :)



Autosta penkitetty 330hp ja 650nm, jotka ei toteutunut samaan vetoon. Voimakkaammalla softalla, ei onnistuttu saaman missään penkissä onnistuneita vetoja, joko lämpöjen tai sidontavaikeuksen kautta.
Varttimailille parhaat lukemat saatu 14.1sek ja paras loppunopeus ollut 171.2km/h.
Seisovalle mailille paras tulos 240,9km/h.
Viimeksi muokannut diffas, 06 Marras 2014, 21:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 05 Marras 2012, 16:37

Tarinaa ja kuvia kansirempasta, mis vaihtui laaharikannet rullakansiin:
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/kansiremppa/

Putkistosta:
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/pakoputki/
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/alasputki/

Yleensä kuvia autosta:
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/

Kesäkuosi:
Kuva
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 05 Marras 2012, 17:25

Pannaan pari tuoreinta videopätkääkin, nii saadaan lisää sisältöä tähän. :D

Lpr2 2012:
http://www.youtube.com/watch?v=tZwc18vd9AI

Lpr2 2012 huonompi veto ulkoa:
http://www.youtube.com/watch?v=OqG6QG91d00

Tollainen 60-200 veto takapihalta:
http://www.youtube.com/watch?v=gDU01wV0o1U
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja MRannikko » 06 Marras 2012, 14:12

Kivan pituinen takapiha sulla! ;)

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 06 Marras 2012, 17:54

Niin moni muukin on ollut kateellinen. :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja jarskii- » 27 Marras 2012, 10:30

mistä näissä kiikastaa tuo tehojen saanti?

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 27 Marras 2012, 17:03

jarskii- kirjoitti:mistä näissä kiikastaa tuo tehojen saanti?
No suurin yksittäinen tekijähän nyt varmaan on tietotaidon puute. Kellään ei oikeesti tunnu olevan minkäänlaista käryä miten noist pumpuist saadaa lisää ainetta pihalle / miten arvoihin vois päästä käsiks.
On pumpun aivoihin koodattu maksimi syöttömäärä/isku ja maksimi duraatio. Voit softasta pyytää vaikka mitä, mut pumppu ruikkaa vaan sen mikä on asetettu maksimi arvoksi sen omis aivois.
Toisekseen viriosia ei ole tarjolla mitään. Onneks tdifreak oli päässyt vähä tutustuu aiheseen aikonaan ja
oliki selvinny et cumminsin suutinkärjet käy paikalleen.

Kyl täst niinku kai voimaa tulis sit jos sais hyvää osaa ja soppaa koneseen. Ei vaan osata, sehä se totuus on. :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 03 Helmi 2013, 17:43

Noniin eilen oli sitten touhupäivä ja saatiin aikaiseksi pultata kiinni snadisti vakiota isompi mutka.
Meni nyt paikoilleen toi gt3071r, toki sisäisellä hukkiksella. Älyttömän isot kiitokset dubsonicille.
Pieni käpy kävi sovittamisessa, eikä otettu huomioon konepeltia, niin nyt konepelti ottaa vähä kiinni kompurakoteloon...tosin sekin ongelma poistunee jos saa sen pienemmän kotelon. Muuttuihan auton käytös hieman laiskemmaksi nyt alakierroksilla, mut tos 2500 kohdalla toi alkaa herämään ja 3000 paikkeilla on ihan höhinä päällä. Softaahan tälle ei ole vielä tehty, luulen et saa käyttäytymään suht ok. Tällähetkellä on vielä hukkaportti teljetty, kiinni kun oli snadisti murhetta löytää sopivaa pulttia kellon kiinnittämiseen kompurakoteloon. Toki hieman enemmän on nyt lagia, verrattuna vnt:hen, mut lienee jotain tehtävissä.

Ajellaan nyt hetki tälleen ja tunnustellaan tilannetta. :) Dubsonicilla ehkä jotain kuviakin aiheesta hieman enempi.

Pari ruutua omasta takaa, (mun ilmaisu on vapaa...) :D

Kuva
Kuva
Kuva
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

JukkaA
Viestit: 831
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA » 03 Helmi 2013, 19:11

Pistittekö vedet kiinni? Onko öljykuristin millä reikäkoolla?

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 03 Helmi 2013, 19:29

Ei pantu viel vesiä kiinni. Oliskohan toi kuristin ollut jotain 0.5mm. Mitä noihin nyt on toi vakiokuristinkoko. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

JukkaA
Viestit: 831
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA » 03 Helmi 2013, 20:00

Normaalisti ahtimet on öljyjäähdytettyjä. Kannattaa huomioida, että kuulalaakeriahdin ei saa välttämättä ilman vesiä riittävää jäähdytystä, varsinkin jos tuo kuristin on kovinkin pienellä reikäkoolla. Jotenkin uskomattoman pieniä ne kuristimet on, kai sillä öljyn vähyydellä sitten optimoidaan sen ahtimen heräämistä.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 03 Helmi 2013, 21:13

Öljyn vähyyshän johtuu kuulalaakeroinnista, käsittääkseni. Liika öljy kuulemma tuhoaa noi laakerit. Vedet on kyllä tarkoitus vetää, kamatkin siihen tuli hommattua. Piti tässä ensin kokeilla, et onko hommassa mitää järkeä jatkaa pidemmälle. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Dubsonic » 06 Helmi 2013, 23:36

Joo vedet laitettiin kiinni kyl.

