MB paineasetelman jäykkyyksiä

Tekniikkakeskustelua muista aiheista.
jari_w123
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta: kokkola

MB paineasetelman jäykkyyksiä

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

W123 300D 215mm vakiokytkin (kuppikytkin) 150kg jousivoima
207-310D 228mm paku kytkin 160kg jousivoima
Kunhan saan tuon entratun pakukytkimen paikoilleen käyn kokeileen rullilla mitä tuo kestää vääntöä. nykyisellä setupilla tuo hyvin sisäänajettu 215mm kytkin kestää kerta kiihdytyksen, sen jälkeen täytyy jäähdytellä noin 15min että kytkin irroittaa taas :lol: . Uutena tuo 228 pakukytkin luistaa jo noin 1bar ahdoilla kun kaikki ei oo kohdillaan. Nyt olis vp käyny sorvissa ja kaikki pitäs olla kunnossa, jos hyvin käy laitan sunnuntaina romut kiinni ja käyn testaamassa pitääkö.
Laittakaa ihmeessä muutkin tietoa kytkimistänne tähän jos tiedätte jousivoimia ym dataa niin on muittenki helpompi pähkäillä mitä laittaa kiinni.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB paineasetelman jäykkyyksiä

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kuulostaa noi jousivoimat tosi vähäisiltä. Miten sie mittaat ne, kytkinlevyn puolelta prässillä painamalla?
jari_w123
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta: kokkola

Re: MB paineasetelman jäykkyyksiä

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuttu moottori koneistaja nuo mittas samalla kun sorvas vauhtipyörän pinnan, ilmeisesti on painettu asetelmaa vaakaa vasten ja mitattu maks jousivoima/ asetelman painuma. Minustakin nuo lukemat kuulostaa vähäisiltä, kuulemma M3 race asetelmassa on noin 180kg pönnää ja M5 240mm sre:ssä joku reipas 200kg nämä siis mitattu samalla menetelmällä kuin nuo mun kytkimet.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB paineasetelman jäykkyyksiä

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Noi on mitattu painelaakerin puolelta, kytkinlevyn puolelta pitäisi näkyä n. 1000kg lukemia. Poljinvoiman mittaaminen ei mielestäni kerro oikein totuutta.
jari_w123
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta: kokkola

Re: MB paineasetelman jäykkyyksiä

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vaihoin tänään tuon uuen kytkimen paikoilleen, meinaa lipsua kun täyskaasulla kiihdyttää nelosella tai vitosella. Täytyy toivoa että tuo alkaa pitämään kun levy hioutuu niin että on koko pinta-ala käytössä, uskon kuitenkin että aivan äärirajoilla tuossa pito on vaikka kuinka olisi paikat hioutuneet toisiinsa.
jp74
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Joulu 2012, 16:21
Paikkakunta: Palokka

Re: MB paineasetelman jäykkyyksiä

Viesti Kirjoittaja jp74 »

Tuntuu ihmeen pieneltä tuo ero noissa jousivoimissa. Mulla on nyt mesessä 228mm nelilapainen sintteri pakun asetelmalla, eikä saa mitenkään luistamaan. om604 turbotettuna 7mm tapeilla.

Normi henkilöauton asetelmalla jäi luistamaan täyskaasuvaihdoissa hetkeksi.Ja poljin oli selkeästi kevyempi. Oisko noissa ha:n kytkimissäkin eroja?
jari_w123
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta: kokkola

Re: MB paineasetelman jäykkyyksiä

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mä ootin ihtekki enempi eroa, se oli mulle aivan täys ylläri että tuo vakio hyvin sisäänajettu 215mm pikkukytkin kesti luistamatta kiihdyttää niinkuin tahtoi. En tiedä pitäiskö laittaa itekki se sintteri jos tuo luisto ei asetu. Mulla nuo asetelmat on kuiteski ihan saksalaisia sachsin tekemiä molemmat 215mm W123 300D:n asetelma ja isompi 309D pakun 228mm asetelma. Myös levyt on kumpikin sachsin tekeleitä ja ihan uutena mulle kumpikin tullu niinkuin tietysti asetelmatkin.
Vastaa Viestiin