Trafin muutoksia

Kaikki yleinen keskustelu.
jaketech
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 23:17
Paikkakunta: ii/haukipudas

Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja jaketech » 03 Maalis 2015, 12:15

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868" onclick="window.open(this.href);return false;

tämmöstä tällä kertaa.

Markus L
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Noki-a

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja Markus L » 03 Maalis 2015, 12:49

+ Moottorin tilavuudella ei enää rajoitusta
- Vääntömomentti rajattu.

jaketech
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 23:17
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja jaketech » 03 Maalis 2015, 13:00

Markus L kirjoitti:+ Moottorin tilavuudella ei enää rajoitusta
- Vääntömomentti rajattu.
vm 1997 vanhemat ei tarvi enää vtt pakokaasutestiä. riittää katastuskonttorin käytönaikanene mittaus ;)
eli termi vähäpäästönen poistuu.

MJF
Viestit: 66
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja MJF » 03 Maalis 2015, 13:57

Vähän ristiriitaiset tunnelmat on noista pykälistä. Vuosi takaperin hylsynä tullut poikkeuslupa saattaa nyt onnistua ihan muutoskatsastuksella tuon tilavuuspykälän poistuttua, mutta sitten taas moni dieselöinti ja ahtaminen menee kikkailuksi vääntöpykälän takia.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD

p0wer
Viestit: 170
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja p0wer » 03 Maalis 2015, 14:41

Yks kikkailu poistuu ja toinen tulee tilalle. Suurimpana miinuksena taitaa olla, että toisesta mallisarjasta tai merkistä asennettu moottori ei saa olla alkuperäiseen koneeseen verraten +25% tehokkaampi, kuten aiemmin.

jtm
Viestit: 148
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 16:31
Paikkakunta: kotka

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja jtm » 03 Maalis 2015, 17:44

Jos nyt oikein tulkitsin, niin mulle tulee kiire...

Vääntö kasvaa vaihtokoneessa enemmän, kuin 20%

Tehot "tippuvat"

apomiett
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Joulu 2012, 12:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja apomiett » 03 Maalis 2015, 18:23

Ei välttämättä kovinkaan kiire:

"Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998)."

MJF
Viestit: 66
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja MJF » 03 Maalis 2015, 19:43

Sciroccoon ei saisi enää TDI-moottoreita laittaa, väännöt menee yli. Mutta toisaalta taas early-Valianttiin saa ruveta suunnitteleen sitä suurinta isolohkoa mitä tehtaalta on koskaan tullut :roll: :mrgreen: No eiköhän noihin kiertotiet löydetä niinkuin tähänkin asti.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD

diffas
Viestit: 543
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja diffas » 03 Maalis 2015, 20:52

Tämähän kehottaa siis rakentamaan korkealle kiertäviä vähemmän vääntöä tuottavia moottoreita :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.

Markus L
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Noki-a

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja Markus L » 03 Maalis 2015, 23:39

jaketech kirjoitti:
Markus L kirjoitti:+ Moottorin tilavuudella ei enää rajoitusta
- Vääntömomentti rajattu.
vm 1997 vanhemat ei tarvi enää vtt pakokaasutestiä. riittää katastuskonttorin käytönaikanene mittaus ;)
eli termi vähäpäästönen poistuu.
Joo no tuo ei tullut mieleen, kun en oo vähäpäästöisyyden kanssa joutunut ikinä ihmettelemään. 28.12.1998 tullut Euro 3 voimaan ja deadline 1999 loppuun asti. Eli uudessa mallisarjassa voimassa tuosta aiemmasta ajankohdasta.
p0wer kirjoitti:Yks kikkailu poistuu ja toinen tulee tilalle. Suurimpana miinuksena taitaa olla, että toisesta mallisarjasta tai merkistä asennettu moottori ei saa olla alkuperäiseen koneeseen verraten +25% tehokkaampi, kuten aiemmin.
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna

Sama 20% se oli ennenkin.

jaketech
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 23:17
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja jaketech » 05 Maalis 2015, 11:38

keksikää nyt hyvät perustelut vääntömomenti prosentin nostamiseen ja muihin sellasiin mitä pitäs muutta, laittakaa lausuntoa menenmää trafiin.
noihin ku nyt on mahollisuus vaikuttaa.

zamppa
Viestit: 155
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: tafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja zamppa » 05 Maalis 2015, 13:00

Lausunto jätetty jottei tulevaisuudessa tarvitsisi kikkailla niin paljoa.

Eicca_
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 02:49
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja Eicca_ » 05 Maalis 2015, 14:37

Tuo vääntö homma on kyllä perseestä ja tuota tehopainosuhdetta vois kans hieman päivittää nykypäivään. 7kg/hp ei nyky mittapuulla riitä moneen kaupasta ostettavaan autoonkaan joku 3-4kg/hp olis järkevämpi.
http://www.tolkkifoorumi.com" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.facebook.com/Bogeyracing" onclick="window.open(this.href);return false;

zamppa
Viestit: 155
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja zamppa » 05 Maalis 2015, 14:39

Eikös sielä lukenut että 7kg/kilowatti, eikä /hevosvoima?

Enivei... Itse takerruin myös tähän lausunnossani.

Eicca_
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 02:49
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja Eicca_ » 06 Maalis 2015, 07:41

Oho.. autocorrect halusi näköjään että hp eikä kw :D
http://www.tolkkifoorumi.com" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.facebook.com/Bogeyracing" onclick="window.open(this.href);return false;

jaketech
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 23:17
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja jaketech » 28 Syys 2015, 19:59

tässäpä se nyt olis.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... isesta.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

caddyman
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: Mantsi

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja caddyman » 29 Syys 2015, 13:44

Vääntörajoitusta en itse ainakaa löytänyt.. Mutta onko tuossa nyt hyvin isoja muutoksia etes entiseen?
Miedoista juomista pirtu on paras.

zamppa
Viestit: 155
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Trafin muutoksia

Viesti Kirjoittaja zamppa » 29 Syys 2015, 14:01

No ainakin se, että näitä 90-luvun alun katalysaattorivehkeitä saa nyt alkaa muutoskatsastamaan ilman kalliita päästötestejä. Mielestäni jo vallan paljon sekin(oma lehmä ojassa..), mutta olisihan tuon helpotuksen voinut sallia myös Euro3 päästöluokan vehkeille, kun nekin ovat vielä yli 10v vanhoja..

Vaihdettavan moottorin massan rajoitus myös hävisi..

Itse tulkitsen tuon akselirakenteiden muuttamisenkin nyt helpottuneen. Siis jos teet etuvedosta saman mallisarjan nelivedon osilla nelikon, sen pitäisi olla ilman poikkeuslupaa mahdollista, kun vähän aikaa todistelet osien alkuperää.

Korin leveyttä saa lisätä entisen 100mm sijasta 200mm. Myöskin entistä leveämpiä renkaita saa laittaa, ja spacerit/adapterit ilmeisesti nyt sallittu.

Tuossapa jotain pikaisia poimintoja.

Vastaa Viestiin