Täs nyt nää kuvat mitä mulla on.

Kuva Kuva Kuva

Video: http://youtu.be/_VqmflbrVCA" onclick="window.open(this.href);return false;

JukkaA
Viestit: 831
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA » 07 Helmi 2013, 08:29

Aika korkeelle jouduitte nostamaan tuolla välilaipalla, näkyy hyvin tuossa kolmannessa kuvassa. Samassa näkyy myös hyvin kompurakotelon taustalevy, se pienempi kotelo on varmaan sen 3cm pienempi halkaisijaltaan.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 07 Helmi 2013, 09:30

Olis voinut alemmaksikin jättää, mut haluttii vähä lisää tilaa dp ta varten ja sai suoraan orkkis ahtoputkiin. Vähä pienempi kompurakotelo kyl houkuttais kovastikin. Siit oli finturbon markuksen kans vähä puhetta et jospa semmoisen sais.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 17 Helmi 2013, 12:06

Tuli tossa perjantaina hieman logiteltua sitä mis kierroksil oikeesti herää. Mustat viivat kertoo mis kohti saavutetaan ns. täyden syötön ahto, eli se 1.3bar. Näkisin että syöttöä voidaan lisätä hieman pienemmän boostin alueelle ja saa sitäkautta vähä torkuee lisää ja ehkä herävyyttäki snadisti parannettua. Mut sitä joskus sit...

Ihan hyvin tol kyl pystyy ajaa, et ainut ns. alue mis on aika kuollutta on tos alta 1800 kierroksen. Vähänkin kuin on ahdon puolella, niin muuttuu luonne iloisemmaksi. :)

Kuva



Ja jukka on kyl täysin oikeassa, toi gt28:n ar60 kotelo on varmaan just ainaki sen 3senttii pienempi. Kävin kurkkii kaverin corradosta semmoista. Pitää kyl semmoinen saada ehdottomasti :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

JukkaA
Viestit: 831
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA » 17 Helmi 2013, 13:14

Tässä kyllä taas huomataan, että ahtimen mitoittaminen on ensiarvoisen tärkeää. En uskoisi hetkeäkään, että Diffas olisi laittanut noilla siipikoolla olevaa ahdinta autoonsa jos se ei olisi ollut kuulalaakeri vehje. Toi taulukko näyttää varmasti pahemmalta ku tilanne oikeasti onkaan. Ilmamäärät ovat varmaan ahtoihin nähden yllättävän kovia tuollaisella 53mm kompurasiivellä.

JukkaA
Viestit: 831
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja JukkaA » 17 Helmi 2013, 13:44

Mitä ajattelette ilmamäärän olevan tuossa diffaksen 1.3bar@3000rpm kohdassa? Mie epäilen maksimissaan 20lb/min.

No kompurasiiven valintaa jos tavoite on vaikka 1.5bar ja maksimi ahdoilla ilmamäärät 20->35lb/min.

Onko optimi kompurasiipi tämä vai tämä?

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 17 Helmi 2013, 14:27

Juu ajatus on ollut laittaa jotain modernia ahdinta. Harmittavasti vasta tuon ahtimen hankkimisen jälkeen garrett julkaisi noita pieniä gtx-sarjalaisia, jotka olisi diiselmiehilleki ihan kivoja juttuja. Ja miellään olisin ottanutkin tähänkin ahtimeen muutaman millin pienemmän kompuran...just esim. tyyliin 49.7/67.4 tosta gtx sarjasta. Käyttis ahtimeksi houkuttaiski tollai gtx2863r tai sit ylävireiseksi toi gtx3067r.

Enemmänhän tollainen nykyinen kombinaatio kerää pakopainetta, mut aikalailla 1:1 menee ahto ja pakonen tos nyt. Nostin nyt paineet about siihe 1.5 ja tuntuis polttavan kaiken aika hyvin. Mut kannattaa tosiaan kattoo sit ku kelit lämpee et miten säädetään.


63-kompura.

67-kompura
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 17 Helmi 2013, 23:24

2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja Dubsonic » 18 Helmi 2013, 01:59

Sullapa reagoi nopeasti toi matkaa tankillisella jäljellä näyttö.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 24 Maalis 2013, 19:18

Tjoo. Taas on mielenkiintoinen pähkinä.

Hommasin tos taannoin bdg-koneesta suuttimet/rungot ja asennutin niihin cumminsin kärjet dsla143p970, eli samat mitkä Arttu/findiesel oli toimittanut jo ennestään. Ajattelin et siinä on varmaan nois suuttimissa jo avautumispaineet sen verran tippunut, ettei haittaa vaik vaihtais uusiin kärkiin ja möis vanhat pois.

