St 1 diesel plus yms.

Tekniikkakeskustelua muista aiheista.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

St 1 diesel plus yms.

Viesti Kirjoittaja diffas »

Onkos joku jo kerennyt testamaan tätä ST1 diesel plus löpöä? Onko mainospuheessa mitää perää? Vähä samaaha höpistiin Nesteen pro diesel suuntaan, mut ei siin hirveetä huomannut, kulutus ainoastaan väheni hieman.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: St 1 diesel plus yms.

Viesti Kirjoittaja tekki »

Tuntuu samalla tavalla palavan paineilman kanssa kuin muutkin.
Ajo brutaali pilaa turbojA
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: St 1 diesel plus yms.

Viesti Kirjoittaja diffas »

Mnii, kai siinä jotain hyötyjä on korkeammasta setaaniluvusta kuitenkin? Palaminenha pitäs tapahtua paremmalla hyötysuhteella, ainaki teoriassa. :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: St 1 diesel plus yms.

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Ite en ole vielä näitä kokeillut. Täytyis tuohon nuhavapariin tankata. Siinä kun huomaa pienenkin eron ihan jo persdynossa. Mut ainakaan nesteen Prodisussa en huomannut mitään eroa vs. tavallinen diesel. Pelkää mutuiluia mut taitaa löytyä eroja/ parannuksia lahinnä laboratoriotesteissä ;)
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: St 1 diesel plus yms.

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Syttymisherkkyyttähän tuo setaaniluku kuvaa. Prodieselissä tuota korkeasetaanista synteettistä dieseliä, nexbtl:ää, on kuitenkin melko vähäinen määrä (kuitenkin vähintään 15%), eli saavutettu hyöty on varmaan vähäinen. Jossain korkealle kiertävässä dieselissä olisi mielenkiintoista testata 100% nexbtl:ää.

ST1:n diesel plussaa on tullut nyt tankattua, kun on tällä hetkellä halvinta näistä mittareista, joista tulee päivittäin ohi ajeltua. Perstuntumalla en ole huomannut eroja, mutta viime aikoina on vähän aikaa saanut sahata, että lähtee kylmänä käyntiin, vaikka ainoa vuotava polttoainelinjan liitos tulikin korjattua. Kokeeksi voisi tankata toiselta mittarilta. Jos vaikutusta on, mittaan myös, näyttääkö dyno erilaisia lukemia.

Edit. Prodieseliä nyt tankissa, eikä ole tarvinut sahauttaa. Kokeiltava vielä joltain mittarilta aivan perusdieseliä. Dynossa en jaksa autoa käyttää ennen pumpun vaihtamista, kun mitään eroa tehoihin en ole perstuntumalla havainnut. Muutenkin pitäisi dynotestissä ajaa eri polttoaineilla peräjälkeen ja vähintään 10 vetoa per litku, eikä hallin lämpötilakaan saisi paljoa nousta vetojen välillä, jotta muuttujat eliminoituisivat. Eipä taida kiinnostus riittää tällaista koetta varten, jos ei kukaan siitä erikseen maksa :D
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: St 1 diesel plus yms.

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Cumminsin ratakoneessa kokeiltiin joskus pari vuotta sitten 100% Nexbtl:ää, alavääntö hävisi johtuen normi polttoaineelle säädetystä ennakosta, eli setaaniluku oli liian suuri. Savutus kyllä väheni hiukan. Olis voinut jotain auttaa jos ennakot olisi säädetty uutta polttoainetta varten mutta sitä ei koskaan kokeiltu.
Vastaa Viestiin