Noh. Ei siinä hommas mitää sen kummempaa, paitsi et auto alkoi rynkyttää. Samanlaista oli silloin kuin sain Findieselilta ekat suuttimet ja ns. ongelma korjaantui nostamalla avautumispaineet 210->235bar. Näihin uusiin tuli nyt 240bar avautumispaineet, eli about samat. Hetken aikaa kylmänä käy hyvin ja sit ku lämpee, niin alkaa rynkytys. Ajossa ei mitää ongelmaa, ei savuta, ei ainakaan enempi ku ennen ja vetää ihan hyvin. Mä ei ymmärrä. Vcds antaa hurjia korjauskertoimia suuttimille, josta alempana logikin.

Anturisuutin antaa ihan järkeviä lukemia, kylmänä jotain 103ohmia ja kuumana 112ohmia, eli on ihan kartalla.
Ja ainakin ennakot näyttää ihan järkeviltä ja on siltä mitä pitää. Kerran on ollut rikkinäinen anturisuutin ja se antoi kyl ihan sekavia lukuja. Kävi alkuun mielessä että olis erikonetyypeissä käytetyissä anturisuuttimissa eroa, mut eihän siinä olis mitään järkeä.

Voiko tää juttu nyt johtua vääristä avautumispaineistä taas kerran? Silloin kun paineet oli 210, niin auto savutti reilusti sen lisäksi et kävi huonosti. Nyt käy vaan huonosti.

Osaisko joku antaa vihjettä et mitähä vittua :D Onko nyt liikaa avautumispainetta vai liian vähän vieläkin? Itse oon spekuloinut et olis liian vähän, kerta pumppu koittaa kompensoida syöttömäärää alaspäin menemällä 0iq:hun. Tyhjäkäynnillä iq vaihtelee siinä 0 ja 3.5mg/str välillä.

Tässä tuo logi suuttimien eroista. Toi viittaa virheellisesti anturisuuttimeen 2, vaik oikeasti se on 3, eli ei merkitystä sen kannalta.
http://evvk.1g.fi/temp/yhyy/suuttimienkorjaukset.csv" onclick="window.open(this.href);return false;


Auttakaa! :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 02 Touko 2013, 19:58

No ei täs uutta, irroitin tos suuttimet ja viime viikon maanantaina säädettäväksi. Ongelmana on nyt ettei meinaa mistään löytyä kuulemma säätötappeja, et sais avautumispaineet toivottuun 260bariin. Ilmeisesti johonkin 248bariin saatiin. Ihme homma tollainenkin. Pffft. Boschilta pitäs sit ostaa tappisetti a 5000+€, et alkais löytymään lajitelmaa. Kyl on taas ihmeellisen vaikeeta.

Ollut taas ihan kivaa olla koht pari viikkoo ilman autoa. :|
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 14 Syys 2013, 12:20

Eipä sitten saanut tuo firma säädettyä noit suuttimia, kun ei sattunu olemaan sopivia säätötappeja saatavilla.
Oisko ollut niin et joku 5baria nousipaineet, mut ei vaikuta mihinkää tollainen. No käy edelleen huonosti tyhjäkäyntii, kierroksillaha veto on ihan kohtuullinen.

Maailmalta tuli tilattua vielä nykysiäki 25-30% isommat ruutat ja jossain välis pitäs niitä kokeilla. Kärkien laatu ei ollut ehkä ihan niin priimaa kun annettiin ymmärtää, mut mitä ilmeisemmin kuitenki ihan toimivia kampeita. Niis paineet säädettiin 295bar, joten korkealla mennää jo. :D

Mut eilen oli taas takapihalla ylimääräiset esteet siivottu pois ja pääsi koettaa nykyisella setupilla, silleen kameran kanssa. Kelloa vastaan ei voi taistella, auttamatta kaipais lisää voimaa. :) Sen huomannut et jos haluaa ahtimen kutakuinkin hereille on pakko ottaa ns. sutiva lähtö.

Liikkuvaa kuvaa:
http://www.youtube.com/watch?v=PPnSKWqyDcs&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

diffas
Viestit: 536
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: A4 B5 2.5TDi V6

Viesti Kirjoittaja diffas » 10 Loka 2013, 20:22

Hähä nyt on noi 66% ruutat pantu kiinni ja saatiin jopa ihan järkevä tyhjäkäynti takas. iiihan pientä hytkymistä on havaittavissa ehkä, mut ei paha. Urku auki näytti peiliin siltä että yökin tummuu, eli afr ei todellakaa ole enään 18+. :D Vääntöä toki tuli lisää, mut kyl se softa jossain määrin varmaan viikonloppuna
johonkin kuosiin saadaan. Vaikei saisi juuri lisää tehoakaan, niin hyvä et sentään käy taas tyhjää järkevästi.

Nää on siis noi romaniabulgaria whatever sektorin "+66%" 8x0.18 kärjet ja avautumispaineet on jotain 295-297 nurkilla muistaakseni.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

Vastaa Viestiin